Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Köpte ett 5870 idag. Drivrutinerna i Win 7 64 verkar vara lite sådär. Då och då kraschar drivrutinen och den säger att den återställt sig. Ibland bestämmer sig muspekaren för att bli dubbelt så stor. Störigt. Annars är jag nöjd, passade utan svårigheter i mitt Coolermaster Elite 340.

det låter som vanligt när man köper nytt kort, vänta på uppdateringarna så brukar det flyta som som bara den sen=) själv avaktar jag en månad denna gång=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Sitter här och velar fram och tillbaks över vilket grafikkort jag ska ta och börjar fundera på 2st 5850 i CF. Jag har ett 520W Corsair-nätagg, räcker detta för att driva 2st 5850? Känner mig väldigt skeptisk till det själv, men nån får gärna bekräfta

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Köpte ett 5870 idag. Drivrutinerna i Win 7 64 verkar vara lite sådär. Då och då kraschar drivrutinen och den säger att den återställt sig. Ibland bestämmer sig muspekaren för att bli dubbelt så stor. Störigt. Annars är jag nöjd, passade utan svårigheter i mitt Coolermaster Elite 340.

Konsigt, har inte upplevt det som du skriver. Drivrutinen har inte krashat en enda gång. Upplever den som väldigt stabil.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x | ASUS ROG X570 Crosshair VIII Dark Hero | ASUS TUF OC RTX 3090 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL14 | Corsair AX1200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marxor
Konsigt, har inte upplevt det som du skriver. Drivrutinen har inte krashat en enda gång. Upplever den som väldigt stabil.

troligen har han en instabil dator.

Windows 7 laddar ned gamla drivrutiner också för 5800 serien.
installera inte dem...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raptor
Sitter här och velar fram och tillbaks över vilket grafikkort jag ska ta och börjar fundera på 2st 5850 i CF. Jag har ett 520W Corsair-nätagg, räcker detta för att driva 2st 5850? Känner mig väldigt skeptisk till det själv, men nån får gärna bekräfta

Nej!
Du skulle troligen kunna klara dig på ett 650W men jag skulle hellre rekommendera ett 750w så har du lite mer marginal.
Sedan behöver ju du oxå ett PSU med 4 st PCI-E 6(+2) pin kontakter för köra cossfire med 5850. Tror inte jag har sett något 650w med så många PCI-E ström kablar.

Testa Antec Power Supply Calculator
http://www.antec.outervision.com/
Glöm inte att ta med "Capacitor Aging" om du räknar med att ha sakerna några år. 5850 drar nästan lika många watt som 4870

Permalänk
Medlem

JME Data har några Sapphire 5850 på lager nu. Beställde ett nyss och på någon timme har de nu skickat det

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raptor
Sitter här och velar fram och tillbaks över vilket grafikkort jag ska ta och börjar fundera på 2st 5850 i CF. Jag har ett 520W Corsair-nätagg, räcker detta för att driva 2st 5850? Känner mig väldigt skeptisk till det själv, men nån får gärna bekräfta

sweclockers egna test

http://sweclockers.com/articles_show.php?id=6203

om ditt nätagg har verkningsgrad på 80 % så har du ca 420 watt att leka med . vet inte hur mycket kräm din burk drar i jämförelse med i5 burken sweclockers kör med , men gissar på aningen mindre.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

När det gäller MSI Afterburner så går det att trixa med volten och allt annat utan att behöva flasha om på ett XFX HD5870 i alla fall.
MSI AB blev just uppdaterad till 1.2.0 och i och med detta så kan man nu få sin information visad på sin G19, men dock inte i färg, än..
http://event.msi.com/vga/afterburner/

Visa signatur

A(HINI) vaccinerad. ;-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marxor
Konsigt, har inte upplevt det som du skriver. Drivrutinen har inte krashat en enda gång. Upplever den som väldigt stabil.

Skumt. Jag kör Win 7 Pro RTM med drivrutiner från amd's hemsida. Aldrig haft några problem i spel, bara när man sitter och surfar med chrome. Skummaste buggen är ju att muspekaren blir förstorad.

Vilken version på drivisarna kör du? Ska ta och kolla upp, det kanske finns några nya beta eller nåt. Har kört nVidia förut och är inte så haj på det här med ati-drivisar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Får väl jag med lägga till att, här upplevs inga konstigheter iheller med varken drivrutiner eller saker man kan tolka som ett problem.
Här körs det på Windows7 64-bit.
Tänk på att det i vissa fall lönar sig att fullt tillåta installationsprogram i brandväggen tillfälligt, er möjlighet till att andvända kompabilitets funktionen och lite grovläsning i text filen på vad dem redan tagit reda på så ni ska slippa dessa, "problem..

Visa signatur

A(HINI) vaccinerad. ;-)

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad tror ni man märker mellan ett 5850 och ett 5870 på en q9450?
Oklockad samt klockad till ca 3.2? Skulle CPUn flaska så att skillnaden inte blir så stor?

Permalänk
Medlem

Hej! Jag undrar blåser korten ut luft eller tar dom in luft igenom dom två hålen på baksidan?

Permalänk

Har råkat ut för en lite märklig sak med mitt HD5850. När jag precis hade fått kortet så idlade det i 157MHz(core) och 300MHz(minne). Nu har idle gått upp till 400/1000. Förmodligen har jag pillat med någon inställning och så har jag missat vad jag har gjort eller bara gjort det av misstag. Någon som vet vad som kan ha hänt och vad man kan göra åt det?

Permalänk

Det låter som att du provat på att koppla in flera skärmar, och ställt in CCC Desktop & Display på det.
Gå in dit igen och ta avaktivera på alla utom en så bör det studsa ner igen på lägsta.

Visa signatur

A(HINI) vaccinerad. ;-)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beyond2000
Det låter som att du provat på att koppla in flera skärmar, och ställt in CCC Desktop & Display på det.
Gå in dit igen och ta avaktivera på alla utom en så bör det studsa ner igen på lägsta.

Du har så rätt så, tack för hjälpen.

Finns det någon möjlighet att ha två skärmar inkopplade utan att klocken går upp igen? Jag vill nämligen ha både min TV och min datorskärm inkopplad.

Permalänk

Du kan ju alltid lugna ner den via MSI AB och trixa hur du vill ha det, skapa en profil för olika situationer.

Var så god förresten!

Visa signatur

A(HINI) vaccinerad. ;-)

Permalänk
Medlem

Nu kommer man ju inte ens åt drivrutinen hos amd.

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/ATIRadeonHD5800ser...

Var finns det nya signerade drivrutiner? Mitt Vista gnäller

Visa signatur

3600X RTX 2060

Permalänk
Medlem

Ny drivare från idag 13/10 ?

Nån info om vad som är förbättrat i den?
Lite dåligt att inte det framgår innan man laddar ner filen.

Permalänk
Medlem

Kom en ny drivare precis men länken på sidan funkar inte:
http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/ATIRadeonHD5800ser...

Vet någon en alternativ länk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coss
Kom en ny drivare precis men länken på sidan funkar inte:
http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/ATIRadeonHD5800ser...

Vet någon en alternativ länk?

Dom drog väl tillbaks den av nån anledning. (Gissning) Kommer nog tillbaks snart.

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Hjälpsam

Såg att komplett säljer HD5870 för 3200kr nu (kampanj).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomax
Dom drog väl tillbaks den av nån anledning. (Gissning) Kommer nog tillbaks snart.

nu kan man tanka

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Såg att komplett säljer HD5870 för 3200kr nu (kampanj).

Konstigt hur de kan sätta kampanj på ett sånt kort som går åt som smör i solsken ^^
De lär inte sälja ett enda kort mer pga. kampanjen, de skulle ha sålt lika många ändå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Konstigt hur de kan sätta kampanj på ett sånt kort som går åt som smör i solsken ^^
De lär inte sälja ett enda kort mer pga. kampanjen, de skulle ha sålt lika många ändå.

Inte konstigt alls, dom får in ett stort lager med kort som försvinner direkt, dom går förmodligen inte back på det och det bästa av allt är att många köper fler delar där samtidigt som de beställer gfx'et. T.ex helt nya burkar = mkt profit för dem.

Snarare konstigt att inte fler butiker tar efter komplett, utmärkt ide nu när folk ska ha nya i5 burkar m.m

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen för skillnad mellan de olika Radeon 5870 korten?
Tex: ASUS, XFX, Sapphire, MSI, PowerColor etc.... Skiljer ju i pris så något borde det ju vara.

Enligt det bifogade diagrammet i ett tidigare inlägg verkar det ju som att man ska välja CF kortet? Eller var rekomenderar ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kindell
Vad är det egentligen för skillnad mellan de olika Radeon 5870 korten?
Tex: ASUS, XFX, Sapphire, MSI, PowerColor etc.... Skiljer ju i pris så något borde det ju vara.

Enligt det bifogade diagrammet i ett tidigare inlägg verkar det ju som att man ska välja CF kortet? Eller var rekomenderar ni?

Är ingen skillnad mellan korten, bara olika garantier, medföljande kablar osv.

CF = Cross Fire, dvs 2st kort.

Permalänk

var postar men en ny fråga, hittar ej det här?

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlim_zune
var postar men en ny fråga, hittar ej det här?

Men hallå! Du har ju just postat en ny fråga!
Men är det en ny tråd du menar så klickar du på "Ny Tråd" uppe till höger i varje forum.

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomax
Men hallå! Du har ju just postat en ny fråga!
Men är det en ny tråd du menar så klickar du på "Ny Tråd" uppe till höger i varje forum.

ja just de, en ny tråd var det jag sökte jag hittade den, tackar!! har liksom aldrig hittar den, brukar inte sitta på forum=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Skulle E8400 flaska med HD5870?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.