Permalänk
Medlem

Euron - Ja eller nej?

Jag vet vad jag tycker. Min fråga är:
När nästa omröstning kommer, för det gör den, hur kommer du rösta och varför?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Nej.
Ser ingen poäng med det, så fruktansvärt svårt att dra lite överslagsräkning i huvudet för att omvandla är det inte. Jag är dessutom fundamentalt emot denna idiotiska utveckling mot ett wannabe-usa som sker inom EU.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej.
Ser ingen poäng med det, så fruktansvärt svårt att dra lite överslagsräkning i huvudet för att omvandla är det inte. Jag är dessutom fundamentalt emot denna idiotiska utveckling mot ett wannabe-usa som sker inom EU.

Om man kollar t ex steam, priser för spel, och såg nåt här om priser på fermi, så är det samma pris i dollar som i euro, vilket i praktiken innebär högre priser.

Ex:
$600 ~ 4250kr
€600 ~ 6450kr

Penningvärde från dollarkurs.se och eurokurs.se 2010-03-18 kl 11:25

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kommer att rösta nej nästa gång också. Hittils tycker jag att Sverige har tjänat på att stå utanför Eurozone och ERM II. Finns i dagsläget ingen större mening i att gå med, imo.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

blir nej, varför ha en valuta som Sverige inte har lika mkt att säga till om som andra länder?

samt att man binder sig änna till andra länders framgång eller fall

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Kommer att rösta nej nästa gång också. Hittils tycker jag att Sverige har tjänat på att stå utanför Eurozone och ERM II. Finns i dagsläget ingen större mening i att gå med, imo.

Håller med. Euro = högre priser i princip rakt över.

Regeringen lyssnar på dem som hörs mest, förutom folket. Göran Perssons dumförklaring av mer än halva Sveriges befolkning gjorde ju inte saken bättre heller:
"Blir det ett 'nej' så gör vi om det."

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Förhoppningsvis så blir det nej i den här omröstningen också.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Nei nei nei, das is not good!

Tycker dom som röstat nej sagt nog varför vi inte ska införa skiten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej.
Jag är dessutom fundamentalt emot denna idiotiska utveckling mot ett wannabe-usa som sker inom EU.

+1

Se vad som händer nu när Greklands ekonomi kollapsar...

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

För att EUROn ska fungera optimalt krävs centraliserad finanspolitik för alla EURO-länder i exempelvis Bryssel.
Jag är inte intresserad av Federation-EU och därför blir det solklart nej från min sida.

Politikerna vill endast införa EURO för att Borg o co ska få komma in i finrummet i Bryssel, där Grekland (bankrutt), Spanien (bankrutt), Portugal (bankrutt) och de andra lyckosamma EURO-länderna sitter.

Det är väl ganska oomtvistat att kronan har hjälpt oss i nuvarande kris.

Permalänk
Medlem

Hur har England och Norge klarat sig genom krisen?
England har ju kvar £ och Norge är en intressant jämförelse.

Värt att notera, ingen Ja-sägare har sagt varför de kommer rösta "ja"...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Nä varför skall vi gå med, ser ingen vits med det.

Permalänk
Medlem

Nej.

Vi har redan röstat en gång. Vad jag har uppfattat så har inte Euron gett medlemsländerna något direkt positivt. Det enda positiva är att man slipper växla när man rör sig över gränserna. I övrigt är det bara en kostnad för oss.

Skulle helst se att vi gick ur EU helt, men det lär ju inte hända. Men att Frankrike och Tyskland (för det är ju trots allt de som har störst inflytande tyvärr) ska styra ännu mer hur vi ska sköta sverige... nej tack.

Permalänk

Jag röstade ja.

Jag anser att EU är det enda sättet för oss att aktivt konkurrera med Asienländerna och ett led i detta är det viktigt att vi får mer att säga till om i EU, detta gör att vi bör gå med i EU fullt ut vilket innebär euron. Saker kommer bli dyrare ett litet tag innan löner och liknande hinner med att stabilisera. Men som det är nu tycker jag det är värt att ta den smällen nu medan våra finanser fortfarande är på plussidan.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tosseboll
Hur har England och Norge klarat sig genom krisen?
England har ju kvar £ och Norge är en intressant jämförelse.

Värt att notera, ingen Ja-sägare har sagt varför de kommer rösta "ja"...

fast har nog inte hjälpt så mycke för just england, dom ligger rätt risigt till.
Och norge har inte klarat sig pgr av nån valuta utan för att norge är ett av värdelns rikaste land som sitter på en enorm olje penninga påse.
Och skulle gissa att arbetslösheten i norge inte har gått upp så mycke pgr av det är så mycke gäst arbetare här och dom lär vell va dom första som åker, och då hem.

Röstade också nej, pgr av många skäl men lite av egoistiska skäl som att jag gillar att åka över till sverige och handla billigt

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Jag röstade ja.

Jag anser att EU är det enda sättet för oss att aktivt konkurrera med Asienländerna och ett led i detta är det viktigt att vi får mer att säga till om i EU, detta gör att vi bör gå med i EU fullt ut vilket innebär euron. Saker kommer bli dyrare ett litet tag innan löner och liknande hinner med att stabilisera. Men som det är nu tycker jag det är värt att ta den smällen nu medan våra finanser fortfarande är på plussidan.

Vi har ju tydligen klarat oss bra genom "krisen" jämfört med andra länder i europa, tack vare kronan. Ser man framåt kanske det blir bättre med Euron, som du säger, men i dagsläget, och ett antal år framåt är det bättre att behålla kronan som valuta.

Den dagen det finns fler fördelar än att slippa växla valuta innanför europas gränser, kan jag fundera igen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hedersmedlem

Att ha valutan knuten till en världsvaluta är enorm fördel för svensk exportindustri. Om euro-zonen får koll på medlemmarnas ekonomier tycker jag vi på sikt skall gå med.

Med tanke på utvecklingen i Asien kan jag lova att vi kommer behöva alla konkurrensfördelar vi kan få.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
fast har nog inte hjälpt så mycke för just england, dom ligger rätt risigt till.
Och norge har inte klarat sig pgr av nån valuta utan för att norge är ett av värdelns rikaste land som sitter på en enorm olje penninga påse.
Och skulle gissa att arbetslösheten i norge inte har gått upp så mycke pgr av det är så mycke gäst arbetare här och dom lär vell va dom första som åker, och då hem.

Röstade också nej, pgr av många skäl men lite av egoistiska skäl som att jag gillar att åka över till sverige och handla billigt

Syrran bor i England, och har för mig hon sa nåt liknande...
Ok, frågade om Norge för att jag inte vet....

Ok, ja, jag vill inte ha högre priser än vi har idag. köper ju några datordelar emellanåt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Att ha valutan knuten till en världsvaluta är enorm fördel för svensk exportindustri. Om euro-zonen får koll på medlemmarnas ekonomier tycker jag vi på sikt skall gå med.

Med tanke på utvecklingen i Asien kan jag lova att vi kommer behöva alla konkurrensfördelar vi kan få.

Ja, längre fram, kanske det kan vara idé. kanske...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Att ha valutan knuten till en världsvaluta är enorm fördel för svensk exportindustri. Om euro-zonen får koll på medlemmarnas ekonomier tycker jag vi på sikt skall gå med.

Med tanke på utvecklingen i Asien kan jag lova att vi kommer behöva alla konkurrensfördelar vi kan få.

Enorm fördel? Utveckla gärna.

Lägre transaktionskostnader är den största fördelen ur ett exportperspektiv så den behöver du inte utveckla.

Permalänk
Medlem

Nej.

Inte efter vad grekland och resten av södra Europas länder gjort med sina ekonomier. Bailout till grekland är ett stort HELL NO det med.

Permalänk

Jag skulle rösta nej till Euro. Jag tänker så här i frågan. Kommer Sverige att skötta sin ekonomi bättre en Euroländerna kommer vi att vinna på att ha kvar kronan.
Det vill säga att vi ser till att gå plus och sakta men säkert betala av stadsskulden.

Vill vi däremot köra underskott racet kan vi gå med i Euron. Då kommer vi ha en stabil valuta trots att vi missköter oss. Nackdel är ju så klart att bublan spricker till slut. Alla Grekland.

Då vi har en liten valuta kommer den att försvagas vid kriser. Är den i grund att botten stark så kommer vi bara få en tillfällig försvagning som gynnar exportindustrin. Sen går den tillbaka.

Sen får vi inte glöma riksgäldens möjligheter att valuta spekulera bort våran stadsskuld i stor grad. om vi har sek kvar.

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk
Medlem

Nej.
En stor anledning är PIGS (Portugal, Irland, Grekland, Spanien)

Permalänk

Jag är för standardiseringen av det mesta, speciellt såna områden som är svåra att motivera att konkurrens är bra för att det gynnar utvecklingen. (som olika valutor & "människospråk")

Problemet med pengar är statens pengapolitik, vore det inte för detta så skulle jag tycka det vore idiotisk att ha en egen valuta.

Det är just fördelen med att stå utanför som jag är skeptisk till, finanskrisen i usa drog med hela världen. Detsamma gäller såklart en finanskris inom euroländerna. Så jag är skeptisk till att det är så mycket bättre att stå utanför.
Så jag röstar ja, av anledningen att jag tycker det är praktisk och inte vet pengapolitik-mässigt vilken som är bäst. (alltså ett svagt ja, som jag ger med brist på insyn)
*edit*
Man skulle kunna argumentera om man ej i insatt i något så bör man rösta nej till denna sak, men då finns det klassiska argumentet citat: "Att säga JA är roligare", som väger tyngt. (denna slogan fanns på klistermärken vid eu valet)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Om svaga ekonomier försvinner kan jag tänka mig att gilla Euro. Man kan nämligen fråga sig hur mycket som skilljer Sverige och Tyskland. Om vi hade samma valuta är det lättare att investera och andra förtag och handla tjänster av varandra

Permalänk
Medlem

Det är en svår fråga med många för och nackdelar.
Jag är osäker på vad jag hade röstat, men som det ser ut nu lutar det mest åt nej även om jag tycker att vi ska gå med så småning om.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen ekonom, men jag röstar "JA" då jag tycker det verkar smidigt med en valuta istället för 5 miljoner olika. Samma sak med t.ex. språk.

Permalänk
Entusiast

Jag röstade nej på grund av alla jävla mynt.
Det räcker med att vara på semester en vecka så har man samlat på sig ett halvkilo koppar som skramlar runt i fickan. 8 olika mynt är på tok för mycket och att börja redan på 1 cent är värdelöst. Bättre med utvecklingen i Sverige då där vi skall avskaffa 50 öringen också.

Sen har vi ju inte så mycket till val då vi redan lovat att byta till euro när vi gick med. Frågan är bara hur lång tid det tar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Sen har vi ju inte så mycket till val då vi redan lovat att byta till euro när vi gick med. Frågan är bara hur lång tid det tar.

Vaddå "lovat"?

Lovade Sverige att ha en gemensam valuta med de andra EU-länderna genom att gå med i EU??

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Vaddå "lovat"?

Lovade Sverige att ha en gemensam valuta med de andra EU-länderna genom att gå med i EU??

Ja tydligen har vi redan skrivit under på det när vi gick med i EMU. Vissa andra länder begärde uppskov på den biten men inte Sverige. Vi är alltså skyldiga att byta till euro när vi uppfyller kraven. Den enda vägen ut som vi balanserar på nu är att man måste vara med i ERM 2 vilket vi inte är än. Så vi har tekniskt sett lovat att inför euro men sitter och avvaktar genom att hindra utvecklingen mot det. Intressant koncept helt klart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24