Tv-ut med DVI / HDMI eller VGA, stor skillnad?

Permalänk
Medlem

Tv-ut med DVI / HDMI eller VGA, stor skillnad?

Har just nu tvn kopplad till datorn via en vga sladd. Det är en hdready 32" lcd. Den går i upplösningen 1360x768.

Skulle det bli någon märkbar kvalitetsförändring om jag köpte en hdmi/dvi kabel istället? Jag har dvi utgång på grafikkortet och hdmi på tvn.

Om ja, ska man då köpa en hdmi-hdmi sladd och köra med en dvi-hdmi adapter eller ska man direkt köpa en dvi-hdmi kabel? Eller har det helt enkelt ingen betydelse?

Permalänk
Medlem

Läs manualen till TVn hur tillverkaren vill att du kopplar. Kan även ladda ned manualen från tillverkarens hemsida. I vissa äldre platta TV modeller får du ingen bild via HDMI utan det står i manualen att de ska kopplas via VGA. Vissa försäljare har även varnat för det förut.

Läs manualen innan du köper någon kabel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Läs manualen till TVn hur tillverkaren vill att du kopplar. Kan även ladda ned manualen från tillverkarens hemsida. I vissa äldre platta TV modeller får du ingen bild via HDMI utan det står i manualen att de ska kopplas via VGA. Vissa försäljare har även varnat för det förut.

Läs manualen innan du köper någon kabel.

Tack för tipset, har kollat upp det. Den kan köra tv-ut via hdmi ingången.

Undrar fortfarande vad som blir bäst kvalitetsmässigt dock.

- DVI - VGA (detta kör jag nu)

- DVI - HDMI

- HDMI - HDMI (med adapter från grafikkortet)

HDMI/DVI ska ju vara bättre, men kommer jag se någon skillnad? Är det värt att köpa en ny kabel?

Permalänk
Hedersmedlem

Tror du kommer märka en skillnad om du byter till HDMI/DVI. Så länge det är DVI/HDMI till teven handlar det om digitala signaler och således är de lika bra. Har du DVI ut från grafikkortet är det dock kanske smidigare med en DVI-HDMI-sladd.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Tror du kommer märka en skillnad om du byter till HDMI/DVI. Så länge det är DVI/HDMI till teven handlar det om digitala signaler och således är de lika bra. Har du DVI ut från grafikkortet är det dock kanske smidigare med en DVI-HDMI-sladd.

Ok tackar! Kabeln kostar bara 50 kr i vilket fall som helst. Har dock en följdfråga.

Har ett HD4850, kan jag få ljud på tvn via grafikkortet genom en hdmi kabel?

Isf skulle jag ha en dvi-hdmi adapter från grafikkortet och hdmi-hdmi sladd till tvn.

Permalänk
Medlem

DVI + Ljud = HDMI Så bilden är samma.
HDMI + ATI kort behöver du bara 1 kabel.

ATI grafikkort har en inbyggd ljud krets. Du måste använda HDMI->HDMI kabel + adaptern du fick med grafikkortet för att få ljud.

Glöm inte att du har 2st ljud kort nu så gå in i kontroll panelens ljud inställningar och välj vilken du vill ha ljud från efter du kopplat.