Permalänk
Medlem

Sj skulle man dragit till Utlandet o skaffa en lyx hotell o party med massa snygga heta tjejer:D 40 k på en dator WASTEEEEEEEEEEEEEEEEE va fan seriöst tänk lite vett du har ingen aning om 40 k hur svårt det är o skaffa i dagens samhälle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidov
ok men jag har en fråga. Folk säger att det är dumt att köpa denna datorn om man ändå inte ska klocka osv? Men jag köper den just för att inte behöva klocka.. kan inget om sådant..

Är det bara jag som stör mig på sånt här ?

Hur tror folk att andra lär sig?... En polare till mig sa att jag skulle få 100 spänn ifall jag bytte grafikkort i hans dator, svarade:

" Snälla du, gör det själv, om man inte ens försöker så kan man inte lära sig något nytt"

Lät som man gick med på det, men samma dag så fick jag veta att han hade gett sin bror ett flak öl bara för att han skulle göra det åt han... Är så grymt trött på sånt här skitsnack allt, och jag vet, jag är väldigt off topic just nu :D.

Men du får gärna köpa en dator för 40 k för mig, bara du inte sitter och är oseriös med det.

Lycka till iaf, ha det gott!

Permalänk
Medlem

Istället för 1st 160GB intel SSD Så köp 2 st 80GB intel.

1 för Opertivsystem inget annat
1 för alla spel/program
2tb för lagring.

Kommer vara bäst så.

Sedan. köp 4890 och sedan när om 2 veckor 5870 kommer så köper du 2 av dessa.

Cooler master cosmos 1000 är bra och allt får palts men du ska ta den utan nättagg.

Sidenot: Ser ut som att du tog cosmos med 850watt bara för den såg dyrast ut. Så därav tror jag ej på denna tråd riktigt. Cosmos ligger på 2200 utan nättagg i.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Var jobbar din far med? Vad jobbar du med?

Visa signatur

CPU=Intel E8500@ 4.18ghz(Cooler Master Hyper 212)| MOBO=ASUS P5Q-E P45|VIDEO=XFX radeon HD 4890 XT 990mhz|RAM=4Gb Corsair Dominator 1066mhz|500GB 32Mb WD|powersupply Corsair 750W|

Permalänk
Medlem

Då är ett obsidian bra mycket mer värt.

Permalänk
Medlem

ett sånt här moderkort kanske?
http://www.tyan.com/product_board_detail.aspx?pid=641

4x 16x pcie 2.0 och två stycken processorsockets

kan den föda ett monster?

Visa signatur

asd

Permalänk
Medlem

hade jag 40k hade jag lagt ner c:a 15k på en go dator med tillbehör och sen sparat pengarna tills man har c:a 100k och köpt ny bil eller kanske en motorcykel? eller en resa med polarna till tyskland? eller köpa ny fin tv med gott ljudsystem och möblera om. iprincip vad som helst förutom att köpa en dator för alla pengar iaf:)

Permalänk
Medlem

Hade du tänkt att köpa hela lagret eller?

Visa signatur

Laptop: Asus N76VZ 17,3''|Specs: CPU: Intel i7 3610QM 2.4 Ghz|Minne: 8Gb|HDD: 750GB 7200rpm|GPU: Nvidia Geforce GT 650M|OS: Windows 7 Ultimate 64-bit|Övrigt: 1920x1080p

Permalänk
Hedersmedlem

Håller överlag med vad de flesta redan skrivit det räcker att lägga ca 20k för en burk som klara allt ett bra tag framöver. Att inte vänta på direktx11 nu när det är så nära (om man ska ha ett top of the line system) är extremt dumt. Jag sätter gärna ihop ett vettigt system åt dig för 40k när de har kommit skriv ett pm lr akurallisera tråden Det ända valet du gjort hittills som jag tycker är ok är psun

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

känns som du tagit allt det dyraste på Inet och förväntar dig att datorn ska va bra...

1 920 Funkar prima och presterar lika bra efter att du har klockat den.

att slänga ut 40k på en dator är bara ren idioti. vissa personer har tydligen inte ett skit att lägga pengarna på...

Jag har själv ingen brist på pengar just nu, jag älskar o spela men jag skulle aldrig i livet kasta bort 40k på en jävla dator när jag kan få en som presterar riktigt bra för under 20k

Visa signatur

P6TD Deluxe Motherboard | Intel Core i7 920 @ 3,8 GHz | octua NH-U12P SE2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600 MHz | 2x80GB SSD Intel X25-M G2 Raid | Windows 7 Professional 64 bit |
3D Mark Vantage Score:18 633

Permalänk
Medlem

vänta på ATI 5870X2, kommer väl om ca en och en halv månad. Men kommer enligt alla indikationer, 2*5870X2 vara betydligt bättre än 2*GTX295 i SLI. Och till samma prislapp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crillie90
Är det bara jag som stör mig på sånt här ?

Hur tror folk att andra lär sig?... En polare till mig sa att jag skulle få 100 spänn ifall jag bytte grafikkort i hans dator, svarade:

" Snälla du, gör det själv, om man inte ens försöker så kan man inte lära sig något nytt"

Lät som man gick med på det, men samma dag så fick jag veta att han hade gett sin bror ett flak öl bara för att han skulle göra det åt han... Är så grymt trött på sånt här skitsnack allt, och jag vet, jag är väldigt off topic just nu :D.

Men du får gärna köpa en dator för 40 k för mig, bara du inte sitter och är oseriös med det.

Lycka till iaf, ha det gott!

Du är inte ensam om att tycka så. Har själv fått hjälpa andra som har tummen mellan skinkorna XD. Har även vissa kompisar som är duktiga med att bygga datorer själva och det är ju dom som har försökt också. Fattar inte vad det är som är så svårt med att lossa en skruv och lyfta ett litet klips och eventuellt dra ur en kontakt för att byta graffikkort tex. 40k för en dator är lite overkill kan man ju hålla med om.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Re: Ny dator, max 40.000Kr

Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidov
EDIT:

TILL alla som tror tråden är fake, varför ni nu tror det så kan jag säga att det är den inte. Inse bara att vissa har pengar, vissa har det inte.
Nu är det jag som ska köpa datorn som skriver. Det var min kompis (ägaren av kontot) som la upp tråden. Jag ber er, svara på mina frågor eller skriv inte alls istället för att skriva idiotiska kommentarer.

Tack för mig.

-------------------

"Inse bara att vissa har pengar, vissa har det inte."

Har förmodligen mer pengar än dig men att köpa den datorn skulle kännas som ren idioti! Bara för att man kan betyder inte det att man måste.

Tack för mig!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Om folk lägger 100-tusentals kronor på nya fina bilar, båtar etc ser jag inte problemet att lägga 40k på en överdrivet grym dator om man nu har pengar för det. Beror väl främst på ens hobbys och inkomst. Det är nog bäst att veta hur liten skillnaden egentligen är om du inte har miljon belopp i årsinkomst. Och kanske då också överväga en 20k dator eller att bara byta varje år istället för 2 som du nämnde längre upp? Kan ju sedan sälja din gamla för mer då kanske och få in något.

Men om man nu verkligen ska ha en 40k dator så är det bättre att köra på 3-4 grafikkort och 4-7k billigare processorn väl? Om man mest bara kör på spel på högsta inställningarna så borde det väl vara grafikkorten som begränsar? Tror att det snarare kan vara olika konfigurationer av såna kort som kan vara intressanta att snegla på iaf. Men nog inte förräns efter de nya AMD korten kommit eftersom det ändå är så nära i tiden.

Sedan så undrar jag om man behöver någon extra kylning överhuvudtaget om du inte ska antingen klocka den själv eller betala/fråga någon att göra det åt dig? Stort och tyst chassi med bra kylning borde väl vara tillräckligt? Ganska trivialt att börja diskutera 800kr i ett så kostsamt paket dock.

Med i7 920 vs de andra dyrare så överklockar de väl ändå bättre än 920:an? Även om man nu kan klocka den till högre än 975:ans bas. Å andra sidan så är väl fortfarande en 920 överklockad till 4.00GHz bättre än den mycket dyrare i7 975:an när den inte är överklockad? Som man väl även lätt kan få de flesta 920 processorer om man tillför bra kylning?

Visa signatur

OS:Windows 10 Education 64-bit|Chassi: Fractal Design Arc R2|CPU:Intel Xeon E5-1620v3 3,5GHz|Mobo: ASRock Fatal1ty X99X Killer|RAM: Crucial DDR4 SDRAM ECC 2 x 16GB|Grafik: GTX 660|Lagring: 2TB HDD, 3TB HDD, 256GB SSD, 128GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag hade nog satsat på fler mindre SSDs o raid0 dem, SEN hade jag väntat på 5870 och kört crossfire, 2,4 stycken?

Sen hade jag valt Core i7 920 och köpt en duktigt bra vattenkylning!

Enligt mig jävligt mycket mer "bang for the buck".

Permalänk
Medlem

2 st. 80 GB i RAID0 istället för en ensam 160 GB.

Vänta på de nya korten från ATI åtminstone (nVidia tar kanske för lång tid på sig med sina nya kort för att du ska vilja vänta) innan du lägger en större summa pengar på grafikkort.

Lägger man 40k på en dator så borde man kanske få 12 GB minne? Kanske kan köpa en lite billigare CPU som presterar ungefär likvärdigt och läggaa extrapengarna på ytterligare 6 GB minne.

Du ska inte ha något ljudkort? Återigen, att köra med det inbyggda känns lite klent när du ändå lägger 40k på datorn, köp ett bra ljudkort också så får du bättre ljud.

Ska du köpa hörlurar, skärm, tangentbord och mus utöver detta? Samma sak där, ska du sitta på en 22" med monstergrafikkort så lär du inte utnyttja kraften i grafikkorten, ska du sitta med ett par billiga hörlurar så tappar du känsla där också.

Permalänk

Kör på detta istället + 2 st 5870 när de släpps så landar du på ~21.500:-, istället för att slänga ut pengar helt i onödan.

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk

Klart det är en fake-tråd.
Först skriver han att han väljer cpu'n för att man kan klocka den utan att annat påverkas och sedan skriver han att han inte ska klocka.

Ock, det bästa sättet att få snubben sluta är att inte svara i tråden.

För övrigt är jantelagen ett norskt påfund så det vore kanon om vi kunde sluta snacka om svenska jante hela tiden, eftersom det inte finns något sådant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidov
ok men jag har en fråga. Folk säger att det är dumt att köpa denna datorn om man ändå inte ska klocka osv? Men jag köper den just för att inte behöva klocka.. kan inget om sådant..

Svarar lite snabbt har lite saker att göra
Tror det är mest cpun som folk tycker är onödig om du inte ska klocka.
Säkert någon annan som sagt detta men har du inga planer på att testa/lära dig klocka osv kan du ju köpa dig en 920.
Sedan kan du fråga om det är någon du känner eller så som kan hjälpa dig klocka den.

Kan inte mycket om klockning köpt mig första datorn nu så har inte börjat med att klocka eller så än. Så jag vet inte riktigt hur svårt det är med att klocka och allt detta men säkert någon annan som kan hjälpa dig med detta.

Men vad jag läst så verkar folk få upp sina 920 D0 stepping ganska enkelt ända upp i 4ghz ialla fall (vissa med lite mer pillande vissa med mindre) och kör dom där i 4ghz.

Permalänk

Ok, antagligen är detta en trolltråd...men bara för att någon vill köpa en svindyr/ovärd dator så MÅSTE det inte vara en trolltråd

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Hedersmedlem

Antingen hjälper ni trådskapren med dennes funderingar, eller så svarar ni inte i tråden. Jag vill inte se mera diskussioner om "troll" eller andra varelser.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag hade t.ex. 5 miljoner kronor skulle jag lägga max 25k på en dator. Då kan jag maxa dagens spel. Sen kringutrustningen kanske skulle bli lite dyrare.

Malici0us kom med ett bra paket. SKA du ha en dator för 40k så kör på hans. Lika bra som en för 40k fast mycket billigare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tänkte bara påpeka en annan snabb liten sak som jag inte har sett nån kommentera på... du säger att du/han har en skärm redan... vad är det för storlek/native upplösning på den??? är det tex 1280x1024 så kan du köpa en dator för max 10k och få samma prestanda för den...

alla LCD skärmar idag *alla platta* har nämligen en fast frekvens på 60hz vilket betyder att den uppdaterar bilden i 60fps. Vad detta betyder i förlängninen är att allt ÖVER 60fps är ren penis-förlängning då din skärm ändå inte klarar av att visa det! så kolla vad du/han har för skärm och speca datorn för att få minst 60fps i dom spel du vill spela... folk som sitter och skryter över 100+fps är dumma i huvvet eftersom dom ändå inte kan se skiten...

Visa signatur

Fear only Fear itself. I am fear!

Amd Phenom II 965@4Ghz, Asus Crosshair II, 6Gb ddr2@6400, Corsair 620 WX, Antec P182B, Ati 5870, Intel X-25M G2 SSD, raptor m.m diskar :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrooPnet
Tänkte bara påpeka en annan snabb liten sak som jag inte har sett nån kommentera på... du säger att du/han har en skärm redan... vad är det för storlek/native upplösning på den??? är det tex 1280x1024 så kan du köpa en dator för max 10k och få samma prestanda för den...

alla LCD skärmar idag *alla platta* har nämligen en fast frekvens på 60hz vilket betyder att den uppdaterar bilden i 60fps. Vad detta betyder i förlängninen är att allt ÖVER 60fps är ren penis-förlängning då din skärm ändå inte klarar av att visa det! så kolla vad du/han har för skärm och speca datorn för att få minst 60fps i dom spel du vill spela... folk som sitter och skryter över 100+fps är dumma i huvvet eftersom dom ändå inte kan se skiten...

Fel att köpa en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=343506 att ha som skärm? Har sett en sådan här TV IRL och det är det bästa jag sett.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Om du nu ska ha det dyraste:

4 tb lagring
2 st onödiga 295.
Prisvärd i7
Ssd disk till OS.

Om du vill ha mer prisvärt:

SSD disk till OS,
4 Tb lagring,
3 way sli gtx 275.
Stort och svalt chassie
Glöm inte cd läsare;)

Eller vänta på ati 5000 serien....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Om jag hade t.ex. 5 miljoner kronor skulle jag lägga max 25k på en dator. Då kan jag maxa dagens spel.

x2

and then read my signature

Permalänk
Avstängd

Detta är ju uppenbart en tråd gjord av ett Troll som är ute efter uppmärksamhet

Det roliga är att han tom. säger emot sig själv första ska han clocka sen ska han tydligen inte clocka... Först är datorn för en polare sen var det för honom själv...
Ganska roligt att nästan alla "Vill ha en dator för 40k" trådar är skrivna av 14 åringar eller yngre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Tumnus, jag skrev det du skriver för ett par inlägg sedan. Håller med.

För övrigt så skulle jag köpt 2 SSD-diskar och raidat om jag hade haft de här pengarna till en dator.

Permalänk

även om alla här säger att "köp inte en dator för 40k, det är lioka bra som en för 15k" så behöver det inte stämma, vilket det inte häller gör

däremot, för att kunna dra nytta av en dator för 40k så ska du spela i 2560*1600 eller liknande. att då köpa grafikkort för 10-15k är något man måste göra, däremot att köpa gtx 295 är bara grymt osmart, vänta tills 5870 kommer, och köp sedan några stycken sådana. ssd ska du också ha, minst 2, men varför inte 4? 2i raid 0 för os, och 2 i raid 0 för spel. sedan även några tb till lagring. sedan funkar 920 utmärkt, 12gb minne

sedan får du se till att ha bra extra grejer, du kan inte komma och säga: "jag har en dator för 40k, som är hur bra som helst" och sedan ha en gammaldags kulmus

även en extra skärm är värt att investera i, så du inte behöver släpa på en 25kg 30" på lan, samt har en extra skärm åt chatt programm och sådant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumnus
Detta är ju uppenbart en tråd gjord av ett Troll som är ute efter uppmärksamhet

Det roliga är att han tom. säger emot sig själv första ska han clocka sen ska han tydligen inte clocka... Först är datorn för en polare sen var det för honom själv...
Ganska roligt att nästan alla "Vill ha en dator för 40k" trådar är skrivna av 14 åringar eller yngre.

Ja du är ju första personen som sagt detta nu grattis och ärligt om du liksom tycker att detta är en tråd bara för att han vill ha uppmärksamhet osv varför skriver du i den och ger honom mer uppmärksamhet??

Om alla som skriver om detta att det är fake, troll bla bla osv.
(Räcker med att några personer kanske säger det behövs inte 30 till...)
Om ni inte hade skrivit i denna tråden att börja med så hade denna tråd inte ens haft 1 sida och då hade han inte haft lika mycket uppmärksamet osv som nu.

Som jag sagt tidigare varje gång någon ska köpa sig en dator för exempel 30k+ så är det fake, 14 åringar som leker osv.

Det finns faktiskt folk som köper sig lite dyrare dator.
Om det inte funnits folk som lägger 30k+ på dator tror ni att exempel EVGA ens skulle göra moderkort som EVGA X58 SLI Classified
Skulle väl inte tillverka sånna saker om det inte finns någon som köper de eller?
Och tar du dig ett sådant moderkort så får du räkna med att lägga minst kanske 25k på en dator. Bara grafikkorten kommer säkert gå på 10k
(Man kör ju så klart minst 2-3 grafikkort för ganska meningslöst med ett sådant moderkort om man bara kör 1)

Sen om denna tråd är fake eller inte får man väl see sen om han lägger upp några bilder å så när han väl köpt datorn.