Permalänk
Medlem

Samsung GT-i7500 Galaxy

Android-lur från Samsung. Inte hittat några klara besked när den släpps i Sverige men sett allt från slutet av augusti till mitten av oktober.

Det som tilltalar mig:

  • Android

  • 3,2" AMOLED touchdisplay 320x480 pixlar

  • 3,5mm hörlursuttag

  • 5 Mpix kamera, autofokus och ledblixt

  • 11,9 mm tjock (56 mm bred, 115 mm hög)

  • GPS, WLAN och allt det där lurarna har idag

Går på tyska Ebay för runt 300-400 euro (3000-4100 SEK med andra ord). Lite sugen på att köpa en faktiskt, men skulle vara intressant att höra lite mer kommentarer först.

Vad jag kunnat läsa mig till kan det vara lite laggig och seg, vilket tydligen många/alla androidlurar är nu. Ska förhoppningsvis lösas med mjukvaruuppdateringar.
Även dålig videoinspelningsupplösning (QVGA), vilket dock kanske kan förbättras.

Skärmen verkar mycket trevlig.
http://www.youtube.com/watch?v=b1KSqeYBv5w
Måtten verkar mycket bra också. 2,5mm tunnare än HTC Hero. Den har inte varit så intressant pga att jag tror jag kommer uppleva den som klumpig.

Så vad har ni att säga?
Är detta en näst intill perfekt lur eller är den långt ifrån mogen?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Filminspelningen verkar ju vara en begränsning i operativsystemet då alla Androidlurar bara kör QVGA just nu, isåfall är det ju stor chans att detta ordnas i framtiden.

Har också läst att Android utvecklas så att det alltid kommer gå snabbare (nåja) i framtida versioner, vilket betyder att om möjligheten att installera nya ROMs finns, så är man rätt framtidssäker. En sak jag vill se dem göra är att fixa batteritiden vilken är väldigt dålig enligt mig.

Samsungen har ju också en extra processor som sköter grafik har jag för mig.

Sen har vi ju det med AMOLED's livstid. Någon som vet om nya AMOLED-skärmar dör efter ett halvår eller om detta är ordnat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Filminspelningen verkar ju vara en begränsning i operativsystemet då alla Androidlurar bara kör QVGA just nu, isåfall är det ju stor chans att detta ordnas i framtiden.

Har också läst att Android utvecklas så att det alltid kommer gå snabbare (nåja) i framtida versioner, vilket betyder att om möjligheten att installera nya ROMs finns, så är man rätt framtidssäker. En sak jag vill se dem göra är att fixa batteritiden vilken är väldigt dålig enligt mig.

Samsungen har ju också en extra processor som sköter grafik har jag för mig.

Sen har vi ju det med AMOLED's livstid. Någon som vet om nya AMOLED-skärmar dör efter ett halvår eller om detta är ordnat?

Batteritiden uppges vara bättre än t.ex Iphone 3G S och HTC Hero (450h mot 360h för Iphone och 440h för Hero). Men det låter som att det är väl tilltagna standby-tider.
Taltid är sämst hos Galaxy av dem tre jag jämförde.

Intressant med livslängd på AMOLED, ska jag forska lite mer i. Har du någon bra källa?

Tack för ditt svar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag har faktisk ingen källa, men har för mig att det var så på de första AMOLED-skärmarna. När man nu söker på AMOLED lifetime på google så får man mest upp träffar om skärmar med bra livstid. Det är mycket möjligt att detta är ordnat för längesen, inte jätteinsatt i den marknaden.

Sen kan jag ju passa på och tipsa om http://www.swedroid.se/. Jag vet att det finns ett par där som har denna Samsung, kika i forumet. Du lär finna mer intresse och svar där.

Jag har också fått uppfattningen om att folk inte är partiska där som man kanske kan tro om ett sådant inriktat forum, många är tidigare iPhone-ägare, och många är. Vilket passar då folk fortfarande jämför allt man kan prata i och peta på med iPhone.

Av dagens Androidlurar hade jag lätt valt Samsung i7500.

Permalänk
Medlem

Att Android skulle vara segt är en skröna, vet inte riktigt var den kommer ifrån. Möjligen är det för att HTC Hero med sitt maxblingade Sense-UI i vissa fall kan upplevas som lite laggig, varpå folk tänker att "Hero är ju en androidtelefon och Hero är ibland seg, alltså är Android segt."

iPhone har ärligen ett aningen mer polerat och smooth UI, men Android kommer utan vidare in tätt efter på en stark andraplats. Lägger man sedan in faktumet att man är fri att göra betydligt mer med Android (utan att behöva jailbreaka/roota) så är den där minimala skillnaden i hastighet rätt obetydlig. Symbian och WinMo kommer inte i närheten av vare sig iPhone eller Android vad gäller hastighet.

När man swipar mellan home screens så kan iPhone ibland kännas mer smooth, men å andra sidan har iPhone bara x antal ikoner på en platt svart bakgrund. Tar man bort alla widgets och sätter en svart bakgrund på Android så belastas luren mycket mindre vid swipes, varpå även Android flyter som smör.. men vill man verkligen det? Jag tycker om att ha en snygg bakgrund samt ett par nyttiga widgets, även om jag får plikta och tappa 20% i "swipe-FPS".

Permalänk
Medlem

har MYCKET svårt att se att samsung säljer en mobil me en skärm som inte håller mer än ett halvår eller liknande, så de har säkert löst problemen me AOLMED

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Filminspelningen verkar ju vara en begränsning i operativsystemet då alla Androidlurar bara kör QVGA just nu, isåfall är det ju stor chans att detta ordnas i framtiden.

Har också läst att Android utvecklas så att det alltid kommer gå snabbare (nåja) i framtida versioner, vilket betyder att om möjligheten att installera nya ROMs finns, så är man rätt framtidssäker. En sak jag vill se dem göra är att fixa batteritiden vilken är väldigt dålig enligt mig.

Samsungen har ju också en extra processor som sköter grafik har jag för mig.

Sen har vi ju det med AMOLED's livstid. Någon som vet om nya AMOLED-skärmar dör efter ett halvår eller om detta är ordnat?

Samsungen's dsp är till radion (2/3G , wifi), amoleds livslängd är en gammal myt: sök på amoled och wiki så hittar du mer svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Samsungen's dsp är till radion (2/3G , wifi), amoleds livslängd är en gammal myt: sök på amoled och wiki så hittar du mer svar.

Men denna DSP'n (finns inte DSP i många enheter?) avlastar väl antagligen den vanliga CPUn? Eller som jag sa, finns inte DSP i många enheter? Varför lyfts den fram i samsungen?

Aha, det var en myt. Kommer bara ihåg att det var en del som var oroliga över det när Samsungen annonserades, eftersom jag inte var insatt så förutsatte jag att det var allmänt kännt, och eftersom det inte berörde mig alls så forskade jag inte i det.

Permalänk
Medlem

Jo, den avlastar den vanliga processorn så att det blir mer kräm över till annat == win.

Permalänk

Kameran är ju ett säljande argument när det gäller dom här lurarna känner jag. iPhones är skräp, likaså heros om jag förstått recensenterna rätt. Denna ska ju ha en integrerad blixt och 5 mpx, vilket på papper låter bra. Men kan någon med erfarenhet av samsungs kameror berätta hur du tycker den är? Står den ut över de andra?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
Kameran är ju ett säljande argument när det gäller dom här lurarna känner jag. iPhones är skräp, likaså heros om jag förstått recensenterna rätt. Denna ska ju ha en integrerad blixt och 5 mpx, vilket på papper låter bra. Men kan någon med erfarenhet av samsungs kameror berätta hur du tycker den är? Står den ut över de andra?

Hittade lite exempelbilder här
http://www.phonearena.com/htmls/Samsung-Galaxy-I7500-Review-r...

Vet inte om det är den färdiga modellen. Var inga blixtbilder heller.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på en Galaxy Tycker den verkar som den bästa Android-telefonen.

Kameran är bra (de flesta android-telefoner har inte ens blixt)
Prisvärd; kommer med 8Gb minne och in-ear lurar för 390 euro om man beställer från Tyskland (kolla prisjakt)
Designen. Väldigt elegant och stilig.
Skärmen är grym och batteriet likaså.

Ett minus är väl att den har D-pad istället för trackball, men jag tror inte att man använder den speciellt ofta ändå. Har inte använt Android men man bör ju använda touch-screenen typ 99,9 procent.

Permalänk
Medlem

Skriv gärna en rad om du köper den
Lite sugen men just nu använder jag mammas E71.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Om man köper den från Tyskland kan man då få svenska som språk?

Visa signatur

Suup

Permalänk
Medlem

Säker på att det går till 99 procent. Om inte annat kan man köra engelska. Man får med instruktionsbok på engelska också, enligt en unboxing video jag såg: http://www.theunwired.net/?item=videoview-unboxing-the-samsun...

Såg också att den går att få för ca 300 eur helt ny på tyska ebay. Ska ge det ett försök.

Permalänk
Medlem

det är väll inte ens svenska som språk på de android mobilerna som säljs i sverige, eller?

svensk tangentbord borde man dock kunna ladda ner, precis som det som finns till de svenska android mobilerna

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag har en Galaxy från Tyskland.
Man får med engelsk instruktionsbok.
Operativsystemet är på engelska, men om du uppdaterar till senaste firmware (IH8) så finns det svenska! Tangentbord med stöd för svenska finns att ladda ner.
Lanseringen av Donut (v1.6) är i krokarna och det ryktas ge fullt stöd för svenska, inklusive stöd för att ladda ner betalapps från market.
Kameran är inte jättebra direkt. framförallt är det problem med timingen på LED-blixten, vilket förstör en del kort.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Jag har en Galaxy från Tyskland.
Man får med engelsk instruktionsbok.
Operativsystemet är på engelska, men om du uppdaterar till senaste firmware (IH8) så finns det svenska! Tangentbord med stöd för svenska finns att ladda ner.
Lanseringen av Donut (v1.6) är i krokarna och det ryktas ge fullt stöd för svenska, inklusive stöd för att ladda ner betalapps från market.
Kameran är inte jättebra direkt. framförallt är det problem med timingen på LED-blixten, vilket förstör en del kort.

Läste att en firmware uppdatering från Samsung fixar blixt-buggen+massa annat.

Hur mycket fick du ge för din?

Permalänk
Medlem

3850 inkl frakt, ett riktigt klipp via ebay.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk

Samsung Galaxy släpptes i Sverige idag, eller igår. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=432087 trevligt trevligt

Visa signatur

Friskt kopplat, hälften brunnet

Permalänk
Medlem

Jävlar va sur jag är att mitt nuvarande abonnemang inte går ut förrän i april =/

Permalänk
Medlem

snacka om att man kan fynda den från tyskland jämfört me sverige.skiljer ju 2000 kr eller nått

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

om man köper den på ebay ja, men annars är det nog inte så mycket..

Visa signatur

Friskt kopplat, hälften brunnet

Permalänk
Medlem

Är mycket köpsugen nu, efter att ha pillat på en Galaxy i Tele2:s butik!

Några frågor till er som har en:

* Många testare verkar ha stört sig på knappen för att låsa upp telefonen - att man måste hålla inne den väldigt länge för att låsa upp, och att den är för lätt att komma åt och av misstag låsa telefonen. Hur upplever ni det? Går den att stänga av?

* Många har också anmärkt på batteritiden, att den håller mindre än en dag om man använder den för att lyssna på musik t.ex. Stämmer det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcognito
Är mycket köpsugen nu, efter att ha pillat på en Galaxy i Tele2:s butik!

Några frågor till er som har en:

* Många testare verkar ha stört sig på knappen för att låsa upp telefonen - att man måste hålla inne den väldigt länge för att låsa upp, och att den är för lätt att komma åt och av misstag låsa telefonen. Hur upplever ni det? Går den att stänga av?

Jag behöver bara hålla in knappen i 2 sekunder för att låsa upp den. Har hört att många behöver trycka två gången men jag tror att dom släpper knappen innan den låses upp och då sätts bara skärmen på med info om att den är låst etc.

Jag har haft min telefon i ungefär 3 månader och är väldigt nöjd med den. Hade en htc dream innan och det jag gillar med denna är ju såklart skärmen, uttag för hörlurar och att man aldrig behöver bry sig om utrymme för applikationer och spel

Permalänk
Medlem

Matenrou: hur upplever du batteritiden på den

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Det verkar som att Samsung inte kommer att uppdatera telefonen till Android 2.0
när den kommer. Allt enligt detta uttalande:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av http://www.swedroid.se/test-av-samsung-galaxy-i7500
Samtidigt med säljstarten av dessa kommer Samsung med Androidtelefon Galaxy Spica medan Sony Ericsson lanserar Xperia X10 som dock inte ska komma förrän efter årsskiftet. Ingen av dessa bygger på Android 2.0 och Samsungs pr-chef, Erik Johannesson säger att vare sig Spica eller företagets första Android-modell (Red. anm i7500) Galaxy går att uppgradera till version 2.0.

-Erik Johannessons genom IDG.se

Är det någon som hört något mer om detta?

Permalänk
Medlem

väldigt dåligt om det verkligen stämmer

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Det är väl uppenbart att den inte "går" att uppgradera. Hur skulle dom annars kunna sälja nästa Android 2.0 mobil på samma hårdvara?

Permalänk
Medlem

ja, hur ska t.ex. htc klara att sälja nya mobiler när de släpper 2.0 till sina befintliga? jo som det alltid varit, genom bättre hårdvara. precis som det alltid ä me mobiler.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive