Renderahead - Bad Company 2

Permalänk
Medlem

Renderahead - Bad Company 2

Hej! Jag undrar vad "renderahead" inställningen gör i BC2. Hittade detta på ett annat forum:

its the limit of how many frames will be ?prerenderd? from the CPU before the GPU are getting them.

If the Cpu isn´t at 100% you can set it higher and get a smoother gameplay.

so if u set it to 2 the cpu will prerender 2 more frames before the gpu get them

i hope this is right

Kan någon säga om detta stämmer och vad det innebär?

Jag har uppfattat det som att med renderahead 2 så bör det dra mer CPU än med renderahead 0. Tex jag som har 100% CPU load och bara 64% GPU load vill i så stor mån som möjligt avlasta min CPU.

Permalänk
Medlem

Från samma ställe som du hittade det där stod det ju lite till, men vet inte om det hjälper så mycket.

its meant to fix the input lag and performance issues
try different settings and see what one works for you - i prefer renderahead=0 but many prefer 1 or 2 and you could always try 3
repi (from the uk forums) said this about renderahead=0

RenderAheadLimit=0 disables the input lag fix and returns to the behavior of the first beta release, which the majority had more input lag & performances issues.

so most people are better off with 1 or 2 or even 3 but i would still try 0 if i was you just incase it does make it better (like me and a fair few others also)

Permalänk
Medlem

Jo jag läste det men har svårt att förstå vad det egentligen innebär och vad det tekniskt sett gör.

Jag gissar att det vore till min fördel att köra 0 då min CPU är mkt sämmre än min GPU. Men skulle vilja ha en utförlig förklaring av någon kunnig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Förrenderar mha cpu'n och sen skickas det till gpu'n för att minska lagg och förhindrar minskad prestanda.

RenderAheadLimit=0 disables the input lag fix and returns to the behavior of the first beta release, which the majority had more input lag & performances issues.

Stänger av lagfix och återställer till första betan, som majoriteten hade problem med.. Alltså problem med prestanda och inputlagg..

Permalänk

Om man som i mitt fall sitter på en i7 920 på 4ghz och ett 5970, vad kan tänkas bli bäst balans då? Lägga allt på grafikkortet?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Förrenderar mha cpu'n och sen skickas det till gpu'n för att minska lagg och förhindrar minskad prestanda.

RenderAheadLimit=0 disables the input lag fix and returns to the behavior of the first beta release, which the majority had more input lag & performances issues.

Stänger av lagfix och återställer till första betan, som majoriteten hade problem med.. Alltså problem med prestanda och inputlagg..

Hajade inte jack shit av vad du menar

Om jag vill avlasta min CPU. Vad bör jag köra då? 0 eller 2 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Om man som i mitt fall sitter på en i7 920 på 4ghz och ett 5970, vad kan tänkas bli bäst balans då? Lägga allt på grafikkortet?

Precis vad jag också undrar. I regel så tycker jag att folk OFTAST har kraftigare GPU än CPU då de felsta spel drar mest GPU. Dock just BC2 drar ju massivs med CPU å därför vill man ju avlasta den genom att lägga mer på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

vad renderahead gör är att datorn renderar ett antal frames före saker händer , den gissar , sätter man den på 1 så blir det tungt , men man får den mest aktuella bilden.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Körde igenom bc2 med standard (2) först, ändrade sedan till (1)och oj vilken skillnad, mycket mindre eftersläp med sikte

Kör crossfire men verkar inte tappa något på att ha ett ist för 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
vad renderahead gör är att datorn renderar ett antal frames före saker händer , den gissar , sätter man den på 1 så blir det tungt , men man får den mest aktuella bilden.

vad har du för fakta att backa upp det där med? Jag har aldrig i något sammanhang sett en dator gissa något.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noak
vad har du för fakta att backa upp det där med? Jag har aldrig i något sammanhang sett en dator gissa något.

Kan vara för att du inte ser koden som rullar när du spelar spel? Känns som att mycket grejer i spel är typ random gissningar ?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Påminner väl lite om när man får connectionsproblems? Alla fortsätter springa rakt fram istället för stanna. Alltså datorn gissar att de fortsätter rakt fram som de har gjort innan. Självklart är detta stor skillad då det snarare än 273832 frames än 2 frams som det är i detta fallet?

Kulhålen som fysiskt visas på skärmen är väl också gissningar i många spel? Därför kan de se ut olika när man tittar från samma vy från två olika datorer.
Självklart om skotten träffar personen eller ej är samma, men det har ju egentligen ingenting med hur grafiken visas att göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Påminner väl lite om när man får connectionsproblems? Alla fortsätter springa rakt fram istället för stanna. Alltså datorn gissar att de fortsätter rakt fram som de har gjort innan. Självklart är detta stor skillad då det snarare än 273832 frames än 2 frams som det är i detta fallet?

Kulhålen som fysiskt visas på skärmen är väl också gissningar i många spel? Därför kan de se ut olika när man tittar från samma vy från två olika datorer.
Självklart om skotten träffar personen eller ej är samma, men det har ju egentligen ingenting med hur grafiken visas att göra?

vissa saker är onödiga att skicka via nätverk och gös därmed clientside, t.ex hur rekyl KAN se ut i skotthål etc, men hitdetectionen är med stor sannorlikhet densamma som du säger, bara vägghål som blir annorlunda, lika dant med raggdolls och sånt är också clientside, ifall det inte har förstor inverkan på gameplayet.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noak
vad har du för fakta att backa upp det där med? Jag har aldrig i något sammanhang sett en dator gissa något.

Det pågår mer kvalificerade gissningar bakom kulisserna än du kanske tror :).

http://en.wikipedia.org/wiki/Branch_predictor

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noak
vad har du för fakta att backa upp det där med? Jag har aldrig i något sammanhang sett en dator gissa något.

hade för mig att jag läst det på betaforumet , kan inte hitta det nu dock

det här är förklaringen i deras changelog ialla fall.

Reduced input “lag”
On machines where the CPU would out-run the GPU, sometimes the GPU would queue up several frames’ worth of rendering commands.
This could lead to the game having a high framerate, but input still feeling very sluggish.

Now there’s a limiter on how many frames the CPU is allowed to be “ahead” of the GPU.
Control this setting via Settings.ini. Default setting: RenderAheadLimit=2

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Har max pre-rendered frames båda i nvidia ccp och i bfbc2 på 8, vet att den i nvidias är för gpun och den i bc2 cpun, blir flytande för mig och inga problem med seg mus så länge man inte har vsync igång. Dock kan det hände vid tillfällen tex mycket smoke då blir det andra bullar däremot, men det får jag dras med tills jag uppgraderar eller om det blir någon bra patch

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morganrone93
Har max pre-rendered frames båda i nvidia ccp och i bfbc2 på 8, vet att den i nvidias är för gpun och den i bc2 cpun, blir flytande för mig och inga problem med seg mus så länge man inte har vsync igång. Dock kan det hände vid tillfällen tex mycket smoke då blir det andra bullar däremot, men det får jag dras med tills jag uppgraderar eller om det blir någon bra patch

Bytte precis upp mig från e6400 till i5 processor, fick ett otroligt fint flyt när jag ändrade till 8 på renderahead i nvidia inst och i bfbc2 settings.ini.

tack för tipset!

Visa signatur

i7 9700K | ASUS ROG Strix Z390-F | Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 C15 - 16GB | ASUS GTX 1070 Ti | Samsung 850 EVO 500GB SSD | Fractal Design Meshify C | Noctua NH-D15 | Corsair RM750X 750W v2 | Asus 24" XG248Q 240 hz | Sennheiser Game Zero | Corsair K65 RGB Rapidfire | Logitech G703

Permalänk
Medlem

Jag fick iaf ställa om min till 0, innan testade jag 2,4 osv men dåå fick jag lagg uta bara hel....

Nu flyter det på som smör dock , så testa 0 om ni har lagg !

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Jag fick iaf ställa om min till 0, innan testade jag 2,4 osv men dåå fick jag lagg uta bara hel....

Nu flyter det på som smör dock , så testa 0 om ni har lagg !

Visst, du sitter på en PII och spelar Bc2, hahaha

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
Visst, du sitter på en PII och spelar Bc2, hahaha

om du snokar lite djupare så har han en annons uppe på en E8400 , så han sitter nog på någon slags quadcore.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
om du snokar lite djupare så har han en annons uppe på en E8400 , så han sitter nog på någon slags quadcore.

haha, kolla Oneone's signatur, så kanske du fattar pratet om PII?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vakz
haha, kolla Oneone's signatur, så kanske du fattar pratet om PII?

framgår väll ganska tydligt av mitt tidigare inlägg att jag såg att topfuel såg det?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Så en som ser att nån ser att den sett, varför kommentera att nån sett vad en har sett som sett vad som stått?

Kör med RenderAheadLimit=0 å betan RenderAheadLimit=2 ... skillnad? Nada för mig å orkar inte bry mig heller, de funkar å de räcker me de

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

haha , det är ju min retro-sig jag sitter inte på den och spelar direkt :P.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

vad tror ni är bäst för mitt system,
Renderahead 0 2 eller 8?

Core i5 @3.3ghz/5850@950/1180 mhz

Visa signatur

Asus P7P55D LE | Asus Ati Radeon HD 5850 | fractal design define r2 | Intel Core i5 750 | Corsair TX 750W | Dell U2412M IPS | Windows 7 Ultimate 64 bit | 4 GB Corsair XMS3 ddr3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Corsair Cooling Hydro H40

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det verkar det vara såhär,

har du en dual core så kör 0, har du en quad eller mer kör 2 eller 8, bäst är väll att testa och se själv

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Eller så gör man som det är menat från början.

Har du en svag processor, men starkt grafikkort, kör på 0 alt 2.

Har du en bra blandning mellan båda, kör 2 alt 3.

Har du en stark processor, men svagt grafikkort, kör 5 eller 8

Eller, det bästa, prova dig fram.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
haha , det är ju min retro-sig jag sitter inte på den och spelar direkt :P.

Indeed, man kan ju lista ut med arslet att det är "for the lulz" och inte din aktuella maskin

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield