Tv-avgiftskontrollant kom på besök.

Permalänk
Medlem

Tv-avgiftskontrollant kom på besök.

Det kom en liten farbror hit idag och kollade om jag hade tv eller inte.

Jag förundrad över hur han kom in i porten? Och hurvida han får vistas i trapphuset eller inte? Alla som bor i huset har magnetbricka för att komma in. Får då personer som INTE är residenter i detta hus, komma in här utan tillåtelse tex genom att dem blivit bjuda hit av någon av minna grannar.

Nån som vet?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Finns ju många alternativ, han kanske jobbar som tidningsutdelare eller brevbärare eller dyl, eller kör "råka komma samtidigt som någon annan som ska in"-taktiken.

Huruvida han får vistas i trapphuset vågar jag inte uttala mig om dock.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Släppte du in människan då? Du måste ju inte släppa in honom i din lägenhet från trappen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Släppte du in människan då? Du måste ju inte släppa in honom i din lägenhet från trappen.

NEJ! Man är väl inte född igår heller :). Men ändå obehagligt att dom kommer sådär. Värre än jehovas.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ryska Jehovas som jag har haft besök av har fan varit i klass med tvstinsarna

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Hade du en TV då? Hade själv inte släppt in dom oavsett om jag haft en tv eller inte!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Släppte du in människan då? Du måste ju inte släppa in honom i din lägenhet från trappen.

Dom får faktiskt inte gå in hos folk även om dom blir inbjudna. Måste varit för många kontrollanter som försvunnit spårlöst i tjänsten eller nått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Dom får faktiskt inte gå in hos folk även om dom blir inbjudna. Måste varit för många kontrollanter som försvunnit spårlöst i tjänsten eller nått.

hehe..låter som en mkt trolig teori :P.

Fortfarande ingen som vet vad för regler som gäller angående vilka som får vistas i trapphus som är skyddade av säkerhetssystem?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt att tänka mig att det finns någon regel, än mindre lag, mot att få vistas i ett trapphus. Vilka system som används för att hindra folk från att ta sig in lär ju inte ha någon betydelse i sig. Om det fanns en sådan regel skulle reklamutdelare ha väldigt svårt att utföra sitt arbete, Jehovas vittnen skulle behöva ha ännu duktigare jurister och barn skulle inte tillåtas att gå runt och sälja saker för sina klassresor. Nu är detta kanske inte så bra exempel för att försvara friheten att vistas på allmänna platser, men de visar i alla fall att denna frihet fortfarande tycks finnas. Bara idén att man inte skulle få gå in i en port bara för att det krävs något för att öppna dörren känns tokig. Att bråka och väsnas eller förstöra något för att ta sig in är självklart inte tillåtet, men det är egna brott och har inte med själva trapphuset att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
hehe..låter som en mkt trolig teori :P.

Fortfarande ingen som vet vad för regler som gäller angående vilka som får vistas i trapphus som är skyddade av säkerhetssystem?

Det spelar väl ingen roll hur svårt det är att komma in i trapphuset? Det är ju om det är tillåtet eller inte som är det intressanta.

Om de skulle att få för sig att installera eye scan, dubbla nycklar, vakthundar och taggtråd som man måste ta sig förbi för att komma in så behöver det inte betyda att man bryter mot någon regel/lag om man följer med brevbärarn in.

Fråga hyresvärden

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Vet inte om den postats i nån annan tråd, men en klassiker är det: http://www.youtube.com/watch?v=MJvGkmpbKHw

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Man kan inte annat än älska radiotjänst.

När jag flyttade till Sydkorea i Augusti så adressändrade jag till mina föräldrars adress för att min post skulle ha någonstans att ta vägen. Har tidigare varit skriven på den adressen i 19 år. Gissa vilka som ringer mig på min Svenska mobiltelefon och undrar om jag betalar tv-licens på adressen jag står skriven på.

Mina föräldrar har bott på samma adress sedan slutet på 70-talet och mig veterligen betalat tv-licens ända sedan dom flyttade in. Borde inte radiotjänst kunna se att tv-licens betalats på den adressen i mer än 30 år? Jävla nötter alltså.

Permalänk

Tar de ett steg innanför trösklen så anmäler man de för hemfridsbrott så enkelt är det. Det kan man göra mot alla. (Undan tag är väl om det pågår ett brott och polisen springer in) men man får snällt avböja om de frågar om de får stiga på man behöver inte

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

De är som råttor, om det finns det allra minsta möjlig hål någonstans så kryper de in i huset. Och lösning på problemet är att skaffa katt. Här är en bild på en katt när en rånartjänst nisse försöker krypa in genom ett öppet fönster: http://www.freewilliamsburg.com/archives/scary_big_cat.jpg

Nå vad jag har hört så kan dessa gubbar få nyckel av fastighetsägaren, vilket isåfall skulle förklara det bra. En tidningsartikel om att radiotjänst just har gjort detta: http://xn--fastighetsgarna-9kb.org/web/s_67_62_10_1_2_38_1.as...

Sedan såklart smita in med folk, man ska tänka på att det är ofta lite folk som är lite udda där uppe som skaffar ett sådant jobb. Så samvetsproblem med att ljuga vid porten och låtsats som om de bor där är inget problem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

De försökte ringa igår, tyckte det var ett märkligt nummer, tur man kollade upp det och inte svarade.
Jag ser inte på skitkanalerna SVT, och lyssnar inte på skitkanalerna P1.. osv. Så varför i helv*te ska man betala för skiten.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag tycker självklart det är upp till var och en att betala sin tv-licens och man kan ifrågasätta metoderna de använder för att registrera tv-ägare.

Men jag blir lite fundersam. Är det grejjen att betala ni har svårt för eller är det som en annan kommentar - "Ser inte på skitkanalerna SVT" ?

Visst - jag ser väldigt sällan på SVT1 & 2 men jag inser ändå behovet av att ha en kommersiellt oberoende tv. Om allt skulle vara som TV3, TV4, osv så skulle allt vara vinklat efter kommersiella intressen.

Jag betalar tv-avgiften själv och har en åsikt om nyttan med det. Dock predikar jag ju inte för att alla ska betala osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tripodz
Jag tycker självklart det är upp till var och en att betala sin tv-licens och man kan ifrågasätta metoderna de använder för att registrera tv-ägare.

Men jag blir lite fundersam. Är det grejjen att betala ni har svårt för eller är det som en annan kommentar - "Ser inte på skitkanalerna SVT" ?

Visst - jag ser väldigt sällan på SVT1 & 2 men jag inser ändå behovet av att ha en kommersiellt oberoende tv. Om allt skulle vara som TV3, TV4, osv så skulle allt vara vinklat efter kommersiella intressen.

Jag betalar tv-avgiften själv och har en åsikt om nyttan med det. Dock predikar jag ju inte för att alla ska betala osv.

+over9000

Det spelar ingen roll om man tittar eller inte. Oberoende media är viktigt för vårt samhälle.

Permalänk

har nog inte tittat på varesig svt eller tv4 på säker över 5 år har aldrig tid att kolla på tv och när jag väl gör det så sätter jag på nått inressant typ Discovery, Nature channel eller nått sånt.

aldrig att jag skulle få för mig att sätta på typ let's dance eller idol eller nått liknande då jag tycker det bara är så jäkla tråkigt att det inte borde finnas...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
aldrig att jag skulle få för mig att sätta på typ let's dance eller idol eller nått liknande då jag tycker det bara är så jäkla tråkigt att det inte borde finnas...

Nu är det ju inte SVT som sänder dessa programmen.

Permalänk
Medlem

hade ni haft portkod hade det varit en annan femma.
här i västerås så finns det en kod som funkar till alla porter med kod (lägenhetsportar).

vi betalar tv-avgift sedan det var en kontrollant som trängde sig in när min fru öppnade.
well well..

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk

Känns skönt att inte äga en TV. Den åkte ut när det analoga nätet släktes ner.

Om jag köper en TV kommer det inte finnas nån digitalbox eller antennsladd inkopplad ändå.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tripodz
Men jag blir lite fundersam. Är det grejjen att betala ni har svårt för eller är det som en annan kommentar - "Ser inte på skitkanalerna SVT" ?

Jag ser inte på tv, och om jag enstaka gång skulle göra det så absolut inte svt.
Sedan är 2000kr om året mycket för något som man ej använder. Vissa som jag tycker dessutom att svt inte är neutrala och förutom det bedriver saker som de ej skall göra. (nöje) Vi behöver knappast kommersiellt obunden nöje.
Så jag kan inte komma på något vettigt argument till varför jag först skall köpa en tv (som jag ej kommer använda), och sedan betala 2000kr till radiotjänst.

Personer som snokar efter tvapparatter, brudar, weapon of mass destruction etc i min lägenhet, är inte välkomna utan husrannsakan. Ju mer påträngande de är ju mer förbannad blir jag. T.ex. stå och glo in i fönstret för att se en tv, tjej eller whatever. Ja radiotjänst gubbar gör sånt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

2000sek/året på något man inte använder..
Spännande.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
2000sek/året på något man inte använder..
Spännande.

Fast det är ju inte användandet av en TV utan ägandet av en som man betalar för.
Att sen avgiften går till viss del till SVT/UR/SR är en annan sak.
Argumentet att "Jag tittar inte på SVT/lyssnar inte på radio" är dumt eftersom det inte har med saken att göra.

Protestera på ett ordentligt sätt mot en otidsenlig lag. Att kräva licens för användandet av en elektronisk pryl är otroligt gammalmodigt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag äger inte ens en TV

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
+over9000

Det spelar ingen roll om man tittar eller inte. Oberoende media är viktigt för vårt samhälle.

Det finns inget som är Oberoende Media. Visst SVT är väl i större grad oberoende jämfört med tex tv3. Men dem är ändå delvis skattefinansierad.(?) Vilket gör dom beroende av staten. Dom är också beroende av publiken, finns ingen kanal som inte är det. SVT skulle väl inte fylla något syfte om INGEN tittade på kanalen. Därför måste dom anpassa sitt utbud efter sin målgrupp.

Att tv-avgiften INTE är frivillig bidrar således till deras oberoende, men dock på bekostnad av konsumenterna. Vi är tvingade att betala oavsett om vi tycker att dom sänder massa skit, eller om dom sänder bra saker. Det blir då en riktigt bra deal för dom som tycker att SVT och SR är det bästa som finns, men det blir å andra sidan en riktigt irriterande utgift för dem som känner att de betalar för någonting som de inte vill ha. Publicservice systemet har väl varit omdebatterat överallt där det har förekommit/förekommer just på grund av dessa anledningar. Public service lägger alltid focus på behovet hos samhället/den stora massan, och försummar därmed behovet hos den enskilda individen. Konsumentfrihet och marknadsstyre är blir det som man får offra bort.

Man brukar dock tala om tre huvudpunkter som Public Service ska uppfylla:

* Full Geografisk täckning för sändning och mottagning.

* Utbudet ska vara anpassat efter alla (huvudsakliga) smaker, intressen och behov samt reflektera samhällets åsikter och övertygelser.

* Fylla behovet hos minoriteter.

(Vidare läsning: McQuial - "Mass Communication Theory", 5:e upplagan 2008)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har sett en gubbe för länge sen som jaggade bort snubbe från radiotjänsten som smygg sig inne på hans bakgård haha

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Bostadshus räknas som privat mark. Vem som helst har inte rätt att gå in i ett trapphus även om denna regel knappast efterlevs särskilt väl.
Sen vet jag inte om Tv-pejlarna har någon sorts dispans, vilekt inte är omöjligt.

Dom har varit hos mig en gång och knackat på, men jag sa bara vänligt att jag bara har dator och så kryssade killen av mig och tackade för sig.

Snart börjar dom väl med Medieavgiften istället. Då får man väl börja säga att musiken de hör är från hemmastereon. Tills de avgiftsbelägger denna.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att avgiften man betalar även gäller radiomottagare? Alltså stereon hemma i vardagsrummet, köksradion, bilstereon osv?

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Är det inte så att avgiften man betalar även gäller radiomottagare? Alltså stereon hemma i vardagsrummet, köksradion, bilstereon osv?

Men nej. Vet inte hur många gånger jag sett den frågan, ungefär lika ofta som folk påstår att det är olagligt att halsa sprit på allmän plats typ. Det heter tv-avgift av en anledning.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.