Permalänk
Medlem

Gigabitfråga hemnätverk

-

Permalänk

10mb låter lite väl lite även med overhead inräknat. Du skulle nog tjäna en hel del på att bara fixa en 100mbit router som har högre throughput eftersom jag tror att det är där det flaskhalsar. Tror inte du hittar nån router med gigabit throughput dock..

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Koppla din dator till switch istället för till routern?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Kan du inte koppla in datorn i samma Gb-switch som din NAS är inkopplad i?

Du kommer helt klart tjäna mycket i hastighet på att fixa gigabit, du borde kunna komma upp i drygt 100 MB/s, vilket även borde vara ungefär vad dina diskar klarar av. Du kommer inte tjäna nåt på raid, eftersom du i princip kommer maxa en gigabitanslutning med en vanlig disk.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
Tror inte du hittar nån router med gigabit throughput dock..

Här har du en iallafall.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
Här har du en iallafall.

"Throughput 266Mbps"
Eller missar jag nåt?

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk

Förstår inte varför du kopplat genom routern för att sen komma till en switch.

Varför inte göra såhär istället?

Ha uplinken på din switch till routern.
Sen har du din stationära och nasen kopplad till switchen.

Enda jag hittade annars var:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=410004

känner varken till fabrikant eller affär som säljer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
"Throughput 266Mbps"
Eller missar jag nåt?

L0L så blind jag var!!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
L0L så blind jag var!!

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Throughput gäller alla portar totalt. Så om du har en router med 4 portar så kommer alla 4 portarna få dela på dessa 266 mpbs. Med andra ord så kommer inte alla portar kunna köra fullt ut samtidigt då du hade behövt närmare 800 mbps (full duplex = 100 ner, 100 upp). Dock så är det ganska ovanligt att alla portar mosar på all denna denna trafik samtidigt.

Gör som nattmannen, koppla in allt i switchen och sätt routern mellan switchen och bredbandsuttaget.

[Switch]
| | |
| | |Router--- ut till internet
| |
| |NAS
|
|Stationär

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Med det mätdata du uppvisar tror jag du kan vara ganska säker på att det inte är nätverket som är din flaskhals, det är NAS:et eller datorn...

Vilken hastighet ska ditt NAS kunna skriva med i JBOD-läge?

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
"Throughput 266Mbps"
Eller missar jag nåt?

Ja, det är wan-lan som är så snabbt.

ROutern och switchen styrs utav olika chipset varav switch delen klarar mycket mer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
10mb låter lite väl lite även med overhead inräknat. Du skulle nog tjäna en hel del på att bara fixa en 100mbit router som har högre throughput eftersom jag tror att det är där det flaskhalsar. Tror inte du hittar nån router med gigabit throughput dock..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
"Throughput 266Mbps"
Eller missar jag nåt?

Ja, det har du.

Med throughput på en router menar man wan<>lan. Switchars hastighet brukar specifieras i bakplanet, och i princip alla switchar (även om det är switchportar i en router) klarar av den speccade hastigheten. Frågan är hur många maxade portar den klarar (bakplanet som sätter gränsen).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erben
I raid 0 läge klarar DNS 323 av 23MBps läs och 15 MBps skriv.
Sedan hittade jag dessa data på skriv och läs prestanda på en dlink dns.
Det ser inte så lysande ut.
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30521/75/1/3/

Enligt denna länk så klarar en DNS 321 en throughput på 16 MB/sekund i skrivläge med en gbitlina. Det käns ganska lite.

Verkar vara ditt nas som sätter gränsen här ja, inte så mycket att göra åt än att köpa en bättre.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Vila i frid

Kör du fortfarande på XP är det läge att uppgradera till Windows 7 då den TCPIP-stacken är väldigt mycket snabbare.

Med XP maxar en Pull-kopiering ca 50 MB/sek medans en Push-kopiering gör ynka 20 MB/sek. Med Windows 7 får du närmare 100 MB/sek på gigabit-lina.

Jumbo-frames gör alldeles för lite med prestandan för att ens orka bry sig om det.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Det är din NAS som är flaskhals. Den klarar inte behandla data snabbare. Billigare nas som inte har så snabba chipset för flöden (nätverk-satachip(xor cpu?)-hd) är oftast den begränsande faktorn.

Jag har själv egenbyggd NAS med ett hårdvarukort för raid och den ligger på ca35mb/s.
Vilket jag tycker är okej för de delarna i den. Raid5 är ganska krävande också.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erben
Vad menas med Pull och push kopiering?

Push=Kopiera från dig till annan enhet.
Pull=Kopiera från annan enhet till dig.

Du med W7-64 får nog fundera på att bygga en egen NAS som har prestanda istället för flashig dekal påklistrad på fronten.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Hedersmedlem

Sen måste väl routern stödja jumboframes på interna delen (vilket den inte gör, är bara en fast ethernet) annars blir det stopp i den. Om du kopplar allt i gigabitswitchen och sen till routern så skulle det fungera mellan NAS:et och datorn men inte ut på internet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Vila i frid

Dvs, du har kommit till den punkt där du inser att det är NAS'en som är flaskhalsen. Dags att göra någonting åt det? Sälj den och bygg en egen mycket snabbare.