Hjälp mig bygga en bra speldator samt lägga budget.

Permalänk

Hjälp mig bygga en bra speldator samt lägga budget.

Jag har tänkt bygga mig en bra speldata som klarar ganska hög upplösning. Tänkte om någon duktig kunde hjälpa mig med detta då jag behöver veta på ett ungefär hur mycket pengar jag behöver spara ihop. Tänkte mig en amd x4 3,2 och kanske ett 4850 för att sedan uppgradera mig till 2 stycken, låter det som ett smart val?

Permalänk

Re: Hjälp mig bygga en bra speldata :)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TranceNissen
bygga mig en bra speldata

Om du skall "bygga" egen speladata så lär det ju vara programmering du ska inrikta dig på, allt från Java, C, C++, eller så kan du ju avancera ner till assembler.

Självklart så förstår jag vad du menar, måste bara påpeka att det är en stor skillnad på data och dator.
Lycka till

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

du behöver inte tänka på vilken hårdvara du ska ha i din dator om du inte ens har pengarna nu... ska du ha en bra speldator så spara ihop 10k +

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

Unefärlig budget? Lite svårt annars att bara bygga ihop ett paket.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

när jag byggde ihop en egen data på inet så gick den på mellan 7-8k. men jag kan tänka mig att lägga 10k om det skulle vara så. men jag har tänkt spela cod5, cod6 krävande spel. så om ni kan bygga en data så hade det varit trevligt och även angett pris på produkterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe604
du behöver inte tänka på vilken hårdvara du ska ha i din dator om du inte ens har pengarna nu... ska du ha en bra speldator så spara ihop 10k +

+1

Börjar du spara till specifik hårdvara nu så kommer den vara ett dåligt val när du har pengarna. Sätt istället själv en budget, på hur mycket du är villig att lägga/hur länge du är villig att spara för att få en bra dator. Ju mer pengar, desto bättre dator, dock med kraftigt minskad prisvärdhet över ~10kkr. När du har pengarna, skapa en ny tråd här för att få råd om vad som är bra och prisvärt då.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TranceNissen
när jag byggde ihop en egen data på inet så gick den på mellan 7-8k. men jag kan tänka mig att lägga 10k om det skulle vara så. men jag har tänkt spela cod5, cod6 krävande spel. så om ni kan bygga en data så hade det varit trevligt och även angett pris på produkterna.

Okej... för att kunna ge dig bra råd om din blivande speldator måste vi veta när du kommer ha pengarna.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Hedersmedlem

Topic redigerad.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

pengarna kommer jag ha någon gång i sommar. och jag har folk som har färdigbyggda datorer för 10k som är bra men bygger man själv kan man få lite bättre så över 10k tycker jag är lite överdrivet.

Permalänk
Medlem

En bra speldator får du för 10.000kr, +/- 2.000kr beroende på krav av kvalitet.

Köp alltid bra nätagg, där tummar man inte på kvalitet.
För flerkortssetuper - 650w+

Kolla på 5750/5770 ist för 4850, it's the new black.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
En bra speldator får du för 10.000kr, +/- 2.000kr beroende på krav av kvalitet.

Köp alltid bra nätagg, där tummar man inte på kvalitet.
För flerkortssetuper - 650w+

Kolla på 5750/5770 ist för 4850, it's the new black.

Just val av grafikkort har jag svårt för. ska man köpa ett kort runt 2k eller 2 lite billigare?

Permalänk

5750 har CF men inte 5770. men vad kollar man på när man skall välja ett grafikkort? jag la även märke till att båda korten har kretsar på båda sidor av kortet varför är det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TranceNissen
5750 har CF men inte 5770. men vad kollar man på när man skall välja ett grafikkort?

Streamprocesser.

Hade valt ett 5850 med antingen Intel i5 eller AMD 955

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TranceNissen
5750 har CF men inte 5770. men vad kollar man på när man skall välja ett grafikkort?

Sist jag kollade så hade båda stöd för CrossFire.

Permalänk

jo men jag hade tänkt mig en 955 faktist okej jag kollar på inet där stog det inget om CF för 5770

Permalänk

men alla pratar om ati kort varför skall jag inte välja ett nvidia kort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Konichiwa
Streamprocesser.

Hade valt ett 5850 med antingen Intel i5 eller AMD 955

om jag väljer 2 stycker 5750 har jag ju lika hög streamprocessor som 5850 och lika mycket bussbredd men med mer frekvens så varför ska jag då välja 5850?

Permalänk
Medlem

Cpu! I7 920 ca 2600:-
Ram! 6gb corsair 1600Mhz ca 2000:-
moderkort! EVGA X58 SLI LE ca 2300:-
Nätagg!Fractal Design Newton R2, 1000W modulär ca 1500:-
Grafikkort! Gigabyte GeForce GTX 260 Super OC 2st! ca 4000:-

Hade jag haft stålar just nu hade jag köpt det här!
Spöar nog skiten ur dom flesta spel!

Visa signatur

CPU:i5 2500K 4.4Ghz|MODERKORT:Asus P8P67 Deluxe|RAM:8 GB Corsair Vengance|Grafikkort:R9 290 tri-x|NÄTAGG:Fractaldesign 1000W|CHASSI:Fractaldesign R2 Black|Windows 7 64|Rock on!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av john696
Cpu! I7 920 ca 2600:-
Ram! 6gb corsair 1600Mhz ca 2000:-
moderkort! EVGA X58 SLI LE ca 2300:-
Nätagg!Fractal Design Newton R2, 1000W modulär ca 1500:-
Grafikkort! Gigabyte GeForce GTX 260 Super OC 2st! ca 4000:-

Hade jag haft stålar just nu hade jag köpt det här!
Spöar nog skiten ur dom flesta spel!

I7 är väl den bästa processorn nu? men den kostar ju en del därför tänkte jag att jag väljer amd som är billigare och med väldigt bra prestanda eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Nvidia-krt är inte prisvärda för tillfället(brukar förvisso inte ha särskilt många prisvärda modeller ute samtidigt, en per serie ungefär). Ett kort är att föredra framför två, två CF blir prestandan från första kortet+ halva prestandan från andra kortet(ungefär). 100+50=150, medan du får 200% av original-prestandan av ett 5750 med ettt 5850. Nu vet jag förvisso inte hur bra 5750 är i CF, men de borde nog prestera aningen sämre en ett 5850.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maltek
Nvidia-krt är inte prisvärda för tilldället(brukar förvisso inte ha särskilt många prisvärda modeller ute samtidigt, en per serie ungefär). Ett kort är att föredra framför två, två CF blir prestandan från första kortet+ halva prestandan från andra kortet(ungefär). 100+50=150, medan du får 200% av original-prestandan av ett 5750 med ettt 5850. Nu vet jag förvisso inte hur bra 5750 är i CF, men de borde nog prestera aningen sämre en ett 5850.

okej tack då förstår jag att 5850 är ett helt klart bättre val

Permalänk
Medlem

Nej man får helt klart mer för pengarna när man väljer AMD...Men om du nu ska vänta till sommaren så har jag för mig att deras nya 6 kärniga cpu'er har kommit ut!!!Kan vara värt att tänka på!

Visa signatur

CPU:i5 2500K 4.4Ghz|MODERKORT:Asus P8P67 Deluxe|RAM:8 GB Corsair Vengance|Grafikkort:R9 290 tri-x|NÄTAGG:Fractaldesign 1000W|CHASSI:Fractaldesign R2 Black|Windows 7 64|Rock on!!!

Permalänk

när detta står betyder O.C over clock då?
Hastighet 1333/1066MHz, 1800(O.C.)/1600(O.C.)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av john696
Nej man får helt klart mer för pengarna när man väljer AMD...Men om du nu ska vänta till sommaren så har jag för mig att deras nya 6 kärniga cpu'er har kommit ut!!!Kan vara värt att tänka på!

Men att ha fler kärnor än 4 behövs väl bara om man har igång många program samtidigt? Jag har ju suttit på en data med amd x2 3,0 och tycker den räcker nästan men vill ändå ha lite bättre därför mitt val av x4 3,2

Permalänk
Medlem

ja det är sant!Men om man nu ska lägga mycket pengar på en dator så kan man ju försöka ta en som är så framtidssäker som möjligt!!!

Visa signatur

CPU:i5 2500K 4.4Ghz|MODERKORT:Asus P8P67 Deluxe|RAM:8 GB Corsair Vengance|Grafikkort:R9 290 tri-x|NÄTAGG:Fractaldesign 1000W|CHASSI:Fractaldesign R2 Black|Windows 7 64|Rock on!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av john696
ja det är sant!Men om man nu ska lägga mycket pengar på en dator så kan man ju försöka ta en som är så framtidssäker som möjligt!!!

jo det är klart men om den nu kommer ut i sommar måste den väl vara jätte dyr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TranceNissen
om jag väljer 2 stycker 5750 har jag ju lika hög streamprocessor som 5850 och lika mycket bussbredd men med mer frekvens så varför ska jag då välja 5850?

Om några år har du då möjligheten att uppgradera genom att köpa en till 5850 (som då har sjunkit i pris) och dubbla antalet streamprocessorer istället för att behöva byta till ett nytt singelkort.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TranceNissen
jo det är klart men om den nu kommer ut i sommar måste den väl vara jätte dyr

Tror den kommer t nästa år, Intel har jag för mig släpper 6-käriga snart.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Om några år har du då möjligheten att uppgradera genom att köpa en till 5850 (som då har sjunkit i pris) och dubbla antalet streamprocessorer istället för att behöva byta till ett nytt singelkort.

jo det låter faktist som ett bra val tycker jag

Permalänk

funkar det att använda moderkortets ljudkort och ett vanligt internt samtidigt fast till 2 olika program?