Hur mycket handlar ni saker för varje månad?

Permalänk
Medlem

Bra fråga, men generellt sett så tror jag att större delen av lön från sommarjobb hamnar på större inköp. Då inkluderat även kläder o så.

Vanliga månader när jag studerar så finns det kanske max 500kr för inköp av ny inredning/teknik, och teknik är inte högt prioriterat.

Beroende på vad som ska räknas in så är det väl allt från 500kr till 2000kr per månad utslaget på ett år.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Önskar att jag kunde säga att jag slängde bort en tusenlapp eller två varje månad, men det är väl inte riktigt sanningen.

Jag satt och räknade lite vid årsskiftet. Under det sista halvåret hade jag köpt datorhårdvara för över 20 000 kronor, så bara det är ju ett snitt på 3300 kronor per månad. Utöver det ska man ju lägga till kläder, parfym och allt sånt skit man också handlar.

Kan väl sammanfatta ett svar på topicen med: På tok för mycket.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

inte så mycket.. blir väl lite smågrejjer men inget större ..

Den som spar han har .. eller nåt.. .. Vill fan inte låna till saker.. att låna till ett hus är väl en sak.. men får sån jävla ångest över lån.. man känner sig så "bunden"

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Då jag anser renoveringen av min lägenhet som en nödvändighet så kanske 500-1000kr per månad på alkohol och kläder i nuläget. Har tyvärr inte så mycket pengar på min lilla snickarlön då mycket pengar går till lägenheten. Men om 1 år eller halvår så är nog läget ganska annorlunda:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

1500-2500 på tillskott(beroende på hur mycket som är slut).
resten går till mat,hyra och annat.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Studielån plus bostadsbidrag minus hyra minus mat minus kurslitteratur minus det som sparas undan. Inte mycket. Bredband ingår i hyran, jag nyttjar knappt mobiltelefoni och jag har redan de viktigaste tekniska apparaterna. Mina främsta hobbys är gratis, dessutom har jag ändå inte så mycket fritid över till nöjen.

Mina rena nöjeskostnader ligger på sisådär 200:-, plus 500:- för inte fullt nödvändig elektronik (bättre datorkomponenter, nyare mobil eller liknande).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Svårt att säga vad man ska räkna till det som är utöver det 'nödvändiga'. T.ex inköp av ett ps3 och en laptop under 2009 tillhör garanterat den kategorin. Mer tveksamt är väl visst möblemang som jag nog anser mig behöva mer än tidigare prylar iaf. Hursomhaver. Större inköp, 7,5k + 4,5k + 3k = 15k. Därutöver kanske 3-5k utspritt under året. Svårt att komma ihåg alla inköp :/

Nu under 2010 lär det säkert dra iväg också, men förhoppningsvis kan jag låta bli att slösa det på teknikprylar. Fokus på kläder, husgeråd och inredningsdetaljer istället!

Permalänk
Medlem

Alldeles för mycket! Mina tre, i särklass, största poster är alkohol-middagar, kläder samt klockor.

Vill inte ens räkna :(...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Jag är arbetslös och bor hemma, så har ju inte direkt några stora summor att spendera.

~1500kr/mån läggs på kläder, skor och datorprylar, ~500kr på spel (oddset, vegas mm) och 500kr på alkohol och käka ute.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Musikälskare

Studerar så jag har CSN

Blir inte mycket över, ibland ligger man minus i slutet av månaden

Köper inte småsaker utan inriktar mig på större inköp

EDIT: Har fonder men de vill jag inte röra om det inte är helt panik

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

ja med ett studebidrag på 1050 (SKULLE DOM INTE HÖJA EFTER ÅRSSKIFTET???) så är det inte så svårt att gissa, ibland så kanske man sparar några hundralappar om man ska köpa nått månaden efter, denna månaden kan bli lite knivigt då jag precis har betalat en första räkning på ett abonnemang på 369 och har förhandsbokat napoleon:total war för 468, men det ska nog gå.

förresten hur mycket pengar får jag i månaden efter skolan om jag är arbetslös?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0hAnN48
ja med ett studebidrag på 1050 (SKULLE DOM INTE HÖJA EFTER ÅRSSKIFTET???) så är det inte så svårt att gissa, ibland så kanske man sparar några hundralappar om man ska köpa nått månaden efter, denna månaden kan bli lite knivigt då jag precis har betalat en första räkning på ett abonnemang på 369 och har förhandsbokat napoleon:total war för 468, men det ska nog gå.

förresten hur mycket pengar får jag i månaden efter skolan om jag är arbetslös?

(är inte säker på detta, men men)
0:- om du bor hemma. Söker du jobb men inte får något tror jag att man kan få någon ersättning efter 6 månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Jag är arbetslös och bor hemma, så har ju inte direkt några stora summor att spendera.

~1500kr/mån läggs på kläder, skor och datorprylar, ~500kr på spel (oddset, vegas mm) och 500kr på alkohol och käka ute.

Om du går 500kr minus på spel varje månad bör du väl överväga att sluta?

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Försöker spara så mycket som möjligt för att sen kunna göra ett storköp istället. Men ibland blir det väl att man lägger en tusenlapp på saker till lägenheten eller något annat skoj.

Visa signatur

Phantek P400A | P8Z77-V Pro | 3570K | 16Gb | GTX970 | HX620M | CS900 120Gb + A400 480Gb | Hyper212BE

Permalänk

Blir oftast runt 8-900:- i genomsnitt, kläder, spel och så vidare. Har bara en inkomst på runt 1050 +/- ca. 500kr (domararvode, "lön" mm.)

Oftast blir det som tobbZzen sa, man sparar och köper något "vettigt".

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Pizza 2 ggr i månaden, snacks till helgen.
Det håller sig under 400kr, vilket är bra då jag inte har mer att tillgå...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

I snitt säkert 6000-9000:- på prylar. Har inte stenkoll, brukar bara köpa det jag känner för. Så länge räkningarna blir betalda och min buffer är full på kontot så bränner jag gärna resten på mina intressen. Det är väl bara en tidsfråga innan man dör av en älg genom vindrutan eller cancer, så varför sitta och hålla på pengarna?
Kan dock tillägga att jag inte har några onödiga dyra ovanor som alkohol, cigg, snus, whatever. Det tjänar man massor på.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

jag borde spara men jag använder upp alla bidrags- och lånepengar varje månad har köpt en massa randomgrejjer hit och dit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo

Kan dock tillägga att jag inte har några onödiga dyra ovanor som alkohol, cigg, snus, whatever. Det tjänar man massor på.

Det tror jag inte, man sparar nog pengar däremot. Jag borde sluta röka, det är svindyrt, 50kr om dagen >_> helt cp

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Mellan 7k-10k utöver räkningar. Beror på
Har nog dragit på mig lite för dyra vanor när det gäller goda måltider och roliga bilar.

Oxfilé, Wiskey och sportbilar är min akilleshäl

Om man ser på det gångna årets bilrep. och uppgraderingar har det varit en månadskostnad på ca 10k för hela 2009.
Jag ska köpa en ny Porsche ist, blir billigare i längden :/

Visa signatur

REFUSED

Permalänk

Svårt att säga, kanske 4k i månaden? Men det går i perioder, jag hatar t.ex. att handla kläder så när jag väl pallrar mig iväg så köper jag för 5k typ. Sedan blir det väl en 20k resa per år också.

Jag skulle kunna spendera mycket mer men har svårt att motivera ytterligare inköp. Varför ska jag köpa en HTPC när min speldator ändå står två meter från TV:n? Varför ska jag köpa nya spel när jag ändå bara spelar TF2? Fan, jag vill ju ha mer grejer men det finns liksom ingen anledning. Inte får jag plats med fler cyklar i lägenheten heller. Skit.

Så jag är en sådan där tråkig jäkel som sparar Sparar iofs till en kontantinsats på ett radhus så allt lär väl gå åt framöver.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Mellan 7k-10k utöver räkningar. Beror på
Har nog dragit på mig lite för dyra vanor när det gäller goda måltider och roliga bilar.

Oxfilé, Wiskey och sportbilar är min akilleshäl

Om man ser på det gångna årets bilrep. och uppgraderingar har det varit en månadskostnad på ca 10k för hela 2009.
Jag ska köpa en ny Porsche ist, blir billigare i längden :/

lol wut, köper du bilar som om de vore pasta eller?

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Har precis tagit examen och börjat jobba så man är väl kvar lite i CSN-vakumet fortfarande. Funderar på allt jag vill köpa men jag orkar aldrig.

Så det kan inte vara mer än 1000kr som går till övrigt, dvs jag har ingen aning vad jag har köpt.

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Medlem

Ca 2000 kr, men det varierar lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
lol wut, köper du bilar som om de vore pasta eller?

Han menar nog bara att det kostar att ha en sportbil och att laga och uppgradera den.

Själv vet jag inte vad jag spenderar men efter räkningar är betalda så brukar jag försöka lägga upp så jag har 2k till mat, 2k till spara och 2k till nöjen. så 2k är väll det jag spenderar på prylar och kläder, oftast försvinner dom ändå utan att jag vet vad jag köpt. Sen lägger jag 2k varje månad i avbetalningar på min bil, så räknar vi in det så blir det 4k på prylar varje månad.

Hur som, i slutet av månaden är iaf pengarna slut och jag har sällan någon ny pryl. Vart tar dom vägen? Snus?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Utslaget över hela året blir det väl ett par hundra kronor i månaden.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

kanske 2000kr per månad

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition | Corsair 4GB (2x2GB) | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Antec Three Hundred | Corsair VX 550W | Gigabyte GA-870A-UD3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Han menar nog bara att det kostar att ha en sportbil och att laga och uppgradera den.

Exakt! Det blir många utgifter när man som ung äger två bilar, Speciellt när det handlar om sportbilar och Tyska familjebilar.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk

Om man räknar bort bärbara man köpte 5 mån sedan för 7k så ligger det nog på 100-200kr/mån..

Arbetslös, bor hemma i en liten by och inte direkt någon förmögenhet på banken heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Alldeles för mycket! Mina tre, i särklass, största poster är alkohol-middagar, kläder samt klockor.
Vill inte ens räkna :(...

Jo gör det, jag vill veta om min DeepSea med pysventil var prisvärd. (EN klocka)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
I snitt säkert 6000-9000:- på prylar. Har inte stenkoll, brukar bara köpa det jag känner för. Så länge räkningarna blir betalda och min buffer är full på kontot så bränner jag gärna resten på mina intressen. Det är väl bara en tidsfråga innan man dör av en älg genom vindrutan eller cancer, så varför sitta och hålla på pengarna?
Kan dock tillägga att jag inte har några onödiga dyra ovanor som alkohol, cigg, snus, whatever. Det tjänar man massor på.

Bra där. Pengar som står still gör ingen glad. Livethedream - alltid!

Själv har ~4000:- över efter hus, bil, mat & fasta utgifter.
En tusenlapp av dem använder jag till att försöka ta död på mig med tobak.
Två tusenlappar av dem använder jag till att försöka ta död på mig med alkohol.
Sista tusenlappen shoppar jag (ontopic) med, ifall ingen fyller år den månaden.
(Då går ju pengarna dit, iaf hälften.)

Nu har jag lite kapital, eller "realiserbara tillgångar" om det skulle vara så,
men rent inkomstmässigt ser det ut ungefär så .. med 3000:- (min del) i matbudget.

Mvh

Permalänk
Medlem

max 1100. oftast 600-900

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag