Permalänk

Nytt projekt - 20-25K

Det var inte jättelänge sedan jag byggde ihop min Phenom II-rig, men av diverse anledningar tycker jag det är dags att sälja den och gå till ett annat bygge. Jag är inte riktigt nöjd med prestandan, och den genererar alldeles för mycket värme (ca 40 grader idle) för att duga för mina överklockningsbegär.

Så, min nuvarande dator kommer få ny HDD, annat chassi och säljas som designbygge (designbygge med AMD Dragon-mallen, mer specifikt) för att sponsra mitt nästkommande mer engagerade och bekostade projekt.

Jag hade tänkt mig Intel-plattform den här gången. Med god bas för överklockning. Datorn ska vara vattenkyld, i alla fall processor och grafikkort. Min egen nuvarande mall lyder följande:

CPU: Intel Core i7 920 (alt. 930 beroende på när jag köper)

MOBO: Här är det lite luddigt. Troligen Rampage II Extreme eller EVGA X58 Classified. Det sistnämnda har sina klara fördelar med enligt mig bättre design än R2E.

RAM: Här hade många föreslagit Dominator GT, men även om det är en ganska hög budget på bygget är den inte oändlig. Dominator GT skulle förståss passa väldigt bra med ett EVGA X58 Classified, men om budgeten skaver kan jag spara in lite på minnen till billigare med liknande frekvenser och latens. 1600MHz @ CL7 är önskvärt.

CHASSI: Den här komponenten är mer eller mindre bestämd. Ett Corsair Obsidian 800D. Delvis för att det är mycket trevligt att bygga i, delvis för att det har 3x120mm fläktplatser högst upp för radiator och för att det har fönster, vilket jag ser som ett måste i ett bygge av den här typen. Om någon vet ett rymligare chassi med lika bra vattenkylningsmöjligheter och fönster som inte kostar en förmögenhet, så ge förslag.

GPU: Jag hade tänkt mig 5850 eller 5870 i Crossfire. Jag ska betänka om jag finner det värt att lägga 2000kr extra för 5870, men är prestandavinsten tillräcklig kan jag väl tänka mig det. Men som sagt, hade jag varit helt bestämd hade jag inte gjort den här tråden, jag vill ha SweC-expertis

PSU: Inte så väldigt noga, helst Corsair och modulärt, ett HX850 ska räcka utmärkt, om ens det behövs.

HDD En SSD om budgeten räcker, annars Caviar Black / Barracuda 7200.12.

Kylning: Här framför allt behöver jag Sweclockers hjälp. Jag är ingen expert på vattenkylning, och kan behöva lite hjälp med att välja en del komponenter. Block, radiator, pump och tank kan jag hitta själv och vet vad jag behöver. Men anslutningar, nipplar och liknande är fortfarande lite förvirrande. En kort lista över vad jag behöver för att ansluta två grafikblock och ett CPU-block vore väldigt uppskattat. Hur det sedan kopplas ska inte vara några problem.

Budgeten ligger som sagt på 20-25000, kan gå upp till 27. All hjälp uppskattas!

Dock vill jag ha följande sagt innan ni kommenterar: För det första är jag inte så dum att jag inte vet att 25000kr är en stor summa pengar. Men det är min hobby, min ekonomi och det jag tycker om att göra. Jag har koll på det hela och vet att jag inte tar någon ekonomisk skada av det, framför allt då jag tjänar in mycket av summan på att sälja min nuvarande dator. För det andra kan jag inte tänka mig nVidias grafikkort, nej

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Avstängd

Helt meningslöst att köpa nytt när du redan har en am3 rigg. Visst intel är grymare prestanda, men jag skulle inte köpa nytt. Uppgradera isåfall den riggen som du redan har nu. AMD brukar ju i regel vara kallare än intel? Om du tycker dina temps är för höga, borde du satsa på vattenkylning. 4 Ghz hur som hellst är svårt med phenom 955. Skicka pm till mig om du vill sälja lite grejr, jag har amd rigg med.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte byta. Snarare köpa en fet SSD och köra som systemdisk. Du kommer uppleva mycket bättre prestanda med det bytet konsta byte av cpu. Jag köpte en SSD häromdagen, bland de bästa köp jag gjort någonsin. Jag måste fråga, i vilka applikationer är du inte nöjd med din överklockade Phenom II?

EDIT: Är sent och jag är trött just nu och såg inte att du var ekonomiskt oberoende. Jag skulle iaf lägga 25K på en NewYork resa och 2k på en SSD

Permalänk
Medlem

New York resa? det skulle jag inte rekommendera, högt övervärderad stad. Iofs är hela USA övervärderad då de lever i sin dumma bubbla och tror att de är bäst...

Jag kan dock inte förse själva trådskaparen med råd och synpunkter på hans kommande köp då jag inte anser mig vara tillräckligt nördig/erfaren för att ge han råd om vattenkylning och intel-godis. Men lycka till iallafall!

Inser att detta inlägg är ganska meningslöst men de är även de två ovanför mig som berättar för trådskaparen att han ska strunta i köpet istället för att ge han vettiga råd.

Godnatt

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem

Om du köper en dator för över 20.000 utan SSD måste du vara antingen totalt dum i huvudet eller totalt ointresserad av upplevd prestanda, bara jaga siffror eller klocking eller nått.
Om du faktiskt vill uppleva prestandavinster i annat än siffror i ett benchmarkprogram så är en SSD en solklar investering.
Det är väll det enda jag har att tillägga egentligen.

Permalänk
Medlem

kom igen svara på hans fråga.......om han inte vill ha en ssd disk så behöver la han inte det????jag köpte ett datorsystem för exakt 3 veckor sen samma summa pengar....Tog inte heller nån ssd disk efter som priset är overkill...Och helt onödigt har haft en 80 gb ssd disk innan jag märkte absolut ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Komplett:

Inet:

Och sen har vi vattenkylningen från Chillepc.co.uk:

Permalänk
Avstängd

Varför inte köpa en 920 processor i en bättre socket för multi gpu datorer, Malm01?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Helt meningslöst att köpa nytt när du redan har en am3 rigg. Visst intel är grymare prestanda, men jag skulle inte köpa nytt. Uppgradera isåfall den riggen som du redan har nu. AMD brukar ju i regel vara kallare än intel? Om du tycker dina temps är för höga, borde du satsa på vattenkylning. 4 Ghz hur som hellst är svårt med phenom 955. Skicka pm till mig om du vill sälja lite grejr, jag har amd rigg med.

Som sagt, en i7 vore kanske inte kallare, men den klarar högre temps innan den omstartar och får fnatt. Jag har provat både open-air-kylning med TRUE och två Ultra Kaze 3000 (molexkopplade) samt med Corsair H50, och den är fortfarande för varm för att få stabil på någorlunda roliga klocks.

Och som sagt, jag behövde inte en moralgenomgång utan hårdvarutips. Inte illa menat, men jag är väl medveten om min nuvarande dators potential, och vad jag gör med mina pengar.

Och Malm01: Tack för faktiska konkreta tips Enda jag har att poängtera är just att jag föredrar X58 för bättre stöd för Crossfire, i övrigt uppskattar jag att du är den enda hittills i tråden som inte kastade en moralkaka i ansiktet på mig ^^

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Om du köper en dator för över 20.000 utan SSD måste du vara antingen totalt dum i huvudet eller totalt ointresserad av upplevd prestanda, bara jaga siffror eller klocking eller nått.
Om du faktiskt vill uppleva prestandavinster i annat än siffror i ett benchmarkprogram så är en SSD en solklar investering.
Det är väll det enda jag har att tillägga egentligen.

Jag ska ha SSD, bara inte direkt vid köptillfället, för jag ska importera en separat efteråt.

Jag vill bara inte att resten av komponenterna ska begränsas av att köpa den samtidigt, och just därför räknar jag inte med den.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Avstängd

Okej, men vad tycks om detta då, bara en liten skiss av vad jag skulle ta :).

Man kan beställa vattenkylning utomlands med blir billigare, men detta är bara en inblick av vad man kan få för 25000:-

Permalänk
Medlem

Dessa saker passar dock inte dig kanske men som jag sagt i andra trådar så skulle jag nog köra på något i stil med ett moderkort med 2x processorer eller evga's 4 way sli om jag skulle lägga närmare 30k på en dator.

Varför räkna bort nvidia föresten när du ändå kanske tänkt handla datorn när deras kort kommer släppas?

Och helt klart att du ska köra på socket 1366 om du ska lägga 25k+ på ett system.
Förstår ej varför folk väljer 1156 för system på 20k+ finns ingen anledning till det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dani05
Varför räkna bort nvidia föresten när du ändå kanske tänkt handla datorn när deras kort kommer släppas?

Jag har hittills bara haft dålig erfarenhet av nVidia, och Fermi verkar inte heller vara fullt så spelinriktad, utan mer mot supercomputing (som Tesla). Dessutom är nVidias programvara, framförallt nTune, helt värdelös. Föredrar ATi. Tonvis med prestanda med de nya korten, och inte så massivt dyrt. Jag menar, jämför med hur mycket 8800 Ultra kostade vid releasen ^^

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sovereign
Jag har hittills bara haft dålig erfarenhet av nVidia, och Fermi verkar inte heller vara fullt så spelinriktad, utan mer mot supercomputing (som Tesla). Dessutom är nVidias programvara, framförallt nTune, helt värdelös. Föredrar ATi. Tonvis med prestanda med de nya korten, och inte så massivt dyrt. Jag menar, jämför med hur mycket 8800 Ultra kostade vid releasen ^^

Verkar som att det där verkar gå både och vissa har bara problem med nvidia medans vissa bara har problem med ati. Lite märklig men är väl lite av en smaksak eller också har man bara haft riktigt otur med den ena tillverkare.

Jo efter det man läst så verkar ju det som att dom inte är lika spelinriktade som tidigare. Men i vilket fall som helst så tror jag inte bara att nvidia kommer ge hela den marknaden till ati och så tror jag att deras kort ändå kommer bli vassare än ati.
För kommer nvidia erbjuda sina kort för 4k (säg 500kr dyrare än ati's) och prestera 30% bättre så väljer ju man det. Det är de jag menade med att inte räkna bort dem för man går ju efter det som är mest prisvärdast osv.

Det där ntune har jag inte direkt använt än riktigt så kan inte säga mycket där.

Nu minns jag inte riktigt var ju ett tag sen ultra kom men det var ju deras värsting kort och mycket bättre än ati's tror jag.

4000kr evga 4way-sli

2700kr i7 930

2x 4000kr/st fermi kort

1700kr corsair dominator 3x2 gb

2500kr chassi

2000kr nätagg

Ja något exempel bara. Är ca priser jag bara tog ur huvet.
Hamnar på ca 21000kr
Nu kan jag inte direkt mycket om vattenkylning kör det ej själv och aldrig gjort så men får väl säkert något bra för ca 4000kr.
Och en ssd för 2000kr
ca27000kr allt som allt
Tycker själv att ett av dessa typer av paket ser mer intressant ut än de ovanför.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dani05
Nu minns jag inte riktigt var ju ett tag sen ultra kom men det var ju deras värsting kort och mycket bättre än ati's tror jag.

4000 för Fermi vore ganska optimistiskt, med tanke på att GTX295 fortfarande kostar runt 5000. 8800 Ultra kunde kosta 9000 när det släpptes. Fermi kanske inte kostar så astronomiskt mycket, men 5000+ är mycket sannolikt.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.