Permalänk
Robot

ITX HTPC

Har nu skrapat ihop tillräckligt med pengar för att bygga mig en HTPC som jag kan ha med mig lite överallt.
Komponenter:
Zotac IONITX D-E
Corsair XMS 4098MB 800MHz
Compucase 8K01BS med 100w PSU
Panasonic UJ-120 Blu-ray
Western Digital GP 500GB, 32MB
Fractal Design Silent 60mm (låter som F*N utan extra resistor)

Nätagget har en 40mm fläkt som inte låter någonting i jämförelse med fläkten från Fractal Design :/

totalt gick allt på ca 5600kr inklusive frakt.

Den driver för tillfället en BenQ G2420HP och ett par Razer Mako.

Som mediaprogram så använder jag numera Media Portal, det fungerar som det ska. Tack för tipset.

Video till själva bygget:
http://www.youtube.com/watch?v=vP235V6Wvo8

Besök albumet: ITX HTPC av Cruzad3r

Permalänk
Medlem

Ser riktigt nice ut, hur pass mycket låter nätagget som kom med chassit? Det kostar runt 600kr och det verkar vara mycket chassi för pengarna då jag går i tankarna å skicka min stationära och skaffa en Atombaserad dator då jag ändå bara surfar och lyssnar på musik.

EDIT: 8pts

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Ser riktigt nice ut, hur pass mycket låter nätagget som kom med chassit? Det kostar runt 600kr och det verkar vara mycket chassi för pengarna då jag går i tankarna å skicka min stationära och skaffa en Atombaserad dator då jag ändå bara surfar och lyssnar på musik.

EDIT: 8pts

den låter mindre än mina 120mm fläktar som sitter i mitt antec 300 chassie,
då är fläktarna med hjälp av BIOS satta på 60% av originalhastigheten.

det enda jag hör från nätagget är lite lite motorljud när jag lägger örat mot det samt att luften transporteras. Men sen igen, den som tycker att den låter för mycket kan ju med enkelhet öppna upp nätaggen och byta ut den...

Chassit hade mer kvalitet än jag trodde för priset, det enda misstaget jag gjorde var att jag inte såg mig för när jag tog bort skyddspanelen för Slimm ODDn och fick ett fint sår.

Nätagget har för övrigt:
1x20pin, 1x4pin (P4), 2x4pin(Molex), 1xSata och 1xfloppy

Jag rekomenderar ett moderkort baserat på ION, windows 7 flyter på riktigt fint.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

Liten burk med överklockad atom... Så jävla rätt!

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Inaktiv

Fint bygge, 8p givet.

Permalänk

hur fan lyckades du fixa intel atom ????

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Themelues
hur fan lyckades du fixa intel atom ???? [/QUOTE

Nvidia ION platformen är nvidias koncept där de använder en integrerad grafikkrets (lik den i geforce 9400m) tillsammans med en Intel Atom CPU.

Det finns ett antal olika tillverkare som säljer ITX-moderkort med integrerad CPU och grafik. Den mest populära CPUn är just Intel ATOM. Jag ville ha lite mer prestanda så jag kan spela upp blu-ray filmer och därför valde jag en ION plattform.

Anledningen till att jag valde just Zotac's moderkort IONITX D-E var för att att den uppfyllde alla mina krav, den är baserad på ION, den följer mini-itx storleken, den har wifi, den har ordentlig kylning samt att prislappen var rätt.

Så att fixa en intel atom är inte svårare än att hitta ett moderkort med den integrerad.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

Nu ska jag vara tråkig

Men jag tycker inte man kan klassa den som en HTPC. Bara för att man kan spela upp 1080P filmer så anser jag inte att det är en HTPC.

Saknar fjärr, ett snyggt interface (dvs någon form av mediacenter), Sen kanske det kvittar men en redig TV/Projektor brukar jag förknippa med HTPC

Men det är ett fint bygge iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne
Nu ska jag vara tråkig

Men jag tycker inte man kan klassa den som en HTPC. Bara för att man kan spela upp 1080P filmer så anser jag inte att det är en HTPC.

Saknar fjärr, ett snyggt interface (dvs någon form av mediacenter), Sen kanske det kvittar men en redig TV/Projektor brukar jag förknippa med HTPC

Men det är ett fint bygge iaf.

Hehe, mjo. Ska införskaffa ett https://www.inet.se/datortillbehoer/tangentbord/logitech-dino...

när min ekonomi tillåter det, kanske till jul.

När det gäller mjukvara så kan jag säga att windows media center och PowerDVD 9 duger mer än väl som media interface.

Home Theatre PC, dvs en PC som ska användas till film och musik, behöver ju inte nödvändigtvis ha en TV... dessutom så räcker min 24" fullHD skärm mer än väl då mycket större grejer inte får plats i mitt lilla rum här i korridoren.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cruzad3r
Hehe, mjo. Ska införskaffa ett https://www.inet.se/datortillbehoer/tangentbord/logitech-dino...

när min ekonomi tillåter det, kanske till jul.

När det gäller mjukvara så kan jag säga att windows media center och PowerDVD 9 duger mer än väl som media interface.

Home Theatre PC, dvs en PC som ska användas till film och musik, behöver ju inte nödvändigtvis ha en TV... dessutom så räcker min 24" fullHD skärm mer än väl då mycket större grejer inte får plats i mitt lilla rum här i korridoren.

En HTPC används normalt sett för film och musik, inte nödvändigtvis tv-funktioner. Dock är den kopplad till TV eller projektor.

En "HTPC" som kopplas till en vanlig datorskärm känns mer som en Home Entertainment PC.

Sak samma vad den kallas, att den fungerar och man trivs med den är så mycket viktigare. Jag föreslår att du provar Media-Portal istället för Windows Media Center.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
En HTPC används normalt sett för film och musik, inte nödvändigtvis tv-funktioner. Dock är den kopplad till TV eller projektor.

En "HTPC" som kopplas till en vanlig datorskärm känns mer som en Home Entertainment PC.

Sak samma vad den kallas, att den fungerar och man trivs med den är så mycket viktigare. Jag föreslår att du provar Media-Portal istället för Windows Media Center.

Noted. Har även upptäckt MPC-HC. Jag trodde aldrig att jag skulle hitta något bättre än VLC... Men VLC's Overlay är så gott som värdelös jämfört med den i MPC...

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk

Nice!Du får 9 poäng,mest för dina Razer Mako 2.1 som jag dreglat över länge.Hur tycker du att de är?

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooto Great
Nice!Du får 9 poäng,mest för dina Razer Mako 2.1 som jag dreglat över länge.Hur tycker du att de är?

Haha, tack.

Razer Mako är helt underbara om man bara placerar dom rätt.
dom klarar av musik väldigt bra men dom skiner verkligen när man kollar på film, har satt volymen på datorn till 67% och mako's volym på 1/2 och det är riktigt bra ljud och kraftfull bas. Dock så måste jag säga att det är en viss skillnad mellan ljudkortet jag har i min stationära och det integrerade på HTPCn, har ett Creative X-Fi Titanium.

Mina tidigare högtalare var ett par JBL Spyro och det går inte jämföra vilken skillnad det blev med ett par Mako.

Enda saken som jag tycker är dåligt är väl det höga priset men jäklar, man får vad man betalar för.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue