Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Problemet är ju i så fall att regeringen inte har gjort särskilt mycket för att skapa fler arbetstillfällen.

Ska det verkligen vara regeringens uppgift att skapa arbetstillfällen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Skillnaden ligger i att stora EU länder som Tyskland och Frankrike skiter i vad EU tycker om statsstöd till skillnad från Sverige.

Tycker du att Frankrikes protektionism är ett exempel vi bör följa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Sorgligt kortsiktigt, men i längden är det här oerhört positivt

Är inte det där lite motsägelsefullt?

Permalänk
Medlem

Klart intressant hur folk här "spekulerar" i att Saab har gått med förlust. Har man lite bakom pannbenet så ska man veta att huruvida Saab på papperet redovisar plus eller minus är ointressant. Det är ju trots allt som så att multinationella företag av den magnituden som GM faktiskt kan förflytta förluster och vinster genom olika bokföringstekniska metoder.

Ett exempel är väl att det är gynnsammare att ta vinster i Tyskland (läs Opel), i princip samma sak för Sverige fast det gäller då förluster. Huruvida Saab har genererat eller kostat pengar för GM är det ingen på det här forumet som vet. Därmed tycker jag att vi helt enkelt släpper diskussionen kring det (tro mig, vad Saab Automobile AB redovisar är inte hela historien).

Trodde framförallt mer om dig Derox, men det är väl populistisk ekonomilära de kör på SU gissar jag. Knalla över till Handels och lär dig spelet bakom kulisserna istället.

På grund av detta blir jag riktigt sur på svensk medias rapportering kring detta tragiska skeende (det är trots allt tragisk, folk förlorar jobben). En massa jävla lantjönsar som inte ens vet skillnaden på en aktie och option sitter och uttalar sig om detta. De har ju inte ens jobbat för ett multinationellt bolag och har säkerligen inte förflyttat resultat ur skattemässig synpunkt. Har man inte detta har man fan ingen rätt att uttrycka sig.

Skärpning!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=18&t=272172 här finns mycket intressant att läsa i ämnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Klart intressant hur folk här "spekulerar" i att Saab har gått med förlust. Har man lite bakom pannbenet så ska man veta att huruvida Saab på papperet redovisar plus eller minus är ointressant. Det är ju trots allt som så att multinationella företag av den magnituden som GM faktiskt kan förflytta förluster och vinster genom olika bokföringstekniska metoder.

Ett exempel är väl att det är gynnsammare att ta vinster i Tyskland (läs Opel), i princip samma sak för Sverige fast det gäller då förluster. Huruvida Saab har genererat eller kostat pengar för GM är det ingen på det här forumet som vet. Därmed tycker jag att vi helt enkelt släpper diskussionen kring det (tro mig, vad Saab Automobile AB redovisar är inte hela historien).

Trodde framförallt mer om dig Derox, men det är väl populistisk ekonomilära de kör på SU gissar jag. Knalla över till Handels och lär dig spelet bakom kulisserna istället.

På grund av detta blir jag riktigt sur på svensk medias rapportering kring detta tragiska skeende (det är trots allt tragisk, folk förlorar jobben). En massa jävla lantjönsar som inte ens vet skillnaden på en aktie och option sitter och uttalar sig om detta. De har ju inte ens jobbat för ett multinationellt bolag och har säkerligen inte förflyttat resultat ur skattemässig synpunkt. Har man inte detta har man fan ingen rätt att uttrycka sig.

Skärpning!

Men då är frågan varför skulle GM släppa SAAB om dom gick med vinst?

Oavsett vems "fel" det är att detta gick fel så är det är dåligt med många arbetslösa dock kan man ju hoppas att något annat ploppar upp i Trollhättan, Volvo kanske flyttar in

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnubbenUtanDator
Skönt, Skål för Volvo!

Tror du på allvar att detta är bra för volvo?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
[...]De har ju inte ens jobbat för ett multinationellt bolag och har säkerligen inte förflyttat resultat ur skattemässig synpunkt. Har man inte detta har man fan ingen rätt att uttrycka sig.

Skärpning!

Nej, har man inte "förflyttat resultat ur skattemässig synpunkt" så ska man hålla käften! Det är ju sådant var och varannan ekonom arbetar med, eller hur, och det kan ju inte vara så att man känner till dessa mekanismer om man inte arbetat med det?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Tror du på allvar att detta är bra för volvo?

Tror du på allvar att Sverige går under bara för att ett (dock stort) bolag konkursar? Mycket intressant då vi kan dra paralleller till varvsnedläggningen och det stöd man skapade då, men inte hjälpte ju det. Varför ska det satsas pengar på något som är dödfött från början?

Och nej, det handlar inte om att staten per definition inte kan driva aktiebolag. Däremot vad talar för att staten ska kunna driva det när ingen annan verkar klara av det.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

GM hade 20 år på sig att effektivisera SAAB, men brydde sig inte särskilt mycket, SAAB presenterade en kalkyl på hur företaget skulle kunna nå "breakeven" i samband med försäljning, varför kunde inte GM anstränga sig lite mera för att nå detta mål tidigare?

jaja, SAAB lyfter på hatten och tackar för sig;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan

Trodde framförallt mer om dig Derox, men det är väl populistisk ekonomilära de kör på SU gissar jag. Knalla över till Handels och lär dig spelet bakom kulisserna istället.

Trodde du var bättre än random foliehatt som bara häver ur sig saker utan någon som helst form av fakta. Resultatböckerna visar negativa resultat, då är det detta vi måste diskutera och om du inte har fakta som styrker att de skulle förflyttat vinsterna annorstädes kan du va tyst. Jag är mycket medveten om att större företag ibland gör så, men skall man hävda det gäller samma beviskrav som på allt annat. Och jag har i alla fall inte hittat några dokument som skulle styrka teorin om att de skulle gjort detta. Men om du nu sitter på en giltig källa så vore det ju perfekt, då vet vi ju en gång för alla :). Om inte så kan vi bara spekulera och tyvärr är det så att ur bevissynvinkel är fallet att Saab genererat förlust mest bevisade tesen.

I övrigt skulle jag aldrig gå på Handels, de kan ju knappt stava till "flervariabelanalys", ännu mindre faktiskt räkna på det. Borde vara ett krav för att som vill arbeta med ekonomi att åtminstone läst den matten. Kommer ihåg att jag mailade Handels om att läsa masterprogram där inom något finansmatematiskt område eller så, döm min förvåning när jag fick höra att de inte hade några krav på examen inom Matematik eller Matematiskt Statistik, det enda de brydde sig om var flummig nationalekonomi och nästan lika flummig företagsekonomi. Då förlorade jag all respekt för den skolan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt tveksam till påståendet att Saab i själva verket skulle gått med vinst och GM mörkat för att ta ut vinsten någon annanstans. Vi vet att:

- Investor sålde Saab.
- GM ägde Saab i många år men ville till slut göra sig av med det.
- Ingen ville köpa Saab.

Kort sagt: ingen av dem med inside information har trott på företaget. Om det varit eller haft potential att bli lönsamt under den här perioden så skulle ägarna säkerligen ha agerat annorlunda.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag är väldigt tveksam till påståendet att Saab i själva verket skulle gått med vinst och GM mörkat för att ta ut vinsten någon annanstans. Vi vet att:

- Investor sålde Saab.
- GM ägde Saab i många år men ville till slut göra sig av med det.
- Ingen ville köpa Saab.

Kort sagt: ingen av dem med inside information har trott på företaget. Om det varit eller haft potential att bli lönsamt under den här perioden så skulle ägarna säkerligen ha agerat annorlunda.

Glöm inte den största punkten:

- IF Metall ville inte heller köpa Saab.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Utan att ha gått på några fina skolor och istället förlitar mig på beprövat bondförnuft förstår jag att GM inte bedrivit,
röda korset-verksamhet i 20 år för att de tyckt synd om SAAB.
GM har dragit stor nytta av SAABS resurser och tekniskt kunnande.
Att sedan GM inte varit så intresserade att driva SAAB som ett vinstrivande företag har förmodligen inte varit tillräckligt intressant,
så det har fått verka som ett traditionellt förlustföretag som är så vanligt under stora koncerner.

När det gäller hur SAAB sett ut mot marknaden så går det inte komma ifrån att SAAB säljer bilar för få vill ha.
Att SAAB är bäst på ditt och datt spelar ingen roll när kunderna köper andra bilar.
Toyota bygger enligt många världens bästa bilar som bara går och går och är världens största biltillverkare.
Men ändå väljer inte alla Toyota.

SAAB gjorde en dundermiss när de slopade kombi efter 95:an.
Marknaden efterfrågade kombibilar
När de slutligen introducerade kombin har många sedan länge
gått över till Volvo eller andra märken för att stanna där.
Stor marknad för familjebilar, företags servicebilar, taxi o.s.v.

Jag lider med dem i Trollhättan.
Har jobbat mycket med SAAB från
underleverantörsled och många inser inte hur stort SAAB egentligen är för industrin.
SAAB besitter stor kompetens och har duktiga medarbetare,
bara hoppas övriga företag kan ta emot så många som möjligt av dem och att underleverantörerna hittar nya kunder för att minska
bortfallet

Permalänk
Medlem

SAAB hade varit ett utmärkt case för 6:e AP-fonden.

Permalänk
Medlem

Alla verkar tycka att det är så fruktansvärt många som förlorat jobben och att det kommer skada Sverige oerhört mycket bara för det, i området där jag bor har 3 företag lagt ner och 1 stort har skurit ner på antal anställda och det är över 5000 anställda som förlorat jobben + många underleverantörer!

Varför ska SAAB få pengar när ingen annan får det? Speciellt när det handlar om färre jobb än på andra ställen!

Det har blåsts upp alldeles för mycket, bara för att det handlar om ett bilmärke (som är dåligt från början) så verkar det uppröra hela landet!

Tråkigt att fler har mist jobbet, men konstgjord andning är inte svaret!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Trodde du var bättre än random foliehatt som bara häver ur sig saker utan någon som helst form av fakta. Resultatböckerna visar negativa resultat, då är det detta vi måste diskutera och om du inte har fakta som styrker att de skulle förflyttat vinsterna annorstädes kan du va tyst. Jag är mycket medveten om att större företag ibland gör så, men skall man hävda det gäller samma beviskrav som på allt annat. Och jag har i alla fall inte hittat några dokument som skulle styrka teorin om att de skulle gjort detta. Men om du nu sitter på en giltig källa så vore det ju perfekt, då vet vi ju en gång för alla :). Om inte så kan vi bara spekulera och tyvärr är det så att ur bevissynvinkel är fallet att Saab genererat förlust mest bevisade tesen.

I övrigt skulle jag aldrig gå på Handels, de kan ju knappt stava till "flervariabelanalys", ännu mindre faktiskt räkna på det. Borde vara ett krav för att som vill arbeta med ekonomi att åtminstone läst den matten. Kommer ihåg att jag mailade Handels om att läsa masterprogram där inom något finansmatematiskt område eller så, döm min förvåning när jag fick höra att de inte hade några krav på examen inom Matematik eller Matematiskt Statistik, det enda de brydde sig om var flummig nationalekonomi och nästan lika flummig företagsekonomi. Då förlorade jag all respekt för den skolan.

Jag kan verkligen inte ge fakta, men min far har varit involverad i ett berört bolags styrelse under den tid de hade med Saab Auto att göra (vilket bolag vi pratar om är inte viktigt). Ämnet har ju diskuterats fram och tillbaka med honom och det var ju rimligen han som förde in mig på tankespåret kring det här med resultatflytt.

Det vi egentligen kom fram till var väl det att enskilda bolags resultat i en koncern som GM är rätt så ointressant. Inom bilindustrin har du t ex saker som utvecklingskostnader som du kan ta med i resultatsboken, men samtidigt kan du också välja att inte ta med dem (i alla fall inte där). Min poäng är väl inte att Saab bestämt har gått med vinst, utan jag vill snarare bara bredda folks synsätt.

Att de två företag som har ägt Saab inte trott på företaget kan väl vara både sant och falskt. Det man måste tänka på är hur sargat och otroligt stressat GM är idag, de är i behov av cash för att justera lån och få en chans till någon slags omstart. Det kan väl helt enkelt vara som så att likvidbehovet överstiger allt som har med vinstförväntningar att göra.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Jag kan verkligen inte ge fakta, men min far har varit involverad i ett berört bolags styrelse under den tid de hade med Saab Auto att göra (vilket bolag vi pratar om är inte viktigt). Ämnet har ju diskuterats fram och tillbaka med honom och det var ju rimligen han som förde in mig på tankespåret kring det här med resultatflytt.

Det vi egentligen kom fram till var väl det att enskilda bolags resultat i en koncern som GM är rätt så ointressant. Inom bilindustrin har du t ex saker som utvecklingskostnader som du kan ta med i resultatsboken, men samtidigt kan du också välja att inte ta med dem (i alla fall inte där). Min poäng är väl inte att Saab bestämt har gått med vinst, utan jag vill snarare bara bredda folks synsätt.

Att de två företag som har ägt Saab inte trott på företaget kan väl vara både sant och falskt. Det man måste tänka på är hur sargat och otroligt stressat GM är idag, de är i behov av cash för att justera lån och få en chans till någon slags omstart. Det kan väl helt enkelt vara som så att likvidbehovet överstiger allt som har med vinstförväntningar att göra.

Helt klart har du rätt i sak om att man inte bör vara helt låst i sten om att Saab alltid gått med förlust. Problemet när man diskuterar sådana här frågor är ju att utan konkret fakta kan det bli problem. Om man för argument för att regeringen borde ta över Saab med argumentet att GM kan ha plockat vinsten annorstädes kan man ju få ett jävla problem om det inte stämmer. Alltså tycker jag man bör ha relativt solid fakta som stödjer det innan man kan börja anta det. Förlåt om jag blev lite brysk men jag blev lite irriterad av att bli "attackerad" när all "fakta" i fallet talar för just en förlust. Jag har mycket väl tänkt över att GM kan ha plockat ut vinsten på andra sätt men det kan bli svårt att diskutera detta utan några bevis för saken.

Om nu Saab vore en kassako för GM känns det skummt att de skulle avveckla Saab då detta kommer kosta dem pengar. Om de nu har plockat pengar varje år så borde de ju vilja ha kvar Saab. Förutsatt att det har varit tillräckligt hög vinst per år för att täcka de pengar som måste in nu.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Tråkigt men inte oväntat, synd bara att det skulle hända i finanskrisen. Nu är det i o.f.s. inte konstigt att det hände just då, men det har alltid varit tal på att Saab kunde nerläggas även under högkonjektur.

Nå Trollhättan överlever bara detta, skulle staten bara ge tusan i att motverka industrier i stan nu så går det bra.
Trollhättan är känd för sina vattenkraftverk, biosgas-bussar/bilar, snart kanske elbilar och vindkraftverk, alltså en riktig miljöstad. Och vad kan byggas mer inom samma tema utan statligt finansiering eller statligt bidrag? -Jo kärnkraftverk. Göta älv går ju genom staden och är perfekt för att kyla ner vattnet från kraftverket.
Likaså tror jag inte att Not In My Backyard argumentet är lika stort nu i stan när det är brist på arbete. Vilket underlättar bygget, då man slipper en massa demonstranter.

Detta skulle sedan leda till billigare energi, vilket gör alla sveriges industrier mer konkurrenskraftigare.

*edit*
Annars kan man diskutera att staten kanske skulle ha bidragit mer, men i vilket fall som helst så tror jag att inte Saab skulle ha klarat sig. Nu är i o.f.s. inte nedläggningen heller gratis för staten.

Och de är synd att högern kommer få skit för detta oavsett om de gjorde rätt val eller inte. Likaså att folk kommer minnas högern från att de tog över då sverige var bra och det blev skit. Både denna och förra gången, sedan att det berodde på händelser innan är skitsamma.

*edit2*
Sedan kanske vännersborg 1,5mil norråt vid vänern är en bättre platsering, men det är saksamma då det är så kort pendelavstånd. Likaså ligger uddevalla bra till som ligger vid kusten. Och anläggningng behöver kanske inte ligga mitt i centrum, utan kan ligga en bit därifrån. I vilket fall så gynnar det trestad, som städerna gemensamt kallas för.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Att Maud och Fredde kommer få bära hundhuvudet är en liten ljusglimt i mörkret men jag tycker buds förslag om kärnkraftverk är ett mycket bra förslag som jag själv inte tänkt på. Bygg på!

Permalänk
Medlem

Att flytta vinsten ur Sverige till ett annat land är ju sjukt lätt för företag som GM. Det räcker med att debitera svenska SAAB mer för alla delar de köper in från GM USA (dvs mer jämfört med vad andra företag inom koncernen får betala). Eftersom SAAB använder samma delar som många andra bilar inom GM-koncernen är det ju ganska lätt gjort. Huruvida de gjort det vet jag inte.

Pfizer är annars ett bra exempel på det.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig något otroligt på allt snack om att regeringen skulle stöttat SAAB med en massa miljarder "för att det är viktigt att bevara svenska företag bla bla".
Det låter i debatten nästan som att den svenska staten ägde SAAB. Som alla vet var det länge sen SAAB var svenskt. De ägs och drivs av GM, ett amerikanskt multinationellt jättebolag. När det nu gått dåligt vad gäller kassainflödet för GM så skulle plötsligt svenska staten hjälpa detta företag att bättra på sina inkomster genom ett jättebidrag ?
Och såna uttalanden hör man dessutom från vänsterfolk som Mona Sahlin ?

Det låter nästan som att att vissa tycker att det vore bra om de fick fortsätta tillverka bilar med gammal teknik som knappt någon köper som någon slags terapi eller arbetsmarknadsåtgärd.
När man ändå håller på kunde man ju då bidragsanställa massa folk som plockar isär och återvinner de nytillverkade bilarna..
Det hela är ju bara mer än absurt.

Dock har ju arbetarna en massa kunnande och att eventuellt ge dem startbidrag för att starta något nytt och fräsht vore isåfall vettigare, tex att satsa på elbilar och ny teknik istället för samma gamla bensintörstande bilar SAAB tillverkat i 50 år.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Ja, det var verkligen synd att SAAB lades ner.
Men de har ju faktiskt haft 20 år på sig att gå med vinst. Lyckas man inte med det på 20 år är det något som inte stämmer. Då måste man ju verkligen se över vad man gör för fel.
Jag har en beg. SAAB som jag köpte relativt billigt, men jag menar det finns ju f*n inte många som är så koko så de köper en ny SAAB.
Kvalité, ja, det är ju inte så illa som en gammal ford escort men det är samtidigt inte någon bmw kvalité. Men tar betalt för "bmw kvalité" gör de.
Att köpa en ny SAAB är som att köpa vilken standard bil som helst men betala 50 tusen extra (om det räcker). Det funkar inte.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Men de har ju faktiskt haft 20 år på sig att gå med vinst. Lyckas man inte med det på 20 år är det något som inte stämmer.

Det är GM som har haft 20 år på sig att investera i SAAB och därmed försöka få SAAB att ge vinst. GM har inte försökt, då går det som det går. På presskonferensen sa de att de gjort allt de kunnat för att försöka få SAAB på fötter; vilket är skitsnack då de faktiskt inte gjort särskilt mycket.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att stänga fabrikerna och låta arbetarna få betalt för att gräva hål i marken och fylla igen dem efteråt. Betydligt mer samhällsekonomiskt lönsamt och mer miljövänligt än att pumpa in miljarder i ett förlustföretag som tillverkar bilar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Broken_window_fallacy

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

jag läste att de lagt ner min namne

Jag läste att de lagt ner min namne. Felet var tydligen dålig management enligt media, inte osålda produkter som den svenska regeringen menar. Regeringen inser kanske inte kopplingen?

Till skillnad från andra länder stödde inte den svenska regeringen sin bilindustri, av ideologiska skäl - "Regeringen skall inte vara biltillverkare".

Undrar varför franska och tyska och amerikanska regeringar kan stötta i kristider, utan att bli biltillverkare.

Kanske det är dags att lägga ner nuvarande regering? De har ju ingen erfarenhet av management. Och dessutom svårsålda idéer. Fast de kanske står med ett stort osålt lager dessutom, av osväljbara idéer. Vem vet.

Vem vill stödköpa in sig i alliansen? Jag känner inga spekulanter idag.

.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag tycker Maud Olofssons inkompetens har varit oerhört tydlig på senare tid.
Framförallt i SAAB och Vattenfall-affären.
Helt fruktansvärt, hennes inkompetens har nu kostat landet över 8000 jobb och en oerhörd massa kompetens och möjligheter som bara försvinner.
Kostnaden för att ta hand om det lär ju knappast vara särskilt mycket lägre än om staten hade tagit hand om och stöttat industrin istället. Och nu får vi ingenting för pengarna istället för om vi betalat för att hålla industrin igång då vi hade fått massa varor också.
Produktionen hade behövt läggas om något tror/tycker jag.

Johan Ehrenberg skriver så här i ETC:

Citat:

Det hycklande är ju att svenska regeringen är beredda att se kinesiska statliga företag som ägare, men däremot inte svenskt statligt ägande.
Var ligger logiken?
”Skattebetalarna” ska inte stå för kostnader säger man, väl medveten om att vi alla nu tvungna stå för betydligt större kostnader i form av arbetslöshet och förstörd kompetens.

För när en ägare vägrar satsa och vägrar sälja till seriösa konkurrenter, så har ägaren också fråntagits rätten att hantera frågan.
Saab är naturligtvis i första hand de anställdas företag idag.

Runt Saab är det fullt möjligt att skapa alternativ produktion. Det har gjorts tidigare vid nedläggningar och det kan göras igen. Kostnaden för att under två år ha kvar de anställda och försöka styra om produktionen är mindre än kostnaden för utslagning.
Att ta fram elbilar för kommunala beställare är en första möjlighet.
Att starta annan produktion av energiprodukter en annan.

Men det kräver ett rakt beslut som regeringen vägrar ta. Av rent ideologiska skäl.

Permalänk
Medlem

Re: jag läste att de lagt ner min namne

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Jag läste att de lagt ner min namne. Felet var tydligen dålig management enligt media, inte osålda produkter som den svenska regeringen menar. Regeringen inser kanske inte kopplingen?

Till skillnad från andra länder stödde inte den svenska regeringen sin bilindustri, av ideologiska skäl - "Regeringen skall inte vara biltillverkare".

Undrar varför franska och tyska och amerikanska regeringar kan stötta i kristider, utan att bli biltillverkare.

Kanske det är dags att lägga ner nuvarande regering? De har ju ingen erfarenhet av management. Och dessutom svårsålda idéer. Fast de kanske står med ett stort osålt lager dessutom, av osväljbara idéer. Vem vet.

Vem vill stödköpa in sig i alliansen? Jag känner inga spekulanter idag.

.

Andra länder har inte stött sin bilindustri direkt som du påstår utan genom konstgjord andning via skrotningspremier (som gällt för ALLA märken på marknaden, ty annars bryter du mot EU-regler). Inte hade något sådant stöd hjälpt SAAB.

Det här är ju en mindre kris än varvskrisen där staten gick in med stora mängder pengar i stöd, och det gick ju inte alls bra. Ser (faktiskt) ut som att politikerna lärt sig något av andras misstag.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Re: Re: jag läste att de lagt ner min namne

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Andra länder har inte stött sin bilindustri direkt som du påstår utan genom konstgjord andning via skrotningspremier (som gällt för ALLA märken på marknaden, ty annars bryter du mot EU-regler). Inte hade något sådant stöd hjälpt SAAB.

Det här är ju en mindre kris än varvskrisen där staten gick in med stora mängder pengar i stöd, och det gick ju inte alls bra. Ser (faktiskt) ut som att politikerna lärt sig något av andras misstag.

Ja, att pumpa in statliga pengar i en industri som uppenbarligen inte fungerar är ingen bra idé.
Men att lägga om produktionen och göra något konstruktivt tror jag på.
Men konstgjord andning är ingenting jag stöder alls.

Vare sig det handlar om varvsindustri, bilindustri, bankväsende eller vad som helst.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: jag läste att de lagt ner min namne

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ja, att pumpa in statliga pengar i en industri som uppenbarligen inte fungerar är ingen bra idé.
Men att lägga om produktionen och göra något konstruktivt tror jag på.

Var mer konkret.
Vad ska staten göra?
Hur ska de vara ansvariga för att "lägga om" produktionen i ett privat företag ingen längre är beredd att investera i?

Ska staten starta ett nytt företag och anställa alla de som producerat bilar men nu sätta dem på en annan arbetsuppgift?

Permalänk
Citat:

”Skattebetalarna” ska inte stå för kostnader säger man, väl medveten om att vi alla nu tvungna stå för betydligt större kostnader i form av arbetslöshet och förstörd kompetens.

Det kallas marknadsekonomi. Olönsamma företag går under, anställda blir arbetslösa en tid men börjar så småningom få jobb på andra företag som är lönsamma och har en framtid. Survival of the fittest.

Eller så kan staten gå in och hålla liv i de livsodugliga företagen tills vi får en zombieekonomi där det inte spelar någon roll hur företagen sköts. De ska i vilket fall som helst inte läggas ner eftersom det resulterar i arbetslöshet och "förstörd kompetens".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aLAKAi
Jag läste att de dödsdömt min fotogenfabrik. Felet var tydligen dålig management enligt media, inte osålda lastplan som den svenska regeringen menar. Regeringen inser kanske inte kopplingen?

Till skillnad från andra länder stödde inte den svenska regeringen sin flygsindustri, av ideologiska skäl - "Regeringen skall vara planlösa".

Undrar varför engelska och tyska och amerikanska regeringar kan stötta i krigstider, utan att bli planekonomiska.

Kanske det är dags att lägga ner nuvarande samhälle? Vi har ju ingen erfarenhet av management. Och dessutom svårsålda idéer. Fast vi kanske står med ett stort osålt lager dessutom, av osväljbara idéer. Vem vet.

Vem vill stödköpa in sig i vilken regering det än må vara? Jag känner inga spekulanter idag.

,

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.