Fler bilder på Geforce GTX 480

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
var inte 4890 bara en minskning i tillverkningenjämfört med 4870? å högre klock? men inga fler streamprocessorer?

"Radeon HD 4890 är en direkt arvtagare till HD 4870 och är numera AMD:s snabbaste grafikkort med en enskild grafikprocessor. Kortet har utrustats med den nya grafikkretsen RV790 som nu tickar på i 850 MHz och även minnenas klockfrekvens har ökats med 300 MHz upp till 3 900 MHz. Många rapporter har antytt att HD 4890 helt enkelt är ett överklockat HD 4870 vilket visserligen är nära sanningen, men ändå inte helt korrekt.

RV790 delar många egenskaper med föregångarer RV770 men har samtidigt flera viktiga skillnader. Grafikkretsen har optimerats för högre klockfrekvenser samtidigt som värmeutveckling och strömförbrukning hålls nere.

Den nya kretsen byggs med samma tillverkningsprocess som föregångarna, det vill säga 55 nanometer. Till följd av det högre antalet transistorer är nu kärnan något större än RV770."

- http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6166&page=2

Permalänk

Var ju en jävla kylare på den :)::::):):):):)

Permalänk
Medlem

Riktig snygg kylare!

Permalänk
Medlem

Sades det inte någonstans att 480 skulle dra 295W (<300W)? Här står det ju 250W!?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Avstängd

ska sweclockers ha egna nyheter någon gång?

undrar bara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Sades det inte någonstans att 480 skulle dra 295W (<300W)? Här står det ju 250W!?

För längesen ja, men GTX 480 480SP versionen förväxlades ihop med GTX 480 512SP versionen (aka GTX 485/490), det är alltså 512SP versionen som kommer ha en TDP på 295W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
32 mer CUDA cores+högre klock ger ju en ganska fin boost om man jämför GTX 470 vs GTX 480.
Så varför skulle det inte bli en snarlik prestandaboost om man tillför ytterligare 32 SP+högre klock jämfört med GTX480?
När jag tänker efter så vore det mer logiskt med GTX 490 som namn, eftersom det blir 32 SP stora skutt mellan korten: 470: 448SP | 480: 480SP | 490: 512SP

Sen förstår jag inte riktigt varför du jämför med HD4890, det är inte samma sak.

Det är en marginell ökning. 480SP till 512SP är knappt värt att nämna i det stora hela, speciellt inte om man behåller samma bussbredd som GTX480 idag.

Den stora skillnaden mellan GTX470 och GTX480 är inte "Cudakärnorna" utan det återfinns faktorer överallt som spelar roll; olika klockhastigheter, olika mängder kärnor och olika stora bussbredder samt olika stora minnesmängder.

Min jämförelse med HD4890 gäller en marginell ökning i prestanda mot tidigare HD4870 - där det plötsligt blir någon form av prestigeförlust att inte ha det tyngsta från tillverkaren längre (om vi blundar för HD4870X2). Precis som GTX480 plötsligt skulle bli obsolet pga. en milt upphottat version med marginellt fler Cudakärnor.

Citat:

zzcool: ska sweclockers ha egna nyheter någon gång?

Återigen visar du en strålande förmåga att inte begripa hur verkligheten fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
ska sweclockers ha egna nyheter någon gång?

till och med jag var före med den här nyheten (för dem som undrar så har jag en youtube video)

upp laddad 6 timar sedan vilket är klockan 7 egentligen laddade jag upp den 3 på natten igår men det var inte meningen så jag var tvungen att ladda upp den igen

undrar bara

Du kanske ska söka anställning? Jag tror säkert att de behöver din kompetens. Jag menar, om du är så snabb...

OT:
Jäkligt snygg kylare och rejäl. Inte så konstigt kanske med tanke på att den ursprungligen säkert var tänkt att klara 300W+.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det är en marginell ökning. 480SP till 512SP är knappt värt att nämna i det stora hela, speciellt inte om man behåller samma bussbredd som GTX480 idag.

Den stora skillnaden mellan GTX470 och GTX480 är inte "Cudakärnorna" utan det återfinns faktorer överallt som spelar roll; olika klockhastigheter, olika mängder kärnor och olika stora bussbredder samt olika stora minnesmängder.

Min jämförelse med HD4890 gäller en marginell ökning i prestanda mot tidigare HD4870 - där det plötsligt blir någon form av prestigeförlust att inte ha det tyngsta från tillverkaren längre (om vi blundar för HD4870X2). Precis som GTX480 plötsligt skulle bli obsolet pga. en milt upphottat version med marginellt fler Cudakärnor.

Återigen visar du en strålande förmåga att inte begripa hur verkligheten fungerar.

kul att du ska fortsätta svara på allt jag skriver svara inte alls så blir det bra

kan du bara ignorera allt jag skriver? eller vill du att samma sak ska hända igen? titta inte ens på det jag skriver samma går till mr blade

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det är en marginell ökning. 480SP till 512SP är knappt värt att nämna i det stora hela, speciellt inte om man behåller samma bussbredd som GTX480 idag.

Den stora skillnaden mellan GTX470 och GTX480 är inte "Cudakärnorna" utan det återfinns faktorer överallt som spelar roll; olika klockhastigheter, olika mängder kärnor och olika stora bussbredder samt olika stora minnesmängder.

Min jämförelse med HD4890 gäller en marginell ökning i prestanda mot tidigare HD4870 - där det plötsligt blir någon form av prestigeförlust att inte ha det tyngsta från tillverkaren längre (om vi blundar för HD4870X2). Precis som GTX480 plötsligt skulle bli obsolet pga. en milt upphottat version med marginellt fler Cudakärnor.

Aha jag missade att 480 har en större minnesbuss än 470, trodde att enda skillnaden är CUDA cores och klockhastigheter, men jag tror inte att den bredare minnesbussen ger så vansinnigt mycket..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
kul att du ska fortsätta svara på allt jag skriver svara inte alls så blir det bra

kan du bara ignorera allt jag skriver? eller vill du att samma sak ska hända igen? titta inte ens på det jag skriver samma går till mr blade

Slutar du skriva enbart dumheter så har varken jag eller Blade80 några invändningar.

Citat:

Blackbird_CaD:
Aha jag missade att 480 har en större minnesbuss än 470, trodde att enda skillnaden är CUDA cores och klockhastigheter, men jag tror inte att den bredare minnesbussen ger så vansinnigt mycket..

Det handlar ju om en kombination med allting som gör den stora skillnaden. Jag tror knappast de ökade antalet kärnor gör så fantastiskt mycket på egen hand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
kul att du ska fortsätta svara på allt jag skriver svara inte alls så blir det bra

kan du bara ignorera allt jag skriver? eller vill du att samma sak ska hända igen? titta inte ens på det jag skriver samma går till mr blade

Vi kan väl sätta dig i en liten bubbla så kan du få diskutera med dig själv om du inte gillar att få kommentarer. Livet på ett forum lille vän.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Vi kan väl sätta dig i en liten bubbla så kan du få diskutera med dig själv om du inte gillar att få kommentarer. Livet på ett forum lille vän.

inte när ni förföljer mig överallt det kallas "stalker"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Slutar du skriva enbart dumheter så har varken jag eller Blade80 några invändningar.

Det handlar ju om en kombination med allting som gör den stora skillnaden. Jag tror knappast de ökade antalet kärnor gör så fantastiskt mycket på egen hand.

så ni tycker om att svara med negativ text?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
inte när ni förföljer mig överallt det kallas "stalker"

Det är inte att "stalka" någon när man skriver i de aktuella nyheterna, och du plötsligt dundrar in med skräp som vanligt.

Är du så förvirrad och paranoid så finns lösningen; sluta kommentera.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det är inte att "stalka" någon när man skriver i de aktuella nyheterna, och du plötsligt dundrar in med skräp som vanligt.

Är du så förvirrad och paranoid så finns lösningen; sluta kommentera.

ett tips om inte vi båda slutar så kommer samma sak hända igen bara sluta svara om du bara har negativt att svara med

nu kommer du säkert svara med något negativt så svara jag tillbaka sen svarar du igen så blir det 2 sidor så kommer en moderator igen

lösningen sluta svara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
ett tips om inte vi båda slutar så kommer samma sak hända igen bara sluta svara om du bara har negativt att svara med

nu kommer du säkert svara med något negativt så svara jag tillbaka sen svarar du igen så blir det 2 sidor så kommer en moderator igen

lösningen sluta svara.

Det är inte riktigt så det fungerar här i den stora världen, om du skriver något så måste man ju få kommentera eller svara på det. Det vore ju rätt konstigt att du skulle vara "untouchable" bara för att det du skriver är ren dynga, eller hur?

De enda lösningarna om du vill att folk ska sluta "stalka" dig, som du säger, är väl att antingen sluta skriva eller skriva vettiga saker som ingen har anledning att kommentera.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Det är inte riktigt så det fungerar här i den stora världen, om du skriver något så måste man ju få kommentera eller svara på det. Det vore ju rätt konstigt att du skulle vara "untouchable" bara för att det du skriver är ren dynga, eller hur?

De enda lösningarna om du vill att folk ska sluta "stalka" dig, som du säger, är väl att antingen sluta skriva eller skriva vettiga saker som ingen har anledning att kommentera.

allt jag vill är att dem ska sluta svara eftersom dem bara har negativt att säga dem är dem enda som svarat med negativt hela HELA tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
allt jag vill är att dem ska sluta svara eftersom dem bara har negativt att säga dem är dem enda som svarat med negativt hela HELA tiden

Visst, jag förstår att det är irriterande att ha personer som skriver negativt om en hela tiden, men faktum är att du inte kan hindra dem. Det är ett diskussionsforum och som sådant är det fritt, ja rent av hela poängen, (inom rimliga gränser, naturligtvis) att diskutera och kommentera andras inlägg.
Vill du inte ha negativa kommentarer så får du antingen tänka dig för innan du skriver så det inte kan misstolkas eller provocera eller strunta i att skriva. Annars får du faktiskt finna dig i att personer svarar på dina inlägg.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Visst, jag förstår att det är irriterande att ha personer som skriver negativt om en hela tiden, men faktum är att du inte kan hindra dem. Det är ett diskussionsforum och som sådant är det fritt, ja rent av hela poängen, (inom rimliga gränser, naturligtvis) att diskutera och kommentera andras inlägg.
Vill du inte ha negativa kommentarer så får du antingen tänka dig för innan du skriver så det inte kan misstolkas eller provocera eller strunta i att skriva. Annars får du faktiskt finna dig i att personer svarar på dina inlägg.

jag sa

ska sweclockers ha en egen nyhet någon gång?

och sen

undrar bara

det betyder att jag vill veta inte att det var menat negativt

eftersom allt jag sett från dem är från någon källa så jag ville veta

jag hittade dem bilderna på ett arabiskt forum igår vid 11 tiden på kvällen

och tack för att du inte är negativ

förra gången dem svarade med något negativt var efter jag postat en bild på gtx 480 med kylaren och sa detta är anledningen jag köper gtx 480

så gick det till 2 sidor av spam eftersom bara burkas och mr blade hade något negativt att säga varför jag bryr mig om utseende etc vilket ledde till att jag vill ha en fin dator inuti vilket ledde till mer och mer och mer

om dem ignorerat den posten så hade inget hänt

burkas är den som gör en liten post OTROLIGT stor är trött på det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
allt jag vill är att dem ska sluta svara eftersom dem bara har negativt att säga dem är dem enda som svarat med negativt hela HELA tiden

Det funkar ju på detta sättet;

Du mottager inget annat än "negativa" kommentarer - men vad är det som orsakar detta tror du? Är det din oändliga begåvning som får oss andra att bli irriterade, för vi inte är i samma liga som dig och dina otroliga finkänsliga kosmetiska talanger inom datorområdet?

Att du vill att vi andra ska ignorera det du skriver låter ju fånigt. Du ventilerar dina åsikter och det har du som rätt att göra till viss mån, men du förväntar oss andra att absolut inte uttrycka våra "å' så negativa" åsikter om den dynga du skriver?

Och ja, jag ska försöka tona ned med dessa kommentarerna - för att inte moderatorerna ska behöva köra Ctrl+Alt+Del på flera trådsidor varje gång zzcool börjat babbla. Han är nämligen omöjlig att kommunicera med via PM's då han är begåvad nog att bara skriva "Men sluta svara på det jag skriver om jag är så jobbig".

Permalänk
Avstängd
Citat:

"Men sluta svara på det jag skriver om jag är så jobbig"

var sa jag det???

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Fermi misslyckades, så dom tog ett gtx280, flashade om bioset, flyttade runt lite komponenter på kortet sen prydde dom detta med en ny kylare som faktiskt fungerar och gav det några volt extra... eller kanske inte;)

Släpp kortet någon gång så vi slipper denna löjliga hypen som pågått i snart ett år. Ja det är säkert jättebra och slår alla rekord i världen men suck för dessa utdragna lanseringarna. Håll käft tills korten ligger lastade på väg mot butikerna istället..

Kunde inte ha sagt det bättre själv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
var sa jag det???

Roligt att du bryr dig om mitt citat och inte resten av texten.
Som blade80 nämnt ett par gånger; selektiv blindhet.

zz, gå tillbaka till Hamsterpaj nu. Du har ingenting att göra här.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Roligt att du bryr dig om mitt citat och inte resten av texten.
Som blade80 nämnt ett par gånger; selektiv blindhet.

zz, gå tillbaka till Hamsterpaj nu. Du har ingenting att göra här.

sa personen som älskar och skyddar ati i ett nvidia inlägg

det har redan börjat så bra

Permalänk
Medlem

vad trevligt
lite underhållning medan man väntar på lansering
/popcorn

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellspawned
vad trevligt
lite underhållning medan man väntar på lansering
/popcorn

underhållningen tar slut om bara mr burkas slutar att svara skulle vara bra med en "block" knapp som hindrar honom att svara på något jag säger

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Slutar du skriva enbart dumheter så har varken jag eller Blade80 några invändningar.

Det handlar ju om en kombination med allting som gör den stora skillnaden. Jag tror knappast de ökade antalet kärnor gör så fantastiskt mycket på egen hand.

Jag tror definitivt det gör stor skylnad då dom dess utom kommer med högre klock.
Gäller även kärnorna och minnet också vilket samanlagt gör att det blir ett ordentligt lyft i prestanda. gämför gärna med Radeon 4850 och 4870 då skylnaden är högre klock och snabbare minnen men anars lika många cores!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
underhållningen tar slut om bara mr burkas slutar att svara skulle vara bra med en "block" knapp som hindrar honom att svara på något jag säger

Du är medveten om att yttrandefrihet är en av våra grundlagar i Sverige?

Dina åskiter är ju under all kritik, så i stället för att hacka på dem som tycker du har en ganska konstig verklighetsuppfattning, så kanske du bör ta och använda hjärnan lite innan du skriver så du slipper bli påhoppad hela tiden.

Detta är ju trots allt ett forum, där man kommunicerar via text, och därmed blir uppfattad därefter. Du får ursäkta mig men skriver man ogenomtänkta uttalanden med ett skriftspråk som totalt saknar meningsuppbyggnad, punkter eller stora boktsäver så blir man tyvärr uppfattad som en mindre begåvad männsika (dvs idiot). Ja de finns människor med skrivsvårigheter, men det är ju inte ditt fall, mer ren avsaknad av hjärnaktivitet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
sa personen som älskar och skyddar ati i ett nvidia inlägg

Skyddar ati?
Första tråden där de inte är rent fanboy-krig för en gångs skull, utan det mest disskuteras kring hur de olika märkena valt att lansera sina produkter och följa upp dem med vidareutvecklade versioner. Du menar då att man inte får skriva i tråden till en nvidia-nyhet om man äger ett ati-kort?

Permalänk
Medlem

Tycker att den här kylaren är ganska biffig för att vara stock. (?)
Verkar vara ett varmt kort!

Fast det är bara att vänta och se.