Behöver Köpråd Raidkort

Permalänk
Medlem

Behöver Köpråd Raidkort

Jag har suttit och kikat på en 4 slots NAS och kom fram till att varför inte bara köpa ett raid kort till min dator (den är ändå på dygnet runt).

Användsnings området för NAS Skulle bli:
* Lagring av Bilder + Filmer
* Streamning till 2st Popcorn Hours
* Fungera som en backup (Bilder från semestrar osv)

Tänkte köper jag ett raidkort och monterar in i min stationära dator så får jag samma funktion (Mesta bilderna ligger på den bärbara datorn). Samt att jag får ett visst skydd mot diskras.

Surfade runt och letade efter ett kort för att köra RAID5, iaf inom sin tid, sitter på 2st 1.5gb WD GP diskar atm. så det skulle vara önskvärt om kortet hade Online Capacity Expansion och Online Raid Level Migration.

Kandidaterna jag hittat hittils är:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485330

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=448785 (raid 6 möjlighet)

samt

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=345300

någon som har ytterligare något kort som går att handla enkelt i sverige för dom pengarna?

följdfråga, om jag köper tex 2st samsung ecogreen 1.5tb visst borde jag kunna köra med dom i samma array som mina wd 1.5gb ? (vet att det kan bli knas om man riktigt propfyller diskarna pga varierande "slut storlek"

Visa signatur

System 1: Intel i5 4670K || 8gb Ram || Asus 7970 Matrix Platinum || Corsair TX650w || Samsung T220

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Själv kör jag med ett Promise SuperTrak EX8650 8P PCIe x8 .. funkar yppligt bra.

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Brukar finnas tester/reviews på nätet, Googla!
Skall du köra WD GP i en femma, rekas patchning, Googla på WD TLER.

WD Green diskar tillverkade efter 30 september förra året tillåter inte att man ändra värdet för TLER.

Jag skulle köpa ett 3ware eller Areca istället för Highpoint/Promise, men som sagt, Googla!

Du hittar ett SAS-kontrollerkort test hos Xbitlabs

Permalänk
Medlem

Går väl inte att köpa Areca någonstans i sverige?
3ware har jag sett på dustin bla

ang. WD TLER effekten av att inte kunna ändra detta blir?

tack för länken till test sidan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fyxim
WD Green diskar tillverkade efter 30 september förra året tillåter inte att man ändra värdet för TLER.

Jag skulle köpa ett 3ware eller Areca istället för Highpoint/Promise, men som sagt, Googla!

Du hittar ett SAS-kontrollerkort test hos Xbitlabs

Visa signatur

System 1: Intel i5 4670K || 8gb Ram || Asus 7970 Matrix Platinum || Corsair TX650w || Samsung T220

Permalänk
Medlem

ITWorks säljer Areca i Sverige, du kan annars hitta dom billigt på Ebay.

Du kan läsa om TLER på Wikipedia. Då jag inte har kört med TLER någonsin avslaget så vet jag tyvärr inte hur ditt kontrollerkortet kommer reagera. På vissa kontrollerkort går att ställa hur länge den ska vänta. Du hittar mycket om detta i en tråd på Hardforum.

Permalänk

du har inte funderat på mjukvaru raid/ moderkortets inbyggda raidkort? 4k är trots allt inte lite pengar. men å andra sidan är ett riktigt hw raidkort överlägset allt annat både i prestanda och e-penis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
du har inte funderat på mjukvaru raid/ moderkortets inbyggda raidkort? 4k är trots allt inte lite pengar. men å andra sidan är ett riktigt hw raidkort överlägset allt annat både i prestanda och e-penis

Mjukvaru raid har inte Online Array Expand och Raid Level Migration

Visa signatur

System 1: Intel i5 4670K || 8gb Ram || Asus 7970 Matrix Platinum || Corsair TX650w || Samsung T220

Permalänk
Medlem

Testade programet för att aktivera/deaktivera TLER nu och det visade sig att det fungerade.

verkade ju som att 3ware's kort var rätt hyffsat också. fan svårt detta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fyxim
ITWorks säljer Areca i Sverige, du kan annars hitta dom billigt på Ebay.

Du kan läsa om TLER på Wikipedia. Då jag inte har kört med TLER någonsin avslaget så vet jag tyvärr inte hur ditt kontrollerkortet kommer reagera. På vissa kontrollerkort går att ställa hur länge den ska vänta. Du hittar mycket om detta i en tråd på Hardforum.

Visa signatur

System 1: Intel i5 4670K || 8gb Ram || Asus 7970 Matrix Platinum || Corsair TX650w || Samsung T220

Permalänk
Medlem

jag skulle nog ha köpt en HP Smartarray p400 (dom går att köra klockers utanför HP hårdvara)
fördelen är att det går att flytta runt arrayen mellan alla HP kontrollers och LSI kontollers.

och LSI finns det ju gott om

http://h18000.www1.hp.com/products/servers/proliantstorage/ar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W1zard
Mjukvaru raid har inte Online Array Expand och Raid Level Migration

På moderkortets "software raid" och i Windows så går det inte, men i Linux är det fullt möjligt, till och med i Raid 5 och Raid 6:

http://www.category4.com/2007/06/11/online-capacity-expansion...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

nu är det så att det ska användas i windows, fungerar det att köra med 2st wd 1.5tb och 1st samsung 1.5tb i raid5 ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
På moderkortets "software raid" och i Windows så går det inte, men i Linux är det fullt möjligt, till och med i Raid 5 och Raid 6:

http://www.category4.com/2007/06/11/online-capacity-expansion...

Visa signatur

System 1: Intel i5 4670K || 8gb Ram || Asus 7970 Matrix Platinum || Corsair TX650w || Samsung T220

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W1zard
nu är det så att det ska användas i windows, fungerar det att köra med 2st wd 1.5tb och 1st samsung 1.5tb i raid5 ?

Windows XP och Windows Server har stöd för raid 5. OCE och RLM är det inte att tala om. Samt att det är lite pill som krävs för att få det att fungera i Windows XP.

Däremot går det inte att köra någon form av Windows-raid på en Windows-installation.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?