Permalänk
Medlem

Funderar på en 30", är det någon som har tips på utländska sidor att beställa från för att spara pengar?

De ska tydligen vara rätt mycket billigare utomlands har jag hört.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xeon404
Funderar på en 30", är det någon som har tips på utländska sidor att beställa från för att spara pengar?

De ska tydligen vara rätt mycket billigare utomlands har jag hört.

Ebay. jag köpte min från england, slog till en billigt och sedan beställde jag frakten själv via en courier sida så det blev billig frakt. sås tot 6000kr ungefär.

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xeon404
Funderar på en 30", är det någon som har tips på utländska sidor att beställa från för att spara pengar?

De ska tydligen vara rätt mycket billigare utomlands har jag hört.

overclockers.co.uk samt tyska butiker som du kan hitta genom prisjakt (bara att klicka på eu-flaggan).

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Hej, behöver lite hjälp...

Ska köpa en 30" datorskärm som ska användas till cs, wow och film.
Max pris 15k.

Är LG W3000H-BN 30#WIDE BLACK ett bra val?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daviddator
Hej, behöver lite hjälp...

Ska köpa en 30" datorskärm som ska användas till cs, wow och film.
Max pris 15k.

Är LG W3000H-BN 30#WIDE BLACK ett bra val?

MEN LÄS TRÅDEN FÖR TUSAN!!!

Î#:ĤcRQÚl3â2ÖÇŸ«CÅÑ2eRàU]À9sÆ2g‚ûh=˜¬Â°
#¶*‰+Ž‚÷Œf=9ù¿Det»áÖôùí+Øar¸Æן«MÅéF¤Š0¶ÐrR÷‘ïyAQ|¯è¥´"°]c<£< Óž ingen 9•”+4SAÏÑi
‘\™˜Y Ê–™1"`£B«Á®™,õÅV‡]¢t–Lalltfor ƒ”&ÀvfagŠÆ=—…ê ¢T³Híž wÍc:HðH d´‘ì\ ºËžS§>Àm³ëæ žstorüên¤ÌeWâ³çì×ùÝÚž!¢ç…
5mSKILLNADCÐ˶ÎלISÓ+ú'Îvp‘¢4€Ò]œ@dpaò;½?•0ÔïÂdeôôÄj<3”¸g
‘èÛù>³39fÏA"nŒPnÄ€9B30-tummare2äCԁ™—(5ןž{ÎóaéL›9Lȼ¹ÑãsNºÒ«èœ,ÙVÂTihU •¹TEDÈ"±Œ9NÛËöäMáÓE´ëí&”\[‰•Þ”“:ö-ÅؽJ6畏&‹B7Ñsomèµ×ÎÀŠXØ¡eã(ÔŽËÇÖ<Öfinns ‹yj|Õ’«.1&C´Å¹˜Ä.ãs$ÎCHý2Îø>³‚ö˲&`šxóŸ
žzÿžzÿžzÿžzÿidagAÎÃoõøðäý

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Haha varför? I min tråd sa du ju att jag skulle leta hjälp här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daviddator
Haha varför? I min tråd sa du ju att jag skulle leta hjälp här.

Varför du ska läsa hela tråden?
Ja, vad tror du egentligen.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daviddator
Haha varför? I min tråd sa du ju att jag skulle leta hjälp här.

Finns 12 sidor med inlägg, dom flesta svaren finns där. Bara börja läsa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikewse
Jag äger också en LP3065 och jag är nöjd med den på alla sätt utom ett; den "tickar" när den står i energisparläge. Det kommer alltså ett distinkt litet tick ca var 4:e sekund från elektroniken på baksidan av skärmen. I normal drift är skärmen helt tyst men för mig som har tysta grejer i övrigt blir tickandet skapligt irriterande när jag inte knappat på en stund och skärmen släcks. HP-supporten säger att man känner till de här problemen men åtgärdar inte (!) utan säger att man får stå ut med det.
Ska tillägga också att om man som jag driver högtalare från skärmens inbyggda USB-hub så förstärks tickandet genom högtalarna, antagligen genom nån spänningspuls i USB:n.

Så jag vill säga två saker här:

1) Jag vill varna er som vill ha en tyst konfiguration utan att behöva stänga av via power-knapparna så fort ni inte använder grejerna. HP kommer inte att hjälpa er om er skärm har det här problemet, så undvik HP.

2) Jag vill höra med er andra som äger LP3065 om ni också har de här tickandena? Till mig säger HP att tickandet är inbyggt i konstruktionen så det drabbar alla exemplar likadant men jag tycker det verkar otroligt konstigt. Det vore toppen om så många som möjligt kunde lyssna i energisparläge och rapportera här! Om det visar sig att era skärmar inte tickar så kan jag ta i med hårdhandskarna gentemot HP...

Låter som det knäppande jag har i min LP2465 fast det kanske är en gång om dan på sin höjd!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Har inte något tickande i min 3065. Nu står den iofs sällan i energisparläge, men det händer, och jag har aldrig hört något. Har det riktigt tyst i rummet så det kan inte maskeras av något annat.

Permalänk
Medlem

Jag går i tankarna att köpa en 30" och har siktat in mig på Dell 3008W då jag behöver många in-portar. Det som stoppar mig är att jag egentligen kan vänta några månader på att köpa. Är det någon som har koll på om det är nya skärmar på gång? Kanske med LED?

Eller är det lika bra att köra på en Dell direkt?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Köp en Philips 32" ur 7000 serien kanon tv/datorskärm same shit med dom alltså typ 3ms, dynamiskt kontrast upp till 80 000:1, 100 Hz jag använder den och det är super, dock har den inte dvi utan vga så jag använder hdmi istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swetox
Köp en Philips 32" ur 7000 serien kanon tv/datorskärm same shit med dom alltså typ 3ms, dynamiskt kontrast upp till 80 000:1, 100 Hz jag använder den och det är super, dock har den inte dvi utan vga så jag använder hdmi istället

Jag är inte intresserad av en TV-skärm då jag vill ha den höga upplösningen (såklart?). Sen behöver jag DP, HDMI, DVI samt VGA! Är som sagt främst orolig att det ska komma en ny skärm snart...

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Jag är inte intresserad av en TV-skärm då jag vill ha den höga upplösningen (såklart?). Sen behöver jag DP, HDMI, DVI samt VGA! Är som sagt främst orolig att det ska komma en ny skärm snart...

Varför både DVI och VGA?
Och 1080p får du med nästan alla dator skärmar också som är över 20" och 16:9
1050 i pixel höjd tror jag att det blir om man köper en med formatet 16:10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swetox
Varför både DVI och VGA?
Och 1080p får du med nästan alla dator skärmar också som är över 20" och 16:9
1050 i pixel höjd tror jag att det blir om man köper en med formatet 16:10

1080p är på TOK för litet för 30". Jag har ju mer än så på mina 24"-are, nämligen 1920x1200!

Jag behöver DVI till min dator. HDMI till min HTPC. DP till min macbook pro och VGA till mitt xbox 360.

Du är medveten om att 30"-skärmar har 2560x1600? Det är VÄLDIGT mycket mer än 1920×1080 (1080p).

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
1080p är på TOK för litet för 30". Jag har ju mer än så på mina 24"-are, nämligen 1920x1200!

Jag behöver DVI till min dator. HDMI till min HTPC. DP till min macbook pro och VGA till mitt xbox 360.

Du är medveten om att 30"-skärmar har 2560x1600? Det är VÄLDIGT mycket mer än 1920×1080 (1080p).

jag vet att det finns datorskärmar som har 2560x1600 öch dom börjar från ca 28" och uppåt men det är bara datorskärmar och har inte allt lika många anslutningsmöjligheter som en tv har och för att 1080p fortfarande ger en extremt bra bild om man sitter 1m ifrån den och det är 30".
2560x1600 skärmar ger en ju nästan alltid bra fyra anslutningar (vga, dvi och upp till 2 hdmi om man har tur).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swetox
jag vet att det finns datorskärmar som har 2560x1600 öch dom börjar från ca 28" och uppåt men det är bara datorskärmar och har inte allt lika många anslutningsmöjligheter som en tv har och för att 1080p fortfarande ger en extremt bra bild om man sitter 1m ifrån den och det är 30".
2560x1600 skärmar ger en ju nästan alltid bra fyra anslutningar (vga, dvi och upp till 2 hdmi om man har tur).

Jag förstår inte vad din poäng är? Detta är en tråd om 30" datorskärmar. Nästan alla har IPS-paneler och alla har 2560x1600.

Visst. Man kan sitta 1m ifrån sin TV och få huvudvärk om man vill men ska man jobba med bilder och slippa se på pixlar stora som golfbollar så är det en datorskärm som gäller.

Det finns en anledning till att det kostar 15000kr för en sån här skärm. Hade det inte varit nödvändigt med en höga upplösningen och den bättre panelen så hade ju alla helt enkelt gått och köpt tv-apparater för 5000kr.

Dessutom har ju 3008WFP väldigt många och bra anslutningar.

Sluta försöka jämföra TV-apparater med datorskärmar.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Det är svårt att säga, det har ryktats i flera år om att det ska komma nya 30"are, möjligt att det blev uppskjutet pga. krisen men hursom känns det ju som det borde komma något *snart* (i vanlig ordning ryktas det om en 3010WFP eller U3010 som den spås heta - precis som man trodde att det skulle komma en 3009WFP).

Men det finns inget konkret vad jag vet. Det har tydligen kommit en ny revision av 3008WFP (enligt en post på hardforum) men har ingen aning vad det är för skillnad på den eller om den hunnit till Sverige.

Komihåg att det bara är bara via displayport och DL-DVI som kan ge dig 2560x1600, andra ingångarna är begränsade till 1080p (förutom s-ideo och komposit som förstås är sämre)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av swetox
jag vet att det finns datorskärmar som har 2560x1600 öch dom börjar från ca 28" och uppåt men det är bara datorskärmar och har inte allt lika många anslutningsmöjligheter som en tv har och för att 1080p fortfarande ger en extremt bra bild om man sitter 1m ifrån den och det är 30".
2560x1600 skärmar ger en ju nästan alltid bra fyra anslutningar (vga, dvi och upp till 2 hdmi om man har tur).

Det är bara 30"are som har 2560x1600 i dagsläget. De flesta har rätt snålt med ingångar (tror inte det finns någon annan 30" som sålts i Sverige som har VGA-ingång t.ex.) men 3008WFP har:

1 Displayport
2 DVI-DL
1 HDMI
1 VGA
1 Komponent
1 S-video
1 Komposit

Vilket är mer än de flesta TVs

Och ska man gör annat än att spela / se på film på sin 30"are så vill man verkligen ha den grymma upplösningen, annars kan man lika gärna skaffa en 24" (anser jag).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Jag förstår inte vad din poäng är? Detta är en tråd om 30" datorskärmar. Nästan alla har IPS-paneler och alla har 2560x1600.

Visst. Man kan sitta 1m ifrån sin TV och få huvudvärk om man vill men ska man jobba med bilder och slippa se på pixlar stora som golfbollar så är det en datorskärm som gäller.

Det finns en anledning till att det kostar 15000kr för en sån här skärm. Hade det inte varit nödvändigt med en höga upplösningen och den bättre panelen så hade ju alla helt enkelt gått och köpt tv-apparater för 5000kr.

Dessutom har ju 3008WFP väldigt många och bra anslutningar.

Sluta försöka jämföra TV-apparater med datorskärmar.

Haha, jag skulle nog vilja säga tvärt om. Vad skönt att någon är villiga att faktiskt jämföra TV-skärmar med datorskärmar. Man vet ju varför ingen vågar säga något om detta... det kommer alltid någon besser wisser som säger nått fånigt som typ... pixlarna blir stora som golfbollar på en 30"-tv vilket gör att många inte orkar ta diskussionen ;).

Det görs ju idag en del 27"-datorskärmar med 1920*1080 vilket inte är en oändlig skillnad till 30 tum faktiskt.

Med detta sagt så tycker jag att echo har en bra poäng.
Och ska man gör annat än att spela / se på film på sin 30"are så vill man verkligen ha den grymma upplösningen, annars kan man lika gärna skaffa en 24" (anser jag).

Alltså en arbetsskärm på 30" som har mindre upplösning än 2560x1600 ser jag inte heller någon mening med. Här går ju TVapparater idag bort.

Ett tillägg är ju för de som vill spela på en stor skärm framför datorn. Då kan faktiskt TVn passa ganska bra som ersättningsskärm.
Har räknat lite på det där och en TV på 32" med 1920*1080 motsvarar i pixelstorlek ungefär en 19" med 1280*1024 vilket jag inte alls tycker är en tokig pixelstorlek för spelande egentligen. Däremot vill man ju gärna ha lite fler pixlar än 1280*1024 vilket då en 32"-HDTV faktiskt ger ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
...

Ett tillägg är ju för de som vill spela på en stor skärm framför datorn. Då kan faktiskt TVn passa ganska bra som ersättningsskärm.
Har räknat lite på det där och en TV på 32" med 1920*1080 motsvarar i pixelstorlek ungefär en 19" med 1280*1024 vilket jag inte alls tycker är en tokig pixelstorlek för spelande egentligen. Däremot vill man ju gärna ha lite fler pixlar än 1280*1024 vilket då en 32"-HDTV faktiskt ger ;).

Hmm, jag tror du räknat fel, du har inte tagit hänsyn till att 19" är 4:3 medan 32" är 16:9?

19" har en dot pitch på 0,294
27" (1920*1200) har 0,303

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Hmm, jag tror du räknat fel, du har inte tagit hänsyn till att 19" är 4:3 medan 32" är 16:9?

19" har en dot pitch på 0,294
27" (1920*1200) har 0,303

Jo fast det förhållandet räknade jag med. Satt å räknade vinklar, ytor å skit tills jag faktiskt hittade en hemsida som räknade allt sånt automatiskt åt mig. Fast räknade istället fram ett värde för pixlar/centimeter då detta gav en mer greppbar siffra. Det var sämre med en TV, men skillnaden var inte så stor här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Vad ni än säger om 30" så e de stooor skillnad mot 21" 4:3 skärm!!!! :S
De e så skönt me 30".

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk

Det är stor skillnad mot det mesta...
Gissa hur mycket spunk man får av att försöka göra nåt vettigt på Thinkpad X61s med sina mäktiga 1024x768. Eller jobbets HP Elitebook med sina snäppet värre 1440x900. Nej herrejävlar vad jag föredrar hemmaburken med dess 4960x1600.

Likväl har man snart skrivit klart sitt examensarbete på HPen. Sigh.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Yes, då är man ägare av en SyncMaster 305t plus.
nu är jag nöjd med min dator utrusning !
Drömmen är att ha 3 st. SyncMaster 305t

Visa signatur

:P

Permalänk
Skrivet av echo:

Det är svårt att säga, det har ryktats i flera år om att det ska komma nya 30"are, möjligt att det blev uppskjutet pga. krisen men hursom känns det ju som det borde komma något *snart* (i vanlig ordning ryktas det om en 3010WFP eller U3010 som den spås heta - precis som man trodde att det skulle komma en 3009WFP).

Men det finns inget konkret vad jag vet. Det har tydligen kommit en ny revision av 3008WFP (enligt en post på hardforum) men har ingen aning vad det är för skillnad på den eller om den hunnit till Sverige.

Komi håg att det bara är bara via displayport och DL-DVI som kan ge dig 2560x1600, andra ingångarna är begränsade till 1080p (förutom s-ideo och komposit som förstås är sämre)

Det är bara 30"are som har 2560x1600 i dagsläget. De flesta har rätt snålt med ingångar (tror inte det finns någon annan 30" som sålts i Sverige som har VGA-ingång t.ex.) men 3008WFP har:

1 Displayport
2 DVI-DL
1 HDMI
1 VGA
1 Komponent
1 S-video
1 Komposit

Vilket är mer än de flesta TVs

Och ska man gör annat än att spela / se på film på sin 30"are så vill man verkligen ha den grymma upplösningen, annars kan man lika gärna skaffa en 24" (anser jag).

Kommer det inte gå att få 2560x1600 upplösningen på min laptop om jag köper 3008WFP skärmen och kopplar in? :O, håller nämligen på att sälja min 3007WFP för att köpa en 3008WFP som har HDMI anslutning för att kunna använda hela upplösning (gick inte att få 2560x1600 med 3007WFP i och med att den endast hade DL-DVI)

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrgoodcat:

Kommer det inte gå att få 2560x1600 upplösningen på min laptop om jag köper 3008WFP skärmen och kopplar in? :O, håller nämligen på att sälja min 3007WFP för att köpa en 3008WFP som har HDMI anslutning för att kunna använda hela upplösning (gick inte att få 2560x1600 med 3007WFP i och med att den endast hade DL-DVI)

MVH

Nej. 3008WFP tar inte emot 2560x1600 via HDMI och din bärbara kan med allra största sannolikhet inte skicka en 2560x1600 signal via HDMI heller.

(såvitt jag vet existerar det ingen produkt på marknaden som vare sig kan skicka eller ta emot 2560x1600 över HDMI)

Permalänk
Skrivet av echo:

Nej. 3008WFP tar inte emot 2560x1600 via HDMI och din bärbara kan med allra största sannolikhet inte skicka en 2560x1600 signal via HDMI heller.

(såvitt jag vet existerar det ingen produkt på marknaden som vare sig kan skicka eller ta emot 2560x1600 över HDMI)

Men fan vad sjukt? Varför går inte det? Var finns begränsningen menar jag?

Min laptop har 5870 grafikkortet (bästa på laptop marknaden just nu), går det att kolla upp någonstans om det är möjligt att använda 2560x1600 upplösningen? Isåfall var?

Sorry om jag har mycket frågor men tog lite för givet att det skulle funka i och med att det är så pass nytt grafikkort och jag har läst någonstans att HDMI gränssnittet SKA klara upplösningen..

MVH

Permalänk
Medlem

hade ALDRIG valt en samsung fy faan för deras support.

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/842155-sams...

det slutade med att jag fick en helt ny 275t+ men vet ni vad? den är defekt har svårt att starta.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har räknat lite på det där och en TV på 32" med 1920*1080 motsvarar i pixelstorlek ungefär en 19" med 1280*1024 vilket jag inte alls tycker är en tokig pixelstorlek för spelande egentligen.

Du har räknat fel. 32" @ 1920x1080 har samma pixeltäthet som 24" @ 1280x1024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrgoodcat:

Men fan vad sjukt? Varför går inte det? Var finns begränsningen menar jag?

Min laptop har 5870 grafikkortet (bästa på laptop marknaden just nu), går det att kolla upp någonstans om det är möjligt att använda 2560x1600 upplösningen? Isåfall var?

Sorry om jag har mycket frågor men tog lite för givet att det skulle funka i och med att det är så pass nytt grafikkort och jag har läst någonstans att HDMI gränssnittet SKA klara upplösningen..

MVH

Begränsningen ligger i att HDMI är gjort för vardagsrummet och TV-apparater och det finns ingen TV (som vi dödliga kan få tag på) som har mer än 1080p i upplösning - därmed vill ingen tillverkare lägga pengar på att implementera något som ingen kommer använda.

HDMI har egentligen inget på en dator att göra och finns ingen egentlig poäng med det heller. Kontakten är mindre och det är ju bra på en bärbar, men då är displayport vettigare. Men HDMI är inarbetat och folk tror att det är bättre.

Vilka bärbara som klarar av att driva en 30"are har jag ingen koll på, har sett frågan tidigare och det går nog att söka sig fram lite. Men det är en bärbar som har displayport och/eller DVI i alla fall. Kolla upp det där noga dock, för bara för att det är DVI eller kanske även displayport så betyder det inte att det kommer att fungera för det. Och man kan inte kolla på grafikkortet heller, även om grafikkortet stödjer 2560x1600 så måste det implementeras hela vägen och det är inte alltid det görs.