Permalänk
Medlem

Vem fan är Svensson?

Svensson, Svensson, Svensson! Hela tiden pratas och skrivs det om denna jävla Svensson!
Men vem är det, egentligen?
"Svennebanan, Svennebanan, Svennebanan" sjunger Promoe, aningen nedsättande, antyder att han själv inte är medelsvensson?
Jag tycker nog att man själv är väldigt Svensson om man går runt och klagar på att folk är just det, Svensson. "Svensson läser aftonbladet" säger någon för att antyda att man själv är en friställd, egentänkande och kritisk individ som minsann inte tänker finna sig i att bara vara medel. "Svensson är så politiskt korrekt" i samma andra, man vill bevisa vilket original man är som vågar gå mot strömmen, ha egna tankar och åsikter som är så mycket bättre än alla andras.

Men ska jag vara ärlig så tycker jag man placerar sig själv som en Svensson genom att bevisa sitt bekräftelsebehov genom att generalisera någon som faktiskt är exakt som sig själv. En person som klagar på Svensson.

Jag har alltid gärna velat tro att medelsvensson är en person i medelklassen med man/fru och ett par ungar. Bor i ett skapligt boende och har ett pensionssparande som man egentligen önskar att man lade undan lite mer till. Samt en bil modell "rymlig".
Inget mer, alltså en ganska otydlig och bred definition med stor möjlighet till variation. Jag tycker definitionen öppnar upp till en användning av "Svensson" till en vuxen, svensk person.

Men nej, "Svensson" köper allt Mona Sahlin säger, använder aftonbladet som huvudsaklig nyhetskälla, tillhör den lägre delen av lägre medelklassen och har intelligens fiskmås. Det är en person som är dricker, gärna, ofta och för mycket. Skyller sin brist på ekonomisk framgång på ekonomin men har faktiskt inte intelligens nog att ens reflektera över hur det skulle sett ut med en omvänd ekonomi.
Dålig kost utan någon form av förståelse för olika typer av mat, följer varenda dokusåpa och bara önskar att någon ska knacka på dörren och "ha upptäckt" h*n som den nya filmstjärnan.
Smygrasist innerst inne, fast utåt är man "öppen för alla, så länge de sköter sig".
På radion lyssnas det på senaste popmusiken, fast man utåt tycker det är för mainstream.
Till Thailand åker man, utan att egentligen ha råd, men skulle aldrig gjort det pga. hypen, man är genuint intresserad av landet. Väl där gäller givetvis inte de värderingar och principer man har i Sverige.
(Man klagar på Svensson, gärna, ofta, mycket)

Men finns denne senare beskrivna "Svensson" egentligen?
Det känns som jag har outat en väldigt liten del av befolkningen( + Promoe?) som snarare skulle kunna beskrivas som en inkompetent idiot.
Eller är jag naiv och överskattar återigen befolkningens potential?

Diskutera!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

Att klaga på detta du nyss gjorde är väldigt mycket Svensson, samtidigt min kommentar om ditt inlägg.

Om man tar en funderare på hur svensson d.v.s medelsvennen skulle kunna skilja sig från idag, så tycker jag att man lätt kan se att en svensson alltid kommer bli en svensson.
Det är samma sak överallt, kolla i olika länder, olika föreningar, utbildningar, arbeten, forummedlemmar etc. Och man kan se drag mot att de håller sig mot normen och att det finns någon som vill sticka ut.

Så tråden kunde lika väl handla om sweclockare, swecare.. Där nämna saker som att klanka ner på aftonblaskan etc..

Nå jag tycker också den stora delen av svenskarna är dumma, men meningen med livet är att ha roligt och de flesta svenskar har roligare än mig(uppskattningsvis), varvid jag snarare kan dra slutsatsen att det är jag själv som är dum genom att inte våga chansa och vara för feg. -Aldrig jag skulle göra en resa utomlands utan att se till att min ekonomi är god, vilket innebär att jag blir hemmasittandes.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Jag kommer komma med en längre post i morgon när jag inte har bråttom i säng, men tills dess så lämnar jag denna sak här att begrunda:

http://en.wikipedia.org/wiki/Illusory_superiority

God natt!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Mainstream = Svensson IMO

Permalänk
Medlem

Samwell är inte svensson, han är what what in the butt.
That's all I'll say folks, sen får man själv kluriga ut vad svensson kan tyckas vara =P

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

För min egen del så används Svensson kanske inte främst för att skilja mellan "mig och Svensson" utan snarare som ett sätt att förklara dumma beteenden (som då givetvis av någon anledning inte görs av mig, är det nog tänkt ) som majoriteten stödjer.

Svensson är en halmgubbe som är menad att återspegla vad majoriteten tycker, en halmgubbe som är tacksam att använda då majoritetens åsikter ofta har en inverkan på det som diskuteras. Att kunna hantera Svensson är närmast en politisk strategi: att kunna förenkla ner hela befolkningen till en enda person gör det enklare att analysera personerna som döljer sig bakom, även om modellen kan vara missvisande ibland.

Då Svensson är just genomsnittet är det missvisande att påstå att en enda person kan vara just Svensson.

(Jag måste säga att det hade varit intressant med en avhandling i ämnet... En kulturell jämförelse mellan alla Svenssons och Does över hela världen).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion. För många är nog "Svensson" ändå det klassiska begreppet som du själv skrev i ingående inlägg. En person som har slagit sig ner, är "nöjd" med hur han har det, har hus i ett ok bostadsområde, bil modell-rymlig gärna en mindre extrabil, medelklass, gärna något husdjur, båt eller sommarstuga.

Min Svensson läser inte aftonbladet utan den lokala lokaltidningen, ex Göteborgs- eller Landskrona Posten. Svensson är oftast inte så dum.

Svensson är mainstreammänniskan.

Under överklassen men över White-trash-människorna!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Intressant diskussion. För många är nog "Svensson" ändå det klassiska begreppet som du själv skrev i ingående inlägg. En person som har slagit sig ner, är "nöjd" med hur han har det, har hus i ett ok bostadsområde, bil modell-rymlig gärna en mindre extrabil, medelklass, gärna något husdjur, båt eller sommarstuga.

Min Svensson läser inte aftonbladet utan den lokala lokaltidningen, ex Göteborgs- eller Landskrona Posten. Svensson är oftast inte så dum.

Svensson är mainstreammänniskan.

Under överklassen men över White-trash-människorna!

Om du lägger till att han (Svensson) är lite noga med vad grannarna tycker om honom
och därmed ser till att hans gräsmatta inte är längre än grannens, att hans bil är renare & helst nyare
och att hans framtoning inte på något vis kan anses stötande av hans omgivning, håller jag med.

Mvh

Permalänk
Medlem

Det är väl oftast ett värdeord, som du själv verkar tycka. Fast det kan ju även vara ett användbart ord även om man inte letar efter värdeord.

Tycker nästan "typiskt svenskt" generellt är värre, i princip allt negativt är ju typiskt svenkt enligt vissa även om det mesta "typiskt svenska" inte är ett dugg typiskt för sverige.

Vad tänker jag på när jag tänker Svensson? Tja, en person med stora bostadslån, 52tums TV med tillhörande surround och bluray-system som personen är mycket stolt över eftersom det är det senaste, som har globalknivar i köket och som är väldigt noga med att säga "ett glas vin".

Permalänk
Medlem

Köper man sin dator på Elgiganten är men en svensson.

Permalänk
Medlem

Tack Robbaz

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Det här är michael svensson. (ganska säker på att han heter michael om inte google ljuger)

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Svensson är ett hjärnspöke. Svensson existerar inte utan Svensson är vad ingen av oss vill bli. Man kan säga att Svensson är ett ihopkok av alla våra största rädslor, därför har alla så väldigt olika uppfattning om vad en Svensson är.

För mig är en Svensson Villa, volvo, vovve.. 3 ungar i ett radhusområde i en förort (modell above average). Inget risktagande, kräftskiva på sommaren med resten av gatan. Let's dance på fredagarna, tacomyskväll, åka på charter, lyssna på RIX FM och tycker Gert Fylking är en förbannat rolig prick, jobbar inom offentlig sektor.

Samtidigt innerst inne så kan jag tycka att många av de punkterna är mysiga. Hade en flickvän innan vars föräldrar ÄR de här personerna, jag älskade dem och jag älskade livet de hade samtidigt som jag föraktade mina föräldrars "lite annorlunda liv"... Men jag skulle aldrig vilja ha det, iallafall inte nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

En intressant sak är att Svensson egentligen heter Johansson...
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____31063.aspx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
En intressant sak är att Svensson egentligen heter Johansson...
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____31063.aspx

en typisk svensson

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag