Roliga minnen av personer med låg erfarenhet av datorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Välte en skärm och insåg att han inte har vält den?

Va? Han välte skärmen samtidigt som han av misstag roterade bilden åt samma håll...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Välte en skärm och insåg att han inte har vält den?

Han trodde att bilden alltid låg i rätt förhållande till personen.. alltså vänder man på skärmen så blir bilden fel men gör man samtidigt en mjukvaru vändning av bilden så blir det 'rätt'. Fast nya tft brukar rotera bilden som de sjäklv vill om man vänder på skärmen etc

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Han trodde att bilden alltid låg i rätt förhållande till personen.. alltså vänder man på skärmen så blir bilden fel men gör man samtidigt en mjukvaru vändning av bilden så blir det 'rätt'. Fast nya tft brukar rotera bilden som de sjäklv vill om man vänder på skärmen etc

Precis Ja det är sant, fast det här var för några år sen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Givetvis kan man inte skicka exe filer över msn så jag fick döpa om den till exs istället och skulle sen försöka få henne att fatta hur man gjorde för att ändra tillbaka. Det var lögn i helvete. Och mitt tålamod är inte det bästa med dator-okunniga personer så lite hårda ord blev det.

Med tanke på att Windows döljer filnamnstilläggen som standard kan det vara lite knivigt att ändra filändelsen om man inte vet hur man ställer in Windows så att den visas.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Jag brukar bli lite less på farsan när jag får ge instruktioner via telefon.
Men å andra sidan så gör han det mesta vid datorn. Internet, surf+youtube+bank+epost+chat, fotohantering, musik, DC++.
Och sist jag var hemma så uppgraderade jag till Ubuntu, vilket han lärde sig på en dag, så man skall väl inte klaga.
Han är 66 år.

Permalänk
Medlem

Morsan är ju underbar.... Hon hade suttit vid datorn. När hon kom tillbaks efter hon rökt frågar hon om jag stängt av datorn. Då var det skärmsläckaren som hade gått igång... Huja

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

kommer ihåg när jag var 13 o skulle fixa lösenord till min användare/admin

åker bort en vecka o sen kommer hem, så har jag glömt lösenordet -.- ... tur som det var så kom min brorsa o skrev in nåt annat lösen och kom in, har än Inte fattat va det var för lösenord han använde

Visa signatur

OLD FASIONSHOW...
Gigabyte GA-MA790X-UD3P. AMD Phenom black edition 3.4Ghz,Corsair 2 GB 800MHZ, Asus 3870 512MB DDR4 851MHz/1143MEM, 2,7 TB. HD 4,7TB och en ful jävla burk!

Permalänk
Medlem

Supportade via telefon till farsans polares fru som avskyr allt vad datorer heter, och kan sedermera inte ett skvatt om dem.

Ivf, hennes make hade glömt stänga av datorn på morgonen innan han stack till jobbet och ringde företagets gemensamma telefon, där jag svarade.

Frågan: "Hur stänger jag av den?".

Jag: "För muspekaren till Start som står längst ner i vänsterkanten på skärmen, och där kan du stänga av."

Hon lyckades inte, men efter många om och men så fattade jag att hon hade satt hela pekdonet mot själva skärmytan.

Fick ge henne en snabblektion i hur en datormus fungerar, sedan stängde hon med enkelhet av datorn.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

*Dubbelpost*

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk
Medlem

Har inga minnen från någons okunnighet om datorer förutom min egen

För bara sisådär 2 år sedan, när jag gick i sjuan, trodde jag att en dators chassi bara var ett metallskelett, där man fäste komponenterna - Utanpå satt det nämligen ett "skal" (Sidoplåten osv), som man kunde byta ut efter behag.
Min betydligt mer datorkunnige vän fick i alla fall rätsida på mig

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk
Medlem

Jag måste berätta om #1 i dator-okunskap.
Detta vara någongång på början-mitten av 90-talet (tror det var runt 94-95).
Min kollega skulle ha en introduktionskurs till "datoranvändande" till vuxna (det var runt tiden då det fanns "datortek" för er som har åldern inne).
Sitter ett gäng låt oss säga "mindre datorvana" personer vid datorerna.

Kollegan ska visa hur musen funkar.

"Så drar ni musen över skärmen och ser att markören följer med"

Två, låt oss säga "agrara personer", tar då upp musen båda två

- SMOCK - datormusen mot bildskärmen och drar!

Jag har berättat detta för bekanta i snart 15år. Alltid lika kul.

Tyvärr kommer man nog inte uppleva samma sak igen, med datorernas utbredning idag.

Annan anekdot:

En kollega ville ha ett golfspel till familjen (troligen till sig själv, men sonen var en bra ursäkt). Det funkade. När han startar spelet dock får han en massa konstiga svarta grafikfel hela tiden. Jag ger förslaget att han ska gå in på nvidias hemsida och hämta hem de senaste drivrutinerna.
Det gör han.
"Samma fel".
Någon vecka senare åker jag med honom hem för att titta på problemet.
"Laddade du hem nya drivrutiner från hemsidan?"
Ja
.. och det hade han... de låg där så fint... nedladdade - men inte installerade! Oj, vad konstigt att problemet kvarstod.

Jaja, han bjöd på käk så det var ju ok.

Man undrar dock, om han hade frågat varför hans bil hade svårt att stanna på vägen - och jag föreslagit att köpa nya däck till bilen - hade han då köpt däcken utan att sätta på dem på bilen - och fortfarande undrat varför den sladdade omkring så mycket när han köpt nya däck....

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

tycker att den här platsar här

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K9_SWE
kommer ihåg när jag var 13 o skulle fixa lösenord till min användare/admin

åker bort en vecka o sen kommer hem, så har jag glömt lösenordet -.- ... tur som det var så kom min brorsa o skrev in nåt annat lösen och kom in, har än Inte fattat va det var för lösenord han använde

Vad var det för windows?
Alla Win 9x hade nada säkerhet och det fanns inget egentligt lösenord även om man skapat det.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vad var det för windows?
Alla Win 9x hade nada säkerhet och det fanns inget egentligt lösenord även om man skapat det.

Om jag minns rätt så var det XP
ja kanshe det

Visa signatur

OLD FASIONSHOW...
Gigabyte GA-MA790X-UD3P. AMD Phenom black edition 3.4Ghz,Corsair 2 GB 800MHZ, Asus 3870 512MB DDR4 851MHz/1143MEM, 2,7 TB. HD 4,7TB och en ful jävla burk!

Permalänk
Medlem

Kompis1 hade pratat med både mig och en kompis2 ang hur man tankar ner saker från trackers.

Jag skrev detaljerat som fan, steg för steg, idiotsäkert alltså. Till sist när han hade laddat ner utorrent (tog en evighet bara det) sa jag till honom

Jag: "Nu är det bara att söka på torrents"
Kompis1: "Jag hittar ju inget, det är hur mycket som helst!"
Jag: "Hur svårt kan det vara, välj det du vill ha"
Kompis1: "Men är du trög eller det finns 1000 saker..."
Jag: "Testa sök igen"
Kompis1: "Hjälpte inte.. samma skit"
Jag: "??? SÖK PÅ DET DU VILL HA, TRYCK PÅ NAMNET, LADDA NER, det är ganska straight forward"
Kompis1: "DU SA JAG SKULLE SÖKA PÅ "TORRENTS", jävla idiot..."

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Mo0rbid, sådär jätterolig var ju inte din oförmåga att uttrycka dig korrekt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Mo0rbid, sådär jätterolig var ju inte din oförmåga att uttrycka dig korrekt.

Jag har med kompisar som fungerar sådär.. ringer så fort något inte går som de vill och undrar typ ' nu flög det upp någonting här' roligt de första gångerna sen är det bara jobbigt.. Blurar sluta med att man väljer de trycka next eller ta senare

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy

Kollegan ska visa hur musen funkar.

"Så drar ni musen över skärmen och ser att markören följer med"

Två, låt oss säga "agrara personer", tar då upp musen båda två

- SMOCK - datormusen mot bildskärmen och drar!

Jag har berättat detta för bekanta i snart 15år. Alltid lika kul.

Så som du skriver, så säger din kollega att de faktiskt ska plocka upp musen och dra den över skärmen. Så jag är knappast förvånad att det är precis vad de faktiskt gjorde.

Om han däremot hade sagt något i stil med "Greppa musen och för den över bordsytan/musmattan" så hade missförstånd nog kunnat undvikas. Gäller att uttrycka sig rätt :>

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Mo0rbid, sådär jätterolig var ju inte din oförmåga att uttrycka dig korrekt.

hehe, vi hade båda förklarat för honom hela konceptet med torrents, jag tog förgivet att han liksom hade lite koll vi det laget Och kom igen, "sök på torrents"? Det är underförstått att jag inte menar "torrents" bokstavligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fRg!!!
Gäller att uttrycka sig rätt :>

japp fast man blir lite "blind" efter ett tag och tar förgivet att folk kan mer än vad de verkligen gör precis som i mitt exempel

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Telefonsupport till polare kan vara ett helvete om det är fel person man snackar med. Ännu mer irriterande är att de inte kan försöka själva innan de ringer. Google är ett bra verktyg att hjälpa sig utav. Sen förstår jag om det inte funkar, och visst då kan de ringa. Men jag har många lata kompisar som bara lyfter på luren och ringer upp så fort det är något.

Hur som helst så kommer jag ihåg när jag gick första året på gymnasiet då vi hade datorkunskap eller nått, det var väl word, excel o massa annat. En kille fattar inte vad man ska göra, läraren kommer dit och säger typ "tryck på höger musknapp" grabben kan inte skilja på höger och vänster musknapp, och året var typ 2005. Han var nog lite efter om jag ska vara ärlig. Slutade med att han flyttade från Stockholm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Telefonsupport till polare kan vara ett helvete om det är fel person man snackar med. Ännu mer irriterande är att de inte kan försöka själva innan de ringer. Google är ett bra verktyg att hjälpa sig utav. Sen förstår jag om det inte funkar, och visst då kan de ringa. Men jag har många lata kompisar som bara lyfter på luren och ringer upp så fort det är något.

Hur som helst så kommer jag ihåg när jag gick första året på gymnasiet då vi hade datorkunskap eller nått, det var väl word, excel o massa annat. En kille fattar inte vad man ska göra, läraren kommer dit och säger typ "tryck på höger musknapp" grabben kan inte skilja på höger och vänster musknapp, och året var typ 2005. Han var nog lite efter om jag ska vara ärlig. Slutade med att han flyttade från Stockholm.

Det står att du bor i Stockholm, är det möjligvis dig själv du pratar om?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Det står att du bor i Stockholm, är det möjligvis dig själv du pratar om?

Nej?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Slutade med att han flyttade från Stockholm.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nej?

Äsh, jag läste fel, trodde han flyttade TILL Stockholm. Nåja, sovdags nu bara för det.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Äsh, jag läste fel, trodde han flyttade TILL Stockholm. Nåja, sovdags nu bara för det.

haha det trodde jag också

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

När jag gick på gymnasiet och hade webdesign och skulle lära mig Dreamweaver. Hade förut jobbat i notepad men var dock ingen fulllärd webdesigner:)

Men iaf när man stötte på ett problem som tex en bild ville inte visas, en länk funka inte etc. Så skyllde alltid läraren på att dom gamla inställningar låg kvar i cache minnet ist för att verkligen lära mig var fel igentligen låg, men som alltid efter lite trial and error så fick man det och funka.

Visa signatur

AMD Athlon64 Winchester 3000+ - ASrock Dual Sata2 - C3D x800 GTO @ 16 Pipes - 1024 DDR Ram - HDD 80+80+200+250=568,107 - Zalman CNPS7000B-Cu - SkyHawk Chassi - Aspire ATX-AS520W