Beställt i7 (15k). Gjort bort mig?

Permalänk
Medlem

Beställt i7 (15k). Gjort bort mig?

Väntat och funderat länge.
Tittat på recensioner och till slut bestämt mig och beställt ett system.

Beställde allt från komplett eftersom jag haft bra erfarenheter med support med dem tidigare + att de hade större utbud än vad inet hade.

Prylarna:

  • Intel Core? i7 Quad Processor i7-860 2,80GHz 2.895,00
    MSI P55-GD65, P55, Socket-1156, DDR3 4 DDRIII, ATX, 2xPCI-Ex(2.0)x16, GbLan(Winki), OC 1.599,00
    Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB Kit med 4X HyperX 2GB DDR3, CL8-8-8-24, 240pin 2.199,00

    XFX GeForce GTX 260 666M 896MB PhysX PCI-Express 2.0, "BLACK", 2xDVI, HDCP, 55nm, 666/2 1.495,00

    BenQ 24" LCD G2420HD 1920 x 1080, 10000:1, 5ms, VGA/DVI/HDMI 1.795,00
    Western Digital Caviar® GreenPower? 1TB, Sata 3 Gb/s, 32MB Cache 775,00
    Samsung DVD-brännare SH-S222L/BEBE Dual, Lightscribe, Black, IDE, OEM 320,00

    Cooler Master ATCS 840 Big Tower Silver Fläkter: 1x 230mm Front, 1x 230mm Topp, 1x 120mm B 1.836,98
    Cooler Master Silent Pro M700, 700W PSU ATX 12V Ver. 2.3, 80 plus, Modulära kablar, 2x 6+2 1.190,00

    Logitech UltraX Premium SE, OEM 279,00

Varor: 14.383,98
Frakt: 529,21
Total: 14.913,18

Så vad tycker ni?
Har jag gjort bort mig helt eller bara delvis?

Skulle det till och med kunna vara ett paket att rekommendera? (antagligen inte)

Permalänk

14 000 och du tog ett gtx 260...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av worldwide2
14 000 och du tog ett gtx 260...?

Tänkte använda det tills de släpper DirectX 11.
Alternativet var ett ati 4870 eller 4890.

Men jag är en linuxnörd och ati-kort fungerar inte så väl där.

(Klarar mig inte utan en snabb snurrande kub när jag skall ha alla mina shell-fönster öppna )

Permalänk
Avstängd

Vad gulligt av dig som tog en Green power, offra prestanda mot miljön. Nu kommer koldioxidutsläppen att minska med:

0,00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001g om året.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Vad gulligt av dig som tog en Green power, offra prestanda mot miljön. Nu kommer koldioxidutsläppen att minska med:

0,00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001g om året.

Hehe mja, en annan systemdisk är att föredra. Men en GP är jäkligt najs, låg energiförbrukning, tyst och sval. Allt en lagringsdisk behöver vara!

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Re: Beställt i7 (15k). Gjort bort mig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peope
Text

Nej du har definitivt inte gjort bort dig!

Ser bra ut i stort tycker jag.
Ett gtx 260 i väntan på Dx 11 låter klokt.

Eventuellt är det hårddisken som inte är optimal, men kommer du skaffa SSD i framtiden? så är det ingen fara. den gör sitt jobb hyfsat. Powergreen disken alltså.

Rejält med ramminne, bra vid redigering av film & foto.

Grattis till valet av chassi, bättre finns inte.
Hoppas du monterar själv?

Ha det skoj med burken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Vad gulligt av dig som tog en Green power, offra prestanda mot miljön. Nu kommer koldioxidutsläppen att minska med:

0,00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001g om året.

Hehe. Det var inte för miljön.

De hade helt enkelt inte en motsvarande disk inne black edition.
Den lär också ha ganska bra prestanda för att vara en green hdd enligt recensioner.
Behövde en disk för systemet helt enkelt.

Kommer eventuellt lägga in en 10000rpm disk senare som systemdisk.
Är skeptisk till SSD med tanke på begränsningen på antal skrivningar.
Gillar inte att ha en för liten systemdisk då en del puckade program envisas med att lägga sig på systemdisken.

Räknar också med att kunna cacha en hel del med 8GB minne. (Iaf i linux)

Under linux skulle jag också antingen behöva lägga /usr /bin /lib /boot /root på systemdisken och ha /home /var /tmp /etc swap på en datadisk.
Jag gör ofta uppdateringar av paketen också vilket leder till att det blir mycket skrivningar på /usr /bin /lib.

Alternativet skulle innebära att bara lägga /boot på systemdisken.
Men då är inte så mycket vunnet då grub inte tar speciellt lång tid att starta hur som helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Grattis till valet av chassi, bättre finns inte.
Hoppas du monterar själv?

Chassit känns skönt. Tack!
Mina datorkomponenter skall hanteras med varsamhet och ömhet så givetvis monterar jag själv.

Permalänk
Medlem

10 000 rpm disk är skit jämfört med ssd, bara så att du vet

Sen det med begränsade antal skrivningar är fel, välj en ssd med TRIM eller Garbage collector bara så är det löst.

SSD mot 10 000rpm raptor:
http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Permalänk
Avstängd

EHE, Green power?, Synd pysen corsair 750 skulle passa fint. Annars snyggt paket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
10 000 rpm disk är skit jämfört med ssd, bara så att du vet

Sen det med begränsade antal skrivningar är fel, välj en ssd med TRIM eller Garbage collector bara så är det löst.

SSD mot 10 000rpm raptor:
http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Det där är sååå snabbt. Fatta raid 0?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muss3
Det där är sååå snabbt. Fatta raid 0?

http://www.youtube.com/watch?v=96dWOEa4Djs&feature=fvst

24 SSD, RAID 0

Visa signatur

Någon har tagit min signatur! någon som vet var den är?

Permalänk
Medlem

Kikade på länken för SSD. Imponerande.

Men samtidigt en häftig prislapp.
Hade jag pengen skulle jag nurligtvis välja det allra bästa och då skulle det bli en (eller flera) ssd.

Det får bli en eventuell uppgradering efter att de nya grafikkorten kommit.

Uppgraderingen från det befintliga systemet:
Laptop Dell XPS 1710 (Geforce 7900 Go GS (Go innebär nedklockad vilket jag iofs klockat upp lite i mjukvaan) ). Core 2 Duo 2.16. 2GB ram.

Har både cpu och grafikkort som flaskhals (troligen också minnet).

Gillar Arma 2 vilket är väldigt cpu-intensivt samt programmerar själv och är äckligt dryg med att vilja köra många trådar. select() är evil säger jag. EVIL!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
EHE, Green power?, Synd pysen corsair 750 skulle passa fint. Annars snyggt paket

Nyfiken på hur en corsair 750 skulle vara bättre?
(agget jag vade har en 12v rail på 50A om jag minns rätt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Vad gulligt av dig som tog en Green power, offra prestanda mot miljön. Nu kommer koldioxidutsläppen att minska med:

0,00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001g om året.

Det har ingenting att göra med koldioxidutsläppen R-tard!

Permalänk
Medlem

SSD som systemdisk! Dra ned minnet till 4GB om du vill spara deg.

Men vad är det för skärm? Den verkar bra för priset men när du har så fin dator i övrigt tycker jag att du kunde lägga lite mer... 1920x1200 tycker jag dessutom är att föredra på skärmar (du har väl 1920x1200 idag på din XPS?).

Nu har jag inte forskat sååå noga, kanske verkligen är en kanonskärm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
10 000 rpm disk är skit jämfört med ssd, bara så att du vet

Sen det med begränsade antal skrivningar är fel, välj en ssd med TRIM eller Garbage collector bara så är det löst.

SSD mot 10 000rpm raptor:
http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

I det aktuella fallet kan man ju undra om dom körde Raptorn på en DX386:a?
Valet idag för de flesta är nog ändå VelociRaptor och de är betydligt rappare - i alla fall i mitt system.

VR i RADI-0 är dessutom när det gäller läsning av stora filer betydligt rapppare än en SSD. Så att kategoriskt hylla SSD utan hänsyn till tillämpningsområde är lite tråkigt tycker jag.

Begränsning i antalet skrivningar är dessvärre ingen lögn. Om det är av praktisk betydelse låter jag vara osagt. TRIM har dessutom som uppgift att hålla reda på vilka block som inte används i prestandasyfte och eliminerar inte på något livslängden för en SSD.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Men vad är det för skärm? Den verkar bra för priset men när du har så fin dator i övrigt tycker jag att du kunde lägga lite mer

Det är säkerligen en skitskärm. Har en gammal 17" plattskärm vilken jag hade till min dual xeon 2.8. Men ville inte spräcka den redan överspräckta budgeten

1700+ ... det går att byta senare. Resonerar att det är bättre att köpa skit billigt än halvskit dyrare som jag blir fast med. Skärmen kan säkerligen komma till nytta på någon server *lol* eller nått senare.

Citat:

du har väl 1920x1200 idag på din XPS?

Jo. Men kör i 1280x800. 1920x1200 ser väääldigt plottrigt ut på en 17" skärm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
I det aktuella fallet kan man ju undra om dom körde Raptorn på en DX386:a?
Valet idag för de flesta är nog ändå VelociRaptor och de är betydligt rappare - i alla fall i mitt system.

VR i RADI-0 är dessutom när det gäller läsning av stora filer betydligt rapppare än en SSD. Så att kategoriskt hylla SSD utan hänsyn till tillämpningsområde är lite tråkigt tycker jag.

Begränsning i antalet skrivningar är dessvärre ingen lögn. Om det är av praktisk betydelse låter jag vara osagt. TRIM har dessutom som uppgift att hålla reda på vilka block som inte används i prestandasyfte och eliminerar inte på något livslängden för en SSD.

Att en VR är snabbare i vissa lägen än en långsam ssd stämmer men det är också om du jämför med de klenare ssd på marknaden. Jag kan tex inte tänka mig att det kommer finnas någon marknad kvar alls för VR redan inom ett år. För även om de senaste raptor modellerna är betydligt bättre på den punkten är de fortfarande små varma högljuda monster definitivt jämfört med ssd diskar.

Diskussionen om om begränsat antal skrivningar är ungefär lika meningsfull som om en disk har MTBF 1000k eller 1200k alltså det är skit sak samma ingen använder en disk så länge ändå förutom i någon gammal gardrobsserver typ

vad gäller TS så följande:

du kan spara ca 1k på minnen (ta 4 istället för 8gb) om du inte kör extremt mycket minneskrävande mjukvara, virtualisering etc.

Byt nätagg inget fel på det du valt men det finns dem som är mer prisvärda tex Corsair.

Byt DVD till en sata, du bör även få en fullt duglig för en bit under 320 det är rätt dyrt.

Om du skall ha den som system disk tills du skaffar något vassare så byt definitivt ut green disken mot black serien.

Tycker du verka fått lite lite för dina pengar överlag men har inte räknat exakt på det hela.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

citat:
du har väl 1920x1200 idag på din XPS?

Jo. Men kör i 1280x800. 1920x1200 ser väääldigt plottrigt ut på en 17" skärm

Har själv en xps (1710) och skulle aldrig köra annat än 1920x1200 på den, men smaken är som baken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jajje
Det har ingenting att göra med koldioxidutsläppen R-tard!

Den drar mindre ström och ström får man en liten del ifrån kolbränning bland annat och om alla skulle byta till greenpower så skulle det nog märkas någon stans..

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Byt DVD till en sata, du bör även få en fullt duglig för en bit under 320 det är rätt dyrt.

Holy Batman!

Det missade jag. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Att en VR är snabbare i vissa lägen än en långsam ssd stämmer men det är också om du jämför med de klenare ssd på marknaden. Jag kan tex inte tänka mig att det kommer finnas någon marknad kvar alls för VR redan inom ett år. För även om de senaste raptor modellerna är betydligt bättre på den punkten är de fortfarande små varma högljuda monster definitivt jämfört med ssd diskar.

Diskussionen om om begränsat antal skrivningar är ungefär lika meningsfull som om en disk har MTBF 1000k eller 1200k alltså det är skit sak samma ingen använder en disk så länge ändå förutom i någon gammal gardrobsserver typ

Nej, jag jämför med Intels X25-M. Och Nej, VR är inte högljudd alls. Och vad gäller skrivningar så förstår jag inte meningen med att upprepa vad jag mer eller mindre redan sagt som om jag hävdade det motsatta?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Nej, jag jämför med Intels X25-M. Och Nej, VR är inte högljudd alls. Och vad gäller skrivningar så förstår jag inte meningen med att upprepa vad jag redan sagt som om jag hävdade det motsatta?

ok visa lite benchs i så fall pls. Jag fattar att du gillar dina vr och det var inte någon avsikt att dissa dig personligen men nu handlar det om att ge TS bra råd, att då säga att han skall köra föråldrad teknik är väll kanske inte så smart.

Hade vi haft denna diskussionen för ca ett halvår sedan skulle också jag tyckt att VR kunde varit ett alternativ pga pris/gb vs prestanda mellan VR och SSD men idag nej. Tyvärr men VR har haft sin storhetstid (i alla fall som val av systemdisk).

http://www.xlr8yourmac.com/IDE/SSD_vs_VelociRaptor_vs_Raptor/...

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=340...

http://www.legitreviews.com/article/788/9/

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6190&page=17

Det enda som talar för vr idag är storleken men det bör knappast finnas någon som behöver 300gb som systemdisk. Det är just som systemdisk som en bra ssd som tex intel x25-M G2 är det man skall ha pga att den framförallt vid små skrivningar, systemstart, programstart etc spöar skiten ur en VR.

Att sedan påstå att en VR är lika tyst som en disk som totalt saknar mekaniska delar är ju mest löjligt. Att den låter mindre än de gamla raptor diskarna har jag ju redan skrivit men den är då fan inte tyst (i alla fall inte vid sök)

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Fick leveransen idag.

Ska åka och hämta den nu.

Tummen upp för komplett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
ok visa lite benchs i så fall pls. Jag fattar att du gillar dina vr och det var inte någon avsikt att dissa dig personligen men nu handlar det om att ge TS bra råd, att då säga att han skall köra föråldrad teknik är väll kanske inte så smart.

Jag tar det inte personligt, jag är bara allergisk mot att man lägga fram onyanserade åsikter som fakta (syftar på inläggen av Mercy1).

Burst rate på en VR 300GB är 247MB/s. Jämfört med 217MB/s som du länkade till så är det väl snabbare?.

Länk till artikeln: http://www.hardwaresecrets.com/article/567/1

Burst rate på två VR 150GB i RAID-0 är c:a 1.36GB/s:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Det är just som systemdisk som en bra ssd som tex intel x25-M G2 är det man skall ha pga att den framförallt vid små skrivningar, systemstart, programstart etc spöar skiten ur en VR.

Instämmer. Har inte sagt annat heller. En begränsad budget och behovsbild utesluter dock inte traditionella hårddiskar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Att sedan påstå att en VR är lika tyst som en disk som totalt saknar mekaniska delar är ju mest löjligt.

Jag skrev "VR är inte högljudd alls". Det betydet INTE att den är ljudlös. Inte för att jag tycker mina låter vid sök heller...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net