Mjukvara för spela bluray i win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Mjukvara för spela bluray i win 7 64bit

Jag behöver en spelare som kan köra bluray i windows 7 64bitars-versionen.
Min läsare är en "LG Intern Blu-Ray Brännare 8x / DVD Brännare 16x BH08LS20".

Jag fick med power dvd som skulle vara kompatibelt med bluray, men det verkar som att programmet inte fungerar i win 7 64 bit. Jag har testat att köra i det kompatibelhetsläge för vista och xp, men ingen tur där.

Vad finns det för mjukvaror som skulle kunna fungera med min dator?

Tack på förhand

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Powerdvd ska funka, vad händer när du försöker köra det?

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasL
Powerdvd ska funka, vad händer när du försöker köra det?

Programmet stängs bara ner, "kraschar".

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Programmet stängs bara ner, "kraschar".

Testa att köra som administratör och se om det blir nån skillnad.

Vilken version har du förresten? Det är först i nian som stöd för Windows 7 finns.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasL
Testa att köra som administratör och se om det blir nån skillnad.

Vilken version har du förresten? Det är först i nian som stöd för Windows 7 finns.

Jofan, testade adminläge också...Ska testa igen för säkerhetens skull.
Jag fick med ver. 9 när jag köpte br-läsaren.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Arcsoft TotalMedia Theatre klarar också blu-ray
http://www.arcsoft.com/en-us/index.asp

finns som trial om du vill testa om den funkar eller också kraschar.
Dock power DVD funkar bra i Win 7 x64
skulle nog testa att dra ner en nyare än den som finns på skivan, jag antar att du har nån nyckel som följer med din skiva som du kan använda på senaste versionen av PowerDVD v9

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag kör version 7.3 i Win 7 x64 och det funkar fint.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

Powerdvd är överlägset bäst vad det gäller bluray. Så om jag vore dig så skulle jag beskriva mitt bekymmer i deras supportforum.

Permalänk
Medlem

Titta lite på vad som krävdes för att titta på köra programet, och det ska gå bra, visserligen ligger din dator nära nedre gränsen, men programmet ska ju starta.

kan vara ide att köra ett minnestest för att kolla så minnet är totalt errorfritt, en del program är ju kinkiga på sånt och kraschar lätt.

Tänkte också när jag såg din dator spec har du hela kedjan HDCP kompatibel, annars kan du inte titta på några blu-ray diskar även om du får igång programet.
Nåja finns ju en del vägar runt det problemet.

Sedan är det kanske tveksamt om 1080P kan spelas upp bra på datorn då ditt 7800GT inte kan hjälpa till med avkodningen, blir CPU som får jobba.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Titta lite på vad som krävdes för att titta på köra programet, och det ska gå bra, visserligen ligger din dator nära nedre gränsen, men programmet ska ju starta.

kan vara ide att köra ett minnestest för att kolla så minnet är totalt errorfritt, en del program är ju kinkiga på sånt och kraschar lätt.

Tänkte också när jag såg din dator spec har du hela kedjan HDCP kompatibel, annars kan du inte titta på några blu-ray diskar även om du får igång programet.
Nåja finns ju en del vägar runt det problemet.

Sedan är det kanske tveksamt om 1080P kan spelas upp bra på datorn då ditt 7800GT inte kan hjälpa till med avkodningen, blir CPU som får jobba.

Datorn i min signatur är inte den samma som i min htpc.

Det här är den dator jag kör som HTPC, den borde inte ha några problem att spela upp bluray.

Grafikkort: Asus EAH 4650 512 mb HDMI
Moderkort: Gigabyte p55 ud3
CPU: Intel Core i5 2,6 Ghz
RAM: Corsair XMS3 DDR3 4 gb

Jag funderar att testa win7 32-bitars, tror ni att det kan bli bättre?

Såg nu att jag bara hade fått med version 7.3

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner en trial-version av powerDvd 9 som enligt dem själva skulle vara kompatibelt med win7.

Den börjar ladda blu-ray-skivan, men efter 11% stängs programmet ner på samma sätt som tidigare.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Jag laddade ner en trial-version av powerDvd 9 som enligt dem själva skulle vara kompatibelt med win7.

Den börjar ladda blu-ray-skivan, men efter 11% stängs programmet ner på samma sätt som tidigare.

Det ska inte gå bättre med x32
Jag skulle faktiskt dra ner memtest86+ och köra detta, innan du gör nått annat
får du error är felet funnit, om inte så har jag inga bra ider direkt.
Har du några andra players samt codec som kan tänkas ligga och störa?

En lösning som bör fungera om powerdvd vägrar är att köra MPC HC + anydvd HD

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har inte testat powerdvd 9 i win 7 64bit men väl arcsoft total media theatre, tmt. TMT tillsammans med anydvdhd funkar klockrent med både bluray och hddvd.

Tipset är alltså att testa TMT som imo är vida överlägset powerdvd.

Med TMTs SIMHD aktiverat får även DVDfilmer ett lyft och en ok HD-look.

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danlin
Har inte testat powerdvd 9 i win 7 64bit men väl arcsoft total media theatre, tmt. TMT tillsammans med anydvdhd funkar klockrent med både bluray och hddvd.

Tipset är alltså att testa TMT som imo är vida överlägset powerdvd.

Med TMTs SIMHD aktiverat får även DVDfilmer ett lyft och en ok HD-look.

Ska testa det programmet också!
Underligt att det inte är någon annan som upptäckt detta problem...Blir väl så när man bygger ihop själv. Fast ändå konstigt.

En sak som kanske hjälper är att ett annat program, netgears wifi-mjukvara, också kraschade. Ungefär på samma sätt.

Man kanske ska lufta luren till Microsoft....Har dock aldrig behövt göra det förut. Forum och google brukar alltid fungera.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Jag tycker PDVD är redigt jävla bloatware i förhållande till Arcsoft Total Media Theatre. Rekommenderar dig starkt att testa trialen från www.arcsoft.com

Även senaste buildsen av MPC Home Cinema funkar med Bluray, dock utan menyer. Hittas på www.xvidvideo.ru

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Har du uppdaterat PDVD med den inbyggda funktionen? 7.3 räcker inte för Win7 men programmet känner av vilket OS du kör och uppdaterar sedan till lämplig version, gissar på att du hamnar på v8-9 någonting efter uppdatering.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Även senaste buildsen av MPC Home Cinema funkar med Bluray, dock utan menyer. Hittas på www.xvidvideo.ru

Klarar den undertexter nu också? Det gjorde den inte för en månad sedan iaf.

Notera att jag menar undertexter från en riktigt Blu-Ray-skiva och ingen 1080p mkv från valfri piratplats.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Har du uppdaterat PDVD med den inbyggda funktionen? 7.3 räcker inte för Win7 men programmet känner av vilket OS du kör och uppdaterar sedan till lämplig version, gissar på att du hamnar på v8-9 någonting efter uppdatering.

Jag kör Windows 7 x64 och version 7.3 utav PowerDVD och den funkar utan problem. Så jo v7.3 räcker bra för Windows 7 och även x64...

Har ingen Bluray läsare i burken men jag spelar upp egentillverkad film i blurayformat som jag filmat med min Canon HG10 HD kamera. (spelar upp fr hdd)

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Jag kör Windows 7 x64 och version 7.3 utav PowerDVD och den funkar utan problem. Så jo v7.3 räcker bra för Windows 7 och även x64...

Har ingen Bluray läsare i burken men jag spelar upp egentillverkad film i blurayformat som jag filmat med min Canon HG10 HD kamera. (spelar upp fr hdd)

Ok, jag hittade en uppdatering på PDVD-sidan som lät Win7-användare uppgradera till PDVD 8 för att det skulle funka att spela Blu-Ray men jag missuppfattade väl.

Hur som helst rekommenderar jag fortfarande att uppdatera PDVD med den inbyggda funktionen för att få en rekommenderar version baserat på det OS man kör.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Eftersom andra spelar bluray med pwrDVD i windows 7 x64 gissar jag på att det är min hårdvara som strular.

Dock finns det ingen support hos LG...

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk

Format c: skulle jag rekommendera. Kan ju vara ett mjukvarurelaterat problem eftersom det just finns andra som får det att fungera med lägre versioner.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Vi har installerat 32bitars för att testa nu, måste dock hyra/köpa en bluray-film för att testa xD Vi hyrde sist ^^

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Det kan som sagt bli problem att köra full upplösning med köpe-bluray med det grafikkortet, för det har väl inte hdcp över hdmi? Hela kedjan måste ha hdcp för att man skall tillåtas att köra 1080P.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det kan som sagt bli problem att köra full upplösning med köpe-bluray med det grafikkortet, för det har väl inte hdcp över hdmi? Hela kedjan måste ha hdcp för att man skall tillåtas att köra 1080P.

Nej, jag hittar inget om hdcp på det kortet.
Illa, det var farsan som köpte det. Han gick antagligen på att det stod "Home Teather Ready" och att det hade HDMI.

Men vi ska nog köpa nytt kort ändå, vi behöver ett kort som klarar högre Hz-frekvens. Illa att man inte kan få upp en schyst upplösning på en 32"-skärm.

Nu har vi iaf fått igång en bluray-film. Vi tänkte installera 64-bitars igenom för att testa.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni verkar ha ett bra kort för HTPC, förutom att det väl inte är passivt kylt(?)

Just 4650 har fått toppbetyg i både hårdvaruaccelererad video och kvaliteten på bilden.

Förresten, kan man öht köpa ett 4650-kort med HDMI som inte klarar HDCP?

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_R
Jag tycker ni verkar ha ett bra kort för HTPC, förutom att det väl inte är passivt kylt(?)

Just 4650 har fått toppbetyg i både hårdvaruaccelererad video och kvaliteten på bilden.

Förresten, kan man öht köpa ett 4650-kort med HDMI som inte klarar HDCP?

Kollade precis som någon annan på hans gamla signatur, självklart har 4650 inga som helst problem med bluray/1080P. Det är tom overkill, 4350 räcker fullt ut.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag har samma BR spelare & varje gång jag installerat OS:et med den så blir det något som strular.

PowerDVD är ett av dom programmen som strulade, vid GPU folding fick jag blåskärmar + lite småbuggar här & där.

Fick rådet att testa Widows7 USB/DVD Downloadtool och installera OS:et med USB sticka.

http://store.microsoft.com/Help/ISO-Tool

Har kört W7 x64 ett par veckor nu med PowerDVD utan problem. Inga BSOD vid folding eller annat strul heller.

Tänk bara på att skapa IMG:n till USB pinnen med nån annan läsare än LG:n:P

Visa signatur

*.*

Permalänk

Kan skriva skriva under på att 4650 är ett grymt bra kort för blu-ray, köpte ett häromdagen till min gamla agp-dator fungerar perfekt!

Visa signatur

blu-rays.se - allt om Blu-ray, Blu-ray spelare, Blu-ray filmer & 3D-TV