Permalänk
Medlem

Fiber till lägenheten?

God afton!

Mina föräldrar äger ett hus med lägenheter vid St: Eriksplan, där jag äger en av lägenheterna (hyr ut den atm).

Jag har inte flyttat dit än, men planerar att göra det om ett år eller två. Min fråga lyder då, vad/vem ska jag/mina föräldrar göra/kontakta för att få fiber dit, om det ens går? Jag tänker futuristiskt och det vore trevligt om man hade fiber/stadsnät (vad nu skillnaden är på dem) när jag kommer dit

Byggnaden har ComHem som tv-internet-leverantör just nu. Det måste väl ändå finnas intresse för företag att lägga kablar på ett så folktätt område som lägenheter i stan?

Någon idé?

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Korsordsguru

Kontakta diverse ISP:er för en offert för hela kalaset. Tänk på att det lär bli en saftig installationskostnad (dra fiber fram till huset, installera nätverk i byggnaden och till alla lägenheter) för föreningen, alternativt ett långvarigt kontrakt. Vill ni ansluta er till något stadsnät får ni kontakta något sådant i närheten. I det fallet antar jag att man står för hela installationskostnaden själv, sedan vet jag inte om de som driver stadsnät tur ut någon slags månadsavgift för varje ansluten kund eller hur det funkar. Men då har ju alla konsumenter möjlighet att välja vilken ISP de själva vill ha (som agerar inom aktuellt stadsnät).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Kontakta diverse ISP:er för en offert för hela kalaset. Tänk på att det lär bli en saftig installationskostnad (dra fiber fram till huset, installera nätverk i byggnaden och till alla lägenheter) för föreningen, alternativt ett långvarigt kontrakt. Vill ni ansluta er till något stadsnät får ni kontakta något sådant i närheten. I det fallet antar jag att man står för hela installationskostnaden själv, sedan vet jag inte om de som driver stadsnät tur ut någon slags månadsavgift för varje ansluten kund eller hur det funkar. Men då har ju alla konsumenter möjlighet att välja vilken ISP de själva vill ha (som agerar inom aktuellt stadsnät).

Hmm, det blir väl att skicka iväg några mail och göra några samtal..
Är dock ingen förening, mina föräldrar äger byggnaden, och det gäller cirka 21 lägenheter. Lär ju kosta en del, men det kan det vara värt

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk

Det är det absolut värt. Kika med Ownit, bredbandsbolaget etc och begär en faktura på vad det skulle kosta

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Det finns redan fiber på hela kungsholmen. Stokab gjorde livet surt för mig redan för 10 år sedan. Det enda som behövs är anslutning och det hjälper anlitad ISP med. Dra kabel i fastigheten är den stora posten.

Våran förening fick ett sjukt bra deal (tycker jag) från Telia; FiberLan och Triple-play med IP-telefoni, IP-TV (18kanaler), två TV-boxar och bredband 10/10 som kostar 130kr/mån per lägenhet. Men så har vi ett 5-årigt avtal och lite fler lägenher än 21.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bredband2 har rätt nice brf-lösning också som jag förstått. De har 10 GB i stamnätet så man kan få rätt bra kräm. Tror de har upp till 1 gb/s till privat beroende på vad föreningen (ägarna av fastigheten i ditt fall) tecknar för avtal om jag inte minns fel.

De har också tripleplay lösningar osv med bra priser.

http://www.bredband2.com/brf-fastighetsagare/

Jag har BB2 själv och är grymt nöjd så kolla med dem.

Visa signatur

// ZooiK

Permalänk

För att få en offert från Telia kan ni be om att bli kontaktade av en säljare. Observera att fastigheten minst måste ha 90 stycken lägenheter

För att bli kontaktad kan du gå in och skriva in era uppgifter så kontaktar en säljare er. Du kan även läsa om mer information på samma länk.

http://www.telia.se/fastighetsagare/

Med vänliga hälsningar
Daniel Leuschner, Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att ni inte binder er till en operatör - åtminstone inte utan att ni vet vad ni ger er in på!
I min gamla förening anslöt vi oss till opennet (stockholms stadsnät). Priser etc. finns på http://www.stockholm.opennet.se/serviceguide/consumers

Anslutningskostnaden var för oss i storleksordningen 7000 kr inkl moms per lägenhet med fiber ända in i lägenheten. I detta ingick allt, även fiberomvandlaren i lägenheten. Det hör till saken att närmaste anslutningspunkt till stokab var ganska långt bort, så grävkostnaden blev rätt hög. Som någon här ovanför sa, är det dessutom dyrt att bygga nät i husen.

I min nuvarande lägenhet är vi anslutna till telia, och det är en helt annan prisbild (speciellt på höga anslutningshastigheter). På något sätt måste ju allt betalas....

På lång sikt är jag övertygad om att det är bäst att finansiera investeringen själv och sedan ha låga månadsavgifter. Dessutom är det möljigt att byta leverantör om man inte är nöjd, det är lätt gjort när man har stokabpunkt och dessutom äger fastighetsnätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauls
På lång sikt är jag övertygad om att det är bäst att finansiera investeringen själv och sedan ha låga månadsavgifter. Dessutom är det möljigt att byta leverantör om man inte är nöjd, det är lätt gjort när man har stokabpunkt och dessutom äger fastighetsnätet.

Instämmer. Tänk även på att försöka få så korta avtal som möjligt, 1år om möjligt med ISP som tar entrepenaden. Även om man är nöjd så kan det vara svårt att påverka ingångna avtal som kan bli dyra om man inte kan följa prisutvecklingen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan OpenNet och t.ex Telia? Om man väljer Telia, drar de kablar till lägenheten då kostnadsfritt eller varför är deras priser så mycket dyrare?
Hur fungerar OpenNet? Fixar t.ex Bredband2 kablarna och installationen eller hur går den till, och hur mycket kostar det för hela installationen (Bråvallagatan)?. Var kan man se var det ligger stationer, lär vara avgörande ang. grävningskostnader?

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauls
Jag rekommenderar att ni inte binder er till en operatör - åtminstone inte utan att ni vet vad ni ger er in på!
I min gamla förening anslöt vi oss till opennet (stockholms stadsnät). Priser etc. finns på http://www.stockholm.opennet.se/serviceguide/consumers

Anslutningskostnaden var för oss i storleksordningen 7000 kr inkl moms per lägenhet med fiber ända in i lägenheten. I detta ingick allt, även fiberomvandlaren i lägenheten. Det hör till saken att närmaste anslutningspunkt till stokab var ganska långt bort, så grävkostnaden blev rätt hög. Som någon här ovanför sa, är det dessutom dyrt att bygga nät i husen.

I min nuvarande lägenhet är vi anslutna till telia, och det är en helt annan prisbild (speciellt på höga anslutningshastigheter). På något sätt måste ju allt betalas....

På lång sikt är jag övertygad om att det är bäst att finansiera investeringen själv och sedan ha låga månadsavgifter. Dessutom är det möljigt att byta leverantör om man inte är nöjd, det är lätt gjort när man har stokabpunkt och dessutom äger fastighetsnätet.

Varför hela vägen till lägenheten, blir väl onödigt dyrt?

Permalänk
Medlem

Räkna med 3-5 dubbel kostnad om du tvunget måste ha fiber till varje lägenhet (du måste ha mediakonverter i varje lgh med sen, och fiberswitchar kostar 10 dubbla än vanliga koppar) istället för vanlig Cat6.

Folk verkar ha lite dille på det där med "fiber i min lägenhet!!!". Tycker det är grymt skönt att bara ha en RJ45 i hallen istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Räkna med 3-5 dubbel kostnad om du tvunget måste ha fiber till varje lägenhet (du måste ha mediakonverter i varje lgh med sen, och fiberswitchar kostar 10 dubbla än vanliga koppar) istället för vanlig Cat6.

Folk verkar ha lite dille på det där med "fiber i min lägenhet!!!". Tycker det är grymt skönt att bara ha en RJ45 i hallen istället.

Hur mycket lär det kosta om man endast kopplar in i den lägenheten jag ska bo i då? Om ett sådant arrangemang går att ordna..

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Avstängd

Ska få fiber nu på måndag (weeeeee ) så jag kan ju fråga kabel-killen vad kalaset kostar?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Njure
Hur mycket lär det kosta om man endast kopplar in i den lägenheten jag ska bo i då? Om ett sådant arrangemang går att ordna..

Ska ni ha fiber så är väl lösningen att lämna av fibern i källaren och sen köra vanlig TP upp till lägenheterna. Att du ensam ska ha fiber till din lgh blir nog väldigt dyrt för din del.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad det är som kostar, är det själva dragningen in till huset? Kopplas det alltså in från gatan till en terminal i exempelvis källaren, som sedan kopplas till TPs upp till lägenheterna?

Själva dragningarna till lägenheterna lär väl inte vara så dyrt?

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

* Fiber från närmsta stadsnätsnod/leverantörsnod (grävjobb och fiber)
* Aktiv utrustning i fastighet (kan vara L3 switchar ibland)
* Lokalt nät installation i fastighet

När min fastighet blev ansluten till Tele2 så var det bara tvärs under vägen in i ett skåp. Tror det anslöt till kommunens fiberslinga där sen.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också öppet stadsnät.

dvs hyresgästen för avgöra vilken operatör dom vill ha.
När dom drog till våran gamla lya gjorde dom så att dom drog bara in till fastigheten.

Sen dom lägenheter som ville ha, åkte på 1000kr i avgift för anslutning.
Så dom drog inte in i alla lägenheter då alla ville inte ha (typiskt gamlingar)

Vad som kostar, arbetstimmar, material, utrustning,ifall det innebär grävning m.m

Vi hade tur att dom byggde rondell vid E18, då la dom samtidigt tomma rör som man sedan blåste kablarna igenom, så vi slapp grävningen när det väl var dags.

Sen är det inte TP upp till lägenheter, utan det blir fiberslang ända in i lyan till konverteraren eller vad den dosan heter/kallas.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Folk som kan svetsa fiber kostar ofta en del så jag hade nog skippat det och kört cat6. Det var vad vi drog överallt när jag jobbade med sådana installationer. Får ni bara fram fiber till huset så är den interna installationen oftast rätt snabb. Vi låg på strax över en tusenlapp/lägenhet. Oftast går man via teleslittsarna upp i trapphusen. Sedan så drar man via rören som telekabeln till varje lägenhet går i. Då kommer man in till hallen utan några större bekymmer.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

fiberswitch i källarn och cat6 i fastighetsnätet är helt klart att föredra, billigare samt att man slipper en potentiell felkälla iom fiberswitchen i varje lägenhet. Den dumhet många föreningar gör dock är att dom inte bekostar uttag i varje rum dvs ett litet nät i varje lägenhet med patchpanel i hallen i anslutning till inkommande rj45. Det är klart värt att ha det färdigjort för senare när man ska börja koppla in prylar lite överallt. STB i vardagsrum/sovrum osv, inte helt roligt att ha cat5 draget överallt runtom socklarna i lägenheten, visst går dom att lägga i frästa spår i socklarna men... man ska ha tid/ork till det också. Förhandla åtminstone ner priset om ett pris/extrajack som den boende vill ha det och ha det som en del i offerten om det är möjligt.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
fiberswitch i källarn och cat6 i fastighetsnätet är helt klart att föredra, billigare samt att man slipper en potentiell felkälla iom fiberswitchen i varje lägenhet. Den dumhet många föreningar gör dock är att dom inte bekostar uttag i varje rum dvs ett litet nät i varje lägenhet med patchpanel i hallen i anslutning till inkommande rj45. Det är klart värt att ha det färdigjort för senare när man ska börja koppla in prylar lite överallt. STB i vardagsrum/sovrum osv, inte helt roligt att ha cat5 draget överallt runtom socklarna i lägenheten, visst går dom att lägga i frästa spår i socklarna men... man ska ha tid/ork till det också. Förhandla åtminstone ner priset om ett pris/extrajack som den boende vill ha det och ha det som en del i offerten om det är möjligt.

Här smällde de in 1 dosa i varje rum (4 rum) och alla dosor har 2 uttag för LAN-kabel utom köket som "bara" fick ett uttag.:) En liten router+switch och man kan koppla upp sig var som i lgh.:D Fördelen är att man kan gömma alla sladdar i Fiber-skåpet.:D

edit: någon som vet om en router som inte är trådlös utan som bara kör med lanuttag och som har 8 anslutningar?:) Routern ska klara 100/100.:) (Dumt och starta ny tråd om det finns ett enkelt svar på frågan).^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Här smällde de in 1 dosa i varje rum (4 rum) och alla dosor har 2 uttag för LAN-kabel utom köket som "bara" fick ett uttag.:) En liten router+switch och man kan koppla upp sig var som i lgh.:D Fördelen är att man kan gömma alla sladdar i Fiber-skåpet.:D

edit: någon som vet om en router som inte är trådlös utan som bara kör med lanuttag och som har 8 anslutningar?:) Routern ska klara 100/100.:) (Dumt och starta ny tråd om det finns ett enkelt svar på frågan).^^

Har inte sett någon sådan. Själv kör jag med en switch med 21 portar, har också en med 11.

En sådan här bör duga (du kan säkert hitta något mer passande om du letar):
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461058

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Njure
Har inte sett någon sådan. Själv kör jag med en switch med 21 portar, har också en med 11.

En sådan här bör duga (du kan säkert hitta något mer passande om du letar):
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461058

Tack så mycket.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!