Permalänk

Som en switch, fast tvärtom!

Detta är lite svårt att förklara, men jag undrar om det finns någon lösning som fungerar som en switch fast tvärtom?

Det är så att jag har BBB 100/10 och med denna tjänst erhåller jag 5 st IP-nummer. Jag har satt en switch med 5 portar som delar min uppkoppling till en filserver och till en router som de övriga datorerna ansluter via. Nu har jag alltså 3 IP-nummer och 3 portar lediga på switchen och jag undrar om det finns någon hårdvara som göra att jag kan koppla ihop dessa IP'n?

Jag söker alltså en lösning som kan koppla 3 IP'n till samma dator (så att jag erhåller en uppkoppling på 300/30), som en switch fast tvärtom alltså! Vet inte om det finns eller om det ens går, det kanske är jag som är ute och cycklar...

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk

Hmm nu kan det vara för att jag återigen har druckit några öl, men det enda jag uppfattade av ditt inlägg var "så att jag erhåller en uppkoppling på 300/30" och det kan du ju tyvärr glömma.

Ifall jag skulle ha läst igenom resten så ber jag om ursäkt

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk

Ok, nä det är kanske jag som fått det om bakfoten, jag vet dock att jag ska ha läst någonstans för ett tag sedan hur någon på något vänster lade samman 10 st IP-nummer och lyckades på så sätt få en uthastighet på upp till 100 (har för mig att det landade på 60-70 någonstans) istället för 10. Men det är kanske som sagt jag som är ute och cyklar...

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

kanske fungerar om man har 3 nätverkskort som man kopplar med ethernet kabel till dina 3 lediga portarna så kanske windows kan fördela så att den drar lika mycket på alla anslutningar, men det kanske inte går...

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk
Medlem

Med hjälp av en dator med tillräckligt många nätverksportar ska det gå att lastbalansera bandbredden och skicka ut som en ensam genom en extra port i datorn som då kan gå till valfri dator. Detta förutsätter odck att du får ut 100/10 per ip-adress. Mer i detalj hur man gör det vet jag dessvärre inte men läst att folk på forumet lyckats med det.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Vissa routrar med stöd för flera WAN portar kan detta gå att utföra.

Alternativet är en dator med 3 nätverkskort, dunka in Pfsense eller liknande. Det är då möjligt att köra loadbalancing på flera uppkopplingar.

Permalänk

Har letat efter switchar med flera WAN-portar, har dock endast funnit gamla dual wan-routrar. Men något sådant bör väl fungera i teorin iaf?

Bredbandsuttag ----Cat 6----> Switch ----3st Cat 5----> Switch med multipla WAN-ingångar ----Cat 6----> Dator

?

Edit: X00L, tack för tipset, ska läsa på om Multi WAN med load balancing i pfsense!
http://doc.pfsense.org/index.php/Multi_WAN_/_Load_Balancing

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

Re: Som en switch, fast tvärtom!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Detta är lite svårt att förklara, men jag undrar om det finns någon lösning som fungerar som en switch fast tvärtom?

Det är så att jag har BBB 100/10 och med denna tjänst erhåller jag 5 st IP-nummer. Jag har satt en switch med 5 portar som delar min uppkoppling till en filserver och till en router som de övriga datorerna ansluter via. Nu har jag alltså 3 IP-nummer och 3 portar lediga på switchen och jag undrar om det finns någon hårdvara som göra att jag kan koppla ihop dessa IP'n?

Jag söker alltså en lösning som kan koppla 3 IP'n till samma dator (så att jag erhåller en uppkoppling på 300/30), som en switch fast tvärtom alltså! Vet inte om det finns eller om det ens går, det kanske är jag som är ute och cycklar...

Du är ute opch seglar nånstans...

Du får TOTALT 100/10 från BBB. Du kan alltså inte "koppla ihop" 3 stycken IP'n. Hell, du kan inte ens koppla ihop några IP'n öht. Du kan inte ens ha två ISP'er och få två IP'n ens och på så sätt få högre hastighet. Din dator kommer fortfarande bara använda sig av en utav anslutningarna åt gången.

Permalänk
Medlem

Du erhåller 5 IP-adresser, inte 5 uppkopplingar. Hade du haft 5 uppkopplingar hade det gått att lösa med en lastbalanserare, men nu har du bara en uppkoppling och kan därmed aldrig få ut mer än 100/10 Mb/s.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Du kommer aldrig få 300 Download, Dock kan du få 30 upp.

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
Du är ute opch seglar nånstans...

Du får TOTALT 100/10 från BBB. Du kan alltså inte "koppla ihop" 3 stycken IP'n. Hell, du kan inte ens koppla ihop några IP'n öht. Du kan inte ens ha två ISP'er och få två IP'n ens och på så sätt få högre hastighet. Din dator kommer fortfarande bara använda sig av en utav anslutningarna åt gången.

Eftersom BBB uppenbarligen shapar trafik baserat på ip så kan man få 100/50 (inte över 100 ner då man troligen inte har gigabit hela vägen till lägenheten) med protokoll/program som klarar det eller med en router som lastbalanserar.

Burken84 och andra personer på forumet har gjort detta, så sluta prata i nattmössan ni som inte har nån aning.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Precis som Maniak skriver så är det uploadhastigheten som påverkas. Nu är det också så att BBB släpper på lite mer än 10mbps/ip upp. Den brukar ge mellan 10-20mbps upp. Själv har jag skickat i nästan 8MB/s upp med 4st wan-anslutningar på brandväggen. Kort huvudräkning så ger det typ 60mbps. Det är 15mpbs/ip.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Eftersom BBB uppenbarligen shapar trafik baserat på ip så kan man få 100/50 (inte över 100 ner då man troligen inte har gigabit hela vägen till lägenheten) med protokoll/program som klarar det eller med en router som lastbalanserar.

Burken84 och andra personer på forumet har gjort detta, så sluta prata i nattmössan ni som inte har nån aning.

Jobbar själv på en av världens största ISPer och har aldrig hört att detta skulle vara någon standard. Men sen har jag å andra sidan inte bbb.
Säger du att det är så så får jag tro dig.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingsX
Precis som Maniak skriver så är det uploadhastigheten som påverkas. Nu är det också så att BBB släpper på lite mer än 10mbps/ip upp. Den brukar ge mellan 10-20mbps upp. Själv har jag skickat i nästan 8MB/s upp med 4st wan-anslutningar på brandväggen. Kort huvudräkning så ger det typ 60mbps. Det är 15mpbs/ip.

Troligen är det lite mer som du säger pga overhead så kunderna inte ska klaga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
Jobbar själv på en av världens största ISPer och har aldrig hört att detta skulle vara någon standard. Men sen har jag å andra sidan inte bbb.
Säger du att det är så så får jag tro dig.

Hur gör ni när kunder ska ha en 100/10 lina?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak

Hur gör ni när kunder ska ha en 100/10 lina?

Kör bara symeriskt på ethernet, men skulle jag behövt göra det hade jag kört den i som en full 100 megare och strypt uploaden

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Bor man i ett hyfsat nytt hus så är det inte helt osannolikt att de kör gigabitswitchar, en polare till mig speedtestade upprepade gånger 300+Mbit under sommaren när det var relativt tomt på folk

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slackr
Bor man i ett hyfsat nytt hus så är det inte helt osannolikt att de kör gigabitswitchar, en polare till mig speedtestade upprepade gånger 300+Mbit under sommaren när det var relativt tomt på folk

Låter jäkligt konstigt att dom inte har satt det till 100 om det är det man pröjsar för

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

BBB installerar numera gignät där det byggs nytt. Inget konstigt med det.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingsX
BBB installerar numera gignät där det byggs nytt. Inget konstigt med det.

Fortfarande jävligt skumt om dom låter alla köra på fulla gigportar

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Avstängd

eh nej? för BBB äger!

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Eftersom BBB uppenbarligen shapar trafik baserat på ip så kan man få 100/50 (inte över 100 ner då man troligen inte har gigabit hela vägen till lägenheten) med protokoll/program som klarar det eller med en router som lastbalanserar.

Burken84 och andra personer på forumet har gjort detta, så sluta prata i nattmössan ni som inte har nån aning.

Ja, efter lite efterforskningar så verkar det fungera att göra som jag har tänkt och öka den totala upphastigheten (dock, som tidigare nämnt, ej nedhastighet). Som KingsX skriver så får man ut kring 20 Mbit/s upp med en 100/10-lina från BBB, teoretiskt så bör jag då kunna närma mig 100/100 iaf. Hur det fungerar i praktiken återstår att se...

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

Eller så slipper man allt krångel och skaffar 100/100 rakt av istället. Många bostadsområden kan välja mer än en leverantör, men vet inte om det. T.ex. i mitt område så finns det 3-4 st ISP:er att välja på i fibernätet, men bara min nuvarande ISP ePhone erbjuder 100/100, de andra ger Max 100/10 eller 50/50.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Eller så slipper man allt krångel och skaffar 100/100 rakt av istället. Många bostadsområden kan välja mer än en leverantör, men vet inte om det. T.ex. i mitt område så finns det 3-4 st ISP:er att välja på i fibernätet, men bara min nuvarande ISP ePhone erbjuder 100/100, de andra ger Max 100/10 eller 50/50.

I mitt område finns det ej möjlighet att välja 100/100 så jag får försöka krångla istället

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
Kör bara symeriskt på ethernet, men skulle jag behövt göra det hade jag kört den i som en full 100 megare och strypt uploaden

Precis som BBB gör då.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Precis som BBB gör då.

Fast du sa ju något om att det var baserat på ip. Jag pratade om att strypa porten till 10 i upload och då spelar ju inte ip nån roll. Kan ligga ett /30 nät eller ett /16 nät routat mot, uploaden kommer aldrig bli något annat än 10 oavsett hur många adresser man har.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

har hellre BBBs lösning tbh. Där i en vanlig uppsättning med 2-5 datorer med var sitt IP inte påverkar varandra i upload.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
Fast du sa ju något om att det var baserat på ip. Jag pratade om att strypa porten till 10 i upload och då spelar ju inte ip nån roll. Kan ligga ett /30 nät eller ett /16 nät routat mot, uploaden kommer aldrig bli något annat än 10 oavsett hur många adresser man har.

Lätt att ordna när man har tillgång till att konfa accesswitcharna ja :).

Men vad skulle du använda dig av för att strypa trafiken?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag kör med 5 nic + pfsense loadbalancing med bbb. Detta ger mig fortfarande dock bara 100mbit ner, men jag kan skicka i ca 70-80mbit upload.

Dock måste de klienter som tar emot min upload fördela sig på respektive ipadress.

5 ipadresser = 5 externa klienter en mot vardera ip-adress voila 70-80mbit.

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk

precis som Nuub sa är det inga probs med pfsense, kör samma setup och får ut samma hastigheter.

finns lite på pfsense docs om det, ex: http://doc.pfsense.org/index.php/MultiWanVersion1.2

Finns som sagt en hel del här på forumet som kör det just nu så det är nog inga större problem att få hjälp om du ska bygga en pfsense burk och kör fast

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Här kan ni läsa vidare från Burken84's tråd hur han har gjort med pfsense för att få ihop denna koppling

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"