Hjälp med IGMP Snooping för att kunna se på ip-tv!

Permalänk
Medlem

Hjälp med IGMP Snooping för att kunna se på ip-tv!

Hejsan! Har ett litet problem..
Jag har precis flyttat in i en studentlägenhet där jag har ip-tv. I mitt vardagsrum har jag satt min server/htpc och via den, tänkt att titta på tv.
För att se på tv behöver jag hämta hem en spellista på min fastighetsägares hemsida, som jag sedan ska spela upp i vlc. Jag har köpt en router (Netgear WNR2000) eftersom att jag också har en "gaming" dator.

Problemet uppstår, efter att jag kopplat i min router och då får jag inte fram några kanaler via vlc. Men när jag kör direkt från jacket, till min server/htpc, får jag fram mina kanaler. Jag kontaktade min hyresvärd och fick detta svar:

"Jag fick information från vår nätverkstekniker. När dem använder router så måste de ha rätt sorts router som klara IGMP snopping inte lätt confa. Istället delar vi ut fritt antal IP- adresser och därför skall man ha en switch i stället men det man skall tänka på är att inte köpa den billigaste utan lägga till några kronor och köpa i alla fall en gigabit switch".

Jag har också kontaktat netgear support och där hade dom ingen aning om, vad IGMP snooping stod för. Min sista fundering/lösning är på att köpa en gigabitswitch.. Därför undrar jag, innan köp, om någon av er har varit i samma läge och har någon lösning? Eller någon som kan konfigurera en router så att den kan hantera IGMP?

Permalänk
Medlem

IGMP snooping eller annat som behövs är absolut inget en hemmarouter har. Köp en switch och koppla de före routern och koppla in det du vill se på tv med där.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

What he said..
Kikade själv runt som fan efter det innan jag skaffade min ASA brandvägg. Slutade med att jag körde en gigswitch innan brandväggen och kör två separata vlan, ett publikt för wanport på brandvägg och iptvn, och ett internt för lanet.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!
Då får jag skicka iväg en beställning på en switch. Jag undrar bara en sak till..
Nu när server/htpc:n bara är inkopplad till en switch, så har jag ingen extern brandvägg.. Och jag har ingen annan brandvägg i datorn, förutom windows inbyggda. Vet ni om det är någon större risk att köra utan någon brandvägg, utöver windows brandvägg? Om det är osäkert, vilken brandvägg skulle ni isåfall köra med (intern)?

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att med intern brandvägg, menar jag någon form av programvara och inte någon datorkomponent.

Permalänk
Vila i frid

Windows inbyggda brandvägg duger väldigt långt.

Se bara till att avaktivera förnklad fildelning så att man måste ange användarnam och lösen på ett befintligt konto för att kunna ansluta till serverns nätverksresurser - och se till alla konton har lösenord och att de utdelade resuserna bara kan användas av lokala användare. Avaktivera Telnet och avaktivera fjärrskrivbord.

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att även en vanlig simpel "hemma"-router klarar IGMP och multicast alldeles utmärkt. Jag hade tidigare Telias IPTV och tog emot deras multicaströmmar till datorn och VLC med en enkel D-Link DIR-100. Den klarar av IGMP alldeles utmärkt.

/Peter Cigéhn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cigehn
Vill bara påpeka att även en vanlig simpel "hemma"-router klarar IGMP och multicast alldeles utmärkt. Jag hade tidigare Telias IPTV och tog emot deras multicaströmmar till datorn och VLC med en enkel D-Link DIR-100. Den klarar av IGMP alldeles utmärkt.

/Peter Cigéhn

Vad hade du för inställningar då?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.