Permalänk
Medlem

Kompakt prestandadator 20-25k

Hej,

Skall beställa en dator och är ute efter en kompakt burk då jag har platsbrist i min arbetshörna.

Användningsområde: Spel samt fotoredigering.

Krav på processor: Intel i7

Kylning får gärna vara Corsair H50 och då vill jag gärna veta om ni kan rekommendera nån extra fläkt för push/pull.

Intel SSD en eller 2 st. 80GB i RAID.

Skärm kommer bli antingen:

http://www.dustin.se/pd_5010330369.aspx

eller:

http://www.dustin.se/pd_5010380195.aspx

Om jag väljer 27" antar jag att jag kommer behöva 2st. 5870 i Crossfire för att klara av att driva den massiva upplösningen på 2560 x 1440....

Mvh
Olov

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre och vänta in AMDs hexacore som släpps snart (april)? Se hur den presterar gentemot i7an.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Nöjer mig med att svara på fläktfrågan så länge. Scythe Gentle Typhhon av valfritt varvtal. Finns i 1150, 1450 samt 1850 rpm. Jag kör två 1450 på min H50 och är väldigt nöjd med ljudnivån (kör alltså inte med originalfläkten alls).

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Ett 5870 kort är nog för en skärm, även om det är 2560x1600 upplösning. Å andra sidan, du kan ju alltid köpa ett till senare om du vill ha mer fart, eller uppgradera till 6870, som borde dyka upp om ett halv år, eller så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Är det inte bättre och vänta in AMDs hexacore som släpps snart (april)? Se hur den presterar gentemot i7an.

Nja, blir en evig väntan isf. Finns alltid något bättre runt hörnet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Nöjer mig med att svara på fläktfrågan så länge. Scythe Gentle Typhhon av valfritt varvtal. Finns i 1150, 1450 samt 1850 rpm. Jag kör två 1450 på min H50 och är väldigt nöjd med ljudnivån (kör alltså inte med originalfläkten alls).

Ok, precis dom jag tänkte på faktiskt... kör du med nån distans mellan dom och radiatorn? Kör du med bara två skruvar på varje fläkt eller får man med skruvar som passar med fläktarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JMicke
Ett 5870 kort är nog för en skärm, även om det är 2560x1600 upplösning. Å andra sidan, du kan ju alltid köpa ett till senare om du vill ha mer fart, eller uppgradera till 6870, som borde dyka upp om ett halv år, eller så.

Ok tack,

Skulle vara skönt med ett prestandatest som visar fps på högre upplösningar dock...

Sen till nästa punkt, chassi.... Funderar på ett Mini-ATX och köra på något mindre chassi... Vad tror ni om detta?

Något jag bör tänka på?

Någon kombination som ni tror funkar bra med 5870 (även i crossfire i framtiden) samt H50-kylning?

Permalänk

Mitt förslag från www.inet.se

har du några frågor, så kan du skicka ett PM till mig.

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Ok, precis dom jag tänkte på faktiskt... kör du med nån distans mellan dom och radiatorn? Kör du med bara två skruvar på varje fläkt eller får man med skruvar som passar med fläktarna?

Jag kör Blås --> Distans --> Radiator --> Sug

Blås sitter på distansen som sitter på radiatorn med självhäftande kuddar á la gettomod. Sugfläkten sitter med de medföljande skruvarna. När jag hade radiatorn i bakkant av chassit som utblås fick jag inte plats med distansen (sitter nu i framkant som insug). Min känsla är att den lät liiite mer utan distans. Sugfläkten låter nästan inget, iaf inget irriterande missljud som jag tyckte att det var en tendens till med blås-fläkten rakt mot radiatorn. GT-fläktarna har ett ganska stort nav också så den döda ytan blir stor på push-sidan om det är för tätt mellan fläkt och radiator. Jag skulle prova med en 1450 ensam som sugfläkt, så kan du se sen om du inte blir nöjd med temperaturerna och i så fall sätta dit en till. Innan hade jag två noctua @ 1300 rpm, de lät mer och kylde sämre.

Ska du köra m-atx så är nog det viktigaste att du har koll på grafikkortens längd, särskit om du ska ha två. Utan att ha kollat längden så kanske ett P180 Mini skulle passa herrn? Eller varför inte köra på extremen och slå till på en SG07-låda och ett 5970. Där snackar vi kompakt prestanda.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ali3nPredator
Mitt förslag från www.inet.se

http://img682.imageshack.us/img682/6158/skrmklipp19.png

har du några frågor, så kan du skicka ett PM till mig.

//AP

Trevlig dator!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ali3nPredator
Mitt förslag från www.inet.se

http://img682.imageshack.us/img682/6158/skrmklipp19.png

har du några frågor, så kan du skicka ett PM till mig.

//AP

Halloj,

Japp nästan exakt som min dator jag satte ihop dock valde jag då ett Gigabyte UD7 ist. för ASUS moderkortet...

Funderar på att köra på detta men att börja initialt med en SSD och ett HD5870.

Blir nog den lite mindre 24" skärmen också... Insåg att det blev ganska omotiverat dyrt och möjligheten finns ju att senare köpa till en SSD och grafikkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Jag kör Blås --> Distans --> Radiator --> Sug

Blås sitter på distansen som sitter på radiatorn med självhäftande kuddar á la gettomod. Sugfläkten sitter med de medföljande skruvarna. När jag hade radiatorn i bakkant av chassit som utblås fick jag inte plats med distansen (sitter nu i framkant som insug). Min känsla är att den lät liiite mer utan distans. Sugfläkten låter nästan inget, iaf inget irriterande missljud som jag tyckte att det var en tendens till med blås-fläkten rakt mot radiatorn. GT-fläktarna har ett ganska stort nav också så den döda ytan blir stor på push-sidan om det är för tätt mellan fläkt och radiator. Jag skulle prova med en 1450 ensam som sugfläkt, så kan du se sen om du inte blir nöjd med temperaturerna och i så fall sätta dit en till. Innan hade jag två noctua @ 1300 rpm, de lät mer och kylde sämre.

Ska du köra m-atx så är nog det viktigaste att du har koll på grafikkortens längd, särskit om du ska ha två. Utan att ha kollat längden så kanske ett P180 Mini skulle passa herrn? Eller varför inte köra på extremen och slå till på en SG07-låda och ett 5970. Där snackar vi kompakt prestanda.

SG07 har jag verkligen suktat efter länge nu.... Vet dock inte när den släpps eller var man kan tänkas få tag på en.

Kör du luften ut från chassit eller in i chassit med din H50?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Kör du luften ut från chassit eller in i chassit med din H50?

In i chassit, satt en ram-fläkt på för säkerhets skull. Vette tusan hur stor skillnad det gör, beror säkert på hur varma grejer man har i burken också.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Sätt dit fläktar på all platser i chassit 1st 120mm i fronten (insug) då blir det 2st 120mm i fronten, 1st 140mm i sidan (blåser bort överskottsvärme från grafikkortet och minnena), 1st 140mm i botten (insug) och till sist 1st i toppen (Utsug).

http://www.inet.se/artikel/8500301/fractal-design-120mm-silen...

http://www.inet.se/artikel/6308619/fractal-design-140mm-silen...

Då får du maximal ventilation med tysta fläktar.

I rest my case

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk

Kör på UD7:an i stället, det gör du rätt i, ett riktigt bra moderkort, har ett själv.:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ali3nPredator
Sätt dit fläktar på all platser i chassit 1st 120mm i fronten (insug) då blir det 2st 120mm i fronten, 1st 140mm i sidan (blåser bort överskottsvärme från grafikkortet och minnena), 1st 140mm i botten (insug) och till sist 1st i toppen (Utsug).

http://www.inet.se/artikel/8500301/fractal-design-120mm-silen...

http://www.inet.se/artikel/6308619/fractal-design-140mm-silen...

Då får du maximal ventilation med tysta fläktar.

I rest my case

Bara för att vara lite jobbig så är det två i toppen om man ska fylla alla platser.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Ett citat från Mikrodatorn.

"Citat:" En av de mer intressanta skillnader som kommer att finnas mellan tillverkare är hur de löser att få den extra bandbredd som behövs för de nya teknikerna. Gigabyte har valt att använda pcie-kanaler från processorn för att få bättre prestanda än ifall man skulle använda en pci-express brygga (som ger fördröjning i kommunikationen). Det som dock är problemet är att om man använder två grafikkort kan inte dessa moderkort längre använda sata 3.0 och USB 3.0 (dessa anslutningar fungerar då enligt de tidigare långsammare teknikerna). Gigabyte menar att det är så få som använder fler en ett grafikkort att det är värt denna lösning. Andra tillverkare som till exempel Asus har gått ut med en lösning där man använder pci-express brygga (Asus P7P55D-E Premium), vilket gör att man kan använda flera grafikkort utan att teknikerna måste ställas om till långsammare alternativ. Gigabyte hävdar att fler tillverkare kommer att välja deras lösning, men det återstår förstås att se. "slutcitat"

Om du ska ha 2st grafikkort så småningom ska du välja Asus kortet.

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
In i chassit, satt en ram-fläkt på för säkerhets skull. Vette tusan hur stor skillnad det gör, beror säkert på hur varma grejer man har i burken också.

Vilken nytta gör en ram-fläkt vad är en sådan? och hur satte du den?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ali3nPredator
Ett citat från Mikrodatorn.

"Citat:" En av de mer intressanta skillnader som kommer att finnas mellan tillverkare är hur de löser att få den extra bandbredd som behövs för de nya teknikerna. Gigabyte har valt att använda pcie-kanaler från processorn för att få bättre prestanda än ifall man skulle använda en pci-express brygga (som ger fördröjning i kommunikationen). Det som dock är problemet är att om man använder två grafikkort kan inte dessa moderkort längre använda sata 3.0 och USB 3.0 (dessa anslutningar fungerar då enligt de tidigare långsammare teknikerna). Gigabyte menar att det är så få som använder fler en ett grafikkort att det är värt denna lösning. Andra tillverkare som till exempel Asus har gått ut med en lösning där man använder pci-express brygga (Asus P7P55D-E Premium), vilket gör att man kan använda flera grafikkort utan att teknikerna måste ställas om till långsammare alternativ. Gigabyte hävdar att fler tillverkare kommer att välja deras lösning, men det återstår förstås att se. "slutcitat"

Om du ska ha 2st grafikkort så småningom ska du välja Asus kortet.

//AP

Det blir nog ett UD7 trots allt... Dom hade dom inne på Inet och jag tror inte att Crossfire är aktuellt på ett bra tag.

Så här ser min inköpslista ut nu:

Dator:

Fractal Design Define R2, Svart - 790 kr
Corsair HX 750W 80+ - 1 363 kr
Gigabyte GA-X58A-UD7 - 3 301 kr
Intel Core i7 930, 2.80GHz - 2 686 kr
Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz XMS3 - 2 552 kr
80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA - 2 039 kr
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - 790 kr
Gigabyte Radeon HD5870 1GB - 3 890 kr
Fractal Design Dämpmatta - 278 kr
Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare - 675 kr
Arctic Cooling MX-3kylpasta - 130 kr
Nexus Disk Twin DTW-2300B, Svart - 177 kr
4 x Fractal Design 140mm Silent Series 596 kr
Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm 101 kr

Summa: 20267:-

Skärm:

DELL U2410 ULTRASHARP 24# WIDE TFT TCO-03 BLACK 4993:-

Totalt: 25260:-

Dyrt, men bra grejer får man hoppas…

Edit: Kanske ska motivera mina ändringar lite...
Jag tog Gigabytes 5870 pga. bättre kylning iom. Ultra durable lösningen... Hoppas denna är ok.

Eventuellt kommer jag även ta 1150rpm på GT som pull då 1450rpm inte finns inne...

Permalänk

Lycka till med köpet.

Enjoy your new computer dude

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Du får inte plats med 4st 140mm i chassit. Du har plats för 2 i toppen och en i botten resten(front,bak) är till för 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Du får inte plats med 4st 140mm i chassit. Du har plats för 2 i toppen och en i botten resten(front,bak) är till för 120mm

Japp, men nu glömde du nog sidan på chassit. Där skall det enligt uppgift få plats med en 140mm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Japp, men nu glömde du nog sidan på chassit. Där skall det enligt uppgift få plats med en 140mm.

När jag mäter är där bara 120mm mellan du yttre skruvhålen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
När jag mäter är där bara 120mm mellan du yttre skruvhålen

Aha, på inet står det 120/140mm på specsen... Får lita på ditt ord helt enkelt. Tack för din hjälp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Aha, på inet står det 120/140mm på specsen... Får lita på ditt ord helt enkelt. Tack för din hjälp.

Annars kan du kolla in swecs recension där borde de nämna det.