Permalänk
Medlem

Ny TV, plasma eller led lcd?

Vad bör man köpa i dagsläget?

Söker en 40" till 50" tv för att kolla film och spela tv-spel på, har googlat runt en hel del utan att riktigt hitta något tydligt svar om man ska välja plasma eller lcd?!

Pris: 20000 - 25000:-

Vad skulle ni rekommendera (märke/modell) och varför??

Tacksam för svar.

//milkacid

Permalänk
Medlem

kan tyvärr inte rekommendera en viss tv. Men jag skulle inte köpa plasma idag. Dom skall ju tydligen sluta säljas osv. Har hört att dom skall förbjudas att sälja enligt rykten. Men låter ju lite konstigt måste jag säga.

Lcd tv är det alternativ enligt dina intressen. Jag menar ska du lira på plasman så får du ju aldrig glömma bort den vid tillexempel skrivbordet..

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stylaren
kan tyvärr inte rekommendera en viss tv. Men jag skulle inte köpa plasma idag. Dom skall ju tydligen sluta säljas osv. Har hört att dom skall förbjudas att sälja enligt rykten. Men låter ju lite konstigt måste jag säga.

Källa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stylaren
Lcd tv är det alternativ enligt dina intressen. Jag menar ska du lira på plasman så får du ju aldrig glömma bort den vid tillexempel skrivbordet..

Inbränningar är old news och förekommer inte på nyare plasmaskärmar, så det är inget att tänka på.

Givetvis ska TS ha en plasma med tanke på att den ska användas till film - bättre bild än en plasma får man helt enkelt inte. Att LCD sedan använder lite mindre energi är sant, men utslaget över ett år (med normalt användande) blir den totala kostnaden enbart ett par hundra kronor.

Det bästa du gör är att titta in till en butik som har dedikerade demorum, där du kan testa både LCD, LED och plasma för att bestämma dig för vad du tycker är bäst. Gärna butiker där du kan spendera en timma eller så på en demo för att verkligen testa de olika typerna.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stylaren
kan tyvärr inte rekommendera en viss tv. Men jag skulle inte köpa plasma idag. Dom skall ju tydligen sluta säljas osv. Har hört att dom skall förbjudas att sälja enligt rykten. Men låter ju lite konstigt måste jag säga.

Lcd tv är det alternativ enligt dina intressen. Jag menar ska du lira på plasman så får du ju aldrig glömma bort den vid tillexempel skrivbordet..

Vad svamlar du om?

För de pengarna finns några solklara kandidater.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=306209
http://www.hdtvtest.co.uk/Pioneer-PDP-LX5090/
(Min TV inom några dagar, har DVB-T och DVB-S men ej DVD-C)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=420240
http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-tx-p42v10-tx-p50v10-...
(Betydligt lättare att få tag på, mer internetfunktioner, inbyggda hötalare, nästan lika bra bild som Pioneer, har DVB-S, DVB-T och DVB-C)

Båda klarar nära 0ms inputlag, 1080 linjers motion resolution och sjukt hög kontrast, all tre faktorer bättre än någon led/lcd på marknaden.

Permalänk
Medlem

Lyssna inte på Stylaren. Han bara svamlar. Se till att köpa som föregående sa. Pioneer Kuro 50 plasma tummare är helt oslagbar. Otrolig svärta och kontrast. Underbara färger där svart blir verkligen svart!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Vad svamlar du om?

För de pengarna finns några solklara kandidater.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=306209
http://www.hdtvtest.co.uk/Pioneer-PDP-LX5090/
(Min TV inom några dagar, har DVB-T och DVB-S men ej DVD-C)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=420240
http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-tx-p42v10-tx-p50v10-...
(Betydligt lättare att få tag på, mer internetfunktioner, inbyggda hötalare, nästan lika bra bild som Pioneer, har DVB-S, DVB-T och DVB-C)

Båda klarar nära 0ms inputlag, 1080 linjers motion resolution och sjukt hög kontrast, all tre faktorer bättre än någon led/lcd på marknaden.

Hoppas att dom fixar så man kan köra Canal digital då via Dvb-s. Annars lär man ändå få fixa box ifrån Canal digital för att se alla HD kanalerna.

Visa signatur

Intel 4790K@4.4Ghz l Asus Z97-A l 2x8GB DDR31600 l Noctua NH-U14s l Sapphire 390 Nitro 8 GB l Define R5 l Crosair RM1000x l Samsung SSD 840 EVO 240GB l XL-740K mus l

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TORREX69
Hoppas att dom fixar så man kan köra Canal digital då via Dvb-s. Annars lär man ändå få fixa box ifrån Canal digital för att se alla HD kanalerna.

Fick min Pioneer Kuro 5090H idag. Har dessvärre inte Canal Digital för att testa men vad jag hört så kommer du tvingas köra deras box på ett eller annat sätt. Det finns i alla fall plats för Common Interface för sattelit. Kör boxer, fungerar klockrent, den snabbaste boxermottagaren jag testat och SVT HD är hellt felfritt.

Min router är på lagning så jag har inte kunnat testa några dlna prylar än.

Bilden är ju som väntat klockren.

Sämst hittills:
Med min förra tv (samma tv fast fem år gammal och endast 720p) var jag tvungen att använda VGA kabel för bästa bild. Vga anslutningen i min nya tar bara samma upplösning max, dvs 1280x720. Jag hittar inte min DVI-HDMI kabel för att köra native 1920x1080. Cool styrning av min Pioneer LX52 receiver också.

Jo en sak till, fjärren inte lika responsive som min fjärr till receivern, de ser nästan identiska ut. Iom att jag kör alla kablar genom receivern förlorar jag möjligheten att fininställa de olika källorna, annars lagrar ju TVn inställningar per ingång.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TORREX69
Hoppas att dom fixar så man kan köra Canal digital då via Dvb-s. Annars lär man ändå få fixa box ifrån Canal digital för att se alla HD kanalerna.

Varför vill du köra med tvns inbyggda mottagare?
Du förlorar alla inspelningsmöjligheter, möjlighet till HD-kanaler, dessutom är det inte ovanligt att de inbyggda mottagarna i många apparater är extra slöa.

Edit: Ett alternativ för TS är annars Samsungs B850/855-plasmor.
Finns inte så där jättemånga recensioner men Flatpanels har en utförlig. Tror de billigaste affärerna börjar på 19-20k.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kollat på vad för tvs som är bäst osv men Sony ska väl göra bra grejer.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta ett tag och se hur bra den nya LED backlit tekniken är. En tv som kommer snart är Sharp Aquos LE700 som släpps nu i dagarna och skall inte kosta mer än 20 000 för en 46 tum http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=239046&st=...

Den skall enligt de som sett den vara mycket bättre än Samsungs LED's eftersom att den har backlight.
Tror dock inte att den kommer att slå KURO i svärta.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

Enligt tidningen M ska tydligen Samsungs U7070 (tror jag den heter) vara vassare än Kuro tom på svärta.

Nåja, själv tycker jag inte att tekniken är viktig. Huvudsaken är att bilden är det. Jag gillar i alla fall min plasma och tror att till vanlig tvtittande + film och sport så duger den i ett par år till

Ruggigt bra bild på HD-kanalerna och när jag kör Blu-ray

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waconda
Enligt tidningen M ska tydligen Samsungs U7070 (tror jag den heter) vara vassare än Kuro tom på svärta.

Nåja, själv tycker jag inte att tekniken är viktig. Huvudsaken är att bilden är det. Jag gillar i alla fall min plasma och tror att till vanlig tvtittande + film och sport så duger den i ett par år till

Ruggigt bra bild på HD-kanalerna och när jag kör Blu-ray

Vilken tidning? M3? Man skall inte lyssna på pryl tidningar... Läs riktiga tester av experter som avforums.
Sedan så har Samsungs 7070 mycket problem med clouding.
LED tvn jag tipsade om skall i alla fall vara bättre på Clouding och ha backlight (led bakom skärmen och inte i kanterna).

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memon
Jag skulle vänta ett tag och se hur bra den nya LED backlit tekniken är. En tv som kommer snart är Sharp Aquos LE700 som släpps nu i dagarna och skall inte kosta mer än 20 000 för en 46 tum http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=239046&st=...

Den skall enligt de som sett den vara mycket bättre än Samsungs LED's eftersom att den har backlight.
Tror dock inte att den kommer att slå KURO i svärta.

Ja, men det är ju trots allt inte bakgrundsbelysning som ensamt avgör hur bra en tv är, även om det är bättre med många spridda lysdioder bakom hela panelen istället för ett fåtal vid kanterna.
Angående M3 och liknande tidningar så håller jag helt klart med. Man måste vara skeptisk mot dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dani05
Nu har jag inte kollat på vad för tvs som är bäst osv men Sony ska väl göra bra grejer.

Bra är en sak, riktigt bra en annan.
Vill man ha bästa möjliga bildkvalité även vid SD-sändningar, bra betraktningsvinklar, bra svärta så bör man ge sig in i plasmalägret och leta.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Ja, men det är ju trots allt inte bakgrundsbelysning som ensamt avgör hur bra en tv är, även om det är bättre med många spridda lysdioder bakom hela panelen istället för ett fåtal vid kanterna.
Angående M3 och liknande tidningar så håller jag helt klart med. Man måste vara skeptisk mot dem.

Jag menade aldrig att bakgrundsbelysning ensamt avgör utan att det kan vara värt att vänta och se hur tekniken utvecklas (har läst att panelen i sharpen skall vara bra).

I vilket fall som helst så är Kuro en väldigt bra tv om man vill ha en plastma / tv just nu.

Kom på en till sak som kan tilläggas, högtalarna i stort sett alla platt tvar är värdelösa bara så du vet.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

Visst fan..M3 hette den

Sharpen var riktigt snygg i alla fall. Den måste kollas in

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Varför vill du köra med tvns inbyggda mottagare?
Du förlorar alla inspelningsmöjligheter, möjlighet till HD-kanaler, dessutom är det inte ovanligt att de inbyggda mottagarna i många apparater är extra slöa.
Edit: Ett alternativ för TS är annars Samsungs B850/855-plasmor.
Finns inte så där jättemånga recensioner men Flatpanels har en utförlig. Tror de billigaste affärerna börjar på 19-20k.

Oj så mycket fel, varför, om man inte vet, svara på en fråga när någon skall investera 20-25k. Ta frågorna på allvar, hjälp till om du är bra på ämnet eller kolla upp ordentligt.

Som sagt fick min Pioneer Kuro 5090H för några dagar sedan.

Inbyggd mottagare:
Inställd efter TVns kvaliteter eller tvärtom, dvs bästa möjliga bild för panelen. Hastigheten, den här boxermottagaren är den snabbaste jag sett inklisve SVT HD som den visst klarar. Den här TVn eller Panasonic viera TX-P50V1E är moderna highend-apparater. Gällande mottagardelen kan jag inte svara för hastigheten på panasonicen men den stödjer även DVB-C vilket inte min gör. Båda stödjer dock Mpeg4 och DVB-S.

Jag har svårt att tro (men kan ha fel) att Samsungen kommer i närhet med tanke på hur mycket bildmanipuleringsshit samsung lagt i på sista tiden och kommit upp i skyhöga inputlags.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Oj så mycket fel, varför, om man inte vet, svara på en fråga när någon skall investera 20-25k. Ta frågorna på allvar, hjälp till om du är bra på ämnet eller kolla upp ordentligt.

Som sagt fick min Pioneer Kuro 5090H för några dagar sedan.

Inbyggd mottagare:
Inställd efter TVns kvaliteter eller tvärtom, dvs bästa möjliga bild för panelen. Hastigheten, den här boxermottagaren är den snabbaste jag sett inklisve SVT HD som den visst klarar. Den här TVn eller Panasonic viera TX-P50V1E är moderna highend-apparater. Gällande mottagardelen kan jag inte svara för hastigheten på panasonicen men den stödjer även DVB-C vilket inte min gör. Båda stödjer dock Mpeg4 och DVB-S.

Jag har svårt att tro (men kan ha fel) att Samsungen kommer i närhet med tanke på hur mycket bildmanipuleringsshit samsung lagt i på sista tiden och kommit upp i skyhöga inputlags.

För det första får du gärna berätta hur i all sin dar man lyckas spela in om man trycker in antennkabeln direkt i tvn. Vilka apparater har en utgång som skickar ut samma signal igen till en inspelare?
Jag vet att det finns ett fåtal tv-apparater som har inbyggda hårddiskar, men dessa är så pass ovanligt att det lär vara 1 på 100 eller 200 med den möjligheten.

När det gäller HD så kör Tele2 med pairing för HD-utbudet, Viasat gör det, Comhem gör det. Canal Digital gör det inte än, men det måste sägas vara lite av en bedrift. De kommer dock med största sannolikhet börja med pairing för HD-kanalerna även dem inom ett halvår eller så. Canal+ tillhörde tidigare en stor mediakoncern men köptes av TV4 för inte så länge sen, de har knappast någon vidare förhandlingsposition iom det.
För den som inte vet så innebär "pairing" i princip att man enbart kan köra med de digitalboxar som operatören erbjuder. Detta för att förhindra piratkopiering.

SVT HD är gratis iom tv-licensen och sänds helt okrypterat. Det mesta av materialet som går i deras kanal är för övrigt inte äkta HD utan bara uppskalat. De får inte sända i princip någon serie eller film (utom deras egna produktioner då) i riktig HD eftersom det är hur enkelt som helst att kopiera videoströmmen och sprida via internet.

Angående hastigheten, ja, det varierar ju mellan olika apparater, jag har fått för mig att externa boxar överlag är snabbare men jag kanske har fel, oavsett hur det ligger till med det är det ändå bara dumt att köra på tvns inbyggda mottagare.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
För det första får du gärna berätta hur i all sin dar man lyckas spela in om man trycker in antennkabeln direkt i tvn. Vilka apparater har en utgång som skickar ut samma signal igen till en inspelare?
Jag vet att det finns ett fåtal tv-apparater som har inbyggda hårddiskar, men dessa är så pass ovanligt att det lär vara 1 på 100 eller 200 med den möjligheten.

När det gäller HD så kör Tele2 med pairing för HD-utbudet, Viasat gör det, Comhem gör det. Canal Digital gör det inte än, men det måste sägas vara lite av en bedrift. De kommer dock med största sannolikhet börja med pairing för HD-kanalerna även dem inom ett halvår eller så. Canal+ tillhörde tidigare en stor mediakoncern men köptes av TV4 för inte så länge sen, de har knappast någon vidare förhandlingsposition iom det.
För den som inte vet så innebär "pairing" i princip att man enbart kan köra med de digitalboxar som operatören erbjuder. Detta för att förhindra piratkopiering.

SVT HD är gratis iom tv-licensen och sänds helt okrypterat. Det mesta av materialet som går i deras kanal är för övrigt inte äkta HD utan bara uppskalat. De får inte sända i princip någon serie eller film (utom deras egna produktioner då) i riktig HD eftersom det är hur enkelt som helst att kopiera videoströmmen och sprida via internet.

Angående hastigheten, ja, det varierar ju mellan olika apparater, jag har fått för mig att externa boxar överlag är snabbare men jag kanske har fel, oavsett hur det ligger till med det är det ändå bara dumt att köra på tvns inbyggda mottagare.

Jag tycker det är smidigt med TVns inbyggda mottagare, speciellt för de som varken vill spela in eller ha stora kanalpaket. En box mindre för den målgruppen, varför det skulle vara dumt förstår jag inte.

Själv har jag inspelningsbehov så jag har 2st FireDTV som kompletterar min TVs inbyggda mottagare. Jag har ingen bindningstid och har inte betalat boxer för någon överprisad box de godkänt. Mao kan jag spela in två kanaler samtidigt som jag tittar på en tredje. Kan väl vara smidigt för ComHem användare också som komplement till boxen då vissa (ganska många) kanaler fungerar.

Tele2Vision kör äkta DVB-C utan cardpairing också. Som sagt alla har inte samma behov som du så varför säga att det är dumt?

Permalänk
Medlem

Hur ligger det till egentligen med Tele2 och pairing på HD-kanaler. Vissa säger att de använder det och andra inte?

Tänkte nämligen köpa en Humax CXHD 5000 och sen kanske köpa ett HD-abbonemang. Går detta eller måste man köpa av Tele2 om de nu kör med pairing?

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]