Permalänk
Medlem

Thomson ST780, Startar om???!!

Hejsan!

Min router (Thomson ST780) startar om sig minst en gång om dagen. Det klickar till i den och sen lyser bara första lampan (utav typ 7st) och sedan börjar den att boota upp sig igen...

Den har funkat skit bra i över ett år, aldrig hänt innan, jag tog kontakt med Glocalnet som vi har som leverantör och de skickade en ny... samma problem!

Det händer heller inte vid något speciellt tillfälle, det kan vara när som helst! Jag börjar misstänka att det är kontaktdosan som är knas, den låter mysko. typ som om det sitter en syrsa i den hela tiden och spelar...

Vad kan detta bero på... jag har heller inte gjort något speciellt innan det började strula såhär. ända jag kan komma på är att jag installerat Windows 7, men det ska ju verkligen inte ha med saken att göra...

Uppskattar all hjälp och tipps jag kan få!

Permalänk
Medlem

Fick du ny splitter? Dom har ju extern. Har ni testat att sänka hastigheten?

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Fick du ny splitter? Dom har ju extern. Har ni testat att sänka hastigheten?

Dem skickade en helt ny router, antenen var av på den. men den funkade ändå. samma omstarts-problem även med denna dock.

Sen dess har de även skickat en ny modell. den är vit ochheter ST782 tror jag. den startade inte om hela routern men den tappade internet om och om igen var 3 minut typ eller snabbare. detta hände inte med min svarta st780 router...

JA, jag har det kopplat till första jacket

Permalänk
Medlem

Fick du en ny splitter till nya modemet? Nya modellen du fick (bör vara 784) använder nämligen samma splitter som 780.

Frikoppla 1a jacket om du har fler än ett jack. Ifall det är nåt på din egna slinga som får modemet att balla ur så ska det fungera bra nu, samma fel med endast 1 jack inkopplat och helt ny utrustning så är felet någonstans utanför dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ormey
Fick du en ny splitter till nya modemet? Nya modellen du fick (bör vara 784) använder nämligen samma splitter som 780.

Frikoppla 1a jacket om du har fler än ett jack. Ifall det är nåt på din egna slinga som får modemet att balla ur så ska det fungera bra nu, samma fel med endast 1 jack inkopplat och helt ny utrustning så är felet någonstans utanför dig.

Okej, jag antar att du menar kontakten som ska sitta i väggen som i änden har 3 st i olika färgade internetkontakter = Splitter?

Jag använder nu den gamla routern som jag alltid haft. För den funkar bäst.
så här har jag det kopplat just nu:

Första jacket är bakom min säng, så där ifrån går det en förlängningssladd och i den sitter först "internetsplittern" sen vårat larm och sen en telefon. detta har funkat i över 2 år hur bra som helst. Men när detta hände så sa dem på supporten att prova koppla splittern direkt till första, alltså skippa förlängningen.

När jag provade detta så funkade allt bra, allt lyser som det ska, MEN. Telefonerna i huset är HELT döda som om de inte ens vore inkopplade... mycket konstigt. kopplar man sedan telefonen direkt på modemet, på baksidan så funkar det...

Förstår inte riktigt vad du menar att jag ska göra... var ska jag koppla splittern?

Permalänk
Medlem

Testa stänga av upnp om du inte använder det, löser problemet för en del

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Ring support. Bredbandsbolaget påstår i alla fall att det är ett mjukvarufel och att det håller på att lösas. Ringde senast för några dagar sedan.

Har exakt samma fel som dig, det bara klickar till och den startar om.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Ring support. Bredbandsbolaget påstår i alla fall att det är ett mjukvarufel och att det håller på att lösas. Ringde senast för några dagar sedan.

Har exakt samma fel som dig, det bara klickar till och den startar om.

det är ju skönt att höra att man inte är ensam om detta problem, tycker det är så jäkla konstigt att det händer med flera routrar bara helt plötsligt. Dem mste ha gjort ngn ändring på derAs nät som orsakar detta :S

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har samma problem med mitt. Har ni hört om någon lösning?

Mvh Matte

Visa signatur

| Intel Core 2 Duo E6750 | Gigabyte GA-G33M-DS2R |
| XMS2 4Gb PC-6400 | Asus EAH4870 1Gb |
DO IT! DO IT!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mate
Hej

Jag har samma problem med mitt. Har ni hört om någon lösning?

Mvh Matte

Tjenare!

Japp, jag har dock glömt att skriva det. Det är tydligen ett programvarufel till routern som krånglar och detta håller dem tydligen på att försöka fixa. Jag har glocalnet och det är detta dem har sagt till mig.

Så det är bara vänta och se. Versionen jag har på min just nu är: 8.2.H.1

så vi får väll se när dem nu uppdaterar, för det gör dem tydligen automatiskt utan att man märker det

Permalänk
Medlem

Det sägs ska vara mest tele2 och glocalnet som har det problemet. själv kör jag med tele2 och samma problem. Har beställt nytt modem så då får vi se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fått sitt problem fixat? Jag har haft samma problemet i över ett halvår, ringer jag BBB säger de bara att de jobbar på ny mjukvara. Jävligt kul att internet fortfarande går ner 15 gånger om dagen...

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Tjenare,

Det har gått ett bra tag nu och den startar inte om alls så ofta som förrut. Dem har gjort en liten uppdatering verkar det som och jag antar att det är denna som har hjälpt lite, just nu har jag version: 8.2.S.1.

Jag ringde dem och frågade varför det fortfarande hände men att det dock var mycket mindre sedan uppdateringen, de svarade då att dem fortfarande höll på med att felsöka problemet det är alltså inte "stämplat" som löst ännu.

Antar att det bara är att vänta, jag själv orkar inte greja med detta mer och det händer som sagt väldigt sällan.

Permalänk
Medlem

Det är typ för mig att när jag sitter och spelar css så startar den helt om sig så det bara är en röd lampa som lyser och så jobbar den i gång igen. Hat en Thompson St585 v6

Permalänk

Har samma problem fast med Telia min heter TG787verision är 8.2.W.2 :/

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone