Permalänk

Föra över pengar (online)

Hej!

Ska sälja en datorkomponent på avstånd (ska skickas via posten).
Köparen ska nu föra över pengar till mitt bankkonto (handelsbanken).
Vilka uppgifter behöver jag lämna ut för att han ska kunna föra över pengarna till mitt konto?

Uppskattar all hjälp och tips rörande överföringen då jag är ny när det gäller bankkonton osv.:P

Permalänk
Medlem

Re: Föra över pengar (online)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Hej!

Ska sälja en datorkomponent på avstånd (ska skickas via posten).
Köparen ska nu föra över pengar till mitt bankkonto (handelsbanken).
Vilka uppgifter behöver jag lämna ut för att han ska kunna föra över pengarna till mitt konto?

Uppskattar all hjälp och tips rörande överföringen då jag är ny när det gäller bankkonton osv.:P

ditt namn + Handelsbankens bankkontonummer 4 siffror (clearingnummer 6000-6999) + 9 siffror (kontonummer), ej det numret som finns på det fysiska kortet.

Permalänk

Mitt namn: Check
Handelsbankens bankkontonummer: Är det de 4 första siffrorna på framsidan av mitt kort?
Vart hittar jag kontonummret?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte alls lämna ut ditt namn för att man ska kunna föra över pengar utan det är konto-nr samt clearing-nr vanligen fyra första siffrorna (i vissa fall 5). Det syns vilket det är oftast.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Okej, men vart hittar jag kontonummret?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Okej, men vart hittar jag kontonummret?

Det nr som står på ditt kort ska du inte ge ut. Om du har internet-bank så kan du enklast logga in där och se konto-nr. Du har handelsbanken så då är det 6000-6999 som är clearing-nr, precis som skrevs ovan.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det nr som står på ditt kort ska du inte ge ut. Om du har internet-bank så kan du enklast logga in där och se konto-nr. Du har handelsbanken så då är det 6000-6999 som är clearing-nr, precis som skrevs ovan.

Okej, men tror att mitt kort är kopplat till morsans eller nåt. Finns det inget annat sätt att få reda på kontonummret snabbt (morsan är bortrest), det står inte i några papper?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Okej, men tror att mitt kort är kopplat till morsans eller nåt. Finns det inget annat sätt att få reda på kontonummret snabbt (morsan är bortrest), det står inte i några papper?

klart det står i papper från banken förstås.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
klart det står i papper från banken förstås.

okej, då blir det till att leta imorn då!:P
Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
okej, då blir det till att leta imorn då!:P
Tack för all hjälp!

Eller så väntar du tills imorgon och ger fram ditt bank-kort till kassörskan på banken och ber att få reda på vilket bankkonto det är knutet till.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Finns det några risker med att lämna ut sitt kontonummer. Beställde en grej via internet för en månad sedan som aldrig dök upp. Nu vill personen ha mitt kontonummer för att kunna betala tillbaka pengarna!

Kan de komma åt något med hjälp av kontonumret?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Finns det några risker med att lämna ut sitt kontonummer. Beställde en grej via internet för en månad sedan som aldrig dök upp. Nu vill personen ha mitt kontonummer för att kunna betala tillbaka pengarna!

Kan de komma åt något med hjälp av kontonumret?

Nej.

Kontonummer kan endast användas för insättning, inget annat.

Det är vanligt att man ger ut kontonummer om man har sålt en vara, så att kunden kan betala!