Proxy för att komprimera internettrafik?

Permalänk
Medlem

Proxy för att komprimera internettrafik?

Hej!

Jag undrar om det finns någon bättre programkombination för att minska använd bandbredd (eller komprimera internettrafik) än Squid, DansGuardian och Ziproxy?

Hade tänkt försöka minska dataanvändningen när man surfar med mobilen.

Tackar på förhand,
Santrium

Permalänk
Medlem

Jag misstänker en tanke loppa.
Mobil - okomprimerad data) -> server med komprimerare -> komprimerad data -> internet
Det borde alltså innebära att datan som du tar in i telefonen kommer vara av samma last ändå?

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem

Den absolut största delen av data skickas till mobilen, och inte från (iallafall vid vanligt webbsurfande). Ungefär på det sätt Opera Mini fungerar.

Förfrågan:
Mobil (okomprimerad HTTP-förfrågan) -> server med komprimerare -> Internet (okomprimerad HTTP-förfrågan)

Svar:
Internet (okomprimerad HTTP-data) -> server med komprimerare -> mobil (komprimerad HTTP-data)

Permalänk
Medlem

Undrar om man tjänar så mycket på det? Den största mängden data är väl bilder, video och sådant men detta är ju redan komprimerat innan det läggs ut på websidorna. Det som kan komprimeras mycket är text men datamängden för texter är ändå relativt liten jämfört med bilder.

Permalänk

Jag fiskar också lite efter nått sånt här.
Jag har kört ziproxy, standardinställningarna, omkomprimerade bilder lite.
testade www.dn.se den genererade ca 750 000byte. Utan ziproxy landar den på runt 3 200 000byte. Ganska kännbar skillnad om man sitter på tex 3G. Kollade laddtider också, fick intrycket att det gick snabbare med ziproxy, den ska ju ha nån parallellhämtning.
Ska testa köra: jag---ziproxy---privoxy---internet härnäst. prixovy tvättar bort reklambanners och andra tokigheter, ziproxy komprimerar.
Allt är väldigt enkelt att sätta upp och skonsamt att köra på den flashbaserade hemmaservern.

Permalänk
Medlem

Kul att fler är intresserade av detta! Jag kör DansGuardian för att rensa bort reklam och liknande, fungerar fint!

DN (innan filtrering, 847.32kb): http://pici.se/pictures/kCHTWnKPr.png
DN (efter filtrering, 692.95kb): http://pici.se/pictures/VnfkFfabG.png

Om man kunde komprimera alla bilder till JPEG-bilder av lägre kvalitet, och på något sätt byta ut alla Flash-filer mot en stillbild av dessa så skulle man nog kunna spara en hel del, samtidigt som man fick en rätt okej surfupplevelse.

Permalänk
Citat:

Santrium:
DN (innan filtrering, 847.32kb)

Är det med bara ziproxy?

DansGuardian, bra tips! Jag ska testa det också.

Permalänk
Medlem

Det är utan ziproxy, bara med DansGuardian och Squid. Har inte hunnit testa med ziproxy ännu!

Permalänk
Citat:

Santrium Det är utan ziproxy, bara med DansGuardian och Squid. Har inte hunnit testa med ziproxy ännu!

Märkligt att det skiljer så mycket.
Om jag, utan ziproxy, trycker Ctrl+F5 på dn.se så rasslar det ner ca 3.2MB data. Bara F5 ger ca 450kB.

Permalänk

Jag har testat lite till.
www.aftonbladet.se, ziproxy och privoxy standardinställningar, adblock i FF av. Datamängd och tider är snittet av fem Ctrl+F5 laddningar.
ziproxy+privoxy 924kB tog ca 6.5s
ziproxy 1113kB tog ca 8-10s
utan proxy 1873kB tog ca 7.5-8s

Permalänk
Medlem

En halvering av använd data är väl rätt okej :). Förresten, hur mäter du mängd nedladdad data?

Permalänk
Citat:

Santrium En halvering av använd data är väl rätt okej . Förresten, hur mäter du mängd nedladdad data?

Jag kör linux så:
ifconfig eth0
ger mottagen data 'RX bytes'. Kör före och efter websideuppdateringen.
det är visserligen andra småsaker som också tar emot saker samtidigt, men det rör sig om max någon kB under den tiden fem uppdateringar tar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Santrium
Kul att fler är intresserade av detta! Jag kör DansGuardian för att rensa bort reklam och liknande, fungerar fint!

DN (innan filtrering, 847.32kb): http://pici.se/pictures/kCHTWnKPr.png
DN (efter filtrering, 692.95kb): http://pici.se/pictures/VnfkFfabG.png

Om man kunde komprimera alla bilder till JPEG-bilder av lägre kvalitet, och på något sätt byta ut alla Flash-filer mot en stillbild av dessa så skulle man nog kunna spara en hel del, samtidigt som man fick en rätt okej surfupplevelse.

Eller så loggar du in på mobil.dn.se istället

Permalänk
Medlem

Du nämner inte vilken mobiltelefon du använder, men Opera Mini kanske kan vara ett alternativ? De har någon serverpark mellan läsaren och webben som komprimerar data. Har själv ej provat då jag inte har någon mobil som stöds, men det kan vara värt att testa (eller bara leta upp någon recension).

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilmarinen
Eller så loggar du in på mobil.dn.se istället

En stor majoritet av Internet har ingen mobil version.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [vEX]
Du nämner inte vilken mobiltelefon du använder, men Opera Mini kanske kan vara ett alternativ? De har någon serverpark mellan läsaren och webben som komprimerar data. Har själv ej provat då jag inte har någon mobil som stöds, men det kan vara värt att testa (eller bara leta upp någon recension).

Jag nämnde Opera Mini i ett tidigare inlägg, och det är ett liknande resultat jag vill uppnå fast med den inbyggda webbläsaren.