P-Bot trots erlagd biljett

Permalänk
Medlem

P-Bot trots erlagd biljett

Detta är kanske inte tillhör konsumenträtt i rätt bemärkelse. Men eftersom mitt problem närmast liknar en bluffaktura så kanske det passar in. Annars får någon gärna flytta tråden.

Jag har fått en p-bot som innehåller information om:
- Att jag stod i område X (I textform)
- Tid TT:SS
- I anteckningar står att jag har sms-biljett för område X (I sifferform)

Det är således "bevisat" redan på boten att jag har rätt biljett.
Trots detta är jag enligt lag skyldig att betala p-boten inom 8 dagar eller bestrida boten skriftligt.
Så med andra ord kan en p-vakt trakassera vem som helst genom att helt enkelt bara utfärda ogiltiga p-böter... Eller?

Då jag inte fått något bra bemötande när jag (vid två tillfällen) pratat med dem i telefon så har jag lust att inte betala/överklaga boten utan låta dem försöka bevisa min skyldighet istället.

Eller är jag oavkortat skyldig att betala alla räkningar som hamnar på min vindruta ELLER själv bevisa att jag inte är skyldig?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Du bestrider P-boten in i det sista!

Betala absolut inte om du känner att P-boten är orättvis.
Betalar du så är det mycket svårare att få tillbaka pengarna.
BTW, är det kommunal eller privat mark?

Permalänk
Medlem

Tjena

Låter ju faktiskt riktigt illa i mina öron när man läser det, hur kan dom ens lägga en bot när du betalt?

Men har dock mindre koll på detta, så jag kan nog inte vara till så mycket hjälp:/

Men om du ska överklaga så gör det skriftligt, typ kanske mejl eller liknande då du kan bevisa att du överklagat.

Hur mycket var boten på?

Lycka till iallafall:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

jag har ett liknande problem i vintras. Du måste bevisa att du är inte är skyldig till överträdelsen och det kan vara riktigt svårt. Jag hade bevis, gick till min hyresvärd och hon ringde 2 gånger och faxade 2 gånger att p-boten skulle annuleras, det gjorde den inte och senare fick jag ett inkassobrev. gav upp och betalade 400 kr och bad till gud att det inte skulle hände igen. 2 veckor senare hände exakt samma sak. Hyresvärden gjorde sitt och den här gången blev den annulerad. P-lisorna arbetare ju med provision så dom kan göra hur dom vill och dom flesta har ju svårt att bevisa att dom inte stod där vid den tiden osv :/ Lycka till m8!

Visa signatur

uber3000

Permalänk
Medlem

Detta är tydligt en bransch som visar problemen med att arbeta med provision. Lapplisor kanske, men iallafall många tekniker i större företag bland annat leverantörer av bredband och kabeltv jobbar så här och det blir därför mycket problem. Det rekommenderas allt för ofta att man ska betala för ett nytt modem, router, annan utrustning eller uppgradera tjänsten. Jag fick erbjudande att jobba som IT tekniker på en de största leverantörerna via arbetsförmedlingen då jag var arbetslös då, och det var provisionsbaserad lön som TEKNIKER<--. De ville inte berätta vilket företaget var då det var känsligt men iallafall, jävligt skamligt. Man borde ju kunna lita på en tekniker, lapplisa, eller andra viktiga personer som med lätthet kan göra livet till ett helvete för stackars Svensson.

Likadant med de som tar emot ditt samtal när du ringer 112. De fick ju bonus om de avslutat sina samtal fort. Bra jobbat.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Du bestrider P-boten in i det sista!

Betala absolut inte om du känner att P-boten är orättvis.
Betalar du så är det mycket svårare att få tillbaka pengarna.
BTW, är det kommunal eller privat mark?

Det är nog privat mark. Solna Centrum.
Det handlar inte om pengarna. Det hade varit värt att betala pengarna för att slippa bekymret. Det är mer en principsak nu. Därför skulle jag gärna avstå från att bestrida boten också och låta dem göra jobbet att bevisa.

Skrivet av anon160366:

har du en giltigt tillstånd, så är det bara och bestrida. vägrar dem ge sig, begär en prövning av polisen.

Hur gör jag då? Känns som att polisen inte har någon lust att jobba med sånt.

Skrivet av bourne94:

Tjena

Låter ju faktiskt riktigt illa i mina öron när man läser det, hur kan dom ens lägga en bot när du betalt?

Men har dock mindre koll på detta, så jag kan nog inte vara till så mycket hjälp:/

Men om du ska överklaga så gör det skriftligt, typ kanske mejl eller liknande då du kan bevisa att du överklagat.

Hur mycket var boten på?

Lycka till iallafall:)

300:-
Och det är förmodligen bara en p-vakt som blandat ihop siffrorna eller varit allmänt tankspridd. Det kan ju hända vem som helst. Men problemet är att bolaget, när jag ringt dem, kan se all information som behövs för att inse att det blivit ett misstag. En ursäkt skulle passa bra då tycker jag, innan man kräver en skriftlig bestridan för att det ska "gå rätt väg genom systemet".
Det enda jag kan bevisa är det som de redan känner till, så vad är poängen liksom?

Skrivet av Nicklas87:

jag har ett liknande problem i vintras. Du måste bevisa att du är inte är skyldig till överträdelsen och det kan vara riktigt svårt. Jag hade bevis, gick till min hyresvärd och hon ringde 2 gånger och faxade 2 gånger att p-boten skulle annuleras, det gjorde den inte och senare fick jag ett inkassobrev. gav upp och betalade 400 kr och bad till gud att det inte skulle hände igen. 2 veckor senare hände exakt samma sak. Hyresvärden gjorde sitt och den här gången blev den annulerad. P-lisorna arbetare ju med provision så dom kan göra hur dom vill och dom flesta har ju svårt att bevisa att dom inte stod där vid den tiden osv :/ Lycka till m8!

Ja är det inte väldigt konstigt att man måste betala dessa böter punkt slut?
Hur fungerar det med bluffakturor? Måste man bestrida dem med (eller betala)?
Det måste vara väldigt svårt att motbevisa dessa p-vakter ja, då man inte brukar ta fotobevis på att ens biljett legat synlig i rutan tex..
Men i mitt fall måste det vara extremt svårt för dem att bevisa min skuld

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Inga problem tror jag!

Du har biljett och bevis. Bestrida och boten stryks. (Ifs tråkigt att få ett problem/ärende du kunde lika gärna varit utan)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Läs på baksidan, har för mig att man måste betala boten i vilket fall, även om man ska bestrida. Men hör med polisen, för det är väl dom som tar emot överklagan. Eller så om P-bolaget säger att dom erkänner att dom har gjort fel, men behöver skriftligt på det, ja, skriv ett mail, så jobbigt är det inte. Förvisso dom som gjort fel, men det skiter inkasso-bolaget i om det kommer till dom.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

Läs på baksidan, har för mig att man måste betala boten i vilket fall, även om man ska bestrida. Men hör med polisen, för det är väl dom som tar emot överklagan. Eller så om P-bolaget säger att dom erkänner att dom har gjort fel, men behöver skriftligt på det, ja, skriv ett mail, så jobbigt är det inte. Förvisso dom som gjort fel, men det skiter inkasso-bolaget i om det kommer till dom.

Mjo. Jag har läst till mig att man visserligen "ska" få uppskov på att betala boten ifall man bestrider den.
P-bolaget har inte erkänt att de gjort fel. Det är problemet enligt mig.

Jag ser bara att i den extrema förlängningen, så kan de konstant lappa min bil utan anledning och då kommer jag till slut få slut på a4-papper. Nej men jag tycker att de ska kunna bevisa någonting för att få kräva pengar av mig.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem

Skicka in p-boten och skriv att du bestrider den. Gör samma sak ända till betalningsföreläggandet kommer från Kronofogden, då finns det specifika mallar man använder för att bestrida det kravet.

Om du inte accepterar ett krav från Kronofogden kommer de inte göra något med det (=ingen prick) utan motparten tvingas då gå till domstol för att få igenom sitt krav.

Då p-boten är under ett halvt basbelopp (~20 000) klassas det som "småmål" vilket har flera fördelar för den lille mannen (för att citera CH Svanberg), bla. enbart skriftliga bevis, max ett ombud.

Om du förlorar kommer du få betala en avgift till tingsrätten (~500) och kostnad för motpartens advokat (maxbeloppet någonstans ~1500), mao en extrakostnad på ungefär 2000 kronor. Se det som en investering i utbildning av det svenska rättsväsendet!

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Har varit med om felaktiga parkeringsböter två gånger.

Första gången när jag pluggade och betalade parkeringsbiljett för en månad i taget i närheten av campus. Använde sällan bilen eftersom jag bodde nära universitetet, så ofta blev den stående i ett par dagar. Så en dag när jag skulle använda bilen satt där TRE stycken böter på rutan, 400 :- styck. Biljetten satt väl synligt och var giltig. Som student får man naturligtvis panik och ångest av att gå back 1200 :- och följaktligen få tugga gräs resten av månaden för att inte bli bankrutt.
Min erfarenhet blev att det är stört omöjligt att få sina parkeringsböter makulerade om du inte har säkra bevis (foto?). Kan säga att jag kämpade hårt för att få mina makulerade. Spelar ingen som helst roll att man kan uppvisa en giltig biljett, den kan ju vara någon annans. Fick inte heller prata med den gode man som utfärdat boten. Blev till slut less och betalade de förbannade böterna. Kanske borde ha gått längre, men blev så trött och ville bara bli av med skiten.

Andra gången stod jag i 40 minuter på en 1-timmes gratisparkering. Där kändes det liksom kört direkt.

Underligt att bevisbördan ligger hos den som får böter. Vore mer riktigt om bolaget var tvungna att bevisa felparkeringar. Mycket enkelt - alla lapplisor måste vara utrustade med en kamera. Ingen bild ingen böter.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Underligt att bevisbördan ligger hos den som får böter. Vore mer riktigt om bolaget var tvungna att bevisa felparkeringar. Mycket enkelt - alla lapplisor måste vara utrustade med en kamera. Ingen bild ingen böter.

Hehe, det fuskas som fan med kameror också, ligger biljetten på instrumentbrädan väl synlig går det att ta ett foto en bit från bilen som visar rutan och ingen biljett syns... katshing hos parkeringsbolaget med bevis och allt.

Permalänk
Medlem

fick en bot, även då skylten för att man var tvungen att betala var övertäkt.. orkade inte hålla på.. Så gav boten till chefen xD problemet löst!

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjavel:

Hehe, det fuskas som fan med kameror också, ligger biljetten på instrumentbrädan väl synlig går det att ta ett foto en bit från bilen som visar rutan och ingen biljett syns... katshing hos parkeringsbolaget med bevis och allt.

Det är ju sinnessjukt om alla som berättar att de fått felaktiga parkeringsböter talar sanning. Jag vet ju att jag själv blev felaktigt bötfälld, så man undrar ju.

Får man rätt i en rättsprocess borde parkeringsvakten få sparken och själv bli åtalad för bedrägeri.

Kapitel 9, Om bedrägeri och annan oredlighet, paragraf 1
"Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år."

Det är väl en ytterst bra beskrivning på vad det handlar om.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Kommunala lapplisor är oftast mycket trevliga och proffesionella... även där finns det dock rötägg.
De privata bolagen tex EuroPark är riktiga skojare och deras böter borde bestridas av princip.

Som sagt, bestrid! Parkeringsbolaget får ta ärendet till Tinget!
Sedan kan inte Polisen göra något åt parkeringsböter utfärdade av privata parkeringsbolag enbart de kommunala!

Permalänk

Har en lapplisa som lappar min bil på min förhyrda parkering 2 dagar på raken. Samma sak, de hade tagit kort på min felparkerade bil som jag använde som bevis emot dem. De la mina böter på is och 5 dagar senare så fick jag ett brev där de bad om ursäkt och att dem var strukna. Detta var Q-park, sist i vintras så skulle en jävel vara på i bilen igen så jag sprang ut skrivandes och det lilla aset kasta sig in i bilen och åkte iväg fortare än kvickt (utan att ha lämnat en bot)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Detta är kanske inte tillhör konsumenträtt i rätt bemärkelse. Men eftersom mitt problem närmast liknar en bluffaktura så kanske det passar in. Annars får någon gärna flytta tråden.

Jag har fått en p-bot som innehåller information om:
- Att jag stod i område X (I textform)
- Tid TT:SS
- I anteckningar står att jag har sms-biljett för område X (I sifferform)

Det är således "bevisat" redan på boten att jag har rätt biljett.
Trots detta är jag enligt lag skyldig att betala p-boten inom 8 dagar eller bestrida boten skriftligt.
Så med andra ord kan en p-vakt trakassera vem som helst genom att helt enkelt bara utfärda ogiltiga p-böter... Eller?

Då jag inte fått något bra bemötande när jag (vid två tillfällen) pratat med dem i telefon så har jag lust att inte betala/överklaga boten utan låta dem försöka bevisa min skyldighet istället.

Eller är jag oavkortat skyldig att betala alla räkningar som hamnar på min vindruta ELLER själv bevisa att jag inte är skyldig?

1. Precis som det står på avgiften och som flera redan påtalat så kan du bestrida kravet, skriftligt - förutsatt att den är felaktig.
2. Du har faktiskt inte berättat VARFÖR du fick kontrollavgiften. Stod du för länge, på ej anvisad plats eller hade du dubbelparkerat? Parkeringsavgift ger ingen amnesti mot andra överträdelser.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ungefär det jag också undrar över.. Varför han fick biljetten är ganska viktigt för oss att få veta. Troligen har han stått där för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfin:

Skicka in p-boten och skriv att du bestrider den. Gör samma sak ända till betalningsföreläggandet kommer från Kronofogden, då finns det specifika mallar man använder för att bestrida det kravet.

Om du inte accepterar ett krav från Kronofogden kommer de inte göra något med det (=ingen prick) utan motparten tvingas då gå till domstol för att få igenom sitt krav.

Då p-boten är under ett halvt basbelopp (~20 000) klassas det som "småmål" vilket har flera fördelar för den lille mannen (för att citera CH Svanberg), bla. enbart skriftliga bevis, max ett ombud.

Om du förlorar kommer du få betala en avgift till tingsrätten (~500) och kostnad för motpartens advokat (maxbeloppet någonstans ~1500), mao en extrakostnad på ungefär 2000 kronor. Se det som en investering i utbildning av det svenska rättsväsendet!

Det låter som en bra idé. Menar du alltså att enbart bestrida den utan att bifoga ytterligare handlingar? Det ska jag försöka med i alla fall. Problemet är att bilen inte är min, så jag måste först ta på mig hela skulden och fria bilens ägare innan jag kan börja lattja.

Skrivet av Gathor:

fick en bot, även då skylten för att man var tvungen att betala var övertäkt.. orkade inte hålla på.. Så gav boten till chefen xD problemet löst!

Kan man få din chefs nummer?

Skrivet av DasBoot_swe:

Har en lapplisa som lappar min bil på min förhyrda parkering 2 dagar på raken. Samma sak, de hade tagit kort på min felparkerade bil som jag använde som bevis emot dem. De la mina böter på is och 5 dagar senare så fick jag ett brev där de bad om ursäkt och att dem var strukna. Detta var Q-park, sist i vintras så skulle en jävel vara på i bilen igen så jag sprang ut skrivandes och det lilla aset kasta sig in i bilen och åkte iväg fortare än kvickt (utan att ha lämnat en bot)

Ja men där ser man! Det går att sköta saker per telefon när de redan sitter på alla bevis Men hur sjutton lyckas de...

Skrivet av Dr.Mabuse:

1. Precis som det står på avgiften och som flera redan påtalat så kan du bestrida kravet, skriftligt - förutsatt att den är felaktig.
2. Du har faktiskt inte berättat VARFÖR du fick kontrollavgiften. Stod du för länge, på ej anvisad plats eller hade du dubbelparkerat? Parkeringsavgift ger ingen amnesti mot andra överträdelser.

Jo men du har nog inte läst frågan ordentligt då.
Överträdelsen är enligt kontrollavgiften nr 53. Dvs Ogiltig biljett. Därav misstaget av p-vakten, vars ursäkt jag självklart skulle godta.

Skrivet av tcntad:

Ungefär det jag också undrar över.. Varför han fick biljetten är ganska viktigt för oss att få veta. Troligen har han stått där för länge.

Jaså DET är det troliga? Jag kan hålla med om att man gärna letar en rimlig förklaring till varför de satte en bot på rutan. Jag undrar precis samma sak själv.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jo men du har nog inte läst frågan ordentligt då.
Överträdelsen är enligt kontrollavgiften nr 53. Dvs Ogiltig biljett. Därav misstaget av p-vakten, vars ursäkt jag självklart skulle godta.

Jo, jag måste nog vara halvblind för jag kan inte alls se var du bidragit med den informationen tidigare. Inte någonstans i tråden faktisk! Men, men... Då kan man fråga sig på vilket sätt biljetten anses ogiltig?
Att bidra med annat än moraliskt stöd blir nog svårt när vi måste dra ur dig information om själva händelsen. Har du rätt så har du inget att bekymra dig för, bara bestrida till förbannelse. De kan nämligen inte skicka fodran till inkasso innan bestridan är avgjord.
Lycka till!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sethai:

Likadant med de som tar emot ditt samtal när du ringer 112. De fick ju bonus om de avslutat sina samtal fort.

Källa på det?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jo, jag måste nog vara halvblind för jag kan inte alls se var du bidragit med den informationen tidigare. Inte någonstans i tråden faktisk! Men, men... Då kan man fråga sig på vilket sätt biljetten anses ogiltig?
Att bidra med annat än moraliskt stöd blir nog svårt när vi måste dra ur dig information om själva händelsen. Har du rätt så har du inget att bekymra dig för, bara bestrida till förbannelse. De kan nämligen inte skicka fodran till inkasso innan bestridan är avgjord.
Lycka till!

Nejnej det var inte så jag menade med att du inte läst frågan. Den informationen var bara överflödig och jag hade inte skrivit den tidigare.
Jag oroar mig inte alls. Som sagt hade det varit värt att betala mig ur bekymret. Frågan är av mer juridisk karaktär för att tryggt kunna ge dem ett merjobb som kan få dem att bättra på sitt framtida beteende/rutiner.
Jag är fortfarande ganska osäker på vem som egentligen är bevisningsskyldig. Men det verkar rimligt att kronofogden inte kan driva in en skuld som inte går att bevisa. I de allra flesta liknande fall så är ett bevis tydligen väldigt enkelt att fabricera. Men inte i mitt fall. Därför känner jag mig trygg i att gå vidare.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Nejnej det var inte så jag menade med att du inte läst frågan. Den informationen var bara överflödig och jag hade inte skrivit den tidigare.
Jag oroar mig inte alls. Som sagt hade det varit värt att betala mig ur bekymret. Frågan är av mer juridisk karaktär för att tryggt kunna ge dem ett merjobb som kan få dem att bättra på sitt framtida beteende/rutiner.
Jag är fortfarande ganska osäker på vem som egentligen är bevisningsskyldig. Men det verkar rimligt att kronofogden inte kan driva in en skuld som inte går att bevisa. I de allra flesta liknande fall så är ett bevis tydligen väldigt enkelt att fabricera. Men inte i mitt fall. Därför känner jag mig trygg i att gå vidare.

Här kanske du kan få lite mer tips och hjälp ifall ärendet går vidare: http://www.pbot.nu/

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklas87:

P-lisorna arbetare ju med provision så dom kan göra hur dom vill och dom flesta har ju svårt att bevisa att dom inte stod där vid den tiden osv :/ Lycka till m8!

Nej, det gör de absolut inte. Jag har jobbat 3 år vid ett parkeringsföretag någon provision är det verkligen inte tal om. Rutinerna för p-vakterna är solida, de dokumenterar och bevisar överträdelse på ett mycket konkret vis.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nej, det gör de absolut inte. Jag har jobbat 3 år vid ett parkeringsföretag någon provision är det verkligen inte tal om. Rutinerna för p-vakterna är solida, de dokumenterar och bevisar överträdelse på ett mycket konkret vis.

Jag vet inte, men det företaget kan ju vara undantag mer än regel.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swekat:

Har varit med om felaktiga parkeringsböter två gånger.

Första gången när jag pluggade och betalade parkeringsbiljett för en månad i taget i närheten av campus. Använde sällan bilen eftersom jag bodde nära universitetet, så ofta blev den stående i ett par dagar. Så en dag när jag skulle använda bilen satt där TRE stycken böter på rutan, 400 :- styck. Biljetten satt väl synligt och var giltig. Som student får man naturligtvis panik och ångest av att gå back 1200 :- och följaktligen få tugga gräs resten av månaden för att inte bli bankrutt.
Min erfarenhet blev att det är stört omöjligt att få sina parkeringsböter makulerade om du inte har säkra bevis (foto?). Kan säga att jag kämpade hårt för att få mina makulerade. Spelar ingen som helst roll att man kan uppvisa en giltig biljett, den kan ju vara någon annans. Fick inte heller prata med den gode man som utfärdat boten. Blev till slut less och betalade de förbannade böterna. Kanske borde ha gått längre, men blev så trött och ville bara bli av med skiten.

Andra gången stod jag i 40 minuter på en 1-timmes gratisparkering. Där kändes det liksom kört direkt.

Underligt att bevisbördan ligger hos den som får böter. Vore mer riktigt om bolaget var tvungna att bevisa felparkeringar. Mycket enkelt - alla lapplisor måste vara utrustade med en kamera. Ingen bild ingen böter.

Skrivet av DasBoot_swe:

Har en lapplisa som lappar min bil på min förhyrda parkering 2 dagar på raken. Samma sak, de hade tagit kort på min felparkerade bil som jag använde som bevis emot dem. De la mina böter på is och 5 dagar senare så fick jag ett brev där de bad om ursäkt och att dem var strukna. Detta var Q-park, sist i vintras så skulle en jävel vara på i bilen igen så jag sprang ut skrivandes och det lilla aset kasta sig in i bilen och åkte iväg fortare än kvickt (utan att ha lämnat en bot)

Många blir förvånade --> när den enskilde har omvänd bevisbörda mot ett bolag. Många tycker: "Vad konstigt, jag har ju alla bevis för att jag gjort rätt, varför ska jag behöva bevisa att jag har rätt igen?" och tycker detta är konstigt.

Men det ni bör få upp ögonen för är att när man har med privata aktörer och bolag och göra så skiter --> de i eventuella bevis - de driver sitt ärende ändå. Detta har att göra med att de kalkylerar med att de får de igenom sitt krav (vilket de oftast får då många drabbas av procesströtthet om de driver saken) t.e.x. att "kunden" betalar för att "få sken ur världen" eller liknande. (Likaledes om du ansöker om en förmån hos aktör, t.e.x. försäkringsbolag: oftast måste du överklaga och processera mot dem i flera år för att få ut pengarna om det rör sig om betydande belopp. Även här räknar man med att bara 10% fullföljer sin talan vid domstol och att i slutändan mellan 2-5% får rätt = en kalkylerad beräkning försäkringsbolaget gör och skälet stavas ekonomi).

Privata aktörer struntar oftast i om du har rätt, de försöker få dig att betala i alla fall (förtäckta och indirekta hot om inkasso och kronofogde) helt enkelt bara för att få in pengar. Detta sker på olika raffinerande sätt beroende på beloppets storlek.

Skrivet av Valiumballong:

Nej, det gör de absolut inte. Jag har jobbat 3 år vid ett parkeringsföretag någon provision är det verkligen inte tal om. Rutinerna för p-vakterna är solida, de dokumenterar och bevisar överträdelse på ett mycket konkret vis.

Sure baby!;) Och jag heter Lapplisa, har två bröst och en vagina och idkade älskog med dig igår.:P LOL!:D

X undersökande samhällsprogram (tror det var Insider) undersökte hur lapplisorna betedde sig: en del satte ut böter trots att Y bil stod rätt parkerad. I samma program visade men en läkare som faktiskt drev sitt ärende mot ett P-bolag ända till domstolen. I korthet:

a) P-bolaget trodde - enligt programmet - att de skulle få in pengarna, snabbt, enkelt, billigt och bekvämt och använde sig av omvänd bevisbörda mot personen
b) de räknade inte med att personen var läkare och faktiskt hade resurser att driva ärendet till domstol (läs: bolaget trodde de kunde skrämma/trötta ut Svensson genom att hota med domstol = Svensson blir rädd och betalar boten)
c) preciiis innan ärendet ska tas upp i rätten backar P-bolaget och "lägger ner alla anklagelser" (så att säga). Varför? P-bolagen vill inte ha prejudikat i domstolarna. När de är osäkra på utgången så backar man från sitt krav.

P-bolag med solida rutiner? Knappast men väl Solid kassakista.:/ Dom är lika ärliga som bilförsäljare och modemkapare....:S

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag vet inte, men det företaget kan ju vara undantag mer än regel.

Nej, lapplisor får inte provision för det skulle underminera deras trovärdighet. Det finns en anledning till att överklagan av p-bot i princip aldrig går igenom och det är för att boten är utfärdad på ett korrekt sätt och att den bötfällde faktiskt har stått felparkerad. Folk är däremot så jävla jobbiga att de kan gå över lik för att bli av med en p-bot de förtjänade till att börja med.

För att summera: parkeringsvakter får ingen provision på utfärdade p-bot. Att folk fortfarande tror på något sådant är helkorkat. Ring valfritt parkeringsföretag och kolla.

MacEnkronan: Kalla fakta (tror jag att det var) "granskade" Carpark/Qpark i typisk sensationsstuk. Du har ingen som helst insikt i hur en parkeringsvakt arbetar eller vilka rutiner som finns vid dokumentation av felparkering. Att du tittar på ett "undersökande" program och drar din slutsats från det får stå för dig. Som skrivet ovan, ta och hör av dig till ett parkeringsföretag eller fråga en parkeringsvakt så får du veta hur det faktiskt är.

Som någon som faktiskt har suttit i kundtjänst och tagit hand om klagomål gällande "felaktiga" p-böter så kan jag säga att det finns gott om idioter där ute (TS behöver inte vara en av dem).

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Nej, lapplisor får inte provision för det skulle underminera deras trovärdighet. Det finns en anledning till att överklagan av p-bot i princip aldrig går igenom och det är för att boten är utfärdad på ett korrekt sätt och att den bötfällde faktiskt har stått felparkerad. Folk är däremot så jävla jobbiga att de kan gå över lik för att bli av med en p-bot de förtjänade till att börja med.

För att summera: parkeringsvakter får ingen provision på utfärdade p-bot. Att folk fortfarande tror på något sådant är helkorkat. Ring valfritt parkeringsföretag och kolla.

He he...den var go.;) När folk brukar säga: "Att folk fortfarande tror på något sådant är helkorkat.", eller liknande meningar brukar det betyda att de inte vill se att företeelsen finns - den finns i någon form. Är ju ungefär som att säga: "Att folk fortfarande tror på att skalbolag existerar är ju helkorkat (för dom blev upptäckta under 90-talet och togs bort/försvann p.g.a. detta)".

Skalbolag och bonussystem finns kvar, men man sätter en annan etikett på nämnda företeelser och helt plötsligt så har de "försvunnit" ur gemene mans synsätt.

Jag tror inte att folk är så "jävla jobbiga" som du säger.:)

Lite överdrivet: om nu folk är så "jävla jobbiga" att de kan gå över lik etc. som du säger, så kan folk gå in i närmsta affär och hävda att de betalat en vara/att det är deras vara och hoppas på att butiken "släpper varan" till kunden bara för att bli av med denne. Samma pedagogik som med P-boten fast omvänt. Nej jag tror inte folk är så som du beskriver.^^

edit: jag blev skjutsad till sjukan en gång. Jag sa till henne (som körde):
-"Vi kan stå här".
-"Nej det kan vi inte detta är en P-plats för blodgivare".
-"Äh...det är lugnt ärendet tar bara 5 min".
-"ok".

Hon fick en P-bot. Jag ringde inte och hävdade felparkering eller något annat till bolaget, däremot sa jag som det var och frågade om de kunde stryka P-boten då jag "bara" stått där 5 min. Det ville de inte så självklart betalade jag P-boten (eftersom jag uppmanade henne som skjutsade mig att ställa sig där i alla fall).

Folk är ärliga generellt och orkar nog inte driva ett ärende in absurdum för 400 kr eller liknande.:)

Angående programmet så framkom det ju att de gav folk böter fast det inte fanns anledning till det: påstod att de väntat 10 minuter och alla de där standardfraserna fast den dolda kameran sa något annat.:P Du vet: de säger en sak men gör en annan.:P Motivet: pengar eftersom de är privata bolag med vinstintressen. Simple as that, tyvärr...:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Lite överdrivet: om nu folk är så "jävla jobbiga" att de kan gå över lik etc. som du säger, så kan folk gå in i närmsta affär och hävda att de betalat en vara/att det är deras vara och hoppas på att butiken "släpper varan" till kunden bara för att bli av med denne. Samma pedagogik som med P-boten fast omvänt. Nej jag tror inte folk är så som du beskriver.^^

Nej, det är det inte. P-böter är en helt annan grej än att gå in och bråka med en affär. Jag har som sagt suttit i kundtjänst och tagit hand om dessa ärenden, jag tror inte - jag vet.

Skrivet av MacEnkronan:

edit: jag blev skjutsad till sjukan en gång. Jag sa till henne (som körde):
-"Vi kan stå här".
-"Nej det kan vi inte detta är en P-plats för blodgivare".
-"Äh...det är lugnt ärendet tar bara 5 min".
-"ok".

Hon fick en P-bot. Jag ringde inte och hävdade felparkering eller något annat till bolaget, däremot sa jag som det var och frågade om de kunde stryka P-boten då jag "bara" stått där 5 min. Det ville de inte så självklart betalade jag P-boten (eftersom jag uppmanade henne som skjutsade mig att ställa sig där i alla fall).

Jag kan inte tala för alla parkeringsföretag, men där jag jobbade skulle bilens ventiler kollas vid 2 tillfällen med minst 5 minuter mellanrum innan kontrollavgift utfärdas. Detta dokumenteras med digitalfoto där klockslag finns inbakat. Om du promenerar runt i Stockholm ser du ofta hur p-vakter står och väntar vid bilar i väntan på att tiden ska ha gått för att en kontrollavgift kan utfärdas. Om du ställer dig på en plats med p-förbud och lämnar bilen utan att ha bakluckan öppen, ja, då har du parkerat och därmed får du en p-bot. Rätt självklart.

Skrivet av MacEnkronan:

Folk är ärliga generellt och orkar nog inte driva ett ärende in absurdum för 400 kr eller liknande.:)

Generellt, kanske, men tro mig när jag säger att sitta i överklagan inte var någon dans på rosor. Många bestridningar blev det på en dag, det kan jag säga.

Skrivet av MacEnkronan:

Angående programmet så framkom det ju att de gav folk böter fast det inte fanns anledning till det: påstod att de väntat 10 minuter och alla de där standardfraserna fast den dolda kameran sa något annat.:P Du vet: de säger en sak men gör en annan.:P Motivet: pengar eftersom de är privata bolag med vinstintressen. Simple as that, tyvärr...:/

Du menar typ som hur "undersökande" program vill ha ett scoop som de kan tjäna pengar på? Privata bolag med vinstintressen. Simple as that, tyvärr...:/

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att man sett en del fuffens bland parkeringsvakter. Vi hade Q-Park som kollade parkeringen längs gatan där jag bodde förut. En dag i veckan var det förbjudet att stå där 8-17 pga soptömning, runt kvart i 8 började de lappa bilar. Ibland var de dessutom så korkade att de skrev en tid innan 8 på boten, så mycket hjärnkapacitet hade de inte.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"