Rykten inför 10 sep - ATIs nya generation

Permalänk
Avstängd

Nvidia är troligen ute från denna generationscykel också.
deras kort kan vara dubbelt så dyra att tillverka som ati´s.
dvs ati vinner pris/prestanda denna gången också.

4800 serien var en vinnare.
Nvidias motsvarande en riktig looser.
du får idag ett 4890 under 2000kr.

finns ingen anledning att köpa annat än ati för de flesta.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Nvidia är troligen ute från denna generationscykel också.
deras kort kan vara dubbelt så dyra att tillverka som ati´s.
dvs ati vinner pris/prestanda denna gången också.

4800 serien var en vinnare.
Nvidias motsvarande en riktig looser.
du får idag ett 4890 under 2000kr.

finns ingen anledning att köpa annat än ati för de flesta.

Håller inte riktigt med där, även om jag också tycker AMD gör mest prisvärda kort.
Du vet väl i princip ingenting om vad nvidias nästa kort-serie kommer kosta?

Permalänk
Medlem

Den absolut viktigaste siffran för långsiktig lönsamhet är prestanda per chip area.

HD4890 och GTX275/GTX285 har i princip samma prestanda däremot skiljer sig chiparean rejält (281 mm2 för HD4890 och 470mm2 för GTX260/GTX275/GTX285)

I princip betyder det att teknikförsprånget för ATI i HD4xxx/GT2xx generationen var 470/281= 5/3 => 170%

Lönsamhetsövertaget är säkert en bra bit högre med tanke på att lägre procent chip måste kasseras per wafer (högre yield vid lägre chipstorlek) och att de flesta G200b chippen som säljs (Gtx260) har mindre och i värsta fall negativ marginal.

Om chip area förhållandet håller sig samma i nästa generation (500/320 typ) så behöver Nvidia fyrdubbla sin prestanda om ati dubblar sin. Bara för att komma ikapp. Halkar de efter ännu mer är det inte bra alls.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd

Nvidia har redan halkat efter.
Nuvarande generation gick de back på, och kommande lär de gå back på också.
Deras kostnad för kommande kort är troligen dubbelt så dyr (som ati´s) vilket ger att även om de har prestandan så kan de inte sälja till det priset de normalt gör.

Får de minsta bekymmer med sin tillverkning pratar vi sommaren 2010 innan de nya korten finns ute.
och dessutom, om deras prestanda är vad som ryktas så kan de inte sälja korten ändå eftersom ati´s är ett bättre val.
Pris/prestanda äger.

Bara att titta på hur ati´s 4800 serie säljer som smör.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Vi får dock hoppas att ingen aktör lämnar grafikkorts marknaden. Konkurrans är bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Vi får dock hoppas att ingen aktör lämnar grafikkorts marknaden. Konkurrans är bra

Precis, ännu bättre hade varit tre aktörer med lika marknadsandelar. Just nu hoppas man att Ati stabiliserar sina marknadsandelar och att Nvidia kommer igen på teknologifronten.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

"Bara att titta på hur ati´s 4800 serie säljer som smör."

Själv tycker jag det verkar gå rätt bra för båda två? Titta gärna närmre på steam länken, där skiljer det vadå? 2% mellan 4800 serien och nvidias g200 serie, knappast så att man kan utbrist att den ena säljer som smör o den andra inte säljer alls? (o tänker man sedan då på hur mycket nvidia verkar sälja/ha sålt av sina andra kort så...)

Marknadsandelar

Steam hårdvaru lista

Sen gillar jag Dx 10.1 hysterin, jag hittade denna länken. Jag vet inte om den e fullt uppdaterad eller inte, men jag tyckte iaf det va kul läsning.

Dx10 spellista

Tror jag räknade till 4 Dx10.1 spel, och ett som hade men blev av med stödet. Det är ju verkligen något att basera sitt inköp på.

Ser i övrigt bra ut för ATI just nu, men o andra sidan borde det göra det med. Tänk om de hade släppt en helt ny generation kort, och inte varit bättre än förra generationens kort på marknaden. Det hade inte varit bra alls...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
"Bara att titta på hur ati´s 4800 serie säljer som smör."

Själv tycker jag det verkar gå rätt bra för båda två? Titta gärna närmre på steam länken, där skiljer det vadå? 2% mellan 4800 serien och nvidias g200 serie, knappast så att man kan utbrist att den ena säljer som smör o den andra inte säljer alls? (o tänker man sedan då på hur mycket nvidia verkar sälja/ha sålt av sina andra kort så...)

Marknadsandelar

Steam hårdvaru lista

Sen gillar jag Dx 10.1 hysterin, jag hittade denna länken. Jag vet inte om den e fullt uppdaterad eller inte, men jag tyckte iaf det va kul läsning.

Dx10 spellista

Tror jag räknade till 4 Dx10.1 spel, och ett som hade men blev av med stödet. Det är ju verkligen något att basera sitt inköp på.

Ser i övrigt bra ut för ATI just nu, men o andra sidan borde det göra det med. Tänk om de hade släppt en helt ny generation kort, och inte varit bättre än förra generationens kort på marknaden. Det hade inte varit bra alls...

Det snackas lönsamhet här, inte försäljning, två helt skilda saker Icy.
Nvidia har lönsamhets-problem trots hög försäljning, hänger du med?

De drar inte in kulor på sina sålda kort i samma utsträckning som Ati/AMD, det kan i förlängningen skada oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

Nvidia lever väl mer eller mindre på sitt varumärke i dagsläget. Men jag tror inte att man kommer att få ut någon avancerad krets förrän våren 2010 och då kommer AMD förmodligen ha uppdaterat hela sin grafikkortsserie fullt ut.

Jag hoppas att även Intel tar sig in på grafikkortsmarknaden så vi kan få se lite mer konkurrens. Men just nu verkar det som om AMD har den smartaste lösning. Små kretsar som är lätta att tillverka och som går snabbt att få ut på marknaden med den senaste tillverkningstekniken.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Nvidia lever väl mer eller mindre på sitt varumärke i dagsläget. Men jag tror inte att man kommer att få ut någon avancerad krets förrän våren 2010 och då kommer AMD förmodligen ha uppdaterat hela sin grafikkortsserie fullt ut.

Jag hoppas att även Intel tar sig in på grafikkortsmarknaden så vi kan få se lite mer konkurrens. Men just nu verkar det som om AMD har den smartaste lösning. Små kretsar som är lätta att tillverka och som går snabbt att få ut på marknaden med den senaste tillverkningstekniken.

Yep, Intel är mer än välkomna, bara det inte innebär att Nvidia går omkull.
3 hälsosamma g-korts tillverkare hadde vart mumma för alla.
Ur konsument synpunkt då alltså.
Varken AMD eller Nvidia hadde jublat i dagsläget dock

Permalänk
Medlem

Mercy1, jag hänvisade till ett citat jag inte tyckte stämde. Jag lade mig inte i diskussionen ang. vem som tjänar bäst per kort.

Fast skall man diskutera ett företags förtjänts, vet jag ju inte om ett företag vars "Income growth" över 12månader på -107% är något att hänga i julgranen.

Nu är ju inte Nvidia bra heller, dem har slösat bort sina pengar på att täcka upp för brister i produkter. Men dem visar endåså en "Income growth" över 12månader på +12.9%

Nvidias aktie får en poäng på 9/10 i god investering.
Atis aktie får en poäng av 4/10 som en god investering.

Nvidia:
http://moneycentral.msn.com/detail/stock_quote?Symbol=US%3ANV...

ATI:
http://moneycentral.msn.com/detail/stock_quote?Symbol=ati

Nu vet jag ju inte som mycket om aktier o lönsamheter, jag jobbar med IT. Men jag vet ju att om man inte lyckas övertala aktiemarknaden, så kan man hälsa hem. Jag tycker ju mig också se 2 företag som inte är speciellt mycket högre än breakeven, o slösar sanslösa mängder pengar på "något". Vad något är, vet jag inte som sagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
Mercy1, jag hänvisade till ett citat jag inte tyckte stämde. Jag lade mig inte i diskussionen ang. vem som tjänar bäst per kort.

Fast skall man diskutera ett företags förtjänts, vet jag ju inte om ett företag vars "Income growth" över 12månader på -107% är något att hänga i julgranen.

Nu är ju inte Nvidia bra heller, dem har slösat bort sina pengar på att täcka upp för brister i produkter. Men dem visar endåså en "Income growth" över 12månader på +12.9%

Nvidias aktie får en poäng på 9/10 i god investering.
Atis aktie får en poäng av 4/10 som en god investering.

Nvidia:
http://moneycentral.msn.com/detail/stock_quote?Symbol=US%3ANV...

ATI:
http://moneycentral.msn.com/detail/stock_quote?Symbol=ati

Nu vet jag ju inte som mycket om aktier o lönsamheter, jag jobbar med IT. Men jag vet ju att om man inte lyckas övertala aktiemarknaden, så kan man hälsa hem. Jag tycker ju mig också se 2 företag som inte är speciellt mycket högre än breakeven, o slösar sanslösa mängder pengar på "något". Vad något är, vet jag inte som sagt.

Du ska nog fortsätta med IT och inte satsa på aktier
ATI är inte ens börsnoterade (ATI är en del av AMD). ATI (Allegheny Technologies Inc) som du länkade till tillverkar specialstål och liknande, har nog Sandvik som en konkurrent misstänker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
Mercy1, jag hänvisade till ett citat jag inte tyckte stämde. Jag lade mig inte i diskussionen ang. vem som tjänar bäst per kort.

Fast skall man diskutera ett företags förtjänts, vet jag ju inte om ett företag vars "Income growth" över 12månader på -107% är något att hänga i julgranen.

Alright, inte lätt att veta om du inte citerar

Permalänk
Medlem

Aww, vad tråkigt. Jag hade hoppats på att ATIfanns som sitt eget börsbolag, så man kunde ha sett hur det gick för dem.

AMDs aktie går det ju inte att läsa ut något ur, den har visserligen bara en 7av10 rating. Men man vet ju inte om det är ATI som lyfter eller stjälper dem då.

Fast en rapport jag läste sa att både ATi samt Nvidia låg på breakeven, men jag ville inte länka det för det fanns ingen källa. Bara folk på anandtech tror jag det var, som diskuterade siffrorna de hade hittat någonstans.

Men men, jag får ta på mig dum-struten för det klavertrampet Men det ang. Nvidia var iaf inte fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy

Men men, jag får ta på mig dum-struten för det klavertrampet Men det ang. Nvidia var iaf inte fel

det är jag som ska tacka, nu fick jag ju en anledning att vara en besserwisser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Nvidia har redan halkat efter.
Nuvarande generation gick de back på, och kommande lär de gå back på också.
Deras kostnad för kommande kort är troligen dubbelt så dyr (som ati´s) vilket ger att även om de har prestandan så kan de inte sälja till det priset de normalt gör.

Får de minsta bekymmer med sin tillverkning pratar vi sommaren 2010 innan de nya korten finns ute.
och dessutom, om deras prestanda är vad som ryktas så kan de inte sälja korten ändå eftersom ati´s är ett bättre val.
Pris/prestanda äger.

Bara att titta på hur ati´s 4800 serie säljer som smör.

Det märks verkligen att du har svalt Charilies skitsnack...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy

Sen gillar jag Dx 10.1 hysterin, jag hittade denna länken. Jag vet inte om den e fullt uppdaterad eller inte, men jag tyckte iaf det va kul läsning.

Dx10 spellista

Tror jag räknade till 4 Dx10.1 spel, och ett som hade men blev av med stödet. Det är ju verkligen något att basera sitt inköp på.

Precis som med PhysX då gör egentligen bara skillnad i ett spel (Mirrors Edge). varken PhysX eller DX10.1 är något att basera ett köp på och jag måste nog säga att det är mer hysteri/hype på PhysX (utan att ha någon statistik).

Att ATI hade bättre lönsamhet på sina chip i denna generation måste till och med en hard core nVidia fanboy gå med på. Hur det blir i nästa generation återstår att se och jag hoppas nVidia lyckas få ut sina kort före 2010 men varje dag som går utan konkreta release datum gör detta allt mindre troligt.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk

värt att vänta ett tag och köpa sig ett 5870 senare om priset är rätt vid det laget kan jag väl knappt kunna sälja mitt hd4890

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Essin
Precis som med PhysX då gör egentligen bara skillnad i ett spel (Mirrors Edge). varken PhysX eller DX10.1 är något att basera ett köp på och jag måste nog säga att det är mer hysteri/hype på PhysX (utan att ha någon statistik).

Att ATI hade bättre lönsamhet på sina chip i denna generation måste till och med en hard core nVidia fanboy gå med på. Hur det blir i nästa generation återstår att se och jag hoppas nVidia lyckas få ut sina kort före 2010 men varje dag som går utan konkreta release datum gör detta allt mindre troligt.

Kom ihåg att dx 10.1 inte bara används i spel utan i windows 7 för deras api i sitt gränssnitt.
Betydligt bättre ön dx10 där.
så när folk köper dx10.1 så finns det mer områden som det används än spel.

Nvidia gör ett mastodont chip igen, om det blir bekymmer med tillverkningen är det 3 månader att vänta innan en vilket innebär våren 2010 om så sker.
svårt att förstå Nvidia idioterna som säger något annat.
gtx280 kostade 6000kr när det släpptes.
Vet inte varför men 4800 serien som presterade liknande med vad, halva priset?
Inte undra på att folk köper ett pris/prestanda kort då.

Om ati släpper sina kort i sep/okt, och Nvidia skulle ha kort redo, så skulle det redan snackas om det från Nvidias håll då de alltid varit bra på att vara stora i käften men levererat skit, bara att fråga Apple eller Microsoft.
Men det vi ser från Nvidia är demos som ska visas, vilket är en tydlig indikation på att korten dröjer och de försöker minska skadan som redan är skedd.

och gällande Charlie, han kan redovisa hur det går för Nvidia utan hänsyn eftersom de försökte vara dumma med honom.

Han har en betydligt bättre relation med ati.
därav ser vi inga rykten därifrån.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper

Om ati släpper sina kort i sep/okt, och Nvidia skulle ha kort redo, så skulle det redan snackas om det från Nvidias håll då de alltid varit bra på att vara stora i käften men levererat skit

nVidia släpper aldrig skit. Att ATi har börjat släppa chip som är mindre för att vinna pris/prestanda är en nymodighet från ATi. Dessutom så ska man inte kasta sten i glashus, framför allt inte när man promotar företaget som släppt det överlägset sämsta grafikchipet i världshistorien. Jag talar såklart om R600/RV670.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Han har en betydligt bättre relation med ati.
därav ser vi inga rykten därifrån.

Så om man har en bra relation med ett företag så kommer inga rykten där ifrån? Och där med räknas alla information ifrån den relationen som ren fakta?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
nVidia släpper aldrig skit. Att ATi har börjat släppa chip som är mindre för att vinna pris/prestanda är en nymodighet från ATi. Dessutom så ska man inte kasta sten i glashus, framför allt inte när man promotar företaget som släppt det överlägset sämsta grafikchipet i världshistorien. Jag talar såklart om R600/RV670.

hehe, du är antagligen för ung för att komma ihåg Geforce FX5800 (kom 2003), minst lika stor flop som R600 (2900XT). FX5800 fick snabbt smeknamnet "Dust buster" för det väsnades så mkt. Prestandan var ungefär som ATI's storsäljare (9700) men klart dyrare. Det såldes inte många ex innan ersättaren kom (FX5800 var rejält försenat och missade hela höst/vinterförsäljningen det året).
Om ATI2900XT eller geforce FX5800 är den största floppen vet jag inte, men 2900XT är inte ensam i botten...

Permalänk
Medlem

Har svårt att tänka mig hd5870 bra nog för att vara värt 3500 om man jämför med T.ex. gtx260+ som man kan få för 1500.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
Har svårt att tänka mig hd5870 bra nog för att vara värt 3500 om man jämför med T.ex. gtx260+ som man kan få för 1500.

Glöm inte att de som vill ha det bästa är oftast beredda att betala.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
hehe, du är antagligen för ung för att komma ihåg Geforce FX5800 (kom 2003), minst lika stor flop som R600 (2900XT). FX5800 fick snabbt smeknamnet "Dust buster" för det väsnades så mkt. Prestandan var ungefär som ATI's storsäljare (9700) men klart dyrare. Det såldes inte många ex innan ersättaren kom (FX5800 var rejält försenat och missade hela höst/vinterförsäljningen det året).
Om ATI2900XT eller geforce FX5800 är den största floppen vet jag inte, men 2900XT är inte ensam i botten...

Du är uppenbarligen för ung för att komma ihåg FX5800-releasen själv.

FX5800 kom ett drygt halvår efter 9700Pro, och var ungefär jämnsnabbt som 9700Pro (~5% snabbare ibland, ~5% långsammare ibland), men föll ca 10-15% bakom 9700Pro när man slog på AA. Kortet lät dessutom för mycket.

X2900XT kom ca 6 månader efter 8800GTX, men låg typ jämt ~20-30% bakom 8800GTX, och ibland endast 50% av prestandan av 8800GTX i vissa spel.

FX5800 failade definitivt, men R600 failade SÅ mycket mer! Och RV670 förändrade endast priset.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Nvidia har redan halkat efter.
Nuvarande generation gick de back på, och kommande lär de gå back på också.
Deras kostnad för kommande kort är troligen dubbelt så dyr (som ati´s) vilket ger att även om de har prestandan så kan de inte sälja till det priset de normalt gör.

Får de minsta bekymmer med sin tillverkning pratar vi sommaren 2010 innan de nya korten finns ute.
och dessutom, om deras prestanda är vad som ryktas så kan de inte sälja korten ändå eftersom ati´s är ett bättre val.
Pris/prestanda äger.

Bara att titta på hur ati´s 4800 serie säljer som smör.

Prioritet 1: Prestanda
Prioritet 2: Pris

Slutsats: Nvidia gör bättre grafikkort för tillfället. (Antagligen samma sak med DX11 korten.)
Period.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Du är uppenbarligen för ung för att komma ihåg FX5800-releasen själv.

FX5800 kom ett drygt halvår efter 9700Pro, och var ungefär jämnsnabbt som 9700Pro (~5% snabbare ibland, ~5% långsammare ibland), men föll ca 10-15% bakom 9700Pro när man slog på AA. Kortet lät dessutom för mycket.

X2900XT kom ca 6 månader efter 8800GTX, men låg typ jämt ~20-30% bakom 8800GTX, och ibland endast 50% av prestandan av 8800GTX i vissa spel.

FX5800 failade definitivt, men R600 failade SÅ mycket mer! Och RV670 förändrade endast priset.

Det var mycket större skillnad när man körde DX9 spel. FX serien hade stora problem med DX9 och i tex Half-life2 så var DX8 standard för FX korten.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
nVidia släpper aldrig skit. Att ATi har börjat släppa chip som är mindre för att vinna pris/prestanda är en nymodighet från ATi. Dessutom så ska man inte kasta sten i glashus, framför allt inte när man promotar företaget som släppt det överlägset sämsta grafikchipet i världshistorien. Jag talar såklart om R600/RV670.

Hur länge har du varit med egentligen? nVidia började sin karriär med ett gigantiskt klavertramp där de försökte införa kvadratisk texturrendering, vilket blev en gigantisk flopp. Redan då försökte Jen-Hsun Huang diktera marknaden. Kortet höll på att döda nVidia.

Som tidigare kloka talare sagt är det prestanda/chipstorlek som kommer avgöra i det långa loppet. Även om nVidia skulle få till ett monsterkort är det inte där de stora pengarna tjänas. nVidia har valt fel spår och kommer vara tvingade att växla inriktning.

FX5800 var inte i närheten av 9700pro utan nVidias "speciella" drivrutiner. När DX9 presenterades blev det direkt löjligt, vilket för övrigt hela FX-serien var. Fel vägval för nVidia ännu en gång.
De panikändrade till 256bitars minnesbuss (från 128) och ökade registerna lite mm för att lindra de värsta felen (fx5900), men grunden gick aldrig att få riktig ordning på.

nVidia räknade aldrig med 9700 och trodde att deras usla dx9-prestanda skulle räcka, precis som de gjorde med lanseringen gf3. GF3 hade pixelshaders om första kort, men de dög i princip enbart för demonstrationer, aldrig för spel med större användning av shaders. Först iom GF4 blev prestandan användbar. GF3 var ett misslyckat kort om man ser till tekniken som lanserades.

Minns du de seriösa sajternas tester med bl a Microsofts flygsimulator? nVidias fantastiska fx-serie med sina superdrivrutiner gjorde marken till en enda suddig gröt. Enda sättet för nVidia att ens komma i närheten av 9700 och dess efterföljare.

Edit: Jag har haft grafikkort från båda tillverkarna, ungefär 50/50. Ingen fanboy på något sätt, men gillar klarsynthet.

Jag bytte precis från 8800GTX till HD4890. Det nya ATi-kortet kostade 1895.-, en tredjedel av vad nVidias gjorde, trots att de låg/ligger i samma segment av marknaden. Tror du verkligen det hade hänt utan ATis nya inriktning? Tror du att 275ans nuvarande prisläge beror på nVidias kärlek till sina kunder?

nVidia har fattat fel beslut och är tvingade att sälja långt under tänkt pris. Du kommer väl ihåg vad 260/280 kostade vid lanseringen?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
Har svårt att tänka mig hd5870 bra nog för att vara värt 3500 om man jämför med T.ex. gtx260+ som man kan få för 1500.

Folk köper ju tex 295gtx för dyrare peng så varför inte?

och vem fan köper ett 260gtx för 1500 när man får hd4890 för 1800kr?

Visa signatur

-

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
Har svårt att tänka mig hd5870 bra nog för att vara värt 3500 om man jämför med T.ex. gtx260+ som man kan få för 1500.

- nVidia Fanboy

"Har svårt att tänka mig GT300 blir bra nog oavsett pris när man kan få 4890 under för 1800.-" - ATi Fanboy

Hmm, märkligt hur konstigt det kan bli när fanboysen spekulerar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro