Permalänk
Medlem

jag vet inte hur det är med din processor men jag har en
q9550 (2.83GHz)
e6850 (3.0Ghz)

båda clockar kring 1 GHz mer än orginal med en bra kylare. och då bör tilläggas att jag är lite av en nybörjare på överklockning, men har läst på lite och så

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk

Jag testade med 400 * 8, 1000 Mhz på minnena.

Jag kör två Orthos atm (1 för 2 kärnor, 1 för de andra 2). Den högsta temperaturen ligger på 56 grader.

Funderar på att jag kanske borde köra 400 * 8, 800 Mhz, för att då få 1:1.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravengaard
Enastående guide för en som inte riktigt förstått sig på alla värdens uppgift.

Jag sitter med en gammal rigg som jag tänkte överklocka.

C2Q 6600 (B0)
Asus P5K
6GB Corsair Value Select DDR2 PC6400/800MHz CL5
Noctua NH-U12P

Jag tänkte att jag skulle börja med 3.0 Ghz, original är 2.4.

Funderade på vad jag ska ha för värden, ser att guiden föreslår ett 1:1 förhållande. Hur uppnår jag detta?

Jag antar att jag ska ha något likt detta:
333 * 9 = ~3000

Skall jag köra minnena i 800 eller 1000 Mhz? (Minnena är 800 Mhz, fast sett att folk kör dessa i 1000 Mhz utan att ändra DRAM Voltage till högre än 1.8-1.9 som är original)

Om jag har förstått rätt måste jag ha dessa värden för att uppnå ett 1:1 förhållande:
400 *8 = 3200
Korrekt?

Detta medför ju även att jag klockar 200 Mhz mer än vad jag tidigare tänkt. Processorn ligger på runt 40-45 grader vid full belastning utan klockning.
Tror ni detta är gångbart?

Säg inte att jag ska läsa första posten, för det har jag gjort 2 gånger. Och detta är vad jag kommit fram till genom lite "Theory crafting" på jobbet utan fysisk tillgång till datorn i fråga.

Ser även att folk pratar om minnesdividers. Jag tror inte jag har något sätt att ändra detta värde i min BIOS (Se filmen nedan).

Hittade även denna, samma typ av moderkort/BIOS som jag har. Gav mig en ganska bra fingervisning om vad man kan uppnå med en C2Q 6600.
http://www.youtube.com/watch?v=-JJr2Vnfs1w&feature=related

Sammanfattningsvis söker jag svar på:
1. "Rätt" FSB * X för 800mhz minnen då jag söker köra processorn i 3Ghz

2. Minnesdivider? (Ser inget val för detta i den länkade filmen)

3. Köra minnena i 800 eller 1000 Mhz?

Tacksam för fläskiga svar!

Du har en sisådär... 30 grader till att leka med och ändå vara safe, och skulle du över till farliga temps kommer datorn stänga av sig självt.

Varför "bara" 3GHz? Satsa på så högt du kan så länge minnena och tempen tillåter det helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravengaard
Jag testade med 400 * 8, 1000 Mhz på minnena.

Jag kör två Orthos atm (1 för 2 kärnor, 1 för de andra 2). Den högsta temperaturen ligger på 56 grader.

Funderar på att jag kanske borde köra 400 * 8, 800 Mhz, för att då få 1:1.

Kör OCCT istället, mycket bättre än orthos.

Skippa kravet på 1:1 och kör helt sonika på det som ger dig bäst prestanda sett till CPU och RAM.

Klarar dina RAM av 1000MHz så kör på det, ingen mening att köra dem i 800 bara för att man ska hålla 1:1 imo.

Permalänk

Äntligen lite konstruktiva svar!

Japp, jag ska nog testa och försöka bräcka 3.5 ghz inom en snar framtid. Just nu är det mycket "Auto" i BIOS fortfarande. Tror säkert att jag kan pilla mycket på mina voltsettings etc.

Det enda som bekymrade mig lite var mina minnen, öppnade burken och la handen "ryggen" på minnena under stresstest. Jag kunde utan vidare hålla kvar handen utan att tycka att det kändes obehagligt varmt, svårt att uppskatta hur varma de är. Men jag tror att minnena är "safe" i 1000 Mhz.

Permalänk
Medlem

Tjena.
Är nu så att jag gav mig in på överklockning men det är inte min starka sida.
Nu ligger min i5 med ett GA-P55-UD3R stabilt på 4.2 GHz med en Noctua NH-P12U och ligger strax över 60 i load men vad jag undrar över är följande:
Jag har i BIOS satt multiplier på 20 men i CPUZ så står det att den är på 21, vad blir skillnaden om jag nu i BIOS drar den på 21 istället? Har volten på 1.3125...
Den kommer ju aldrig ligga stabilt då tänker jag, skulle kunna testa men är lite lat, tänker mest på vad skillnaden blir på själva setupen och varför det står x21 i cpuz?

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk

Ska testa 500 * 7 när jag kommer hem, borde ge mig 3500 MHz samt 1:1 ratio. Detta ska bli intressant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravengaard
Ska testa 500 * 7 när jag kommer hem, borde ge mig 3500 MHz samt 1:1 ratio. Detta ska bli intressant

Tror inte det kommer funka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Tror inte det kommer funka.

Okej, jag kan som sagt inte mycket om detta. Motivera gärna till varför du inte tror att det kommer fungera. Är det för hög FSB?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swe021
Tjena.
Är nu så att jag gav mig in på överklockning men det är inte min starka sida.
Nu ligger min i5 med ett GA-P55-UD3R stabilt på 4.2 GHz med en Noctua NH-P12U och ligger strax över 60 i load men vad jag undrar över är följande:
Jag har i BIOS satt multiplier på 20 men i CPUZ så står det att den är på 21, vad blir skillnaden om jag nu i BIOS drar den på 21 istället? Har volten på 1.3125...
Den kommer ju aldrig ligga stabilt då tänker jag, skulle kunna testa men är lite lat, tänker mest på vad skillnaden blir på själva setupen och varför det står x21 i cpuz?

Turbo mode öppnar upp en extra multipel.

Om jag inte är ute och cyklar.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgart
Turbo mode öppnar upp en extra multipel.

Om jag inte är ute och cyklar.

Så kan det vara för jag har fortfarande turbo aktiverat. Birde jag stänga av det eller ska jag låta det vara eftersom att den ligger stabil?

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravengaard
Okej, jag kan som sagt inte mycket om detta. Motivera gärna till varför du inte tror att det kommer fungera. Är det för hög FSB?

DÄrför att jag, om jag inte missminner mig, har för mig at det är få moderkort som klarar alltför höga FSB.

Så har du ett mellansegmentkort så är det kört med stor sannolikhet.

Permalänk
Medlem

finns det fler, liknande faqs nånstans? kanske lite enklare. Jag lyckas inte riktigt komma förbi processor delen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cr00mz
finns det fler, liknande faqs nånstans? kanske lite enklare. Jag lyckas inte riktigt komma förbi processor delen.

Hela internet.

Skriv in din CPU och moderkort och lägg till OC så har du en uppsjö av sidor att gå genom

Permalänk
Medlem

jag försökte ladda ner TAT, men den länken fungerade inte, så jag sökte lite på google och hittade en.
Men den vill inte starta av nån anlednining, iallfall så var det någon på nåt forum som sa att man kan använda CoreTemp programmet. Men jag ser ingen IDLE temp, det finns Low High och load och hur vet man vad som är en "acceptabel" temperatur.?

Permalänk
Inaktiv

Hur är det om man får 1 error och 0 warnings, är klocken ok då lr?

Tror nog svaret är nej

drog upp volten .5 v och fick inga fel i samma klock nu... Hoppas detta bordar gott.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoxx0
väldigt bra gjort må jag säga! utomordentligt utförlig genomgång av delar... hoppas den klistras, kommer innebära en drastisk minskning av klockningsorienterade frågor!

Nu, över tre år senare, har det aldrig skapats så många onödiga trådar som handlar om samma ämne

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Jag har i7 920
1333Mhz ddr3 minnen

Hur vet jag när minnesdivedern är 1:1?

Om Fbs är 160 vad ska då multiplen vara på mina ramminnen?

Permalänk

Tog bort min clockning på i5an nu. Fläkten lät för högt. Dessutom, 4.0Ghz är lite overkill för mig. Den dagen då jag kör crossfire kommer jag clocka igen, men inte nu.

Visa signatur

Antec P193 | Asus P7P55D | i5 750 @ 4.0 Ghz | XFX Radeon 5870 @ 900/1300 | Intel X25-M G2 80GB SSD | Corsair H50 | Corsair HX 850W | Corsair XMS 4GB RAM 1333Mhz | Apple Cinema Display 23" | G9 | G13 | G35

Permalänk

Härligt skriven.

Visa signatur

|En tråkig acer-laptop|

Citera om du vill ha något sagt.

Permalänk
Medlem

Överklockning

Hej!

Jag har funderat på att plocka ihop mig en liten dator, inte allt för dyr.
Detta är vad jag har kommit fram till:

Tror ni att det funkar att klocka upp i5 till 3.5GHz utan extrafläktar?
Jag har aldrig klockat en dator förut, inte heller byggt en.
Räcker nätagget för att klocka processorn och driva Grafikkortet?

Skulle vara väldigt tacksam för ert svar, Marcus.

Permalänk
Inaktiv

Re: Överklockning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sonoka
Hej!

Jag har funderat på att plocka ihop mig en liten dator, inte allt för dyr.
Detta är vad jag har kommit fram till: http://i49.tinypic.com/1zv3bqx.jpg
Tror ni att det funkar att klocka upp i5 till 3.5GHz utan extrafläktar?
Jag har aldrig klockat en dator förut, inte heller byggt en.
Räcker nätagget för att klocka processorn och driva Grafikkortet?

Skulle vara väldigt tacksam för ert svar, Marcus.

nätagget räcker gott och väl iaf.
tror gränsen går vid 500W för 5870.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LiLL38R0R
Tog bort min clockning på i5an nu. Fläkten lät för högt. Dessutom, 4.0Ghz är lite overkill för mig. Den dagen då jag kör crossfire kommer jag clocka igen, men inte nu.

Du kan ju ha runt 3.4 iaf. Ändra din sign sen också.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur jag ska klocka min processor på en Dell Dimension 9150.

Vet att BIOS är låst, ska ju gå att flasha om. Men vill inte riskera att ha sönder skiten.
Så hur ska jag göra? CPU-Z Säger att proppen heter Intel Pentium D 930

Kan vara värt att säga att jag aldrig har överklockat en dator förut.

Peace...

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem

Hejsan lånar tråden en sväng! Väldigt trevlig guide till att börja med! Dock dyker frågor upp då jag inte är allt för insatt i detta men väldigt intresserad.

Frågor! Är det samma Multipel för all hårdvara eller är det olika för CPU och minnen? Uppfatta det som att det skall både vara olika mulipeler och Hastighetsvärden stämmer det?

Min rigg består av ett Asus M3A78-EH med en AMD Athlon 64 X2 4850e 2,5GHz prolle samt Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB. Orginal kylning.

Hur skulle en eventuell OC se för detta. Orginal är det 12.5 * 200 på CPU
100% load Vcore 1.248 V
100% load Core 0 = 42° / Core 1 = 44°
Minne 800Mhz (400Mhz) 5-5-5-18.

Började lite försiktigt imorse med att ställa upp FSB till 205 och satte igång Orthos innan jag åkte till jobbet där jag befinner mig nu. Tänkte se om kunnde få lite feedback innan jag slutar

När jag hittar ett stabilt läge för min FSB skall man då börja ändra ramminnets värden? Skall man då ändra både klockcykeln och frekvensen? Eller justerar det ena värdet det andra automagiskt?

Jag noterade även att "resultatet varierar från rigg till rigg." Dock undrar jag om det finns någon form av "mini" värden min burk skulle gå att ställa i så jag har några riklinjer. Om någon skulle säga den klarar lätt 12,5 * 240 Mhz så skulle jag gärna ha något exempel värde på hastighet och klockcykel mina minnen skulle kunna tänkas fungera på.

Vet att det kanske framstår som lathet men som sagt är väldigt ny inom området och jag det är aldrig fel med riktlinjer

Väldigt tacksam för svar!

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Ny fråga!

Jag ser något under status för mina ramminne som heter Command Rate och står som 2T! Är det samma som ratio som diskuteras i denna guider? Alltså 2.0? Eller?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk

I don't understand..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Helt underbart! ska läsas..

Permalänk
Medlem

Tjo. Jag försöker hitta moderkortes högsta fsb...

När jag kör small ffts eller vad det heter funkar det bra. Dock när jag kör blend blir det fel. (orthos)

Min fråga är då om blend test påverkar systembussen ( ja, nordbryggan alltså) väldigt mycket mer än small ftts. Det borde ju vara så...Framförallt när jag väl hittat en viss fsb, då skall det ju smackas på med multipel.

Grejen är att det blir svårt att avgöra om det är moderkortet eller minnena som sätter stopp, då jag för tillfället inte kan köra både hög fsb och multipel. Vattenkylning på g dock

Är det ovärt att leta efter max fsb då jag senare skall fläska på med multipeln? Ger detta en betydlig ökning av "trycket" på nordbryggan?

Någon som kan förklara lite vad som skiljer de olika testen åt?

EDIT:

Hoppas någon förstår vad jag menar

EDIT2:

Det jag undrar är alltså i princip om det är så att när jag hittat en fungerande fsb, räcker det att höja volt till cpu när jag fläskar på med multipel? Eller påverar multiplen och den totala klockhastigheten nordbryggan ytterligare?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Skrivet av holmberg:

Tjo. Jag försöker hitta moderkortes högsta fsb...

När jag kör small ffts eller vad det heter funkar det bra. Dock när jag kör blend blir det fel. (orthos)

Min fråga är då om blend test påverkar systembussen ( ja, nordbryggan alltså) väldigt mycket mer än small ftts. Det borde ju vara så...Framförallt när jag väl hittat en viss fsb, då skall det ju smackas på med multipel.

Grejen är att det blir svårt att avgöra om det är moderkortet eller minnena som sätter stopp, då jag för tillfället inte kan köra både hög fsb och multipel. Vattenkylning på g dock

Är det ovärt att leta efter max fsb då jag senare skall fläska på med multipeln? Ger detta en betydlig ökning av "trycket" på nordbryggan?

Någon som kan förklara lite vad som skiljer de olika testen åt?

EDIT:

Hoppas någon förstår vad jag menar

EDIT2:

Det jag undrar är alltså i princip om det är så att när jag hittat en fungerande fsb, räcker det att höja volt till cpu när jag fläskar på med multipel? Eller påverar multiplen och den totala klockhastigheten nordbryggan ytterligare?

Blend kommer stressa FSBen, nordbryggan, och ramminnet, och såklart cpun. Det bästa du kan göra är att när du testar cpuns gränser är att använda 8k FFT. Men när du vill testa FSB:en, nordbryggan och ramminnet så använder du 4096k.

När du kör 8k FFTs så kommer alla instruktioner rymmas i CPUns egna cacheminne vilket gör att mindre data behöver flyttas via CPU<>FSB<>NB-<>RAM. Men när du använder t.ex. 4096k storlek på FFT:erna så måste instruktionerna sparas i minnet vilket stressar resten av systemet hårdare då instruktioner från minnet kommer flyga mellan nordbryggan och fsben till CPUn.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.