Radeon HD 58xx-tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x_Henke_x
Finns det något bra alternativ till Atis drivrutiner, alltså denna: Radeon_HD5800_8.66RC6_Vista_Win7_Sep21

8.66RC7 är de nyaste och går att tanka från http://downloads.guru3d.com/ATI-Catalyst-9.10-Beta--Windows-7...|-Vista-%2832|64%29-download-2390.html - Jag väntar tålmodigt på att det ska släppas några riktigt bra drivisar från AMD snart

Visa signatur

[Gigabyte X570 AORUS ULTRA]*[Ryzen 9 5900X]*[Palit GeForce RTX3080Ti GameRock]*[G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16]*[Samsung C32G7]

Permalänk
Medlem

Jäklar, nu är priset på Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5 nere i 3195:- hos komplett.

XFX har gått upp till standard pris 3699:- från tidigare 3295:-

Fortsätter det så här så kanske dom kryper ner under 3000:-

//rillo

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcedEarth
Jäklar, nu är priset på Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5 nere i 3195:- hos komplett.

XFX har gått upp till standard pris 3699:- från tidigare 3295:-

Fortsätter det så här så kanske dom kryper ner under 3000:-

//rillo

Jaha, men priset har inte gått ner EN ENDA ÖRE på inet.se
Priset har snarare gått upp lite.

Permalänk
Medlem

Kan påpekas att det billigaste GTX285 från Nividia kostar 3199:- hos komplett.

Valet är ganska självklart!

//rillo

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

någon som vet när Dirt 2 kommer gå att ladda ner via steam?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Det står den 11 december på kupongen man får med grafikkortet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dawa84
8.66RC7 är de nyaste och går att tanka från http://downloads.guru3d.com/ATI-Catalyst-9.10-Beta--Windows-7...|-Vista-%2832|64%29-download-2390.html - Jag väntar tålmodigt på att det ska släppas några riktigt bra drivisar från AMD snart

tackar

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcedEarth
Kan påpekas att det billigaste GTX285 från Nividia kostar 3199:- hos komplett.

Valet är ganska självklart!

//rillo

Dom kan inte sänka priset mer då dom kostar mer att tillverka än både HD5850 och HD5870. Ska nVidia sänka priset går dom med förlust, medans dom med sina nuvarande priser inte får några kunder. I månader kommer dom få stå tomhänta, och titta på medans AMD tar marknadsandelar.

Deras strategi är konstig och verkar straffa dom nu. Stora monolitiska kärnor, och sena övergångar till nyare och mindre processtillverkningar, samt sena implementeringar av senaste teknologier resulterar i mycket negativt.

Först kom denna nyhet:
http://www.nordichardware.se/nyhet,16563.html

Sen denna:
http://www.nordichardware.se/nyhet,16575.html

Och nu denna:
http://www.fudzilla.com/content/view/15919/1/

Skulle tro att fudzilla har rätt om detta denna gång.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
I månader kommer dom få stå tomhänta, och titta på medans AMD tar marknadsandelar.

Deras strategi är konstig och verkar straffa dom nu. Stora monolitiska kärnor, och sena övergångar till nyare och mindre processtillverkningar, samt sena implementeringar av senaste teknologier resulterar i mycket negativt.

Skulle tro att fudzilla har rätt om detta denna gång.

Tror världen är på väg att gå under om Fudzilla har rätt.
Fermi kommer att äga fett, cuda, etc..med 3D glasögon etc..
Vad har ati där?

Ja just det, kort till salu

5770 ser ut att likna en bra deal med bra överklockningsprestanda, tror fasiken att alla nya kort kan nå 1ghz heh.

Helnöjd med mitt 5850.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tja,

Har haft ett uppehåll i spelande å blivit lite mossig. Tyvärr även min dator märkte jag när jag gled in på en spelbutik i helgen för att köpa nya operation flashpoint.

Så det är dags att köpa nya grejer till datorn.
Blir Moderkort, Minnen, CPU, Grafikkort samt nätagg.

Min fråga är nu vad ni skulle rekomendera mig att köpa.
1. Ett 5850
eller
2. Ett 5870

Skiljer ju endel i pris men det verkar ju inte vara så stor skillnad på själva kortet? Planen är väl att ev köpa ett likadant till efter en stund och köra SLI.

Eller ska man vänta tills nästa modell kommer? Någon som har koll på vilken modell det skulle vara och när man isåfall kan förvänta sig att det dyker upp i handeln?

Tackar.

Permalänk

Köp inte en ny dator bara för OFP: DR..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Tror världen är på väg att gå under om Fudzilla har rätt.
Fermi kommer att äga fett, cuda, etc..med 3D glasögon etc..
Vad har ati där?

Ja just det, kort till salu

5770 ser ut att likna en bra deal med bra överklockningsprestanda, tror fasiken att alla nya kort kan nå 1ghz heh.

Helnöjd med mitt 5850.

Det enda vi saknar nu är ett foldingprogram som ger 58xx rättvisa! Med GPU programmet som finns nu så är jag inte i närheten av mitt gamla 285 kort, något som såklart känns lite surt. Förhoppningsvis händer något inom en snar framtid. Har du någon koll på det ämnet ?

Visa signatur

[Gigabyte X570 AORUS ULTRA]*[Ryzen 9 5900X]*[Palit GeForce RTX3080Ti GameRock]*[G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16]*[Samsung C32G7]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kindell
Tja,

Har haft ett uppehåll i spelande å blivit lite mossig. Tyvärr även min dator märkte jag när jag gled in på en spelbutik i helgen för att köpa nya operation flashpoint.

Så det är dags att köpa nya grejer till datorn.
Blir Moderkort, Minnen, CPU, Grafikkort samt nätagg.

Min fråga är nu vad ni skulle rekomendera mig att köpa.
1. Ett 5850
eller
2. Ett 5870

Skiljer ju endel i pris men det verkar ju inte vara så stor skillnad på själva kortet? Planen är väl att ev köpa ett likadant till efter en stund och köra SLI.

Eller ska man vänta tills nästa modell kommer? Någon som har koll på vilken modell det skulle vara och när man isåfall kan förvänta sig att det dyker upp i handeln?

Tackar.

Skulle tro att 5850 är mer prisvärt än ett 5870, men har du inga bekymmer att hosta upp en 1000-lapp extra så skulle jag inte tveka på att slå till på 5870 kortet, för att sedan köpa ett till och köra CrossFire, något som lär smiska det mesta

Visa signatur

[Gigabyte X570 AORUS ULTRA]*[Ryzen 9 5900X]*[Palit GeForce RTX3080Ti GameRock]*[G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16]*[Samsung C32G7]

Permalänk
Medlem

För er som väntar på bättre GPGPU prestanda med Radeon kort, vänta tills OpenCL drar igång så korten kan få nyttja sin fulla potential. Folding@home kommer braka loss så in i hel*ete i prestanda på Radeon korten när dom släppt OpenCL stöd. "Gamla" HD4xxx serien har stöd för OpenCL också så även dom kommer få sig en skjuts i prestanda. Folding@Home kör en gammel version på just ATI korten som skrevs för X1800/X1900 kort...

Men snart:

We asked Dave Baumann for explanation on this unpleasant surprise at2:17AM Croatian time, and in a brief discussion we learned that theunderlying problem is the fact that ATI client for Folding@home isbased on Brook+. As we wrote ages ago, Brook+ is pretty much "put outto pasture", i.e. the support for it has been killed long time ago.

AMDkept banging on the OpenCL drum and stated that DirectCompute is fullysupported, including Double Precision mode. At present, this means little for Folding@home community as Pande Group is unfortunately late with the second [or third?] generation of GPGPU clients.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

5870 stock med i7 @3780 MHz - 22665 3DMarks
http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12197981
5870 1/5,2 GHz med i7 @3780 MHz - 22837 3DMarks
http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12198056

verkar som om jag behöver clocka cpun lite till för att få ut all kräm ur kortet i 3d mark 06

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att köpa en dator med ett 5850 kort men har blivit lite förvirrad nu då det kort jag kollat på (Powercolors) använder PCI epxress 2.1 och inte 2.0 som de andra. Vad är det för skillnad på detta?

Undrar också om det spelar någon roll vilken tillverkare man tar. Har sett att de flesta verkar ta XTX men Powercolor och Sapphire är ju billigare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
5870 stock med i7 @3780 MHz - 22665 3DMarks
http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12197981
5870 1/5,2 GHz med i7 @3780 MHz - 22837 3DMarks
http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12198056

verkar som om jag behöver clocka cpun lite till för att få ut all kräm ur kortet i 3d mark 06

Vad får du i Vantage om du kör performance testet då ?

Visa signatur

[Gigabyte X570 AORUS ULTRA]*[Ryzen 9 5900X]*[Palit GeForce RTX3080Ti GameRock]*[G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16]*[Samsung C32G7]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
För er som väntar på bättre GPGPU prestanda med Radeon kort, vänta tills OpenCL drar igång så korten kan få nyttja sin fulla potential. Folding@home kommer braka loss så in i hel*ete i prestanda på Radeon korten när dom släppt OpenCL stöd. "Gamla" HD4xxx serien har stöd för OpenCL också så även dom kommer få sig en skjuts i prestanda. Folding@Home kör en gammel version på just ATI korten som skrevs för X1800/X1900 kort...

Men snart:

We asked Dave Baumann for explanation on this unpleasant surprise at2:17AM Croatian time, and in a brief discussion we learned that theunderlying problem is the fact that ATI client for Folding@home isbased on Brook+. As we wrote ages ago, Brook+ is pretty much "put outto pasture", i.e. the support for it has been killed long time ago.

AMDkept banging on the OpenCL drum and stated that DirectCompute is fullysupported, including Double Precision mode. At present, this means little for Folding@home community as Pande Group is unfortunately late with the second [or third?] generation of GPGPU clients.

Så menar du att man ska vänta på ett helt nytt kort eller kommer det komma en drivrutin som möjliggör detta?

Frågan är ju om man orkar vänta? Är det så pass mkt bättre?

Fungerar korten felfritt i Windows 7 x64?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kindell
Tja,

Har haft ett uppehåll i spelande å blivit lite mossig. Tyvärr även min dator märkte jag när jag gled in på en spelbutik i helgen för att köpa nya operation flashpoint.

Så det är dags att köpa nya grejer till datorn.
Blir Moderkort, Minnen, CPU, Grafikkort samt nätagg.

Min fråga är nu vad ni skulle rekomendera mig att köpa.
1. Ett 5850
eller
2. Ett 5870

Skiljer ju endel i pris men det verkar ju inte vara så stor skillnad på själva kortet? Planen är väl att ev köpa ett likadant till efter en stund och köra SLI.

Eller ska man vänta tills nästa modell kommer? Någon som har koll på vilken modell det skulle vara och när man isåfall kan förvänta sig att det dyker upp i handeln?

Tackar.

Crossfire heter det.

Permalänk

Hmm... en liten fundering ang 5850-korten och överklockning...

MSI Afterburner
funkar volt-ökning på alla 5850-korten eller bara MSI-korten? till vilken volt?
funkar programmet olika beroende på om man har ett MSI-kort eller inte?
måste man köra msi-moddade drivrutiner eller går det även med reference om man vill volt-öka?

Asus
antar att överklockningen ligger i smart doctor?
överklockingen av asus kort i asus programvara finns idag eller kommer "senare"?
funkar volt-ökning redan eller en kommande feature?
måste man köra asus-moddade drivrutiner eller går det även med reference om man vill volt-öka?

tror nog det är frågorna som är mest "akuta" just nu

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Crossfire heter det.

Joo... Men bygger väl på samma sak typ? Att man bryggar grafikkorten?

Aja... ska börja använda begreppet Crossfire i fortsättningen... lovar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
Hmm... en liten fundering ang 5850-korten och överklockning...

MSI Afterburner
funkar volt-ökning på alla 5850-korten eller bara MSI-korten? till vilken volt?
funkar programmet olika beroende på om man har ett MSI-kort eller inte?
måste man köra msi-moddade drivrutiner eller går det även med reference om man vill volt-öka?

Asus
antar att överklockningen ligger i smart doctor?
överklockingen av asus kort i asus programvara finns idag eller kommer "senare"?
funkar volt-ökning redan eller en kommande feature?
måste man köra asus-moddade drivrutiner eller går det även med reference om man vill volt-öka?

tror nog det är frågorna som är mest "akuta" just nu

Jag kan bara tala för MSI Afterburner. Efter att ha flashat min bios till ASUS 5870 biosen så fungerar detta program ypperligt (med originalbiosen fungerar det inte att dra core clock över 900MHz). Lätt att ändra volten och överklockningen är väldigt simpel

Visa signatur

[Gigabyte X570 AORUS ULTRA]*[Ryzen 9 5900X]*[Palit GeForce RTX3080Ti GameRock]*[G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16]*[Samsung C32G7]

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kindell
Så menar du att man ska vänta på ett helt nytt kort eller kommer det komma en drivrutin som möjliggör detta?

Frågan är ju om man orkar vänta? Är det så pass mkt bättre?

Fungerar korten felfritt i Windows 7 x64?

Ny version av Folding programvaran, om jag förstått det rätt, att den är så usel på att använda ATI-kort är ganska svagt gjort tycker jag.

Här står det mer, läs framförallt kommentarerna.
http://www.brightsideofnews.com/news/2009/10/6/foldinghome-at...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

om man får fråga vilken cpu som är bäst till 5870 kortet ev CF.. för att maximera prestandan i spel framför allt, nu och om ett två år.. sen byter man nog ändå

tittar på Amd 965 eller vad den heter (3.4 ghz)
core i5 750 (core i7 860 med HT)
core i7 920 pga HT och tri-channel ddr3

allt skall självklart klockas runt 4 ghz iallafall

nu har man ingen stor användning för HT i spel, men kommer det komma?
har man användning av tri-channel ddr3 i spel..

eller skall man lägga pengar på grafikkorten istället?? och invänta 6-8 kärniga cpuer när de dyker upp och blir lite mer populära??

pengarna i sig är inte problemet, men kan man spara lite nu och tjäna på det tills man uppdaterar om ett tag etc.. om ni hänger med!!

tacksam för svar... blir snart ett ny köp av cpu, minne, moderkortet, graffekortet..
finns det någon ny cpu på väg som man kan vänta på eller var typ core i5 sista på ett tag??

funderar ju lite hur nividas svar blir med när det nu dyker upp!!

Har vattenkylning till cpun om ni undrar

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlim_zune
om man får fråga vilken cpu som är bäst till 5870 kortet ev CF.. för att maximera prestandan i spel framför allt, nu och om ett två år.. sen byter man nog ändå

tittar på Amd 965 eller vad den heter (3.4 ghz)
core i5 750 (core i7 860 med HT)
core i7 920 pga HT och tri-channel ddr3

allt skall självklart klockas runt 4 ghz iallafall

nu har man ingen stor användning för HT i spel, men kommer det komma?
har man användning av tri-channel ddr3 i spel..

eller skall man lägga pengar på grafikkorten istället?? och invänta 6-8 kärniga cpuer när de dyker upp och blir lite mer populära??

pengarna i sig är inte problemet, men kan man spara lite nu och tjäna på det tills man uppdaterar om ett tag etc.. om ni hänger med!!

tacksam för svar... blir snart ett ny köp av cpu, minne, moderkortet, graffekortet..
finns det någon ny cpu på väg som man kan vänta på eller var typ core i5 sista på ett tag??

funderar ju lite hur nividas svar blir med när det nu dyker upp!!

Har vattenkylning till cpun om ni undrar

Känns inte direkt som om du behöver uppgradera cpu/mammabräda särskilt akut när du sitter på 790fx och amd 940 x)

/r3mpuh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Känns inte direkt som om du behöver uppgradera cpu/mammabräda särskilt akut när du sitter på 790fx och amd 940 x)

/r3mpuh

jag vet liksom det, men skulle sälja grafikkorten inför ett nytt inköp, men killen ville ha allt och det råkade bli så, så kan jag uppgradera till en liten nivå till.. skulle även vilja ha en cpu som är lite mer klock vänlig.. amd's var lite tjurig fick upp den i 3.9 men stabil i strax över 3.8 vill ju upp på 4.xx eftersom jag ändå har vatten..

någon som har tips på detta?? de sägs ju att intel är lite vassare i spel och klockning, så varför inte när han ändå köper..

är lite sugen på i7 920 men den verkar prestera som i5 720 i spel och då spelar det la ingen roll, eller?? bättre lägga pengar på grafik?? någon som har lite ideer och tips, inte så stor koll på intel!!

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Vad får ni för FPS med 1 st 5870 i OCCT 1680x1050 60 hez ?

Jag får 128 FPS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kindell
Så menar du att man ska vänta på ett helt nytt kort eller kommer det komma en drivrutin som möjliggör detta?

Frågan är ju om man orkar vänta? Är det så pass mkt bättre?

Fungerar korten felfritt i Windows 7 x64?

Läs om läs rätt. OpenCL och Broke+ är API'er/språk, dvs mjukvara.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

någon som har koll om man kan använda HT på de nya spelen som kommer att komma inom ett år.. eller det är överskattat??

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Köpte ett 5870 idag. Drivrutinerna i Win 7 64 verkar vara lite sådär. Då och då kraschar drivrutinen och den säger att den återställt sig. Ibland bestämmer sig muspekaren för att bli dubbelt så stor. Störigt. Annars är jag nöjd, passade utan svårigheter i mitt Coolermaster Elite 340.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB