Permalänk

TV-kanaler i lägenhet

Hej kära Sweclockare!

Nu är det såhär att jag har precis blivit sambo med min flickvän, och har flyttat in mina önskvärda saker i hennes lägenhet (som är en bostadsrätt). En av de sakerna jag flyttat är min TV, då jag ansåg att hennes tjockis-TV inte höll måttet

I min sambos bostadsrätt så ingår det betalkanaler direkt i antennuttaget (t.ex Kanal 5, TV 3 osv.) Så det har bara varit att koppla in antennen i hennes gamla TV och sökt efter kanalerna.
Saken är den att min TV inte har någon TV-tuner del, så att jag kan inte koppla in någon antennsladd direkt in i min. Alltså kommer jag att behöva en digitalbox reciever, om jag inte har fel? Jag testade en billig box från Expert (Den här). Jag fick in kanalerna, men där vart dom kodade och visades som betalkanaler.

Uppenbarligen gör jag något fel, men vad? Jag är inte någon baddare på något sätt när det gäller TV och kanaler och sådär, så att all hjälp uppskattas!

Tack på förhand!

/Frustrerad Sambo

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk

Ja du, du är väldigt nära svaret själv...

" Jag fick in kanalerna, men där vart dom kodade och visades som betalkanaler."

Du får helt enkelt ta och kontakta kabeltvleverantören och teckna ett abbonemang, det brukar ofta stå på en lapp nere i trapphuset vilken leverantör man har.
Det som är gratis direkt från antennuttaget är med största sannolikhet bara analogt. Och det vill du inte mata en platt-tv med.
Comhem sänder sen årsskiftet de kanaler som är fria i marknätet (SVT, TV4, TV6) digitalt och gratis, men det krävs en DVB-C-box för att ta in dem. Den du länkar till står det DVB-T (terrestrial, marksänt) på.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Tack för snabbt svar!

Okej, då hänger jag med på vad som händer!
Tanken är att vi ska flytta till hösten, är det då större idé att ta någon form av abonnemang hos exempelvis Boxer så att man får box och hela kittet från dom, så att det bara är att ta med sig senare när flytten blir av?

Hur skulle du själv agera om du var i min situation? Tacksam för svar!

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk
Medlem

Är det Com hem?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Är det Com hem?

Vad jag vet så är det inte Com hem (tre hål i väggen då va?)

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeepSilence
Tack för snabbt svar!

Okej, då hänger jag med på vad som händer!
Tanken är att vi ska flytta till hösten, är det då större idé att ta någon form av abonnemang hos exempelvis Boxer så att man får box och hela kittet från dom, så att det bara är att ta med sig senare när flytten blir av?

Hur skulle du själv agera om du var i min situation? Tacksam för svar!

Tja, erbjuder inte leverantören i huset något billigt korttidsabbonemang (vilket jag inte heller tror de gör) så är det nog det bästa. Skulle dock inte teckna upp mig på mer än ett år hos Boxer då de har aningen sämre bildkvalité (varierar beroende på kanal) än flera av konkurrenterna samt att de inte kommer kunna erbjuda några HD-kanaler än på bra länge.
Och både trean och femman är på gång med HD, åtminstone femman har en HD-kanal i Danmark sen ett tag tillbaka. Tippar på att de kommer i sommar här i Sverige.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeepSilence
Vad jag vet så är det inte Com hem (tre hål i väggen då va?)

Inte nödvändigtvis nej.
Men om det är comhem skulle jag köpa en bra box som ger bra bild på din tv och ta in gratiskanalerna med den..
Ibland kan man hitta begagnade boxar. Humax brukar vara bra.
Annars brukar det ingå nån form av box när man binder upp sig för typ 2400:- på ett år och då får man fler kanaler.

Om det inte är comhem skulle jag förmodligen välja boxer istället för kabelnätet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N