Link aggregation mellan Cisco och HP switch.

Permalänk
Medlem

Link aggregation mellan Cisco och HP switch.

Hej allihop, jag håller på och fixa ihop en nätverkskonfig och har en liten fundering angående LACP mellan en HP 2510G och catalyst 2950.

Jag ska använda interface gi0/1 och gi0/2 och koppla till 2510an. Jag har nu ställt in LACP på portarna via HPns menyinterface och har lagt in följande kommandon på 2950:

interface gi0/1
channel-group 1 mode passive
channel-protocol lacp

Och motsvarande på andra porten, och jag kan då se på HPns port-status att LACP processen är sucsessfull.

Nu till det som eventuellt kan vara ett problem, när jag testar att skicka paket genom så kommer de fram, men det verkar inte som om den balanserar lasten mellan båda portarna.

En kompis som är mer erfaren sa att det var för att den bara använder båda portarna om den ena används fullt.

Min fråga är om jag behöver skriva in ngt mer för att få LACP att fungera över båda portarna och isf vilka olika balanseringsalternativ som finns.

Jag har tagit och läst en del på Ciscos hemsida, men känner att jag skulle behöva ett svar från någon med mer erfarenhet än jag.

Permalänk
Medlem

Finns ett par balaneringsmekanismer. Baserat på source/dest mac, ip och port vad jag minns iaf.

Prova med flera datorer.

http://www.cisco.com/en/US/docs/switches/lan/catalyst4500/12....

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Är det ngt som saknas för att det ska fungera korrekt i min config?

Har läst det länkade flertalet gånger, gäller alla eterchannelinställningar även LACP som jag konfigurerat den?

Permalänk
Medlem

Jag har trunkat HP-HP och då delas trafiken upp. 50/50.
Vad jag vet så är det bara på klienter du kan ställa in olika modes, hur de ska skicka/ta emot data.

Mvh

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

Eftersom att din HP säger att LACP är successful så får vi "anta" att det är korrekt. Det kan däremot vara bra att dubbelkolla på din Cisco switch med

sh etherchannel 1 port-channel
sh etherchannel 1 summary

Kontrollera också så att det inte är passive i båda ändarna. Är det så kommer det inte skapas någon "channel". Utöver det du redan konfigurerat så skall det inte vara något mera.
Du kan som sagt justera hur balanseringen fungerar. Cisco har olika balanseringsmodeller beroende på vilken switch modell det är. Du kan kolla vilket som används med "show etherchannel load-balance"

Vilken balansering man skall använda beror på miljön och vad man vill uppnå.

Jag skulle gissa på att dina switchar använder sig av source mac. Då kommer paket ifrån samma dator att använda samma port. Så som sagt testa med fler datorer ifall du kan.

Etherchannel är Cisco's namn på att bundla ihop länkar. Så när Cisco pratar om Etherchannel ingår både LACP, PAgP och manuellt konfiguration.

Permalänk
Medlem

Jag har verifierat funktionen, och den fungerade tillfredställande.

Tack allihop för er hjälp..

Dock funderar jag över ytterligare en sak, vår ciscodokumentation avråder från att använda "source mac" och jag funderar mest på varför och vilken annan lösning som är att föredra.