Köpråd önskas: Digital Kompaktkamera

Permalänk
Medlem

Köpråd önskas: Digital Kompaktkamera

Hej!

Som rubriker antyder är jag på jakt efter en ny digital kompaktkamera och då jag sett många goda råd ges i den här forumdelen passar även jag på att be om köpråd.

Idag har jag en Canon EOS 400D (inklusive kitobjektiv samt telezoom) som jag fotar med på amatörnivå, då och då. Till detta har jag en kompaktkamera, min nästan 6 år gamla trotjänare Canon Ixus 500.

Dock börjar min Ixus 500 sjunga på sista versen och jag funderar på att köpa mig en ny kompaktkamera. Förvisso har jag en bra systemkamera, men ibland känner jag att den är för stor och bökig att bära runt på.

Det jag söker hos en kompaktkamera är att den ska ta bra bilder så klart, samt att den i kontrast till systemkameran ska vara lätt att ta med sig. Filma i 720p är inget jag känt behov av alls utan ser det mest som en kul finess. Jag har inte funderat på zoomfunktionen så spontant känner jag att det inte är något jag lägger stor vikt vid.

Då jag varit nöjd med min Canon Ixus 500 och är van vid Canons menyer, programvara och så vidare har jag främst kikat på kompaktkameror från Canon och då speciellt Ixus-serien. Spontant gissar jag på att Powershot-serien inte är det jag söker då de känns lite mer som ett mellanting mellan kompaktkamera och systemkamera.

De modeller som verkar vara aktuella i dagsläget är Canon Ixus 100, Canon Ixus 110, Canon Ixus 120 samt Canon Ixus 200. Ixus 200 går bort eftersom jag inte är någon större fantast av pekskärm, samt att en fotobutik gav rådet att den har sämre skärpa än de övriga och dessutom är den dyrast. Ixus 110 går även den bort då jag spontant gillar de andra två bättre.

Med andra ord väljer jag just nu emellan Canon Ixus 100 samt Canon Ixus 120.

Fördelen för Ixus 120 är att den har bättre vidvinkel (28mm mot de 33mm som Ixus 100 har), samt bättre optisk zoom (4x hos Ixus 120, 3x hos Ixus 100). Det finns säkert fler skillnader, dock inga jag känner till i dagsläget.

Pris i butik för Ixus 100 är cirka 2200kr medan Ixus 120 kostar cirka 2900kr. Spontant är jag mest sugen på Ixus 120, men jag är osäker på ifall de extra finesser den har motiverar prisskillnaden på cirka 700 kronor.

Tips och råd mottages tacksamt!

(Självklart har jag inte helt stängt dörren för andra märken. Dock känner jag mig bekväm med Canon av ovan nämnda anledningar och fortsätter gärna med märket ifall det inte skiljer markant till andra märkens fördelar.)

Permalänk
Medlem

Cameralabs har en bra aktuell lista över de kompakta kameror de gillar mest just nu.
Ixus 100 finns på tredje plats och Ixus 95 IS på andra. Först plats tas av
Panasonic Lumix DMC-TZ7. Har själv en lumix kompakt, och rekommenderar absolut dem!

Du kan såklart bilda din egen uppfattning, cameralabs har också mycket nogranna recensioner och ofta även videorecensioner.

http://www.cameralabs.com/buyers_guide/compacts/best_compact_...

Permalänk
Medlem

Det finns ju ett flertal kompaktkameror som har 24mm vidvinkel. De säljer ut Samsung WB500 på Cyberphoto just nu för 1990:-. Presterar hyfsat. Lite stor dock.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*