Permalänk
Medlem

Asus Maximus Gene III missljud

Hej Sweclockers!

Har haft mitt Asus Maximus Gene III i ett par dagar och är väldigt nöjd. Har dock missljud från moderkortet (tror jag).
Det tjuter i ett ljud i mellanregistret vid diverse operationer.
T.ex. när flash visas, när man laddar ner i full fart från fz.se (100 mbit), vid olika belastning av cpu och liknande.

Tror inte att ljudet kommer från grafikkortet då uppträdde först efter bytet (Tidiagare cpu+ram+moderkort, AMD64x2 6000+, Asus (nforce nånting), 2x2gb PC6400 DDR2.)

Ska jag lägga RMA på moderkortet eller är det någon som kan ha en idé om vad det kan bero på?

Specs för datorn i siggen.
De nya komponenterna är:
Core i5-750, 2x2gb Corsair PC10666 DDR3 samt Asus Maximus Gene III.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Nätagget kanske?
Har ett likadant (Corsair TX650) det tjuter när jag kör oklockat. Men inte när jag kör klockat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med ett Gigabyte X58-UD5 kort. Ljudet var från klart och tydligt från moderkortet. Bytte nätdel från en Corsair HX620 till en Corsair HX1000 och ljudet försvann helt. Provade även att köra en rma till inet på moderkortet innan jag köpte en ny nätdel men dom hittade inga fel på kortet...

Provade med en Antec NeoHE 500w och även med den så tjöt det från moderkortet.

Något som lindrade tjutandet var andra drivrutiner från gigabytes sida istället för direkt ifrån chip tillverkarens sida till den inbyggda nätverks kretsen, för det tjöt som mest när man kollade på tex flash och vanligt slösurfade. Samt att stänga av C1E funktionen i bios hjälpte även.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, såg att jag missade viss information.
Jag har lyssnat i datorn och det är inte nätagget som låter. Ljudet kommer från någonstans från övre delen av datorn. (Han Antec Three Hundred så nätagget sitter ju underst.)

Ska testa det där med nätverksdrivers och C1E i Bios.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Stängde av C1E i Bios och vips så upphörde ljudet.
Ska ge det ett par dagar men det verkar som det fungerade

Tack så mycket för förslaget Vashy. (Du också Calle som svarade på min tråd)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts