Permalänk
Medlem

Ljudkort för musikdator

Skall införskaffa mig en producer pc för musik.

Program kommer vara:
Cubase
Fruity loops
Reason

Mest MIDI men eventuellt lite Audio också.
Kommer annvända studio monitorer.

Detta är kanske fel forum att fråga i men jag ger det ett försök ändå.
Någon som har några tips?

Kandidater just nu:

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%E5rdvar...

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%E5rdvar...

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk

körde själv ett m-audio 1010 som jag var mycket nöjd med men när det aldrig kom några x64 drivers åkte det ut. vet inte om det finns några än. kör RME ff uc men inte så länge att jag kan säga att det är bäst men det är bra nära

Permalänk
Medlem

Det finns 64-bitars Delta-drivers numera. Tom 64-bitars Windows 7-drivers, men de är Beta och kräver lite handpåläggning när man installerar. De fungerar iaf klockrent vad det gäller ljudet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Creative X-fi Xtremmusic är ett bra kort men ingen bra stöd för vista o w7, och dålig kundsupport

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silles
Creative X-fi Xtremmusic är ett bra kort men ingen bra stöd för vista o w7, och dålig kundsupport

Han frågade efter att kort att skapa musik med, det GÅR visserligen med X-Fi, men det är sannerligen inte ämnat för det och saknar massor av viktig funktionalitet för ändamålet. "X-Fi" för musikskapande är E-Mu korten, och där finns det förvisso bra alternativ, men det är ingeting speciellt som skulle göra dem bättre än M-Audio eller RME så därför behöver vi inte utöka tråden med E-Mu.

Det enda speciellt intressanta med E-Mu är att de har bra Firewire-kort, om man vill använda en laptop för att göra musik på istället för en stationär.

(för övrigt fungerar X-Fi utmärkt med Vista/Win 7 nuförtiden).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

(för övrigt fungerar X-Fi utmärkt med Vista/Win 7 nuförtiden).

inget ljud o inget surround från ett ljudkort är det att fungera bra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Skall införskaffa mig en producer pc för musik.

Program kommer vara:
Cubase
Fruity loops
Reason

Mest MIDI men eventuellt lite Audio också.
Kommer annvända studio monitorer.

Detta är kanske fel forum att fråga i men jag ger det ett försök ändå.
Någon som har några tips?

Kandidater just nu:

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%E5rdvar...

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%E5rdvar...

Skulle annars tipsa om att beställa från utlandet.

www.thomann.de har jag och flera vänner beställt från flera gånger. Fullständigt säker sida med svensk trevlig kundtjänst och enormt sortiment. De brukar vara från aningen billigare till mycket billigare än svenska butiker. Speciellt när det kommer till tillbehör och sådant kan de vara nere på hälften av det svenska priset. 15 euro i frakt oavsett hur mycket du köper.

www.dv247.com har jag aldrig beställt ifrån, men de priser som de har är bara sagolika. Ett 1010 kostar t.ex. 135 euro (!!!!) hos dem. Jag skulle nog personligen våga beställa ifrån dem, men jag kan inte garantera något. Frakten vet jag inte heller vad den ligger på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Han frågade efter att kort att skapa musik med, det GÅR visserligen med X-Fi, men det är sannerligen inte ämnat för det och saknar massor av viktig funktionalitet för ändamålet. "X-Fi" för musikskapande är E-Mu korten, och där finns det förvisso bra alternativ, men det är ingeting speciellt som skulle göra dem bättre än M-Audio eller RME så därför behöver vi inte utöka tråden med E-Mu.

Det enda speciellt intressanta med E-Mu är att de har bra Firewire-kort, om man vill använda en laptop för att göra musik på istället för en stationär.

(för övrigt fungerar X-Fi utmärkt med Vista/Win 7 nuförtiden).

Nu skulle jag vilja rätta dig lite. E-mu har några kort med riktigt bra omvandlare (de som har m i produktnamnet, 1212m och 1616m). Och varför jämställer du M-audio och RME? De befinner sig i helt olika klasser!

Sen så har E-MU inga firewirekort. De har USB-kort och cardbus-kort med breakoutbox.

Permalänk
Medlem

Kul med svar

Det låter som RME kortet är en solklar vinnare?

Silles:
Mitt X-fi kort fungerar helt felfritt i W7.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Kul med svar

Det låter som RME kortet är en solklar vinnare?

Silles:
Mitt X-fi kort fungerar helt felfritt i W7.

Visst är RME den solklara vinnaren, men de kostar ju därefter också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Kul med svar

Det låter som RME kortet är en solklar vinnare?

Silles:
Mitt X-fi kort fungerar helt felfritt i W7.

Mitt X-fi extreme Music har inte haft något problem i följande os, xp-32, vista-32 och win 7-64 bitars. Rätt roligt med personer som har en massa krångel med Creatives X-fi kort, vad är det som ni gör fel/krånglar?

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Nu skulle jag vilja rätta dig lite. E-mu har några kort med riktigt bra omvandlare (de som har m i produktnamnet, 1212m och 1616m). Och varför jämställer du M-audio och RME? De befinner sig i helt olika klasser!

Sen så har E-MU inga firewirekort. De har USB-kort och cardbus-kort med breakoutbox.

Det är möjligt att de bara kör USB(+cardbus), måste ha missat det - har bara noterat att de haft några externa kort som fått bra betyg och förutsatte att Firewire var valbart, synd för dem då eftersom Firewire är att föredra(förutsatt att det sitter TI-chip i datorn).

Det är möjligt att vissa modeller av E-Mu _låter_ sagolikt bra för HiFi-ändamål(det sägs så på head-fi.org i alla fall), men nu pratades det om att skapa musik och jag betvivlar att man skapar så mycket bättre musik för att man har E-Mu. Snarare tvärtom, eftersom de har marknadens krångligaste kontrollpanel.

Samma sak med RME, solklar och dyr vinnare, men funktionalitetsmässigt för att skapa musik är det inte direkt bättre än M-Audio även om det låter bättre för HiFi-ändamål pga bättre hårdvara onboard(som man får betala för).

Fördelen med M-Audio är att de har en riktigt simpel kontrollpanel, och hela kortet beter sig fullständigt förutsägbart. Inte så spännande kanske, men då kan man koncentrera sig på det viktiga: att göra låtar. Med Thomanns pris är det väldigt prisvärt.

Vad gäller X-Fi, jag har kört det i XP, Vista32/64, Win 7-64 och Linux-64 och det fungerar överallt. Men Creative har haft riktigt dåliga drivrutiner tidigare, de är kanske inte champ nu heller, men de fungerar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det är möjligt att de bara kör USB(+cardbus), måste ha missat det - har bara noterat att de haft några externa kort som fått bra betyg och förutsatte att Firewire var valbart, synd för dem då eftersom Firewire är att föredra(förutsatt att det sitter TI-chip i datorn).

Det är möjligt att vissa modeller av E-Mu _låter_ sagolikt bra för HiFi-ändamål(det sägs så på head-fi.org i alla fall), men nu pratades det om att skapa musik och jag betvivlar att man skapar så mycket bättre musik för att man har E-Mu. Snarare tvärtom, eftersom de har marknadens krångligaste kontrollpanel.

Samma sak med RME, solklar och dyr vinnare, men funktionalitetsmässigt för att skapa musik är det inte direkt bättre än M-Audio även om det låter bättre för HiFi-ändamål pga bättre hårdvara onboard(som man får betala för).

Fördelen med M-Audio är att de har en riktigt simpel kontrollpanel, och hela kortet beter sig fullständigt förutsägbart. Inte så spännande kanske, men då kan man koncentrera sig på det viktiga: att göra låtar. Med Thomanns pris är det väldigt prisvärt.

Vad gäller X-Fi, jag har kört det i XP, Vista32/64, Win 7-64 och Linux-64 och det fungerar överallt. Men Creative har haft riktigt dåliga drivrutiner tidigare, de är kanske inte champ nu heller, men de fungerar.

Haha, jag tycker precis tväremot!

I mina ögon har RME den mest flexibla och funktionella kontrollpanelen som jag någonsin sett på ett ljudkort. Man kan ju i verkligen skicka signaler hur som helst! E-MU´s kontrollpanel tycker jag också är underbar, saken att allting är uppdraget på reglar och man adresserar till ASIO eller utgångar via sends är riktigt bra. Men, men, smaken är som baken. För rent skapande kan det ju var bra med minimalistisk mjukvara som bara "fungerar", men även med mer avancerade kort är det ju inte mycket som krävs när det väl fungerar. Skillnaden är väl att man lättare kan fippla bort sig i vissa, men hur ofta händer det egentligen? Nåja, smaken är väl som baken

Permalänk
Medlem

Det är ju mest Asio som kommer användas.

Creative korten jag och min syster använt hittils fungerar bra i början, men när man börjar lägga på 5-10 effekter på varje track börjar det bli oerhört tungt för ljudkortet och ljudet "laggar" och knastrar då det inte klarar av att mata ut.

Anledningen till att X-Fi inte fungerar för alla i vista/win7 beror på moderkortet.

Jag har provat mellan 4 olika moderkort och endast 1 fungerar det med. Övriga så stör PCI-E porten ut PCI.
Har man ljudkortet nära grafikkortet kan det bli problem också vilket man oftast måste ha.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

trött på creative dom tar för långt tid på sig att fixa sina problem=(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silles
(för övrigt fungerar X-Fi utmärkt med Vista/Win 7 nuförtiden).

inget ljud o inget surround från ett ljudkort är det att fungera bra?

Kan ju bero på en rad andra anledningar. Jag och flera andra kör också X-Fi-ljudkort ihop med Windows 7 och det fungerar galant. Du borde se över inställningarna på nytt samt göra en konkret ominstallation/uppdatering av dina drivrutiner.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

det är combination av moderkort o dåliga drivrutiner som gör problemet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silles
(för övrigt fungerar X-Fi utmärkt med Vista/Win 7 nuförtiden).

inget ljud o inget surround från ett ljudkort är det att fungera bra?

Här fungerar det då utmärkt i win7 64 bit. Skit bakom spakarna?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Bara en fråga... är inte cambridge audio dac magic ett bra val?, ger ju solklart överlägset bäst ljud av de alla korten, och jag tror att den klarar enorma påfrestningar också. däremot får man inget program som är medföljande som man kan creata och så med men det kanske inte är nått problem ? annars har som sakt dacen ÖVERLÄGSET bäst ljud, och jag tror inte det finns många ljudkort över 8000 som kan klå det trots att det bara kostar 2700...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrik.1993
Bara en fråga... är inte cambridge audio dac magic ett bra val?, ger ju solklart överlägset bäst ljud av de alla korten, och jag tror att den klarar enorma påfrestningar också. däremot får man inget program som är medföljande som man kan creata och så med men det kanske inte är nått problem ? annars har som sakt dacen ÖVERLÄGSET bäst ljud, och jag tror inte det finns många ljudkort över 8000 som kan klå det trots att det bara kostar 2700...

Du borde hänga mer på HiFi-forum, där brukar de vanligtvis gilla DACMAgic men någon "överlägsenhet" brukar knappast nämnas. Den befinner sig på skalan "bra" bland andra lösningar som också är "bra", eller ibland bättre. Inget fel att vara entusiastisk, men man behöver inte överdriva.

Sen så har den naturligtvis ingenting med tråden att göra, eftersom den är helt värdelös som musikskaparverktyg. Det är bara en DAC.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om ESI Maya 44 då folket?

Permalänk

Om du inte ska spela in någon så tycker jag det är onödigt att satsa på ett ljudkort med massa ingångar. 1-2 stycken kanske, om man vill lägga på tex sång och gitarr. Då behöver du antingen ett ljudkort med inbyggd preamp, eller köpa en preamp till ljudkortet.

Säger inte att du ska köpa ett visst ljudkort, utan att tänka på vad du vill ha och väga för/nackdelar mot varandra. Ett extern är mycket enklare att flytta och koppla in. Dessutom slipper du störningar från datorn (oftast)

USB eller firewire? Tjaa, säger varken bu eller bä. Visst, USB är inte lika snabbt som firawire kanske, men frågar är om det verkligen gör någon jättestor skillnad? Ett USB-kort är ju gjort för att fungera så bra med USB som möjligt, likadant med Firewire. Sen tror jag knappast att man vid tex en sample rate på 44100hz och 24bit att hela hastigheten utnyttjas med ett ljudkort med 2-3 in/utgångar.

Och visst, bättre kvalitet är ju alltid kul, men frågan är hur mycket det påverkar "slutprodukten". När man gör musik digitalt (MIDI, virtuella instrument, samplingar osv) så vill man höra hur det verkligen "låter". Men när man sedan sparar låten i wav eller vad man nu väljer (om jag inte är helt ute och cyklar) så spelar det nog ingen roll vilket ljudkort man har då det är själva datorn som sparar ner ljudfilen, inte ljudkortet.

Ett starkt tips är att provlyssna, dock kan det vara svårt med ljudkort. Kan ju inte direkt låna hem ett eller gå till en butik med helt andra monitorer, det är ju hemma man gör musiken.

Några ljudkort:
http://www.thomann.de/se/m-audio_delta_audiophile_2496.htm
http://www.thomann.de/se/esi_maya_44.htm
http://www.thomann.de/se/emu_0404_digital_audio_system.htm
http://www.thomann.de/se/maudio_delta_audiophile_192.htm

http://www.thomann.de/se/tascam_us122_l.htm
http://www.thomann.de/se/presonus_audiobox_usb.htm
http://www.thomann.de/se/tascam_us_144mk2.htm
http://www.thomann.de/se/jammate_primus_a25.htm

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!