Windows Live Messenger (BLÄ!): 100% CPU samt 1,2 MB minnesökning per sekund.

Permalänk
Medlem

Windows Live Messenger (BLÄ!): 100% CPU samt 1,2 MB minnesökning per sekund.

När Windows Live Messenger lanserades så skaffade jag det med en gång, dock fick det inte vara kvar i mer än i några timmar...
Förutom gamla Adobe, Real player samt Java-versionen som fanns efter att Microsoft tvingats ta bort Java från operativsystemet, har jag nog inte råkat ut för något värre program...
Jämfört med MSN Messenger (eller varför inte med alla andra program?) är Windows Live Messenger något så _fruktansvärt_ segt. Bara att öppna en konversationsruta tar 4-5 sekunder...

Efter ett tag så tänkte jag "Äh, SÅÅÅ segt kan Windows Live Messenger ju inte vara", så jag provade igen. Men jo, det var verkligen SÅÅÅ segt.

Jag höll mig kvar vid MSN Messenger tills de fixade kryphålet där det hade gått att logga in på MSN Messenger i XP genom att ändra kompatibilitetsläge till Windows 2000.

Efter detta har jag varit helt utlämnad till Windows Live Messenger. Och nu det senaste har det även börjat hänga sig (mer än vanligt). Det använder 100% CPU samt ökar minnesanvändningen med ca 1,2 MB per sekund (lät det gå upp till drygt 600 MB tills jag tröttnade helt och hållet och dödade programmet).

Tilläggas bör väl att jag även använder "Messenger Plus! Live" samt att jag kört A-patch.
Dock snabbar väl A-Patch mest upp eftersom det tar bort reklam och annat skräp, och Windows Live Messenger verkar lika segt även utan "Plus!".

Jag vet att min dator har några år på nacken, men allt annat flyter på bra mycket bättre...

Kan jag på något sätt använda MSN Messenger igen?(<---helst), Eller något annat program där även spel, webbkamera, filöverföring och allt annat funkar, eller ja, i alla fall minst lika bra som på Windows Live Messenger...

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har aldrig haft något liknande problem med Messenger, och jag har använt det på minst 3 olika datorer under väldigt många år.

Permalänk
Medlem

känns otvivelaktligen som att du har fått virus eller något för jag har en gammal stationär med en intel p4 på 1,8GHz och live messenger flyter på underbart.

Visa signatur

Leksakerna: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 4x8GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX | Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC | Fractal Design ION Gold 850W | Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Kör en viruskoll, installera vanliga msn utan ngt plus och A-patch. Min (senaste versionen) ligger just nu på ca 30 MB efter några timmars körande och ett par konversationer uppe.

Känns som om det är något annat fel om det tar 4-5 sek för dig att få upp en konversationsruta.

Annars kan jag tipsa om Pidgin, har kanske inte allt du letar efter men som chat-program tycker jag det fungerar ypperligt.

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem

Det har alltid varit segt, även under förra "windowsinstallationen". Har uppdaterat antivirus så virus betvivlar jag

Edit: Det är alltså inte alltid "minnet tickar upp" utan bara nu när det hängde sig (tänkte att detta kanske kunde säga vad som kunde vara fel). Nu när det är "som de ska" ligger minnesanvändningen på runt 30 MB hos mig med.

Edit igen: Jag vet att alla "hotmailkontakter" visades när Windows Live Messenger var nytt. Kan de fortfarande ligga där "och spöka", och därigenom sega ner allt, och helt enkelt bara vara "dolda"?
Jag har nämligen en hemskt massa gamla hotmailkontakter...

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Avstängd

Windows messenger

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Testa något annat då, trillian t.ex
något jag själv börjat använda efter att jag börjat få windows live device manager install popups (kan installera så slipper jag säkert, men vill inte)
rolig bonus med trillian är att du kan köra fler saker samtidigt t.ex ICQ
blev väldigt road av att jag faktiskt kom ihåg ett ~~ 8 år gammalt icq nummer från den tiden jag använde det <.< och lösenordet.
Massor med glömda kontakter fick man fram, dock alla offline så är väl ingen som använder ICQ längre.

Permalänk
Medlem

Tror inte så många skulle använda WLM om det tog 4-5s att få upp en konversationsruta, har även aldrig varit så för mig eller någon jag känner.

Hur många hertz har din cpu?

Permalänk
Medlem

Tröttnade på ms msn-klient. Testade pidgin och är hyfsat nöjd.

Permalänk
Medlem

Uppenbart så har TS något fel på sin dator. Han säger även att felet fanns i den förra Windowsinstallationen.
Troligvis skulle jag tippa på någon slags konflikt med någon drivrutin eller programvara som är knytet till hans märkersdator. Dell brukar ju normalt fungera bra, men man vet ju inte.

Min andra dator är en P4 på 2.4 GHz och 768 MByte i RAM. Där fungerar det hur snabbt och bra som helst.
På den bärbara som är en P4 på futtiga 1.8 GHz och 512 MByte i RAM är det samma, flyter på hur gött som det bara kan.

Så, det är INTE Live Messenger som är problemet utan något annat.

Jag kör A-Patch på samtliga 3 datorer jag har. Men kör inte med någon MSN Plus (vad man nu ska med det till...???).

Vad händer om du kör UTAN MSN Plus???

Tråkigt annars att du inte får det att fungera. Den nya versionen av Messenger som är aktuell just nu är fasiken det bästa dom har gjort sedan dom började med Messenger.
Stilrent, väldigt o-bloatat, snabbt, mycket smarta funktioner mm.
Och med A-Patch blir det ännu bättre.

Mitt Live Messenger:

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Visserligen fungerar WLM ok för mig, inte seg och så, men generellt är alla dessa windows live program man kan ladda ner en mindre katastrof och riktigt usla
Är faktisk den ända riktigt dåliga försämringen som Windows 7 har, Live mail är ju helt oanvändbart, som tur är finns det bra alternativ till allt.

Kör för övrigt yahoo messenger istället för WLM vilket funkar ganska bra, står inte ut med nya Live messenger.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem Timilim tror jag för en ruta kan ta upp te ngr sekunder att få igång å logga går fort men jag får vänta i över 10 ibalnd 20 sekunder innan "Today" rutan kommer upp å det ska inte va ngt fel på datan den e 2 veckor gammal kanske 3 med i7 920 2,8Ghz, 6gig 1600mhz ram, Intel ssd, osv och det stör mig värkligen!

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLLA
Jag har samma problem Timilim tror jag för en ruta kan ta upp te ngr sekunder att få igång å logga går fort men jag får vänta i över 10 ibalnd 20 sekunder innan "Today" rutan kommer upp å det ska inte va ngt fel på datan den e 2 veckor gammal kanske 3 med i7 920 2,8Ghz, 6gig 1600mhz ram, Intel ssd, osv och det stör mig värkligen!

Va ?!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLLA
Jag har samma problem Timilim tror jag för en ruta kan ta upp te ngr sekunder att få igång å logga går fort men jag får vänta i över 10 ibalnd 20 sekunder innan "Today" rutan kommer upp å det ska inte va ngt fel på datan den e 2 veckor gammal kanske 3 med i7 920 2,8Ghz, 6gig 1600mhz ram, Intel ssd, osv och det stör mig värkligen!

Man blir ju helt andfådd! Använd punkt och komma!

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLLA
Jag har samma problem Timilim tror jag för en ruta kan ta upp te ngr sekunder att få igång å logga går fort men jag får vänta i över 10 ibalnd 20 sekunder innan "Today" rutan kommer upp å det ska inte va ngt fel på datan den e 2 veckor gammal kanske 3 med i7 920 2,8Ghz, 6gig 1600mhz ram, Intel ssd, osv och det stör mig värkligen!

Herregud! Dina lärare kan inte ha haft det allt för lätt, Vilken rotvälska!

http://www.fritext.se/svenska/svenskafs.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLLA
Jag har samma problem Timilim tror jag för en ruta kan ta upp te ngr sekunder att få igång å logga går fort men jag får vänta i över 10 ibalnd 20 sekunder innan "Today" rutan kommer upp å det ska inte va ngt fel på datan den e 2 veckor gammal kanske 3 med i7 920 2,8Ghz, 6gig 1600mhz ram, Intel ssd, osv och det stör mig värkligen!

Jag förstod precis vad du menade
Dock skulle vissa andra personer här nog behöva plugga på en del... http://www.lul.se/templates/page____4174.aspx

Även min "Today"-ruta kunde ta en tid på sig att dyka upp (har den numera avstängd). Vid inloggning hänger sig programmet ofta 10-20 sekunder. Jag kan även bli spammad av meddelanden om att kontakter som redan är online precis loggat in, men detta sker inte alltid.

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Herregud! Dina lärare kan inte ha haft det allt för lätt, Vilken rotvälska!

http://www.fritext.se/svenska/svenskafs.html

sluta gnälla, det är ett känt fenomen att 90% av alla dyslektiker i Sverige finns i detta forum;)

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

haha xD nog. med. att. jag. inte. använder. punkt. någon. som. har. någon. idé. om. hur. man. löser. detta. problem? Och när jag skrivfer i skolan använder man ju självklart stor bokstav och punkt osv... så läraren hade nog inte så jobbigt skaru se

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

TS: Stäng av MSN helt, högerklick på ikonen nere vid klockan och välj avsluta.
Leta reda på mappen "Windows Live Contacts" ligger i

C:\document and settings\ditt_konto\lokala inställningar\application data\microsoft\

byt namn på "Windows Live Contacts" till "Windows Live Contacts old"

starta MSN igen, nu borde det fungera bättre.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timilim
Jag förstod precis vad du menade
Dock skulle vissa andra personer här nog behöva plugga på en del... http://www.lul.se/templates/page____4174.aspx

Det är ett känt faktum att ju bättre du är på att läsa desto svårare har du att läsa text som är felaktigt skriven!

Tex så har personer som är rätt dåliga på att läsa inte några problem att läsa text där ord är särskrivna, felaktiga kommatecken och avsaknad av punkt.
Men en person som läser bra och snabbt kommer ha svårt att läsa samma text.

Så skippa snacket för även jag hade svårt att greppa vad han skrev.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
TS: Stäng av MSN helt, högerklick på ikonen nere vid klockan och välj avsluta.
Leta reda på mappen "Windows Live Contacts" ligger i

C:\document and settings\ditt_konto\lokala inställningar\application data\microsoft\

byt namn på "Windows Live Contacts" till "Windows Live Contacts old"

starta MSN igen, nu borde det fungera bättre.

Den mappen tar över 800 MB... Vad fyller den för funktion, är det en säkerhetskopia av allt? Finns det några nackdelar med att byta namn på den?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
sluta gnälla, det är ett känt fenomen att 90% av alla dyslektiker i Sverige finns i detta forum;)

Men dock sant ändå!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timilim
Den mappen tar över 800 MB... Vad fyller den för funktion, är det en säkerhetskopia av allt? Finns det några nackdelar med att byta namn på den?

Det skapas en ny mapp som synkar om innehållet.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timilim
Dock skulle vissa andra personer här nog behöva plugga på en del... http://www.lul.se/templates/page____4174.aspx

Fast nu var det ju så att personen i fråga kan skriva? Iaf enligt honom själv vilket innebär att han bara inte orkade anstränga sig...

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk

Har du testat nya Trillian ASTRA? Kanske kan vara något för dig!

http://www.trillian.im/download/

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Timlim: Testade du att byta namn på mappen?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Ja, och det blev dessvärre ingen skillnad. Dock så går det att köra MSN Messenger i kompatibilitetsläge för windows 2000 igen, något som ju inte fungerade innan. Så nu sitter jag här med MSN Messenger 7.5 och allt flyter på perfekt

MSN Messenger 7.5 på svenska går att hitta här: http://www.filefront.com/4526408/MSN-Messenger-7.5-Swedish/

Edit: Jag har även väldiga problem med att Java segar ner datorn något extremt (tom SVT Play hackar/laggar). Använder Windows Live Messenger sig av Java, medan MSN Messenger inte gör det? Detta skulle ju i så fall kunna vara förklaringen till att de beter sig så olika på min dator.

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Avstängd

Ännu en inlägg där användare har fått virus eller malware genom dåliga surfvanor eller brist på vettigt datorunderhåll och som skyller problem på en program som fungerar felfritt för sisådär 99,8% av andra. Orginelt.
WLM har aldrig haft problem med. Varken på mina burkar eller nån av andra tiotals jag får rota i varje vecka genom mitt jobb. Alla symptom du nämner skriker virus/malware. Har inget med WLM att göra.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Jag har problem med Flash - inte Java - skrev fel

Jag har scannat datorn med alla möjliga program. NIS, SUPERAntiSpyware, Ad-aware, Spybot S&D. Förutom några spywarecookies brukar de inte finna något speciellt.

Och visst finns det en hel del som kör MSN Messenger eftersom de tycker att WLM fungerar dåligt...

Förutom att Flash samt Windows Live Messenger fungerar dåligt så har jag inga problem med datorn.

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.