Permalänk
Medlem

En kabel till två uttag?

Ska dra nätverk i lägenheten med cat6 kablar. Räcker det med en kabel till ett vägguttag med två RJ45 kontakter eller måste det vara 2 kablar?

Vad jag förstår så är det en kabel per kontakt eftersom vägguttaget är ju inte en switch men guider jag hittat kör med en kabel till en sådan dubbelkontakt.

Permalänk
Medlem

Det ska vara en kabel per kontakt av den anledning du själv nämner, vägguttaget är inte en switch.

Men iallafall i företags sammanhang så brukar man börja med att bara dra en kabel till dem om det inte är till en mittstolpe som ett gäng människor sitter runt, detta för att det förmodligen billigare på något vis och sen ger det alltid möjligheten att patcha till ett uttag.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

På den gamla goda tiden när kablarna hade 8 ledare, men bara 4 användes, då kunde man dela upp 4 + 4 från en och samma kabel.

Men du ska dra en kabel per kontakt som sagt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Problemet med detta är att du inte får gigabit hastigheter på dom då gigabit använder alla 4 paren.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonII
Problemet med detta är att du inte får gigabit hastigheter på dom då gigabit använder alla 4 paren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
På den gamla goda tiden när kablarna hade 8 ledare, men bara 4 användes, då kunde man dela upp 4 + 4 från en och samma kabel.

Men du ska dra en kabel per kontakt som sagt.

Det är inte nödvändigtvis sant, ska man använda CAT6 kabel kan man ju köra på bara 2 par med 1000base-TX.

Det är 1000base-T som kräver alla 4 paren.

Sen vet jag inte om det går så bra att splitta upp det i alla fall, men i teorin så går det i alla fall bra!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Tack alla!

Nu är det klart även för mig. Det blir ett vägguttag med singel RJ45, det är inte så kul dra kabel i en lägenhet.

Permalänk

Jag seriekopplade ett av mina "tvåuttag" och använde bara en kabel. Funkar som jag hade väntat mig, tyvärr så tänkte jag inte på att datorn som ska anslutas är gig, och skrivaren som ansluts på andra är 100 så naturligtvis kan inte switchporten bli mer än 100 när båda är anslutna.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar