Delade mappar och password?

Permalänk

Delade mappar och password?

Jag har delat ut mappar i windows 7 och stängt av password frågan på den datorn vid uppstart. Men när jag försöker komma åt dom delade mapparnaöver LAN så frågar datorn hela tiden efter password (login) kan man stänga av detta för jag får inte min htpc att hitta de delade mapparna utanb att jag måste logga in hela tiden. Detta funkade när jag körde XP. HTPCn kör vista om detta har betydelse?

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Medlem

Ta "Avancerad Delning" istället.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Jag har valt avancerad delning och satt behörighet till "fullständig behörighet" tillåt men jag tror inte att det är mapparna som strular det är att komma åt datorn överhuvudtaget som kräver lösenord.

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Medlem

Det där borde skötas automatiskt... du verkar göra rätt. Manuellt är det på med gästkontot, tillåt "alla" att se mapparna via delningen och även på fil/mappnivå (kan vara detta du glömt), via gruppprinciper tar du och tillåter gäst ansluta via nätverket ("Deny access to this computer from network", där ligger guest med).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Hmm trodde detta skulle vara enkelt i windows 7. Jag tror inte det är dom delade mapparna som strular för allt fungerar när jag väl loggat in. Problemet är att när jag försöker ansluta till windows 7 datorn så kräver den att man anger user/lösenord. Detta måste väl gå att få bort, jag har testat att gå in på "control userpasswords2" för att ange att passwords m.m. ej skall behöva anges men det hjälper inte om man ansluter från annan dator.

Visa signatur

Sajberman

Permalänk

Jag löste det genom att sätta samma användare och lösenord på alla datorer i nätverket. Det var inte riktigt så jag ville ha det men det fungerar tills vidare. Det kanske ändå är något strul med gästkonto eller att man helt enkelt måste ha samma användare/password för att den inte skall fråga efter login.

Visa signatur

Sajberman

Permalänk

antar att dela ut ser ut som i vista på W7 kan inte kolla tog bort w7 igen och kör bara vista igen

1. om du vill slippa ange lösen för dina delade mappar gå till

nätverk och delnings center och stäng av "password protected sharing" lösenords skyddad delning eller nått på svenska

2. öppna fönstret för dela ut till den mapp du vill dela

i listan längst upp välj everyone tryck på [add]

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows