Permalänk
Medlem

Hur koppla ihop dator och stereo? digitalt.

Har följande moderkort medinbyggt ljud:
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010073333

Och denna förstärkaren:
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010084230

Hur sll jag koppla ihop dem för bästa ljud? Dvs jag vill ju använda någon av de digitala varianterna, men vilken kabel. Har verligen försökt googla efter tt svar. Så om någon kunde länka till en produkt i tex www.kjell.com så hade jag varit tacksam.

Eller förklara vad en digital coaxial kabel är för något.

Permalänk
Medlem

Du får koppla ihop dom med en optisk kabel. Finns att köpa på de flesta butiker med elektronik.

Finns på kjell&company eller claes ohlsson också.

På kjelles sök på Optisk Toslink, så hittar du ett par alternativ.

Permalänk
Medlem

Ok. Kom på att det skulle gå att koppla ihop dem med en vanlig RCAkabel, för digitalt ljud.

Problemet var bara att dels blev det lite dåligt ljud (kan bero på min kabel) men framförallt så går det inte att justera volymen inne i Media Center, utan det var tvunget att göras fvia förstärkaren. Dåligt. Får köra vidare på de analoga kablarna.

Permalänk
Medlem

du får mycket bättre ljud om du väljer en optisk kabel

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk
Medlem

RCA överför inte digitala signaler mellan 2 källor..

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chest
Ok. Kom på att det skulle gå att koppla ihop dem med en vanlig RCAkabel, för digitalt ljud.

Problemet var bara att dels blev det lite dåligt ljud (kan bero på min kabel) men framförallt så går det inte att justera volymen inne i Media Center, utan det var tvunget att göras fvia förstärkaren. Dåligt. Får köra vidare på de analoga kablarna.

Det låter konstigt att du fick dåligt ljud med en vanlig RCA-kabel. Det borde låta helt perfekt bara signalerna når fram till förstärkaren. Jag kör själv med en vanlig RCA via SPDIF till förstärkaren, och skillnaden är enorm om man jämför med vanliga analoga kablar. Som att jämföra mellan kassetband och CD-skiva ungefär.

Sen att det inte går justera volymen via datorn är inget större problem enligt mig. Det är bara att använda fjärrkontroll till stereon. Och så går det ju ändra volymen direkt i winamp om man lyssnar på musik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dixipixi
du får mycket bättre ljud om du väljer en optisk kabel

Man får inte bättre ljud med en optisk kabel än med en vanlig RCA om man kör via digital utgång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sladder
Det låter konstigt att du fick dåligt ljud med en vanlig RCA-kabel. Det borde låta helt perfekt bara signalerna når fram till förstärkaren. Jag kör själv med en vanlig RCA via SPDIF till förstärkaren, och skillnaden är enorm om man jämför med vanliga analoga kablar. Som att jämföra mellan kassetband och CD-skiva ungefär.

Sen att det inte går justera volymen via datorn är inget större problem enligt mig. Det är bara att använda fjärrkontroll till stereon. Och så går det ju ändra volymen direkt i winamp om man lyssnar på musik.

Man får inte bättre ljud med en optisk kabel än med en vanlig RCA om man kör via digital utgång.

Hmm, jag fick lite klick och skrap i ljudet. Visserligen så provadejag ju bameden RCA, med skarvkontakt på... Får kanseköpa mig en "riktig" kabel o prova. Kan du länka tll kabeln du använder?

/edit

Kom på en sak till. Jag fick inte ljudet korrekt i mitt kontrollprogram till ljudkortet (Realteks egna). Det gick inte att isolera kanalerna. I Media Cener så isolerades dock kanalen, men jag är rädd att det kör med andra drivisar?
Detta var alltså när jag körde med digital överföring.

Permalänk
Medlem

Alltså, ni kör väl inte digital signal in på RCA på stereon??

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Jag kör inte med någon dyr kabel, bara en vanlig billig RCA, som dessutom är skarvad på två ställen. Jag tycker det låter konstigt att du får klick och skrapljud, om det blir störningar på den digitala signalen så brukar ljudet bara brytas en halv sekund. Det kan hända ibland när jag tänder eller släcker en lampa i lägenheten eftersom jag har ganska långt mellan dator och förstärkare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Alltså, ni kör väl inte digital signal in på RCA på stereon??

Jag vet inte om du har missuppfattat och tror att vi kopplar in kabeln på vanlig lågnivå in på stereon. Man kopplar ju från SPDIF ut på datorn till SPDIF in på stereon. Kopplar man in en digital signal på vanlig lågnivå låter det inte speciellt vackert

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sladder
Jag kör inte med någon dyr kabel, bara en vanlig billig RCA, som dessutom är skarvad på två ställen. Jag tycker det låter konstigt att du får klick och skrapljud, om det blir störningar på den digitala signalen så brukar ljudet bara brytas en halv sekund. Det kan hända ibland när jag tänder eller släcker en lampa i lägenheten eftersom jag har ganska långt mellan dator och förstärkare.

Jag vet inte om du har missuppfattat och tror att vi kopplar in kabeln på vanlig lågnivå in på stereon. Man kopplar ju från SPDIF ut på datorn till SPDIF in på stereon. Kopplar man in en digital signal på vanlig lågnivå låter det inte speciellt vackert

Då så! Blev orolig där ett tag

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk

I regel blir det också bättre ljud vid digital signal om du har full kräm på datorn och ställer in volymen på förstärkaren.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk

Om det blir klick och skrap så har du nog dålig kabel.
Det du ska ha är en 75ohms-kabel, finns i alla elektronikaffärer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Om det blir klick och skrap så har du nog dålig kabel.
Det du ska ha är en 75ohms-kabel, finns i alla elektronikaffärer.

Japps, får bli att åka och fixa det på Kjell i veckan då

Permalänk

Finns det adapter så man kan köra S/PDIF-ut (Datorn) --> RCA-IN (Förstärkare) ?

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superior2005
Finns det adapter så man kan köra S/PDIF-ut (Datorn) --> RCA-IN (Förstärkare) ?

Finns det säket, (om du menar vanlig analog aux-in?) men jag ser inte meningen eftersom det enda du gör är att flytta D/A omvandlaren från ljudkortet till nån extern adapter.

Permalänk
Hedersmedlem

Använd optisk-anslutning om möjligt, inte för ljudet men för säkerhets skull ...

Superior2005: Digitalomvandlare (D/A, DAC) kallas det. Finns i alla prisklasser, från ett par tusen till priset av en ny bil. Men det är ju ingen adapter direkt.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Asså S/PDIF RCA -> Koaxial på förstärkaren är väl typ det bästa av de olika formaten har för mig att det va bättre än optisk också. Fråga mig inte varför dock kör på de hemma och har inga problem att ändra volym på både dator och förstärkare.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Okej UPDATE!

Hr nu fixat en kabel att dra mellan digitala utgången och stereon och allt lirar som det ska! Grym skillnad vid DVD tittande att köra in direkt på förstärkaren

Men det är lite störigt att man inte kan reglera volymen via datorn. Mn den pumpar väl bara ut hur ljudet skall se ut, inte hur det skall låta Får väl leva med det...

Permalänk
Medlem

Jag har fått med den här optiska kabeln till mitt Z-5500
http://images.tradera.com/701/89402701_1.jpg
Och den kan jag ju inte koppla in i datorn!!