Svenska soldater dödade i Afghanistan

Permalänk
Medlem

Svenska soldater dödade i Afghanistan

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tva-svenskar-dodade-i-afghan...

Två svenska soldater har blivit dödade i Afghanistan och en tredje är sårad. Det är givetvis alltid tragiskt när människor dör en våldsam död, oavsett om det gäller soldater eller civila, men soldater är åtminstone inte försvarslösa och de försätter sig själva i en situation där de riskerar att bli dödade. Man kan ju fråga sig varför Sverige överhuvudtaget deltar i USA:s krig mot Afghanistan. Vad har hänt med den svenska neutraliteten och 200 år av fred?

På många andra forum höjs arga röster för att bomba sönder blattarna för gott och asfaltera hela skitlandet. Detta visar på total avsaknad av perspektiv. Föreställ er det motsatta scenariot. Afghanska trupper ockuperar Sverige och när två soldater blir dödade brakar helvetet verkligen loss. Var finns rimligheten i det?

Återigen är det så att svenska liv är mer värda än blatteliv. Otaliga afghaner har fått sätta livet till sedan krigsstarten - de flesta av dem utan egen förskyllan - men det är bara sådant som händer i krig. Däremot är det en oerhörd tragedi när två svenska soldater - som hade kunnat stanna hemma och sluppit bli beskjutna - blir dödade.

Summa summarum, i krig blir människor dödade, men det är skillnad på människor som är stridstränade, beväpnade och har sökt sig till krig i främmande land gentemot oskyldiga, försvarslösa civila som bara haft oturen att födas i det krigshärjade landet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Helt klart att människor har olika värden. Men svenskneutralitet? Trodde den myten var spräckt för länge sen...

Edit: Det jag verkligen inte gillar med dessa krig mot terrorismer är att USA och GB gått in och gjort ett halvdant jobb och nu måste hela världssamfundet hjälpa till för att få ordning på saker och ting.
Nästan så att man borde kräva ersättning för detta från de två nämnda länderna...

Permalänk
Medlem

Allting är farligt. Man kan dö när man går och köper mjölk.
Innan man ger sig in i sådant är man väl medveten om att det finns risk att bli beskjuten, skadad och kanske dödad, speciellt med tanke på att de var kapten och löjtnant och där med största sannolikhet har pratat med de underordnade om risker etc.
Det är synd, lider med deras familjer.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Deltar svenska trupper i kriget mot afghanistan eller är de där som fredsbevarande styrkor? Det är ju lite skillnad på vad man gör där nere och jag tror många inte har en aning om vad det är man sysslar med och därmed kommer med förutfattade meningar i stil med "usa-imperalismen".

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Jag känner inget, speciellt om de själva valde att ge sig ut i kriget när det dagligen dödas folk där. Det är lite skillnad på de som åker dit som obeväpnade hjälparbetare och blir blodigt avrättade.
Kan hända det blir en liten politisk debatt kring att dra hem soldater?

Jag har svårt att tro att folk kommer bry sig så mycket,men visst tidningar kommer skriva om det för att få sålt nya nummer.

Nu vill jag inte verka för känslokall, men det dör rätt många i sverige varje år av olyckliga omständigheter och jag bryr mig mer om dessa. Men för den skull så sitter jag inte ledsen och surar, då en själv har egna andra problem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Vilket krig mot Afghanistan? Sverige deltar i säkerhetsstyrkan ISAF vars uppgift är att stödja säkerheten i landet. http://www.mil.se/sv/Internationella-insatser/Afghanistan--Is...

Permalänk
Medlem

Vill påpeka att den svenska FS-missionen inte är där på USA:s vägnar. Sverige är där för att missionen är FN-sanktionerad. Huvudsyftet är att skapa säkerhet och störa terroristverksamhet i de fyra provinserna Balkh, Samangan, Jowzjan och Sar-e-Pul.

Sverige är inte en ockupationsstyrka. För att ockupera ett land och utöva krig måste det vara två stater som slåss mot varandra. Detta pågår inte, för Sverige har inte förklarat krig mot staten Afghanistan. Sverige är där för att staten Afghanistan har begett hjälp av FN, eftersom dom inte själva kan kontrollera säkerheten utan hjälp från andra stater.

Sen är det alltid trevligt att folk läser på historiken kring Afghanistan, men detta är givetvis en annan diskussion.

Svenska soldater behövs i Afghanistan, och jag är helt för missionen.

Mina tankar går till soldaterna och tolkens anhöriga, vänner och kamrater. Dessutom ägnar jag även en extra tanke till den soldat som blivit skadad.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Deltar svenska trupper i kriget mot afghanistan eller är de där som fredsbevarande styrkor? Det är ju lite skillnad på vad man gör där nere och jag tror många inte har en aning om vad det är man sysslar med och därmed kommer med förutfattade meningar i stil med "usa-imperalismen".

Är det måhända mig du syftar på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Vill påpeka att den svenska FS-missionen inte är där på USA:s vägnar. Sverige är där för att missionen är FN-sanktionerad. Huvudsyftet är att skapa säkerhet och störa terroristverksamhet i de fyra provinserna Balkh, Samangan, Jowzjan och Sar-e-Pul.

En uppgift som egentligen ska tillhöra de länder som startade/gick in i kriget och inte FN och dess medlemmar. Anledningen är att denna uppgift är minst lika viktig och kostsam (på alla sätt) som den initiala invasionen och något som man måste vara beredd att stå för när man planerar att invadera ett land.
Nu har tex USA stridande förband i Afghanistan, men de borde ta hand om hela kalaset tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Helt klart att människor har olika värden. Men svenskneutralitet? Trodde den myten var spräckt för länge sen...

Edit: Det jag verkligen inte gillar med dessa krig mot terrorismer är att USA och GB gått in och gjort ett halvdant jobb och nu måste hela världssamfundet hjälpa till för att få ordning på saker och ting.
Nästan så att man borde kräva ersättning för detta från de två nämnda länderna...

Med andra ord menar du att det varit bättre att USA och GB inte hade gjort nåt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Med andra ord menar du att det varit bättre att USA och GB inte hade gjort nåt?

Eller så kan man också tolka det som: USA och GB borde ha all ansvar för att skapa säkerhet för folken i de "drabbade" länderna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Är det måhända mig du syftar på?

Jag syftar på de personer som inte kan skilja på fredsbevarande operationer och krigsföring.

Så FN ska bara ingripa i de situationer där de själva skapat oroligheterna?

Självklart blir det oroligheter i ALLA länder där man ingriper så som USA och GB har gjort. Det innebär inte att det är av ondo eller att det enbart är USAs och GB uppgift att skapa en stabil demokrati på dessa ställen. Det krävs säkerligen lika länge som t.ex. för tyskland efter nazisterna, ca 50 år är väl en rimlig tid att utvärdera om man lyckades. Betänk att det Hitler skapade på 10-20 år tog ca 50 år att få tyskland att framstå som en fungerande demokrati. Det innebär inte att man inte ska försöka störta andra diktaturer och försöka skapa varaktig demokrati.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Nu råkade det vara så att den svenska enheten som blev beskjuten idag patrullerade sida vid sida med den afghanska armén. Allt detta stolleri om "kriget mot Afghanistan" faller därmed på sin egen rimlighet. De svenska trupperna har som ett av huvuduppdragen att utbilda och följa med afghansk militär och polis ut på uppdrag för att tillsammans störa knarksmugglares, vapenhandlares, talibaner och övriga kriminella grupperingars vardag.

Området där dagens attacken ägde rum har länge varit ett problemområde och senast tidigare i veckan genomfördes av svenskarna, åter igen sida vid sida med den afghanska armén, en operation som ledde till fyra gripna och över 70kg narkotika beslagtogs tillsammans med en mängd sprängämnen. "Oskyldiga, försvarslösa civila som bara haft oturen att födas i det krigshärjade landet"? Pyttsan.

Den övergripande amerikanska operationen, Operation Enduring Freedom, och ISAF (som Sverige tillhör), är vitt skilda element med olika uppdrag, olika Rules of Engagement, skilda mandat osv osv. Men visst är det enkelt för den USA-hatande pöbeln att bara skrika "Imperialism! Ockupation!"...

Tankar går de avlidnas anhöriga och jag önskar de skadade ett snabbt tillfrisknande.

Till er som tvivlar på att militär närvaro från västländer behövs i Afghanistan, vågar ni spekulera i vad som skulle hända om all utländsk trupp skulle ta sitt pick och pack och hoppa på nästa flyg hem? Jag menar inget påhopp med frågan utan jag är uppriktigt nyfken!

/Buck

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag syftar på de personer som inte kan skilja på fredsbevarande operationer och krigsföring.

Så FN ska bara ingripa i de situationer där de själva skapat oroligheterna?

Självklart blir det oroligheter i ALLA länder där man ingriper så som USA och GB har gjort. Det innebär inte att det är av ondo eller att det enbart är USAs och GB uppgift att skapa en stabil demokrati på dessa ställen. Det krävs säkerligen lika länge som t.ex. för tyskland efter nazisterna, ca 50 år är väl en rimlig tid att utvärdera om man lyckades. Betänk att det Hitler skapade på 10-20 år tog ca 50 år att få tyskland att framstå som en fungerande demokrati. Det innebär inte att man inte ska försöka störta andra diktaturer och försöka skapa varaktig demokrati.

Jojo, jag gör skillnad på krigsförande och fredsbevarande operationer, däremot är det snarare som så at jag anser att de som står för krigsföringen också ska ta hand om fredsbevaringen.

Och till er som försöker få mig att vara någon anti-USA-pöbel:
Jag har på inget sätt påstått att USA och GB ska ur Afghanistan och Irak, snarare tvärtom, de ska vara kvar där till det är helt säkert för folket i dessa länder att kunna göra som de vill, utan att bli slaktade. De ska avsluta det de påbörjat, oavsett hur lång tid det tar då detta är något som de visste när de gav sig in i detta.

Så är dock inte fallet, istället ska trupper tas hem och kvar blir bombade samhällen utan några bra skydd och där de terrorister man gett sig ut för att bekämpa återtar makten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Området där dagens attacken ägde rum har länge varit ett problemområde...

Hela Afghanistan är ett enda stort problemområde...[QUOTE]"Oskyldiga, försvarslösa civila som bara haft oturen att födas i det krigshärjade landet"? Pyttsan.[/QUOTE]Lust att utveckla detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
[B]Jojo, jag gör skillnad på krigsförande och fredsbevarande operationer, däremot är det snarare som så at jag anser att de som står för krigsföringen också ska ta hand om fredsbevaringen.

Och till er som försöker få mig att vara någon anti-USA-pöbel:
Jag har på inget sätt påstått att USA och GB ska ur Afghanistan och Irak, snarare tvärtom, de ska vara kvar där till det är helt säkert för folket i dessa länder att kunna göra som de vill, utan att bli slaktade. De ska avsluta det de påbörjat, oavsett hur lång tid det tar då detta är något som de visste när de gav sig in i detta.

Så är dock inte fallet, istället ska trupper tas hem och kvar blir bombade samhällen utan några bra skydd och där de terrorister man gett sig ut för att bekämpa återtar makten.Hela Afghanistan är ett enda stort problemområde...Lust att utveckla detta?

Du ser inga framsteg i afghanistan om du jämför det historiska läget inom samhällena alltså?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Du ser inga framsteg i afghanistan om du jämför det historiska läget inom samhällena alltså?

Vad i det jag skrev fick dig att göra den tolkningen?

Permalänk
Medlem

Jag vill påpeka att jag inte tror att de svenska soldaterna blev dödade i strid med reguljära afghanska trupper, utan förmodligen av s.k. rebeller, eller ännu mer sannolikt av argsinta vallmoodlare. Trots detta är det inte hemskare med två svenska soldaters död än ett otal civila afghaner som fått sätta livet till i ett krig som de svårligen hade kunnat påverka eller undkomma.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Hela Afghanistan är ett enda stort problemområde...

Allt är relativt. Just i den svenska styrkans område så finns det små fickor med byar några mil väster om Mazar-e-Sharif där majoriteten av invånarna är pashtuner och därmed mera taliban-vänliga. De senaste året har svenska och finska enheter skiftat fokus en aning och fokuserat just på dessa fickor vilket i sin tur självklart har resulterat i fler attack mot oss och mot regeringsstyrkor. Eftersom det dessa människor pysslar med är olagligt så gillar de såklart inte att de störs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Lust att utveckla detta?

Det är inte vanliga bönder som gömmer knark, vapen och sprängämnen. Mig veterligen har en svensk aldrig skjutit först utan enbart besvarat eld först efter de blivit beskjutna/attackerade/sprängda. Så verkar även vara fallet denna gång. Tyvärr hade vi inte turen med oss idag. Inte oväntat att dödsfall skulle komma förr eller senare, men lika tråkigt för det.

/Buck

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Allt är relativt. Just i den svenska styrkans område så finns det små fickor med byar några mil väster om Mazar-e-Sharif där majoriteten av invånarna är pashtuner och därmed mera taliban-vänliga. De senaste året har svenska och finska enheter skiftat fokus en aning och fokuserat just på dessa fickor vilket i sin tur självklart har resulterat i fler attack mot oss och mot regeringsstyrkor. Eftersom det dessa människor pysslar med är olagligt så gillar de såklart inte att de störs.

Det är inte vanliga bönder som gömmer knark, vapen och sprängämnen. Mig veterligen har en svensk aldrig skjutit först utan enbart besvarat eld först efter de blivit beskjutna/attackerade/sprängda. Så verkar även vara fallet denna gång. Tyvärr hade vi inte turen med oss idag. Inte oväntat att dödsfall skulle komma förr eller senare, men lika tråkigt för det.

/Buck

Jag tror inte att det ovanligt att det är just vanliga bönder som på ett eller annat sätt tvingats till att stödja talibaner mha våld och hot. Med tillägget att opium ger mer klirr i kassan så man har råd att försörja sig vs spannmål...

Däremot gäller den här tron inte de anfallande parterna, dvs de som anfaller trupper är just ruttna ägg och inga oskyldiga civila...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag vill påpeka att jag inte tror att de svenska soldaterna blev dödade i strid med reguljära afghanska trupper, utan förmodligen av s.k. rebeller, eller ännu mer sannolikt av argsinta vallmoodlare. Trots detta är det inte hemskare med två svenska soldaters död än ett otal civila afghaner som fått sätta livet till i ett krig som de svårligen hade kunnat påverka eller undkomma.

Vem har sagt att det är hemskare egentligen? Att det blir en större nyhet i Sverige att svenskar som anmält sig som frivilliga till fredsbevarande insatster blir dödade i ett annat land de velat skapa fred i än de afghaner som dött för samma situation.

Om du läser i afghansk media så tror jag de gör en större sak av att afghaner dödats istället. Det betyder inte att de inte uppskattar de svenska insatserna för fred.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vem har sagt att det är hemskare egentligen?

Media, framförallt. Om någon hade berättat för mig; 'Cloudstone, vi fick precis reda på att två svenskar har dött i Afghanistan'; så hade jag tyckt att det var väldigt synd och skänkt tanke till deras familjer. That's it. Jag menar, det är inte så konstigt att soldater dör i en plats såsom Afghanistan, oavsett vad deras uppdrag är. MEN, media bestämmer åt alla oss att det här är stort! SVENSKAR HAR DÖTT! Och därmed är våra psyken invaderade av äcklig ideologi och medias vinkling på det hela.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Har en polare som åkte ner till Afghanistan nu i höstas. Bland det sista han bad mig om var att tala för honom på hans begravning utifall att han inte kom tillbaka levande.

Krig för död med sig, att tro annat är bara ett tecken på enfald. Jag är övertygad om att min vän inte är den ende av de soldater i utlandstjänst som är medveten om detta. Att riskera sitt liv för att bidra till positiv förändring för människor man aldrig träffat, det är fan det mest hedervärda man kan göra i mina ögon.
De som är i Afghanistan under svensk flagg är på intet sätt människor som tvingats iväg dit av Sveriges makthavare, de ges en konkret och organiserad möjlighet att bidra till den förändring de önskat göra. I slutändan på bekostnad av skattebetalarna i all ära, men jag ser det som en proaktiv personlig livförsäkring. Saker har spårat ur förr och förhoppningsvis kommer vi aldrig att få veta om våra insatser var nog för att kriget inte en dag skulle nå oss.

Mina djupaste kondoleanser till de anhöriga av de som omkom, men ingen sympati för asfaltsivrarna från min sida.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nu har tex USA stridande förband i Afghanistan, men de borde ta hand om hela kalaset tycker jag.

Oj. Är det så du tänker när du ser en misshandlad på gatan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Oj. Är det så du tänker när du ser en misshandlad på gatan?

Jag tänker i alla fall inte att "den där misshandlade jäveln kan behöva hållas i schack."

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Oj. Är det så du tänker när du ser en misshandlad på gatan?

Tänk till lite längre innan du kommer med en jämförelse, för den här var helt dum.

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt barnsligt diskussionsnivå. Brist på respekt för både de stupade, deras anhöriga, de soldater och hjälparbetarna som tjänstgör och folket i Afghanistan som de svenska trupperna är ämnade för.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Media, framförallt. Om någon hade berättat för mig; 'Cloudstone, vi fick precis reda på att två svenskar har dött i Afghanistan'; så hade jag tyckt att det var väldigt synd och skänkt tanke till deras familjer. That's it. Jag menar, det är inte så konstigt att soldater dör i en plats såsom Afghanistan, oavsett vad deras uppdrag är. MEN, media bestämmer åt alla oss att det här är stort! SVENSKAR HAR DÖTT! Och därmed är våra psyken invaderade av äcklig ideologi och medias vinkling på det hela.

Vad påverkar oss svenskar mest? Att en svensk dör eller att en Afghan dör? Klart som fan att det är en större nyhet som med största sannolikhet påverkar fler här i vårat land än om 10 afghaner i en by dör. Vad är det som du tycker är så himla konstigt med det? Det är en nyhet självklart skriver tidningar och alla nyhetsmedia nyheter om saker som är av intresse för dess läsare. Det är en nyhet som många av olika anledningar diskuterar. Du märker väl även på denna tråden att det är folk som bryr sig och påverkas?

Tråkigt med de döda men det är ju sådant som händer där nere och jag är snarare förvånad att det inte händer oftare.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Tänk till lite längre innan du kommer med en jämförelse, för den här var helt dum.

Var den? Jag tänker då i alla fall hjälpa den som är misshandlad snarare än att vända ryggen till vilket du förespråkar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag tänker i alla fall inte att "den där misshandlade jäveln kan behöva hållas i schack."

Är det så du ser på situationen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Var den? Jag tänker då i alla fall hjälpa den som är misshandlad snarare än att vända ryggen till vilket du förespråkar.

Helt ärligt, behöver du ens fråga?

Din jämförelse var... dålig.

Kom med en bra jämförelse eller ställ en vettig fråga så får du ett ordentligt svar, att slänga ur en dåligt genomtänkt jämförelse och sen argumentera utifrån den istället för verkligheten är bara absurt.

Och läs om och läs rätt, jag förespråkar inget av det du antyder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Helt ärligt, behöver du ens fråga?

Din jämförelse var... dålig.

Kom med en bra jämförelse eller ställ en vettig fråga så får du ett ordentligt svar, att slänga ur en dåligt genomtänkt jämförelse och sen argumentera utifrån den istället för verkligheten är bara absurt.

Och läs om och läs rätt, jag förespråkar inget av det du antyder.

Gör du inte? Du anser ju att USA & UK ska reda ut situationen –_enkom för att de är den aggressiva parten – utan att FN lägger sig i. Vända ryggen kallar jag det. Du tycker att den som har iscensatt något ska reda ut biffen. Så...

Jag tycker analogin är strålande, så bara för att du skriver att den är dålig för dig gör den inte dålig för mig. Det är upp till dig att göra den dålig än att bara hävda det. Annars hade du bara kunnat ignorera mitt inlägg.

-----------

För övrigt så tycker jag inte att dödsfallen är mer tragiska än några andra dödsfall som sker för annans hand. Men det är jag det.