DXVA 2 Stöd för XBMC Windows 7/Vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Testa med annan film som du vet skall flyta utan hack.
Jag har också microstutters på vissa NTSC filmer fastän jag kör 60hz. Likaså gäller det vissa filmer i PAL (50hz på tv:n).

Jag har kommit fram till att källmaterialet är inte alltid det bästa beroende på vart man fått filmen ifrån.

NTSC filmer visas i 24 fps så för att du inte ska ha microsutter så bör din hz ligga på 24

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att visa 24 hz på sin dator -->tv utan att bilden blir skitkass? Om jag ändrar refreshraten på datorn blir färgerna helt fel, samt att bilden blir för stor för skärmen, hela bilden syns inte. Antar att det är nån inställning jag missat. Kör tv:n på pc-läge på den hdmi ingången och i Nvidia kontrollpanelen har jag inte gjort några ändringar alls, den ställde automatiskt in sej på 1080p, 1920 x 1080 (native) och 59 hz.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
NTSC filmer visas i 24 fps så för att du inte ska ha microsutter så bör din hz ligga på 24

Tråkigt att många tv apparater inte klarar 24hz. Nyare bör klara av 24 hz.
T.ex 1080p/24

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Tråkigt att många tv apparater inte klarar 24hz. Nyare bör klara av 24 hz.
T.ex 1080p/24

Jadu, det där är en djungel. Det är först de 2 senaste åren som 24Hz har fungerat tillfredsställande. Tidigare körde tillverkarna med stora klistermärken som proklamerade att apparaterna hade "stöd" för 24p. Det var bara det att det där stödet betydde att TV:n kunde ta in en signal som var 24p - men sedan gjorde den om den till 50Hz för att visa på skärmen. Hål i huvudet.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Skrivet av eckim:

NTSC filmer visas i 24 fps så för att du inte ska ha microsutter så bör din hz ligga på 24

Nu är du allt ute och cyklar.
NTSC material visas i 30p/60i
PAL material visas i 25p/50i
Blu-ray material visas i 24p

Permalänk
Medlem

För er som har problem så finns ju även DSPlayer som stöder DXVA även i XP.

Permalänk
Medlem

Blir att testa på htpc som kör 8400GS Hemma!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Har följt det här ett tag nu och det fungerar fortfarande inte så bra i r30985. Fryser och hänger sig. Blur-ray iso:n med BD menyer går fortfarande inte att spela. Undertexter går fortfarande inte att spela osv. osv.
Så jag överväger starkt att köra på en extern spelare.
Klara PowerDVD av BD menyer? och undertexter till x264? Och klarar den av att spela upp iso, img osv...?

//StarChild

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarChild42:

Har följt det här ett tag nu och det fungerar fortfarande inte så bra i r30985. Fryser och hänger sig. Blur-ray iso:n med BD menyer går fortfarande inte att spela. Undertexter går fortfarande inte att spela osv. osv.
Så jag överväger starkt att köra på en extern spelare.
Klara PowerDVD av BD menyer? och undertexter till x264? Och klarar den av att spela upp iso, img osv...?

//StarChild

Har absolut inga problem med undertexter, men du kanske menade undertexter för blu-ray iso:n? Jag kör bara mkv på min och det fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem

Samma här, fungerar galant. Det enda "problemet" är audio-offseten på 0.125-0.150s som blir när man syncar filmen mot 24p, dock enkelt att korrigera.

Har även haft lite problem med ISO's och 50hz...kan lika gärna vara min HTPC som spökar. (har iofs inte så mycket med DXVA att göra..)

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Min cpu load ligger på 40-50% i xbmc (senaste, 9.11) när jag kollat på 720p-material. Jag har ett Ati 4200 och en amd P2 240e @2,8GHz. Se HTPC i min signatur. Känns inte som att jag har fått DXVA att fungera. Har letat runt i menyerna efter inställningar för att få igång det... Vad är nightlybuilds som ni snackar om?

Edit: Har lagt in en nightly build av XBMC nu och där kunda jag aktivera DXVA 2 ! Nu funkar allt klockrent!

Visa signatur

HTPC