Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Det värsta jag vet med EU är att beslut går inte att ångra och det är därför jag inte fattar hur regeringen kan hålla på och trycka samma omröstningar i halsen på folk mot deras vilja, ibland försöker de hålla folket utanför. Det borde vara en tidsgräns på 7-10år för hur tidigt nästa omröstning får äga rum.

Acceptera ett Nej, för i helvete.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Jag röstade nej på grund av alla jävla mynt.
Det räcker med att vara på semester en vecka så har man samlat på sig ett halvkilo koppar som skramlar runt i fickan. 8 olika mynt är på tok för mycket och att börja redan på 1 cent är värdelöst. Bättre med utvecklingen i Sverige då där vi skall avskaffa 50 öringen också.

Sen har vi ju inte så mycket till val då vi redan lovat att byta till euro när vi gick med. Frågan är bara hur lång tid det tar.

Håller med dig, jobbigt med mycket mynt. Men det blir dyrt att underhålla en så stor valuta som euro om det nästan skulle bara vara sedlar. Det blir lätt "keep the change" när man handlar med valuta som har mycket mynt Men å andra sidan så kommer fysiska pengar att försvinna tillslut.

Men jag skulle rösta nej vid en omröstning till euro idag. Inte bara för att det är jobbigt med mynt utan det skulle påverka vår ekonomi negativt. Det skulle troligtvis bli dyrare och vi får mindre valutakontroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Det värsta jag vet med EU är att beslut går inte att ångra och det är därför jag inte fattar hur regeringen kan hålla på och trycka samma omröstningar i halsen på folk mot deras vilja, ibland försöker de hålla folket utanför. Det borde vara en tidsgräns på 7-10år för hur tidigt nästa omröstning får äga rum.

Acceptera ett Nej, för i helvete.

Men vad trevligt. Det har ju gått 7 år sedan förra omröstningen nu.

Här har ni etapperna för övrigt:

http://www.sweden.gov.se/sb/d/2583/a/54064

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Jag svarade nej.

Att ha ett sådant samarbete är ingen bra idé om man inte också har all annan ekonomisk politik gemensam. Dock så hade jag gärna sett att det blev så

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Det värsta jag vet med EU är att beslut går inte att ångra och det är därför jag inte fattar hur regeringen kan hålla på och trycka samma omröstningar i halsen på folk mot deras vilja, ibland försöker de hålla folket utanför. Det borde vara en tidsgräns på 7-10år för hur tidigt nästa omröstning får äga rum.

Acceptera ett Nej, för i helvete.

Dumheter! Så befolkningen får aldrig ångra sig? Jävla idioti, det borde om något vara fler val. Det är helt sjukt att exempelvis kärnkraftspolitiken FORTFARANDE styrs av en folkomröstning som gjordes mitt i en period av skrämselpropaganda och uråldriga konstruktioner. Dessutom har det som sagt redan gått 7 år.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Jag röstade nej på grund av alla jävla mynt.
Det räcker med att vara på semester en vecka så har man samlat på sig ett halvkilo koppar som skramlar runt i fickan. 8 olika mynt är på tok för mycket och att börja redan på 1 cent är värdelöst. Bättre med utvecklingen i Sverige då där vi skall avskaffa 50 öringen också.

Troligen skulle vi reglera avrundningen till närmaste 0.10-tal, på samma sätt som vi reglerar avrundningen i dag till närmaste 50 öre. Det skulle innebära att du inte skulle få en- och femcentare vidare ofta när du köper något. De skulle däremot fortfarande vara giltiga betalningsmedel.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19701029.htm

Permalänk
Medlem

Jag röstade ja både i verkligheten och i tråden. Kommer att rösta ja igen om det skulle bli ny omröstning. Är man medlem i EU ska man vara det fullt ut tycker jag.

Lustigt att majoriteten som kommenterat i tråden är nejsägarna medan majoriteten av de som röstat säger ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag röstade ja både i verkligheten och i tråden. Kommer att rösta ja igen om det skulle bli ny omröstning. Är man medlem i EU ska man vara det fullt ut tycker jag.

Lustigt att majoriteten som kommenterat i tråden är nejsägarna medan majoriteten av de som röstat säger ja.

Ja, det vore intressant att höra några mer djupa argument än, "vi är redan med i EU" exempelvis.

Permalänk
Medlem

EMU och euron är som en försäkring mot dålig ekonomisk politik i de enskilda medlemsländerna. Vi kan t.ex. inte fuska med devalveringar som vi gjorde förr i tiden. Det är väl en fördel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
EMU och euron är som en försäkring mot dålig ekonomisk politik i de enskilda medlemsländerna. Vi kan t.ex. inte fuska med devalveringar som vi gjorde förr i tiden. Det är väl en fördel.

Euron är på sätt och vis en försäkring mot dålig ekonomisk politik. Det går att missköta sin finanspolitik något otroligt utan att det påverkar valutans värde i någon större utsträckning. Åtminstone så länge den största delen av eurozonen är stark. Det finns alltså ingen fördel för Sverige att försäkra sig med euron utan vi skulle istället få betala för att andra länder som inte har en lika stark finanspolitik.

Devalveringar är naturligtvis inte bra men för att lösa en krissituation där landet inte är konkurrenskraftigt är det en rimlig kortsiktig lösning. 90-tals krisen t.ex löstes delvis med att kronan blev rörlig och därmed sjönk i värde (den devalverades dock inte eftersom det kräver en fast valutakurs). Om inte detta hade varit möjligt skulle skattehöjningar och neddragningarna i den offentliga sektorn ha blivit mycket kraftigare. Se bara på Greklands situation idag där man inte har en egen valuta. Konsekvensen blir ju naturligtvis att landets konkurrenskraft får betalas med att befolkningen blir fattigare.

Ett område som eurozonen har flera olika typer av ekonomier, med olika finanspolitik, som följaktligen får olika inflation. Penningpolitiken sätts dock efter inflationen i hela eurozonen vilket resulterar i att man kan få länder där det går att tjäna pengar på att låna. Detta inträffar när inflationen är högre än den effektiva räntan. Jag vill minnas att Grekland har varit i en liknande situation.

Tycker det är lite löjligt att ta upp problem som att det är jobbigt att växla. Enda fördelen jag kan se med euron är väl egentligen att transaktionskostnaderna sjunker. De svängningar i valuta värdet som uppstår är mycket bra för vår exportindustri som har tjänat mycket pengar på kronans tillfälliga försvagning under finanskrisen.

Kort sagt så röstade jag nej