Snabb extern HDD med närverkskontakt och smidig att flytta

Permalänk
Medlem

Snabb extern HDD med närverkskontakt och smidig att flytta

Hallå!

Jag har använt diverse externa HDDs med blandat resultat, tycker de fungerar bra men är på tok för långsamma. Så jag vill alltså ha en snabb extern HDD med då lämpligen nätverkskontakt istället för USB. Jag vill alltså ha en mindre HDD som är snabb och lätt att flytta vid behov. Därför tänkte jag köpa mig en extern HDD med nätverkskontakt alternativt ett chassi med denna kontakt och sen sätta in en 3,5 tums SATA HDD.

Krav: Snabb (flyttar stora som småfiler) och smidig (enkel att flytta)! Budget 1-2k totalt för 1-2TB med nätverkskontakt. Ska fungera med både Mac och PC

Så vad rekommenderar ni för mig?
Någon härifrån kanske: Chassit som är billigast, Fractal Design Cluster Box LAN tycker jag verkar smidig och prisvärd med tillhörande 1TB HDD, eller som sagt vad säger ni?
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskkabinett/naetve...

Alternativet är en FTP (NAS?) typ denna: Och därmed slopa smidighetskravet
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskkabinett/netgea...

Och så kan jag ha den igång 24/7 och även fjärrstyra den över Internet och tanka från den, jag har ingen erfarenhet av FTP:s så ursäkta mina nybörjar frågor om dem…Men tänker mig att den sistnämnda då går att även ha som torrentklient, eller?

Tack på förhand!

Visa signatur

markus

Permalänk
Hedersmedlem

Alla nätverkshårddiskar under 2000 kronor är i princip skräp. Ska du överföra något annat än textdokument kommer du förmodligen irritera dig på prestandan. Undantag finns självklart, men de är väldigt få. Har personligen inte testat Netgears ReadyNAS Duo men den lär vara ett hyfsat prisvärt val.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Alla nätverkshårddiskar under 2000 kronor är i princip skräp. Ska du överföra något annat än textdokument kommer du förmodligen irritera dig på prestandan. Undantag finns självklart, men de är väldigt få. Har personligen inte testat Netgears ReadyNAS Duo men den lär vara ett hyfsat prisvärt val.

Ok, tja jag har som sagt bara testat USB diskar och stör mig på deras undermåliga prestanda. Frågan är om en nätverksdisk kommer gå så mkt snabbare än motsvarande USB? Alltså är det gränssnittet som är flaskhalsen för mig?

Vill ogärna köpa ex ett Fractal chassi med nätverkskontakt och sen märka att den externa HD:n ändå är lika långsam som motsvarande USB, vad tror ni?

Så frågan kvarstår, enkelt chassi med nätverkskontakt (som kommer gå snabbare än motsvarande USB?) eller satsa på en större Netgear ReadyNAS Duo med förhoppningsvis ännu bättre prestanda?

Återigen tack på förhand för all hjälp!

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markusw
Ok, tja jag har som sagt bara testat USB diskar och stör mig på deras undermåliga prestanda. Frågan är om en nätverksdisk kommer gå så mkt snabbare än motsvarande USB? Alltså är det gränssnittet som är flaskhalsen för mig?

Vill ogärna köpa ex ett Fractal chassi med nätverkskontakt och sen märka att den externa HD:n ändå är lika långsam som motsvarande USB, vad tror ni?

Så frågan kvarstår, enkelt chassi med nätverkskontakt (som kommer gå snabbare än motsvarande USB?) eller satsa på en större Netgear ReadyNAS Duo med förhoppningsvis ännu bättre prestanda?

Återigen tack på förhand för all hjälp!

Fractals chassi duger inte fär bra speeds, anta att hårddisken klarar 80 MB/s

80*8 Mb/s = 640 Mb/s
640 > 480
då pratar vi rätt låga teoretiska hastigheter alla USABdiskar flaskar. För att få ut 80 MB/s krävs gigabitethernet och en rätt bra processor i NASen, vilket fractals chassie inte har.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Fractals chassi duger inte fär bra speeds, anta att hårddisken klarar 80 MB/s

80*8 Mb/s = 640 Mb/s
640 > 480
då pratar vi rätt låga teoretiska hastigheter alla USABdiskar flaskar. För att få ut 80 MB/s krävs gigabitethernet och en rätt bra processor i NASen, vilket fractals chassie inte har.

Ok, då skippar jag det chassit och den grundidéen.
Dock undrar jag vad denna har:
http://www.dustinhome.se/pd_5010206204.aspx?

Som inte exempelvis dessa har?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=480580
http://www.dustinhome.se/pd_5010201295.aspx

Så som jag ser det så kommer jag att sakna OS men det finns väl säkert något gratis eller billigt alternativ som kan göra mer än Netgear varianten, eller?

Alltså använda en budget dator istället för en dyrare NAS, vad skiljer dem åt? Vill alltså använda datorn på motsvarande sätt som jag kan använda en Netgear ReadyNAS Duo på.
Jag ser främst möjligheter med att sätta ihop en egen "NAS" av en enklare dator och prismässigt skiljer det ändå inte så mkt, eller missar jag något väsentligt?

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem

Lite sent svar men...

Med rätt kunskap och OS så kommer en dator att var lika bra eller bättre som en readynas. Men datorn kräver mer i form av tid och kunskap för att nå samma nivå.

Jag har haft en ReadyNAS stående i städskrubben i snart ett år, istället för en mindre skräpdator. För mig var storleken avgörande. Få datorer blir lika små som NASen.

/D

Visa signatur

"Old enough to know better, young enough to do it anyway"