Permalänk
Medlem

Två döda nätagg!

Igår dog mitt Corsair TX650 helt plötsligt när jag satt och spelade Oblivion. Det fick som följd att proppen för hela mitt rum löste ut, och när jag testade agget i ett annat rum efteråt så dog hela det rummet också.

Det lite roliga är att det här är det andra agget på under två år som ger upp i min dator. Mitt förra, ett Tagan TG580 2Force, mer eller mindre exploderade (lyste upp ordentligt, small och luktade bränt) då vi slog på strömmen efter att jordfelsbrytaren i huset löste ut pga blöt trädgårdsbelysning.

Känns inte så jätteroligt när agg för nästan tusen kronor går upp i rök, så jag undrar om ni har några idéer på varför detta händer? Min teori är ju tyvärr att det beror på bristen på jordade vägguttag i huset... bara badrummet och köket har sådana. Gör det någon stor skillnad, tro?

En annan teori är att det kanske satt för mycket prylar på samma uttag, men... ska utrustningen verkligen dö då? Känns som att proppen borde gå, inte datorn.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan vara stora problem med strömmen där du bor. Be någon sakkunnig kontrollera. Jag rekommenderar annars dig en vettig UPS. Finns bra för runt 1000-lappen. Då märker du också om ni har stora störningar. UPSen kommer gå in och då varnar den.

Corsair har 5 års garanti på TX650, bara att skicka in och byta ut.

Något olämpligt du gör? Stänger av strömmen till nätagget varje dag (via grenkontakt med brytare tex)? Det blir strömrusning varje gång och nätaggen håller inte lika länge om man gör så, oavsett kvalitet.
Bytt nätaggsfläkt så det överhettar? Extremt varmt i lådan?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag stänger aldrig av agget om jag inte ska byta komponenter, har inte moddat agget på något vis och temperaturen i chassit har alltid varit låg och fin, så...

Enda problemet jag har är att i Corsairs RMA-formulär så begär de inköpsdatum, vilket jag inte har på papper och datorbutiken.com har ju gått i konkurs sen jag köpte agget så de lär inte ha det heller (har dock skickat en förfrågan till DB). Det kanske inte spelar någon större roll om datumet stämmer eller inte i och för sig...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ingen garanti, ?

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Jodå, skickar jag prylarna till Corsair så gäller ju som sagt 5 års garanti på produkt oavsett om jag har papper eller inte. Så jag ska köra på det, ska bara försöka få fram ett köpdatum från datorbutiken.com.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på vad du berättar så anlita en elektriker som kontrollerar ert elsystem.

Hittas inga lokala fel hos er rekommenderar jag dig att installera jordade uttag i rummet där datorn står och investera i en bra UPS, som denna Eaton Powerware 5115: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=438412
Ren sinusvåg på utgången (extremt ovanligt för prisklassen och mycket bättre för nätagget) och AVR. Den räcker utan problem till datorn i din signatur. Jag driver själv både en HTPC och projektor på en 5115, iofs 90% last, men det räcker.

Jag har själv 5st UPSer (varav 3st 5115) eftersom jag bor ute på landet och har extremt ojämn spänning tidvis. En UPS i det läget är ett måste om man vill att grejerna ska hålla.

Avslutningsvis rekommenderar jag alla att ALLTID spara kvitto eller packsedel så länge garantin gäller. En hel del tillverkare kräver detta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fanns det ens TX650-agg för mer än fem år sedan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Fanns det ens TX650-agg för mer än fem år sedan?

Vad jag vet fanns det inte ens Corsair-agg för 5 år sen

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om grenuttag med överslag / åskskydd i ett sånt här läge?

Permalänk
Medlem

MultiMan: Jo man undrar ju om det är något fel på elsystemet... jag har alltid stört mig på de ojordade uttagen, men det har inte varit ett problem förrän nu. UPS kan ju vara ett alternativ, men jag har egentligen ingenstans att ha den och sen har de UPSer jag arbetat med inte direkt varit tysta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Vad säger ni om grenuttag med överslag / åskskydd i ett sånt här läge?

Inhandlades igårkväll.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

finns väll sånna grenkontakter med en sjukt bra försäkring? som om man har saker runt 500k så får man pengar om något går sönder tänker mer än nätagget nu så kan det ju bli dyrt.. Men det kanske var ett sånt du köpte ?

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
MultiMan: Jo man undrar ju om det är något fel på elsystemet... jag har alltid stört mig på de ojordade uttagen, men det har inte varit ett problem förrän nu. UPS kan ju vara ett alternativ, men jag har egentligen ingenstans att ha den och sen har de UPSer jag arbetat med inte direkt varit tysta?

Inhandlades igårkväll.

Varför inte läsa mitt inlägg och länkar innan svar? Den jag rekommenderade är fläktlös och helt tyst, utom när den varnar givetvis.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Varför inte läsa mitt inlägg och länkar innan svar? Den jag rekommenderade är fläktlös och helt tyst, utom när den varnar givetvis.

Ahh, okay, ja det läste jag ju inte. Kan ju vara värt att fundera på i så fall. Jag ska se om vi kan få vårt elnät testat eller nått också...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sleten
finns väll sånna grenkontakter med en sjukt bra försäkring? som om man har saker runt 500k så får man pengar om något går sönder tänker mer än nätagget nu så kan det ju bli dyrt.. Men det kanske var ett sånt du köpte ?

Måste sitta i jordat uttag, annars gäller ingenting. De flesta har en diod för att markera fungerande jord.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Okay, har blivit väldigt intresserad av UPSen du länkade. En fråga bara: Det står Max Effekt: 320W. Vad innebär detta för mig? Jag förmodar att den kan leverera mer än så genom uttagen?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd

Re: Två döda nätagg!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Igår dog mitt Corsair TX650 helt plötsligt när jag satt och spelade Oblivion. Det fick som följd att proppen för hela mitt rum löste ut, och när jag testade agget i ett annat rum efteråt så dog hela det rummet också.

Det lite roliga är att det här är det andra agget på under två år som ger upp i min dator. Mitt förra, ett Tagan TG580 2Force, mer eller mindre exploderade (lyste upp ordentligt, small och luktade bränt) då vi slog på strömmen efter att jordfelsbrytaren i huset löste ut pga blöt trädgårdsbelysning.

Känns inte så jätteroligt när agg för nästan tusen kronor går upp i rök, så jag undrar om ni har några idéer på varför detta händer? Min teori är ju tyvärr att det beror på bristen på jordade vägguttag i huset... bara badrummet och köket har sådana. Gör det någon stor skillnad, tro?

En annan teori är att det kanske satt för mycket prylar på samma uttag, men... ska utrustningen verkligen dö då? Känns som att proppen borde gå, inte datorn.

Exakt samma sak har hände mitt tx650 ett par veckor efter köp, köpte ett 750 dagen därpå och fick pengarna tillbaks av datorbutiken.com för de första. Detta nätagg har rullar på fortf. Hade exakt samma komponenter bytte bara nätagg inte ens kontakt i väggen lr grenkontakt.

Skulle sätta pengar på att de är fel på nätagget och inget annat.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Okay, har blivit väldigt intresserad av UPSen du länkade. En fråga bara: Det står Max Effekt: 320W. Vad innebär detta för mig? Jag förmodar att den kan leverera mer än så genom uttagen?

Nej, det kan den inte när den går på batterier eller AVR (voltjusterar upp eller ner). Allt har att göra med pris. En UPS med ren sinusvåg, AVR, väldigt bra programvara OCH hög utteffekt är inte billig. Du kan ju själv se vad deras större modeller kostar (som dessutom då blir fläktkylda) kostar.

Ren sinusvåg är betydligt bättre än alla med sk simulerad sinusvåg. APCs billigaste med ren sinus kostar 3000+.

Varför ska du ha mer? Det räcker och blir över till din datorn i signaturen.

Edit: Skaffar du en och har taskig ström var beredd på att UPSen kommer få jobba. När tex mina sk "miljövänliga" grannar som sureldar med ved, kör klyven på somrarna går UPSerna in kanske 100ggr/dag. Klyvarna kortsluter i princip elnätet och spänningen sjunker till 160-180V under en halv sekund eller så.
Jag ligger i diskussioner med EON om detta fn, men så är fakta för mig iaf. Nu vintertid är det korta avbrott där UPSerna jobbar kanske 5ggr/vecka. Det är U-land i norra Sverige och elförsörjningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

MultiMan: Poängen är att den ska isåfall palla uppgraderingen jag planerat till sommaren, lär bli något i stil med minst ett HD5850, quad eller hex CPU och lite annat lull. Så det får nog bli en annan lösning isåfall.

Jaej: Ja ett HX750 har jag länge tittat på, vore väldigt trevligt. Tyvärr så inhandlade jag mitt TX innan datorbutiken.com konkade, och när jag mailade dem för några dagar sen så bekräftade dem att de inte behandlar produkter som köptes när det ägdes av Shoppingsajterna Svenska AB.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x