Arbetsmetod i terminalläge (utan x)

Permalänk

Arbetsmetod i terminalläge (utan x)

Hej!

Jag hade lite problem med fontrenderingen i xfce4, så jag gick istället över till att programmera med vim i tty2 (fontrenderingen är riktigt skarp och fin), kompilera m.m. i tty3 samt kolla upp saker på nätet med Firefox/Shiretoko i tty7. Det här fungerar ju bra, men en sak jag funderat på är att jag loggar in tre gånger för att kunna arbeta effektivt. När man arbetar med en terminalemulator direkt i sin skrivbordsmiljö kan man ju dela in den i flera flikar, eller ha flera öppna samtidigt, utan att logga in flera gånger. Finns det något liknande när man är i det riktiga terminalläget? Som ni förstår handlar det här mest om nyfikenhet...

Jag kör Arch Linux på en bärbar Asus 6000U. Har för övrigt fått ordning på fontrenderingen i xfce4 också nu, men har redan vant mig vid att arbeta på det här sättet så jag fortsätter gärna med det

Lösning:
Jag installerade screen och är nöjd med den lösningen.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått (är ingen linuxexpert direkt) kan man använda screen för att köra flera program samtidigt på en inloggning.
Sen vet jag inte om att köra flera flikar i skrivbordsmiljö inte ändå är samma sak som att öppna tre terminalfönster och logga in på dem separat? Jag har ingen aning om hur det egentligen fungerar här och skulle gärna också vilja veta

Permalänk
Medlem

Här kanske står lite matnyttigt..

(http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/shortcuts.html)

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Schrimp, men inget om flera "flikar".

Du vill använda screen. De flikar du talar om är väl troligen flikarna i gnome-terminal, vilket bara är att sett att köra flertal terminaler i ett fönster (d.v.s inte applicerbart utanför X, då det är samma sak som att öppna flera fönster.)

Permalänk
Medlem

Ja, låter som det är screen du vill ha, dvtm kanske också kan vara värt att titta på om du använder terminalläge mycket, det är som en 'tiling' fönsterhanterare liknande dwm/xmonad/awesome, fast för terminaler.

http://www.brain-dump.org/projects/dvtm/#layouts

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Arbetsmetod i terminalläge (utan x)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonovskij
Hej!
Det här fungerar ju bra, men en sak jag funderat på är att jag loggar in tre gånger för att kunna arbeta effektivt. När man arbetar med en terminalemulator direkt i sin skrivbordsmiljö kan man ju dela in den i flera flikar, eller ha flera öppna samtidigt, utan att logga in flera gånger. Finns det något liknande när man är i det riktiga terminalläget?

För att arbeta med "flikar" använd Alt-F1, Alt-F2, Alt-F3

För att hantera filer smidigt, installera "mc" (Midnight Commander), kungen bland _alla_ filhanterare.

.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Re: Re: Arbetsmetod i terminalläge (utan x)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
För att hantera filer smidigt, installera "mc" (Midnight Commander), kungen bland _alla_ filhanterare.

Där har du fel! Total Commander till Windows är bättre.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Arbetsmetod i terminalläge (utan x)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Där har du fel! Total Commander till Windows är bättre.

Hmm? Var laddar man ner Windows?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|