Permalänk
Avstängd

För varm 860 ?

Hej!
För ett par dagar sedan fick jag hem mitt nya system.
Det består av bland annat:
Asus Maximus Rampage III (?)
Intel i7 860 (Oklockad)
Corsair 1600mhz (?)
Noctua NH-U12P SE2 (CPU-kylare)

Nu till problemet. Processorn är för varm (tycker jag :O?) för att ha
"bra" kylarpasta (MX-3?) och en påkostad kylare. Den idlar runt 33 grader, och full-loadar runt 60-62. Ska den verkligen vara så här pass varm? För det känns som om jag har gjort något fel, eller så är processorn arg på mig.
Vill också tillägga att jag kör med chassit CM Storm Sniper med en extra fläkt i sidan.

Någon som har någon aning om vad som är fel? Är tacksam för snabba svar.

PS: Har redan bytt kylarpasta två gånger, för att testa om jag hade applicerat fel. Var knappt någon skillnad :(!

Permalänk
Medlem

60-62 load är väl OK, men rätt kasst med tanke på att den är oklockad. Kontrollera så att den sitter ordentligt. Om du inte ska överklocka så är 60 grader helt OK, inget att oroa sig över

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte överklocka, och om jag har spenderat 800kr på något, vill jag se resultat. Jag har nästan skruvat sönder skiten, så den sitter förmodligen så hårt det bara går innan det går sönder.

Permalänk

Hmm... Tempen verkar vara ovanligt hög... Man tycker att den borde idla kring rumstemperatur med såpass bra kylare... Min 750 idlar runt rumstemperatur med stock (23C+/-2C) under load sticker den dock iväg till 55-60... (Jag förutsätter att du inte har ~30C varmt i rummet! )
Har du kanske "råkat" stänga av "power saving"-funktionen i bios ? för med den aktiverad så borde processorn klocka ner sig och Vcore sjunka vid idle...och detta medför såklart lägre idle temps...
Sedan vet jag inte hur mycket HT påverkar tempen... men 33C idle verkar högt...

PS. Ta det lungt... för det hjälper nog inte att skruva sönder den...

Visa signatur

Fractal Design R6 | Corsair RM750x | MSI X570-A PRO | AMD Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 42GB 3200MHz VENGEANCE| Radeon RX Vega 56 | Intel NVMe SSD 1TB | AOC CQ32G1| ROG Strix Flare | ROG SHEATH | Audio Pro Addon T14 | HyperX QuadCast

Permalänk
Avstängd

Har väll 23 grader rumstemp där jag sitter. Det är inte idle tempen som jag är orolig över, det är ju full-load tempen som är helt off. Har HT off, och dessutom så har jag det där powersaving saken på också, så den klockar ner sig själv när den är idle. Ingen som vet vad som kan vara felet? Någon som upplever något liknande? 60 grader med en high-end kylare med rejält blås i lådan låter lite orealistiskt.

Permalänk
Medlem

Jag har samma kylare och CPU och har 37* idle och load ligger runt 60-65* enling Asus Probe. MB-temp är 35*. Q-Fan är satt på "Normal" vill jag minnas men det kan vara "Silent" också. Oklockat men HT enabled. Power Plan är ändrad till "Performance" eftersom jag tyckte den var för seg med att öka multipeln i "Balanced" -läget så nu ligger den runt 3GHz även idle.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Har du tänkt på att den klockar sig själv när du har den i load?

Permalänk
Avstängd

Såå... 60 grader load är normalt? och full load menar jag då när alla 4 kärnor är fullt belastade=turbo används inte då. Sååå... 60 grader är normalt? Någon annan som har en 860?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veloxy
Har du tänkt på att den klockar sig själv när du har den i load?

Jo jag vet men jag upplever att Lightroom går bra mycket snabbare i "performance"-läget. Har ingen annan förklaring till det. Får testa lite mera för att verifiera.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Min 750 @ 3.6GHz 1.3v ligger på ~67 grader efter 20min Prime95.
Det är med en Corsair H50, 2fläktar på radiatorn i push and pull.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Min 860 @ 3.8GHz ligger på 68-70 efter stresstest med Prime95 och samtliga chassifläktar satta på low. Kör med coolermaster 212 plus som kylare samt artic kylpasta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiserman
Min 860 @ 3.8GHz ligger på 68-70 efter stresstest med Prime95 och samtliga chassifläktar satta på low. Kör med coolermaster 212 plus som kylare samt artic kylpasta.

Hur nådde du 3.8 Ghz ? Min dator blir instabil efter bara lite överklockning över huvudtaget. Volt, multiplier och allt vad det är? Jag har ingen aning om hur jag ska överklocka, så någon, hjälp mig! Verkar som om 60 grader full load inte är jättedåligt ändå...

Permalänk
Medlem

Lite off-topic, men jag kör precis som Twiserman en CoolerMaster 212. Den kyler min Q6600 passivt när den är oklockad (så länge man inte börjar köra något tyngre spel )

För jämförelse tänkte jag iaf tillägga att samma nämna processor nu går på 3.42 GHz (24/7) med spänningen 1.472V (VID: 1.275). Med lådan stängd i "idle" har jag

~40-43°C (stängd)
~30-33°C (öppen)

Full Load brukar ligga på dryga 65-70°C (ibland kanske strax över det också)

- Jag skulle nog testa att klocka lite och se hur mycket tempen påverkas.
Jag kan inget om ditt moderkort/din kylare, eller om du har fläktcontroller. Men annars kan det ju va ditt moderkort som inte mosar på med full fläkt när du pressar?

Testa med Sweclockers överklockningsguide för I7 920, och anpassa lite försiktigt efter din egen...

http://www.sweclockers.com/artikel/6161-verklocka_core_i7

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk

Just nu kör jag med OC Genie som överklockat den. Precis fått hem grejerna. Ska testa och se vad jag kan få med manuell överklockning.

Dessa siffror är från OC Genies klockning

Base Clock: 211
Ratio: 18
V-Core 1.42500v
CPU VVT 1.405V
PCH 1.8V: 1.800V
PCH 1.05V: 1.050V
Dramvoltage: 1.710V

Minnena körs i 9-9-9-24

Kör du med Maximus III Gene mobo eller? då bör du ha något inbyggt OC program som du kan köra med för att testa och se vilka resultat du får.

Har nu mellan 37-40 grader idle. ca 22 grader i rummet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antemea
Såå... 60 grader load är normalt? och full load menar jag då när alla 4 kärnor är fullt belastade=turbo används inte då. Sååå... 60 grader är normalt? Någon annan som har en 860?

Jo jag har en 860 och jag får Precis på pricken 80 grader i OCCT med allting stock, även kylaren (då är även HT och turbo aktiverat) Men flera personer postar samma temps som dig, så det är nog normalt

Permalänk
Medlem

Dom flesta personer har nog i temp mest referenser för tex hur varma en 775 C2D quad går, och man måste delvis glöma bört det då en I5 I7 etc går varmare än dessa och också tål detta, generelt kan man lägga till 10c för dessa nya CPU som normal tempraturer jämfört med äldre typer från intel.

Dina temperaturer är normala för den CPU och kylare etc, klocka på, upp till 85c är inga problem att gå.

Sedan blir man lite irriterad när man ovan läser saker som att man bör kunna få nära rumstemp vid idle, nej det är inte fysisk möjligt att få med luftkyllning och inte med vatten heller, flytande kväve kanske!!
Har man 25c idle temp har man ett mätfel!!
temp under 30c idle är ovanligt oavsett CPU och kylare

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Sedan blir man lite irriterad när man ovan läser saker som att man bör kunna få nära rumstemp vid idle, nej det är inte fysisk möjligt att få med luftkyllning och inte med vatten heller, flytande kväve kanske!!
Har man 25c idle temp har man ett mätfel!!
temp under 30c idle är ovanligt oavsett CPU och kylare

Jag utgår från mina egna värden... jag påpeka också att jag hade 750 inte 860... då det är tydligen en viss skillnad i idle temp...
Jag får väl kolla upp min temp med fler program än bara PC Probe II... om jag får samma värden vid idle lägger jag gladligen upp några screens...

MVH

Visa signatur

Fractal Design R6 | Corsair RM750x | MSI X570-A PRO | AMD Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 42GB 3200MHz VENGEANCE| Radeon RX Vega 56 | Intel NVMe SSD 1TB | AOC CQ32G1| ROG Strix Flare | ROG SHEATH | Audio Pro Addon T14 | HyperX QuadCast

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiserman

Kör du med Maximus III Gene mobo eller? då bör du ha något inbyggt OC program som du kan köra med för att testa och se vilka resultat du får.

Nope, jag kör med Asus MAXIMUS III FORMULA. Så ja, jag har sånt OC program.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiserman
Ta en titt på det här http://www.overclockersclub.com/reviews/asus_maximusiii_formu...

Det där är som ryska eller möjligtvis finska i mina öron, tyvärr. Och dessutom, så använde dem 750 eller 870, inte 860