Permalänk
Medlem

Klona disk...?

Hej!

Har idag 4 st hd i min burk, 2st 1tb-diskar för lagring, en 250G-disk samt en 120G-disk. Alla SATA.
120g-disken är idag systemdisk.

Jag skulle vilja använda 250G-disken som systemdisk och ta bort 120G-en, då den låter illa och antagligen sjunger på sista versen.
Finns det nåt smidigt sätt att "klona" disken till 250G-en, så man slipper installera om operativet med allt besvär det innebär...?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

--------------------
Intel i7-6700K, 64 GB RAM, RTX 2070 Super, Dell 32", Dell 27", TCL 55", Win10Pro.
--------------------

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tackar för snabba svar!

Sweclockers kan man lita på!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ant2000
Tackar för snabba svar!

Sweclockers kan man lita på!

Hur går det?

Lite feedback vore intressant!

Permalänk
Medlem

Jaa, jag har ju lyckats klona disken till den nya disken.
Går även att boota på den, dock får jag nån felmeddelande vid uppstart av windows, minns inte riktigt vad det stod, har för mig det var nåt om svchost...

Försökte ändra enhetsbeteckningen så den nya disken blev c:, men det gick inte så bra. När jag ändrade den gamla diskens beteckning från c: till f: och startade om, så hängde sig windows vid uppstarten.

Har inte provat att fysiskt koppla bort den gamla disken, kanske den nya disken blir c: då...?

Permalänk
Medlem

Att byta enhetsbokstav på systempartitionen är fullständigt livsfarligt - glöm det!!!

Första aktiva primära bootbara partitionen på den disk du angett i BIOS som första bootdisk får bokstaven C:

Så har du problem med detta, byt bootordningen i BIOS.

Permalänk

Detta är ett problem då man gör en kopia i farten, startar om på nya disken och har gamla disken inkopplad.
Din gamla disk är fortfarande bootdisk och krävs nu i uppstarten.
Efter att du har startat upp på nya disken och enhetsbeteckningen blivit F: så är Registret också ändrat till detta... bara att göra om kopieringen.

Eventuellt behöver du rätta till bootblocket på nya disken med hjälp av Windows installations DVD.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Aj då...
Jaja, bara att göra om och göra rätt då, antar jag...

Återkommer när jag provat detta!

Permalänk
Avstängd

Om man har 2 identiska datorer med likadana diskar...kan man ta en hd då och sätta som slav i den ena datorn och kopiera disken så den går att sätta i den andra datorn och fungera?

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem

Har man klonat disken fungerar det att boota från den genom att endast ändra bootordningen i BIOS eller byta plats med förra bootdisken. Men har du enbart kopierat partitionen/partitionerna så fungerar det inte då datat i första cylindern (inkl. MBR) saknas.

Diskarna behöver inte vara indentiska men disken du klonar till måste vara minst lika stor och ha samma storlek på cylindrarna som disken, som klonas. Går att gå runt genom att först klona första cylindern (MBR) och sedan partitionerna en och en. Partitionerna måste börja och sluta vid en cylindergräns

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Brukar köra Acronis True Image Home, fungerar alltid!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjamsetramsa
Om man har 2 identiska datorer med likadana diskar...kan man ta en hd då och sätta som slav i den ena datorn och kopiera disken så den går att sätta i den andra datorn och fungera?

Det där gör man bara när de INTE är 2 identiska datorer.

Se till att datorn startar från rätt hårddisk bara. Om datorn har SATA stöd så finns ett ställe i bios. Nära/Bredvid boot ordningen kan man separat välja vilken hårddisk (USB minne) att starta från när man har flera.

Efter du klona tar du bort gamla och starta med nya disken så att du inte gör felet som Waxinator beskrev ovan.

Permalänk

Har precis klonat min gamla 80GB disk och lagt in innehållet på min nya 640GB WD Black. Använde GParted som tipsades om här i tråden och det var verkligen smidigt. Hade två partitioner på den gamla disken, en för OS och en för program.

Det var bara att kopiera den första partitionen och sen klistra in den på den nya tomma disken, man behövde således inte skapa partitioner först. När man klistrade in så kunde man även ställa in storleken på partitionen, och jag valde att göra C-partitionen större för att få plats med Windows 7 i framtiden, samt att jag gjorde den bootbar. Sen kopierade jag in den andra partitionen och lät den vara så stor som det gick. Stängde av datorn, drog ut sladdarna till den gamla 80GB disken, och startade datorn igen. Windows laddades utan problem och allt fungerar som vanligt

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::