Permalänk

Grafikdrivrutinen NVIDIA

Gokväll!
Har ett störande problem. När jag spelar vissa spel, tex Assassins Creed eller om jag kör 3dMark Vantage så krashar spelet/programmet. Kort sagt en CTD.

Andra mystiska grafikfel uppstår också i skrivbordet på Windows, tex att det flimmrar och blir konstiga sträck på ett program så att man inte kan se ett skit.

Följande meddelande dyker upp nere i högra hörnet...
"Grafikdrivrutinen NVIDIA Windows kernel mode driver, version 191.07 slutade svara och har återställts"

Jag har provat olika drivrutiner från Nvidia och samma sak händer (använder Driver Sweeper när jag installerar nya drivrutiner).

Är det någon som har en ledtråd till detta eller någon felsökningsidé?

Mitt stuff...
Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750 2,66GHz
Asus P7P55D LE
XFX Geforce GTX 260
Cooler Master Real Power M520, 520W PSU ATX 12V V2.3
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL8 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24
Windows 7 64 bit

Visa signatur

It´s a long way to the top if you wanna rock´n´roll

Permalänk
Medlem

Trasigt grafikkort?

Permalänk
Medlem

Låter som ett defekt grafikkort, bara att skicka tillbaka i det fallet!

Skulle även kunna vara nåt knas med minnena, har en dator som betett sig liknande (dock ATI-grafik) som funkade fint när jag bytte minnen.

EDIT: Kontrollerat så att alla temperaturer i burken är okej?

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk

Får samma sak så tror inte det är trasigt grafikkort, brukar hända när jag spelar HoN.
8600GTS 512 Diamond plus, ForceWare 190.38.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ma.monkey
Får samma sak så tror inte det är trasigt grafikkort, brukar hända när jag spelar HoN.
8600GTS 512 Diamond plus, ForceWare 190.38.

..och det betyder att ditt grafikkort inte är trasigt?

Permalänk
Avstängd

Klart trasigt kort..Testa kortet i en annan dator för att vara säker och skicka in det för reklamation..

Mitt 8800GTX började exakt bete sig så som ditt och det dog efter ett tag..

Men fick ett 9800GTX+ på garanti.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Jag har ett GT 8800-kort som jag ska testa. Jag har inte fått ut fingrarna ur ... än. Jag ska testa det så fort jag får tid, typ ikväll kanske.

Minnena är testade med Memtest. Där hittar den inga fel. Kan man testa minnena på fler sätt?

Temperaturer verkar vara okej, skulle det bli för höga tempar släcks hela skiten eller? Som det är nu hamnar jag bara på skrivbordet.

Jag har misstänkt att det skulle kunna vara grafikkortet som är fel på men det känns nästan overkligt att det skulle kunna vara sönder från fabrik. Jag har aldrig varit med om det innan.

En grej är intressant. När jag kollar hur mycket effekt man behöver för min dator på diverse sidor, klarar jag mig utmärkt med 550W. Men kollar jag på XFX hemsida om GTX 260 så hittar jag detta "Non-SLI: 630W Minimum Power Supply". Jag tycker ändå att det ska gå med 550W. Vad anser experterna?

Visa signatur

It´s a long way to the top if you wanna rock´n´roll

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jarrajarrabird
Text..

Behöver inte vara trasigt från fabrik. Det kan vara du som har skadat ditt kort genom att inte skydda dig mot ESD. Skadan har säkert legat latent hela tiden i kortet - om du nu inte skyddade dig mot ESD dvs.

Och ja, nätagget pallar att driva kortet utan problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jarrajarrabird
Jag har misstänkt att det skulle kunna vara grafikkortet som är fel på men det känns nästan overkligt att det skulle kunna vara sönder från fabrik. Jag har aldrig varit med om det innan.

Inte alls omöjligt att det är trasigt från fabrik, även fast det inte borde vara det. Du kan ju alltid ringa/maila någon support hos tillverkaren och kolla om de vet något mer, annars skulle jag ha skickat in det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jarrajarrabird
En grej är intressant. När jag kollar hur mycket effekt man behöver för min dator på diverse sidor, klarar jag mig utmärkt med 550W. Men kollar jag på XFX hemsida om GTX 260 så hittar jag detta "Non-SLI: 630W Minimum Power Supply". Jag tycker ändå att det ska gå med 550W. Vad anser experterna?

Nej, ett schysst 550W PSU borde inte alls ha några problem med att driva ett GTX 260.

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ma.monkey
Får samma sak så tror inte det är trasigt grafikkort, brukar hända när jag spelar HoN.
8600GTS 512 Diamond plus, ForceWare 190.38.

Min grafikdrivrutin cpar också konstant när jag spelar HoN

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk

Ny information...
Jag har varit i kontakt med supporten på XFX. De tyckte jag skulle använda Driver Sweeper innan jag installerar nya drivrutiner från Nvidia.
Jag svarade att det gör jag alltid.

Det nya är nu att de tycker jag ska testa med ett annat grafikkort och/eller testa GTX 260 på en annan dator. Jag testade mitt "gamla" grafikkort (Winfast GTS 8600). Det fungerade snuskigt bra. Inga problem överhuvudtaget.

Dock har jag inte testat GTX 260 i min "gamla" dator. Kortet är så mastodontstort att jag får inte plats med tegelstenen. Det var bättre förr Jag får göra ett försök att köra utan moderkortskylare en liten stund, går det?

Visa signatur

It´s a long way to the top if you wanna rock´n´roll

Permalänk
Medlem

Moderkortskylare, what's that? Menar du SB/NB-kylflänsen så är det ett no-go.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Moderkortskylare, what's that? Menar du SB/NB-kylflänsen så är det ett no-go.

Okej, om jag förstår dig rätt så det kan man köra utan eller?

Visa signatur

It´s a long way to the top if you wanna rock´n´roll

Permalänk
Medlem

Långt svar:

Du får under inga omständigheter ta bort kylflänsar på någon del som sitter på moderkortet.
De sitter där av en anledning.

Kort svar:

NEJ

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muf3
Långt svar:

Du får under inga omständigheter ta bort kylflänsar på någon del som sitter på moderkortet.
De sitter där av en anledning.

Kort svar:

NEJ

Precis vad jag försökte få fram

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Har samma problem med mitt 295 kort. Funka super med Windows Vista men när jag la in Windows 7 så började det krångla...

Permalänk
Medlem

är det nån som hittat en lösning på detta problem????

har samma problem på ett nvidia 260, fungerade utan problem med vista 64 men med windows 7 64 så slutar drivern att funka och återställs som oftast

men ibland går det så illa att datorn låser och visar mig en blåskärm

det som är lite konstigt är att det händer bara i windowsmiljö alltså i 2d applikationer inte i spel.....

har provat 511 olika drivrutiner men samma sak

Permalänk

Fortsatta problem

Ännu mer info...

Jag testade att sätta in XFX-kortet i min gamla dator och såklart fungerade det hur bra och stablit som helst.

Samanfattningsvis, den nya datorn går finfint med det gamla grafikkortet och den gamla datorn går toppen med det nya grafikkortet.

Det som skiljer systemen åt är följande, om man bortser från hårdvaran...

Nya datorn:
Windows 7
64 bit
DirectX 10 eller 11 (vet ej vilket)

Gamla datorn:
Win XP
32 bit
DirectX 9.0c

Detta är det jag kan komma på som kan vara felet. Alltså att Nvidia-grafikdrivrutinen fungerar dåligt med DirectX 10, 11 för just det grafikkortet.

Visa signatur

It´s a long way to the top if you wanna rock´n´roll

Permalänk

Lösning på problemet!

Tänkte bara dela med mig hur detta problem har löst sig. Lösningen är väl i och för sig ingen trevlig lösning. Kortet var defekt från fabrik tydligen. Jag skickade tillbaks kortet till komplett.se. Dom testar och upptäcker att det är fel på det. Jag har misstänkt att det var fel men trodde liksom aldrig att det kunde hända mig. Jag har aldrig haft några problem förr.

För övrigt tyckte jag att supporten på XFX var rätt så mediokra. Dom sa bara att jag skulle testa med ett annat kort. Nu fick jag ett Gainward istället. Har ingen jättebra koll på om det är ett nice kort men det är samma sort (GTX 260).

Nu fungerar datorn hur bra som helst, riktigt gött faktiskt. Skönt att komplett tog sitt ansvar, en eloge till dem.:up:

Visa signatur

It´s a long way to the top if you wanna rock´n´roll

Permalänk
Medlem

Re: Lösning på problemet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jarrajarrabird
Tänkte bara dela med mig hur detta problem har löst sig. Lösningen är väl i och för sig ingen trevlig lösning. Kortet var defekt från fabrik tydligen. Jag skickade tillbaks kortet till komplett.se. Dom testar och upptäcker att det är fel på det. Jag har misstänkt att det var fel men trodde liksom aldrig att det kunde hända mig. Jag har aldrig haft några problem förr.

För övrigt tyckte jag att supporten på XFX var rätt så mediokra. Dom sa bara att jag skulle testa med ett annat kort. Nu fick jag ett Gainward istället. Har ingen jättebra koll på om det är ett nice kort men det är samma sort (GTX 260).

Nu fungerar datorn hur bra som helst, riktigt gött faktiskt. Skönt att komplett tog sitt ansvar, en eloge till dem.:up:

Ja, för en gångs skull tar dem hand om sina kunder!

Good for you!

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem

jag har liknande problem som ni har beskrivit det .jag har ett geforce 8800 gts 512 funkar hur bra som hälst tills jag setter i mitt ljudkort creative sb x-fi ,Då hackar bilden på filmer och program efter en stund klagar den på drivrutinerna till bildskärmen slutar att svara men har åtgärdats. kan det vara ljudkortet som det är knas på eller någe annat? mitt morderkort är:k9a2 cf series ms-7388(v1.x) AMD athlo(tm) 64x2 dual core 4200+ mitt nätagg liger på700w hoppas på svar tack i förhand:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Gokväll!
Har ett störande problem. När jag spelar vissa spel, tex Assassins Creed eller om jag kör 3dMark Vantage så krashar spelet/programmet. Kort sagt en CTD.

Andra mystiska grafikfel uppstår också i skrivbordet på Windows, tex att det flimmrar och blir konstiga sträck på ett program så att man inte kan se ett skit.

Följande meddelande dyker upp nere i högra hörnet...
"Grafikdrivrutinen NVIDIA Windows kernel mode driver, version 191.07 slutade svara och har återställts"

Har exakt samma problem...fast med ett xfx 5770 (ati) blir väl bara att lämna tillbaka antar jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billys
Har exakt samma problem...fast med ett xfx 5770 (ati) blir väl bara att lämna tillbaka antar jag?

Kort svar: Ja.

Långt svar: Har själv ett par HIS 5770, det ena har fungerat felfritt sedan dag ett medan det andra bara strulat. Har provat båda i samma system i flera olika system och kan bara konstatera att det måste vara något fel på det ena kortet (= hårdvarufel). Sedan kan man säkert få det att fungera hjälpligt genom att flasha/baka/hotfixa/osv men RMA är nog det bästa i vilket fall.